recent
روايات مكتبة حواء

رواية صعيدي علمني الادب الفصل السابع 7 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الادب الفصل السابع 7 بقلم حنين عادل

 در: ليه كده يا روح ليه ..

شاكر بعصبيه : مش خابر بتك عاوزة ايه من ولدي ليه مصممه تخليه يتعصب ويتضايق رايحه لاكتر حاجه بيحبها يونس وتعانده فيها يبقي تشرب االلي هايحوصل فيها..
بدر: قاصدك ايه يعني ؟!
شاكر: ماتستعجلش عاتعرف بعد شوي .
بدر: طب انا رايح له عشان اهديه
شاكر بحزم: لاه اطلع منها انت كفايه اللي حوصل .
بدر: بس
شاكر: مابسش ..انا اخوك الكبير واعرف عنك ..
........................
عند الاسطبل ..
روح بضحك: ايه ده انت بتعيط يا مصطفي ؟!
مصطفي: انا كان مالي ومال كده يا ربي ما تخافيش ياخيتي شويه وانتي كمان هاتبكي يونس هايموتنا قلتلك دي اكتر حاجه بيعشقها يونس الخيل ده بيحبها اكتر مني انا.. حرااام عليكي ..
بقلم حنين عادل
روح: يونس ده بوق وكل شويه هاجتلك هاجتلك وحتي مابيعرفش ينشن بالسلاح ..
مصطفي: ماعايعرفش ينشن انتي بتقولي ايه ؟!
روح: ايوه ماعايعرفش ينشن مستنياه عشان اشوف ردة فعله طب تصدق بتبسط لما يضايق 🤭
مصطفي: يلا ياروح فاته عرف يلا ننفدوا بجلدنا يلا
روح: نوو واي انا مستنياه .
صوت رجل خيل ..
مصطفي جري حوالين نفسه ..
مصطفي: يونس جه استلقي وعدك بقا ..
وطلع يجري يستخبي ..
روح: يلا يا جبان اتشجعي ما تخافيش يا روح هايعمل ايه هايجري وراكي ويقعد يقولك هاقتلك هاقتلك ما تخافيش ومش هيعرف ينشن لانه مجرم فاشل..
طاااخ ..صوت ضرب نار..
روح: عاااااااا...
الطلقه بعدت عن رجليها سنتي واحد ..
بينزل يونس من علي الفرس وبيحط المسدس في جيبه
روح حاولت تقف بثبات قدامه..
يونس بعصبيه : ايه اللي هببتيه ده وليه ؟!
روح: اللي هببته ده عشان عرفت انك بتحب الخيول وليه عشان اعصبك واحرق دمك يا نمر واظن نجحت وبقيت حريقه اهو
بقلم حنين عادل
يونس: انا حاولت كتير الجم نفسي عنك بس مافيش فايدة واخداها معايا عند وانا بعديلك عشان ست بس انتي تستاهلي وتستحقي اللي هايحصل معاكي ده ..
روح بتوتر: قصدك ايه..
بيقرب منها وبيجي جمب ودنها : ده ..
روح: ده ايه ؟!!
بيركب الخيل بتاعه ..
روح بتبص علي ايدها بتلاقيهم مربوطين في حبل والحبل مربوط في الحصان ...
روح بخوف: بااااااباااااا عااااااااا يونس ما تهزرش فوكني ده انا ست وما ينفعش كده يا مصطفاااااا الحقنيييي طب اي حد..
يونس: توك عرفتي انك ست ومن امتي بهزر معاكي ؟!
بيمشي يونس بالفرس وروح بتجري وراه ان وقفت هتقع..
روح: يا ابن المجنونه اقف اقف يا بابااااااا عااااااااا
يونس بيسمع كلامها بيتعصب اكتر بيخلي الفرس يزود سرعته ..
بتفضل تجري وراه وهيا بتصوت من وجع رجليها من الهيلز اللي لبساه بتتعنقل وبتقع والحصان علي اعلي سرعته وهيا بتصوت ..
مصطفي كان مستخبي وطلع وشاف اللي حصل: مش قلتلك ننفدوا بجلدنا كنت اتداري بس انتي بهيمه ..
.........................
في البيت الكبير
الغفير: يا حضره العمده يا حضره العمده ..
شاكر: فيه ايه يا واد؟!
بدر بقلق: استرها يا رب..
الغفير: يونس بيه جارر الست روح وراه رابط ايديها في الخيل وماشي باعلي سرعه..
بدر بخوف: ايه ؟!
شاكر: وهوا فين دلوك..
الغفير: في الارض القبليه..
شاكر: جهزلي الفرس بتاعي ..
بدر: وانا هاجي معاك ..
شاكر: جهز فرسين يلا بسرعه ..
الغفير جري يجهز الخيول ..
.......................
روح وهيا بتتجرجر وراه وهدومها كلها بقت طينه وجسمها وجعها: فكني يا غبي وربي لاسجنك هيا البلد مافيش فيها قانون...
يونس بيوقف الفرس وبينزل ..
روح بانتصار: فكني ولخص .
يونس بيمد ايده في الارض وسط استغرابها ..
روح: انت بتعمل ايه ؟!
يونس: دلوقتي تشوفي ..
بيحفر يونس كذا حفره ...
روح: ايه هتدفني وانا حيه ولا ايه ..
يونس: لاه هاعذبك الاول وبعدين ادفنك
روح بلعت ريقها ...
يونس كان عاطيها ضهره حاولت تفك في الحبل ببوقها لحد ما فكت حته منه ...
بيلف يونس بتنزل ايدها وبتتفاجئ من اللي في ايده..
روح: باباااااا عاااااا ايه التعبان ده
يونس: ماقلتلك هاعذبك الاول واربيكي عشان تروحي لربنا متربيه.
روح بصويت : حد يلحقنييييي من المجنون ده والنبي ..
بيقرب يونس منها وبيحط التعبان علي رقبتها ..
وبيركب فرسه ...وهوا سامع صويتها ..
وبيكمل جر فيها وهيا بتصوت بيقرصها التعبان وهيا بتصوت وبيبعد عنها بتحاول تكمل فك ايدها بسنانها ..
............................
بعد خمس دقايق تقريبا ..
والحصان علي اعلي سرعته مش بيلاقي صوتها بيفكر ان اغمي عليها بيوقف يونس الحصان وبيشوفها مش بيلاقيها...
بيلف الحصان تاني وبيرجع من نفس الطريق مش بيلاقيها بيكمل وبيدور عليها بس مش بيلاقيها..
بيقابله عمه بدر وابوه..
شاكر: فينها بت عمك يا ولدي ؟!
بدر: عملت فيها ايه يا يونس دي الامانه اللي مأمنهالك ..
يونس بعصبيه: ما عرفش راحت فين
بدر بعصبيه: كيف ما عاتعرفش بتي فين يا ناس انا اللي جبتها هنا بايدي عشان تموتها
بقلم حنين عادل
شاكر: اهدي يا خوي
بدر بعصبيه: بتقولي اهدي وانا مش عارف بتي فين
يونس: هارجعهالك يا عمي ولو تحت الارض هاجيبها
بدر بعصبيه: لاه كفايه اوي اللي حوصل لحد اكده بعد عنها
شاكر : هوا عايعرف يرجعها يا بدر اهدي .
بدر: اهدي لما يموتها قصاد عيني يجرجرها وراه كيف البهيمه ليه مالهاش اب
يونس بيركب حصانه وبيسيبهم وبيمشي..
بدر : ياتري انتي فين يابتي
بيركب بدر حصانه بعصبيه وبيروح يدور عليها ..
..........................
بعد ساعتين ...
بتفتح روح عنيها بتلاقيها علي سرير وجمبها ست كبيره باين عليها الطيبه ..
روح : انا فين ...وانتي مين
..انا ام كرم ولدي جابك هنا وانتي مغمي عليكي والطين معبي خلجاتك ..
روح: اه ..
..انتي مش من هنا صوح
روح: ايوه مش هنا انا من القاهره ..
قامت روح من علي السرير لقتها لابسه قميص .
روح باستغراب وخجل: مين اللي غيرلي؟!
..انا يا بتي طبعا وغسلتلك خلجاتك وفاتها نشفت كمان
روح: شكرا يا خاله ممكن تجيبهم لي عشان لازم امشي
..اكيد يا بتي بس انتي بت مين هنا ..
روح: انا روح بدر النمر ..
..وه وه انتي بت اخو العمده اللي كان غايب من اكتر من عشرين سنه ..
روح: ايوه بالظبط..
..بس يابتي ممكن اعرف مين اللي عمل فيكي اكده
روح: الظروف يا حجه هاتيلي هدومي بعد ازنك..
كانت ام كرم ماشيه وقفها صوت روح..
روح: يا خاله..انا في تعبان قرصني ..
..ايوه ما اناريته بس ما تخافيش ده تعبان ميه مابيسممش..
روح: اه ..شكرا يا خاله..
..العفو يا بتي
طلعت الحاجه وجابتلها الهدوم دخلت الحمام ولبستها..
وفتحت باب الاوضه وطلعت ..
كرم: انتي بقيتي بخير ..
روح: هوا انت تبقي ؟
كرم: انا صاحب مصطفي ولد عمك كنت راكب عربيتي شوفتك مغمي عليكي في الارض فاجبتك اهنيه
روح: شكرا كتر خيرك..طيب ممكن خدمه يا ...
كرم: اسمي كرم ..
روح: عاشت الاسامي ممكن خدمه
كرم: اتفضلي ...
روح: عاوزه ...........
بقلم حنين عادل
..............................
في البيت
بدر قاعد وحاطط ايده علي دماغه : بتي فين يا ناس ..
شاكر: ما تخافش يا خوي يونس هيلاقيها
بيدخل يونس متعصب
شاكر: فينها بت عمك يا يونس
يونس: ما خبرش قلبت البلد عليها مش لاقيها ..
بيقوم بدر وبيمسك يونس من لياقته بعصبيه..
بدر: تاويت بتي فين يا يونس دي اخره ثقتي فيك
يونس: هاجيبها ياعمي ما تخافش ولو في بطن الحوت بس هملني دلوك عشان الم الرجاله وندوروا عليها ..
بيسيبه بدر بعصبيه
شاكر: عاتدور عليها فين يا ولدي
يونس: عادور عليها في كل دار في البلد مش هاهمل خن
بدر: بتي ان مارجعتش هاندمك يا يونس
شاكر: استهدي بالله يا بدر
بدر: لا اله الا الله ...
بيلم يونس الرجاله وبيمشي وهما وراه وبيفتشوا بكل بيت في البلد...يتبع..
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
ياتري روح طلبت ايه من كرم ؟!! توقعاتكم مع ان انا محدش يتوقعني 😎
اللي هيقول البارت صغير هازعله 😂 انا كنت ناويه ما اكتبش بس لاقيتكم زعلانين ...


google-playkhamsatmostaqltradent