رواية صعيدي علمني الادب الفصل الثاني عشر 12 بقلم حنين عادل
في اوضه روح...
بدر ومصطفي وشاكر واقف ...
روح فاقت والدكتورة بتخيطلها الجرح اللي في دماغها وهيا بتعيط ...
خلصت الدكتورة وكتبتلها علاج ...
بدر: شكرا يا دكتورة
الدكتورة: العفو يا حاج..
شاكر: وصل الدكتورة يا مصطفي وهات العلاج .
مصطفي: حاضر يا بوي
مشي مصطفي مع الدكتورة..
شاكر: ارتاحي يا بتي حمد الله علي سلامتك..
روح: الله يسلمك يا عمي
مشي شاكر وبدر فضل هوا وروح مع بعض...
بدر قعد جمبها ...
روح: انت ساكت ليه ؟!
بدر: انتي ليه بتعملي كده فيا؟!
روح: بعمل ايه ؟!
بدر: بتقلقيني عليكي انتي عارفه انك الحاجه الوحيدة اللي عايشلها لو حصلك حاجه ماعدش ليها لازمه اعيش..
روح ببكاء: انت بتقول كده ليه بعيد الشر عنك انا متخيلش حياتي ثانيه من غيرك ..
بدر: ما تبكيش يا بتي انا عارف انك جيتي هنا مجبورة وماكنتيش عايزة تيجي وانا اللي اصريت احنا هنمشي ..
روح بابتسامه: بجد يا بابا
بدر: بجد يا حبيبتي
حضنته من فرحتها خلاص الهم انزاح وحققت اكبر انتصاراتها ..
الأب وحده هو الرجل الوحيد في اعطاف هذا الكون يحب انثاه بلا مقابل بلا غايه يحبها في جميع انفعالاتها ..
طيبه / شريره/ مجنونه/حزينه/ مرحه..
وفي كل اوقاتها يحبها..
حاضره /غائبه/حيه/ميته
وهذا هو صمام الامان الذي يطوقها الي
ابديه الموت ..بقلم حنين عادل
............................
في الصالون..
يونس: يابوي سايق عليك النبي ماتزودهاش عليا انا عارف اني غلطان من ساسي لراسي
شاكر: ماتوقعتش منك انت كده استحاله تكون يونس ولدي اللي ربيته من ميته عصبي قوي كده ومن ميته بتضرب وبتجرح وماعيهمكش حد
يونس: ابوس علي راسك ورجلك سامحني يابوي انا ماقدرش علي زعلك مني ..
شاكر: مش انا اللي لازم اسمحك عمك اللي غلطت فيه وهنته هوا اللي لازم يسامحك وبعديها افكر انا .
يونس: طيب انا طالعله استسمحه
شاكر: لاه مش دلوك سيبه يهدي للصبح وماعايزش اشوف خلقتك غير لما تصلح اللي هببته
يونس بحزن : حاضر يا بوي
طلع يونس وبص علي اوضه روح اللي كان بابها مفتوح ..
لقي مصطفي طالع علي السلم ..
مصطفي: يو.....
مسكه يونس ودخله معاه اوضته وهوا حاطط ايده علي بوقه..
مصطفي : في ايه ؟!!
يونس: الدكتورة قالت ايه؟!
مصطفي: مالكش صالح عامل زي اللي يقتل القتيل ويمشي في الجنازة
يونس بصله بعصبيه...
مصطفي: احم ..ما تخدش كل حاجه علي اعصابك اكده ماشاء الله لما افتريت عالبت وزقيتها بس وماعملتش غير اكده خدت تلات غرز في راسها بس وكتبتلها علاج وانا جبته ممكن تهملني اروح اعطيهولهم..
يونس : غووور
مصطفي: حاضر...مافيش غيري في البيت ده تطلعوا عصبيتكم فيه ..
يونس: بتقول حاجه ياض
مصطفي: لاه بكح
يونس: طب كح بره يلا ..
خرج مصطفي من اوضه يونس ..
يونس بتفكير: بعد كل اللي حوصل وخايف عليها مابقتش فاهمك يا نمر .
.........................
في اوضه صفاء...ومكالمه تليفون..
كريمه: كل ده حوصل يا خيتي بسبب الحچاب اللي حطيته في اوضه يونس..
صفاء: حجاب ايه مش هتبطلي جهل يا بت
كريمه: دا الشيخ مخلوف سره باتع قالي حوطيله الحجاب ده تحت مخدته وهوا ماعايشوفش ست غيرك ويبقوا في نظره قرود ومايبقاش طايقهم واهو بانت البشاير مدد يا سيدي مخلوف مدد
صفاء: والله مافي حاجه جايباكي ورا غير مشيك ورا الدجالين دول ومش بسبب حجابك يا ختي هيا من يوم ما اجت وهما ناقر ونقير. .
كريمه: اهو شغال من قبل ما احطهوله مش قلتلك سره باتع..
صفاء: ماتفوريش دمي يا بت انتي الدجالين هبلوكي سلام ..
كريمه: بالسلامه يا خيتي مسيرك تعرفي انه سره باتع بردك وتصدقي ...
........................
في اوضه روح...
بدر: انا هاروح انام والصبح نمشي ان شاء الله جهزي الشنط .
روح: حاضر..
بدر: تصبحي علي خير
روح: وانت من اهل الخير يا حبيبي..
طلع بدر علي اوضته وروح قفلت الباب ومسكت تليفونها..
ورنت علي كرم..
كرم: الوو
روح: كرم انت كويس
كرم: الحمد لله..
روح: انا اسفه يا كرم اني دخلتك في كل ده انا اسفه بس ما كانش في الخطه انك تتقدملي يعني ؟!
كرم بتوتر: ما انا اندمجت اوي بس انتي وافقتي يعني ؟!
روح: انا وافقت عشان يونس يتعصب وعمل اللي كونت عاوزاه وقلبها غم...
كرم بحزن: اه
روح: في حاجه واجعاك ولا ايه؟!
كرم: ايده تقيله اوي ابن الرفدي
روح: هههههههه تعيش وتاخد غيرها ..يلا تصبح علي خير كله تمام وورايا سفر بدري
كرم: ايه مسافره
روح: ايوه الحمد لله اخيرا هنمشي ..
كرم: ليه ؟!
روح: بتسأل ليه مش حابه هنا خالص ..
كرم: تروحي وترجعي بالسلامه
روح: ارجع استحاله يا بني دا انا ماصدقت اني امشي يلا اشوف وشك بخير سلام..
كرم: سلام...
روح سندت علي السرير بابتسامه وافتكرت بعد ماحاولت ترن علي ابوها ماردش رنت علي كرم واجي بسرعه
كرم : ماتخافيش ما تخافيش..
روح واقفه علي السرير: الحقني يا كرم هايموتني عااااا
كرم: اهدي انا هاكسر الباب ..
كسر كرم الباب ..
روح: حاسب يا كرم حاسب التعبان ..
جاب ملايه ورماها علي التعبان ومسك عصايه وقعد يضرب فوقه لحد ما مات ...
روح: مات ؟!!
نزلت روح ووقفت جمبه..
كرم: لا شكله لسه عايش ...
روح حضنته وكلبشت فيه ..
كرم اتصدم بس حضنها هوا كمان وهوا مبتسم ..
روح خدت بالها بعدت عنه وهيا مكسوفه ووشها احمر..
روح: احم ..انا اسفه
كرم بتفكير: بتتأسفي هوا انتي ايه معقوله مش حاسه ؟!!
روح: كرم عاوزه منك حاجه.
كرم: اتفضلي عاوزه ايه ؟!
روح: تيجي معايا الفرح
كرم: بس كده
روح: لأ عايزه يونس يبقي حريقه هوا لما بيتعصب بيبوظ الدنيا يعني مثلا هاغني وكده وانت ترقص معايا وتمثل انك معجب وكده عشان يحل عني بقا..
كرم: تمام ..
روح: بس تتحمل بقا
كرم: اتحمل ايه؟!
روح: يونس عنيف لما بيتعصب بيضرب فاعمل حسابك انك هتاخد علقه تمام ..
كرم: علقه ايه هوا انتي ماشيه مع سوسن دا انا افرمه
روح: تمام اتفقنا...
كرم: بس ايه القمر ده اسم علي مسمي يا قمر
روح: دي اقل حاجه عندي وقلت رووح
كرم: لاه قمر ..
روح: طيب قمر قمر يلا بقا انكجني ..
وطلعوا مع بعض من البيت ودخلوا الفرح..
روح: خلاص هارجع لحياتي بقا والجامعه خلاص قربت انا لازم اغير من نفسي بقا واتخرج انا مش هافضل طول عمري كده بدل ما بابا يجبلي ابن خال ولا حاجه ويقولي اتجوزيه ...
منك لله يا يونس دماغي واجعاني جتك ضربه في ايدك ..
نامت رووح بعد سيل من الشتائم والدعاوي علي النمر..
..........................
في اوضه كرم
الكدمات ماليه وشه ..ونايم علي سريره..
كرم: خلاص يا كرم قصتك هتنتهي من قبل ما تبتدي قمرك هاتهملك وتمشي كيف اخبرها اني حبيتها من اول ماعيني شافتها حبيت كل حاجه فيها جنانها وتنطيطها عيونها اللي كيف لون الخضره وشعرها الحرير وشفايفها المرسومه اللي كيف الفراوله كيف اخبرها اني لما طلبت اتجوزها في الفرح كنت بتكلم جد وانها لما وافقت كنت طاير من الفرحه فكرته حقيقه وحتي لو حلم ياريته ماكان خلص وماصحيتش منيه ..هتهمليني يا قمر؟!
..........................
بقلم حنين عادل
يونس قاعد في الجنينه الخلفيه وبيعزف علي الجيتار ..
بيفتكرها وهيا بتضحك وبتجري قدامه بيفتكر لما كان شايلها عالحصان بيفتكر لما كانت واقفه ورا ابوها وبطلعله لسانها وبتضحك...بيبتسم تلقائيا
بيفتح عينه فجأه ...
يونس: مالك يا نمر في ايه اللي شقلبلك حالك بتفكر فيها ليه ليه يانمر؟!!
قام وساب الجيتار وراح اوضته وهوا بيحاول ما يفكرش فيها ...بس تلقائيا قرب من اوضتها وكان هايخبط. .بس رجع تاني ودخل اوضته وقفل الباب واترمي علي السرير وحاول مايفكرش وناااام
...........................
في الصباح..
شاكر ويونس ومصطفي وصفاء قاعدين علي الفطار..
يونس: اومال عمي بدر فين ؟!!
شاكر: ولك عين تسأل؟!
صفاء: بعت البت صفيه قالها انه نازل...
في نفس الوقت روح نازله والشاش علي دماغها وشايله شنطتين وبدر نازل وشايل شنطتين وصفيه شايله شنطتين ...
شاكر وكل اللي علي السفره وقف ..
شاكر : وه وه ..انت رايح فين يا خوي
بدر: معاود داري من خرج من داره اتقل مقداره
شاكر: ماعاش ولا كان اللي يقل مقدارك يا خوي وبعدين ده دارك
بدر: لاه مش داري انا ماشي وكفايه قوي اللي حوصل لحد اكده
يونس: عمي...
بدر: يلا يا روح ..
شاكر: يا خوي..طب عظيم بيمين.....
بدر مقاطعا: انتهت يا شاكر انا ماشي ماعدش ليه لازمه الكلام..
يونس: ارجوك يا عمي اسمعني
بدر: يلا يا روح ..