recent
روايات مكتبة حواء

رواية جعلتني ملتزما الفصل التاسع 9 بقلم ايزيس

رواية جعلتني ملتزما الفصل التاسع 9 بقلم ايزيس 

وصل أدم وبص لحبيبة وابتسم وفتح لها درعاته

حبيبة جريت ودخلت في حضنه
ادم رفع وشها وبص ف عينيها.....انا نجحت
حبيبة.....اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
ادم.....بحبك
حبيبة حست برعشة ف قلبها ....بعشقك يا أدم
ادم باس جبينها....انتي ليه قاعدة برا لوحدك تعالي ندخل
حبيبة.....مش بحب اسمع اغاني يا ادم
ادم.....طب مانشغلش اغاني يلا ندخل نشغل اناشيد اسلاميه
حبيبة مسكت ايد ادم وحطتها علي بقها وهي معدولة وباستها وهو مسح علي راسها
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد
وفعلا دخلوا الحفلة وبدل ادم الاغاني لاناشيد دينية
ادم كان مشغول مع الناس اللي بتهنيه
علشان كده حبيبة سابته ووقفت مع كارما اللي كانت بتهرب من نظرات مروان
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند رنا وميرا
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد
ميرا....انتي متأكدة انك عايزة تروحي معايا الحفلة بصراحة يا رنا انا خايفة تتحطي ف موقف محرج هناك
رنا .....بخبث......لازم اروح وابارك لادم علي نجاحه واكون جمبه في وقت زي دا واستخدم اسلحتي كلها عشان يعرف الفرق بيني وبين الخيمة اللي معاه
ميرنا.....دانتي دماغك دي ايه سمممم ..وضحكوا هما الاتنين
طبعا أسلحتها دي عبارة عن فستان جرئ جدا يظهر اكتر مما يخفي(اسمعي يا رنا ربما التبرج يجيب عريس بس الاكيد الحشمة هتجيب راجل بجد ...ربنا يحفظنا ويفعنا جميعا)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
نرجع الحفلة
أدم واقف بيتكلم مع مهندس معاه في الشركة ف جاله الدكتور يوسف ابن عمه دكتور كيميائي بيشغل في شركة إنتاج أدوية ووقته من دهب ورسمي جدا
يوسف...مبروك يا باشمهندس أدم مزيد من التقدم إن شاء الله
أدم ....الله يبارك فيك يا دكتور يوسف نجاحي دا من بعض مع عندكم وحش الأدوية
يوسف ....بقرف....نعم !!!!..وحش!!!!
أدم ....اسف احذف وحش مش هتسلك معاك.. قصدي العالم الفزة يوسف الالفي ربنا يزيدك
يوسف.برسمية اوي..شكرا بصراحة أنا قلت اضرب عصفورين بحجر واحد انت عارف اد ايه أنا مشغول ووقته من دهب
أدم ... طبعا عارف ربنا يعينك يا حبيبي
يوسف ....حبييي؟؟!!!.مع علينا ..بعيدا عن الفاظك السوقية دي يا باشمهندس كنت عايزك تساعدني اني اطلب ايد كارما
كريمتكم
أدم بدهشة ....هتطلب ايد مين فيهم كارما ولا كريمتنا
يوسف....هو دا غباء ولا استهبال
أدم ....استظراف ...أسألك سؤال يا جو انت ازاي قادر تعيش مع نفسك كده هه قولي
يوسف.....زي مانت قادر تعيش مع ام ظرافتك دي (وااااااو قصف جبهة)
أدم برسمية....احم طيب يا يوسف أحنا هفكر ونرد عليك ف حوار كارما ...روح انت امشي
يوسف ....وامشي ليه
أدم ....يا عم امشي روح الحق الدهب اللي بينقط من وقتك ....بااااي بيبي
يوسف....بدهشة ...هو في كده
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
طبعا المشهد دا كله تحت انظار مروان
مروان قام راح ناحية أدم واداله بالبوكس ف وشه(لكمه ف وشه)
أدم....مسك بوقه. ....اااااه يابن المجنونة ...هي دي مبروك بتاعتك
مروان ...ماشي يا ندل بقا ابن عمك يطلب ايد كارما وانت توافق...ماقلتش ليه أنها مخطوبة
أدم ....بس كارما مش مخطوبة هي لسة ما وفقتش عليك
مروان ...لا ما هي لو رفضتني انت اغصبها أنها توافق
أدم ...هو الباشا عبيط ولا مجنون...اغصبها ليه ماسك عليا زلة حضرتك
مروان ...ماهو عشان العيش والملح اللي بنا يا بيبي
أدم.....عيش وملح ايه طب عيش وكباب عيش وكفته ايه الحكمة ف الملح اللي ليرفع الضغط .وعمتا حتي لو عيش وكفته برضو لا
وأثناء ما بيتكلموا بص أدم لقي رنا جاية ناحيته ولابسة لبس استغفر الله العظيم لا داعي للوصف
مروان شافها ومسك أدم من كتفه....وقله عدي اليوم علي خير...ومشي
رنا وقفت قدام أدم ولسة هتبوسه وتحضنه بس هو بعد عنها بطريقة ذوق
رنا اتحرجت ...بس اتكلمت بسهوكة...مبروك يا دوومي أنا بجد اسعد إنسانة انهاردة ..اخيرا هطلقها ونتجوز
بقلمي:ايزيس بنت الصعيد
أدم بهدوء شديد ....رنا بلاش نتكلم ف اي حاجة دلوقتي اكيد لينا قاعدة مع بعض ..اتفضلي ادخلي جوا انتي شرفتي
وسأبها ومشي عند حبيبة اللي كانت شايفة المشهد دا كله ومضايقة
أدم مسك حبيبة من خصرها. وهي شهقت وقالت ...أدم عيب كده الناس بتبص علينا
أدم ببرود....وماله واحد ومراته حد ليه فيه ...وبعدين الحرية زعلانة من ايه
حبيبة...أنا مش زعلانة مين قالك اني زعلانة
أدم شاور علي قلبه...وقالها ....دا
حبيبة....باندفاع.......مين دي
أدم ...ماضي...اوعدك أنه مش هيأثر علي الحاضر ولا المستقبل إن شاء الله ...أنا قلبي مافهوش إلا حورية واحدة وبس
حبيبة ...ابتسمت وقالت له والحورية مش عايزة من ربنا غير قلبك يا آدم
أدم ....هو أنا لو شلت النقاب دلوقتي وبوستك هتزعلي
حبيبة....وهي بتبعد عنه لا بسيطة هضربك بس
أدم ....سابها تبعد عنه وحط ايديه ف جيوبه وقال مسيرك تقعي تحت ايدي
طبعا رنا كانت متابعة الموقف من أوله وحست ببركان غيرة جوه قلبها واحساس الانتقام عنها بيزيد يوم عن يوم
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
&&&&&&&&&&
في مكان تاني في الحفلة
كارما واقفة وماسكة طبق اكل وكوباية عصير
فاجئها صوت جي من وراها
مروان ....انتي يا مفجوعة هانم
بصلته كارما بصدمة..من غير ما ترد
مروان ...تعرفي لو وفقني علي عريس غيري وديني لاقتلك واقتله يوم الفرح
كارما وبتحاول تستقبل كمية الصدمات اللي سمعتها..وبتكلم نفسها ...عريس غيره يقتل. اوافق هو اتجنن ...هو امتي اتقدملي اصلا يا لهويييي هو بيحبني
مروان .....ماتردي ولا خرستي
كارما .....انا مش عارفة أدم ليه مصاحب عاهات
مروان.....وانا مش عارف ازاي منير بيه مربي جاموسة ف البيت ماروهاش غير الاكل ...وسابها ومشي وهو هيتجنن خايف تضيع منه
طبعا الحفلة كانت جميلة جدا وزي ما قال العندليب الاسمر مالقيت فرحان ف الدنيا زي اللي فرحان بنجاحه
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد
خلصت الحفلة والمعازيم مشيوا وادم طلع اوضته اللي ف فيلة باباه عشان ينام معزور بقاله اسبوع مش بينما غير ساعتين ف اليوم ..وطلب ماحدش يصحيه الا لما يصحي لوحده
عدي النهار وحبيبة وادم لسة في الفيلا ..اذن العشا وحبيبة وزهرة وكارما صلوا جماعة ...ومنير كمان صلي وقعدوا بعد كده يشربوا قهوة ويحكوا عن تفاصيل الحفلة ومنير كان مبسوط بفكرة الاناشيد الاسلاميه
&&&&&&&&&
في أوضة ادم
أدم صحي واخد شاور وطلع صلي وكلم مروان
أدم ....كله تمام
مروان ...عيب عليك يا يسطا
أدم ...حبيبي يا ميرو ...يلا سلام يا قلبي
مروان ....حب عمري كيمو كونو عسول وربي ...سلام يا حب الله يسهلك
نزل أدم عند أهله وفجأة يسحب حبيبة أيدها من وسطهم وقال احنا اتأخرنا لازم نمشي سلام بقا يا جماعة وشدها وراه
كلهم استغربوا هو ليه عمل كده
&&&&&&&&&&
في عربية أدم
حبيبة ...أدم هو فيه ايه انت ليه عملت كده
أدم .....عادي يعني تعبان وعايز أنام
حبيبة ....مانت كنت نايم يا حبيبي
أدم ....يا ايه حبيبي الله ...أحلي حبيبي دي ولا ايه
حبيبة اتكسفت وبصت الناحية التانية
أما أدم فكان بيصلها وبيدندن ويطبل ع الدريكسيون (مقواد العربية)
(زي الملايكة أما تشوفها ورداية 🎶تحلم تقطفها مايتحكيش عليها 🎶 دنا لسة فاكر من يومها ساعة ماكنت بكلمها 🎶 ضحكتها وعينيها مايتحكيش عليها )
حبيبة بصت له وضحكت ...والله انت ما طبيعي انهاردة
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
&&&&&&&&&&
وصلوا الشقة واول ما دخلت حبيبة لقت الشقة متزينة ورد وشموع وبلالين واكل وتورتة عليها شمعة واحدة وهدية ع السفرة
انبهرت حبيبة ...وبصت لادم بحب...انت جهزت. دا كله
أدم قرب منها اوي ...موافقة تكملي حياتك معايا
حبيبة ....هزت رأسها بالموافقة ...قام باسها برقة
أدم ...أنا سميتك ايه
حبيبة....حورية
أدم ...وجبتلك فستان حورية ونفسي اشوفك لابساه (الفستان دا اللي شبه السمكة)
حبيبة ....اخدت الفستان وراحت تلبسه وبعد شوية خرجت كأنها حورية طالعة من المية وشعرها مفرود علي ضهرها
كانت ف قمة الكسوف
أدم قرب عليها.وباسها وقالها انتي ...جعانة ...
حبيبة ...لا
أدم قام شايلها مرة واحدة وهي اتخضت وشهقت وقالها ...احسن برضو
واخدها ودخلوا أوضة النوم ..(أنا كنت هدخل عشان احكيلكوا اللي حصل بس الواد أدم قفل الباب ف وشي يلا نسبهم ربنا يهنيهم)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند هشام وكمال عمه
هشام. ....ماليش فيه انت قلتلي أنه بعد المناقصة هتخلي أدم يطلق حبيبة صح ....اتصرف
كمال......مانت شفت كل حاجة ..كل اللي خططناله انهد بسبب دماغ ابن الالفي وعبقريته ...مين كان يصدق أنه يقدر يغير التصاميم في اسبوع
هشام .....وحياتك يا عمي لهدمه تاني ورجعه لنقطة الصفر تاني...بس بشرط حبيبة تكون ليا أنا وبس انت فاهم
كمال....اسمع انا حاسس كده أنه أدم بدأ يتعلق بحبيبة ايه رأيك لو نسيبه يحبها وبعدين نحرمه منها ...احنا مش قادرين نواجهه في لعبته الهندسة خلينا نكسر قلبه
هشام ....عاجبتني دي دانت مخك دا سماوي اوي يا عمي
ضحكوا هما الاتنين بطريقة مستفزة
&&&&&&&&&&&&&
بقلمي: ايزيس بنت الصعيد
عند أدم
ليلة العمر عمرها مابتتنسي زي ما بيقولوا واخيرا أدم أعلن ملكيته لحبيبة قلبا وقالبا
في الصبح بقا
حبيبة صحيت قبل أدم لقت نفسها ف حضنه عايزة تقوم من جمبه مش قادرة هو محاوطها بدرعاته بدأت تسحب نفسها بهدوء واخير هتقوم من جمبه لقت ايده يتشدها تاني
أدم همس .... صباح الفل يا وحش
حبيبة انصدمت .....اداااام 🙈🙈🙈
أدم ....نعم يا قلب أدم من جووه...بس ابهرتيني وحش وحش
حبيبة ....والله هخصمك يا آدم ومش هكلمك تاني
أدم ....ضحك ....طب. خلاص قوم يا وحش حضريلي الفطار
عشان ورايا مشوار مهم
حبيبة ضربته ف صدره بقبضة أيدها ....اهو انت اللي ستين وحش وسابته ومشيت
فطر أدم وحبيبة وادم نزل مشواره
&&&&&&&&&&
في شركة العدلي
وصل ادم مكتب كمال العدلي لقي هشام وكمال قاعدين
أدم .....متجمعين عند النبي إن شاء الله
كمال ....مبروك يا جوز بنتي انت اثبت جدارتك يا آدم
هشام ...ايه اللي جابك
أدم ...ببرود .....الله جي لبابا كمال واحشني
كمال ...احم .اتفضل يا آدم
دام ....أنا مش هطول عليك ....أنا جي اقولك يا عمي أنا مش زعلان لانك اخدت تصاميمي ونسبتها لنفسك
بس حبيت الفت انتباهك أنه التصاميم كانت ناقصة حاجات كتير اوي ... ونفسي اعرف ازاي الباشمهندس هشام ماخدش باله من كده ...علي حد علمي باشمهندس هشام عقلية نادرة ...ولا ايه يا اتشH
هشام.....اطلع برا
بقلمي: ايزيس بنت الصعيد
أدم..ببرود.....تؤ تؤ تؤ ...ماتقدرش تمشيني من شركة مراتي ليها فيها النص دا مكاني يا اتش H
هشام ....انت اتجننت يا حيلتها
أدم ....أنا هامشي بمزاجي بس اقبل مني الهدية المتواضعة دي يا اتش
وقام مديله نفس علبة المناديل اللي هشام اداها لادم في المناقصة
وقاله ....نشف دموعك بيها ههههههههههه .لان من يضحك اخيرا يضحك كثيرا والعبرة بالنهايات وكلام فارغ كتير سمعته من معالي الباشمهندس
واه نسيت خد جبتلك كاتر (سكينة صغيرة) لزوم الانتحار كده كده مافيش فايدة فيك مش هتتطور ابدا فاخلص من نفسك احسن ....انت بقا هامشي عشان حبيبة مستنياني علي نار ...اصلي دخلتنا كانت امبارح .. بااااي
هشام بغضب ...وديني لاهدمك يا آدم وارجعك نقطة الصفر تاني زي ماعملتها زمان
منير بص ل هشام بغضب اكبر ..وادم وقف مكانه وبص لهشام نظرات كلها صدمة وشك...
أدم ....اييييه............يتبع


google-playkhamsatmostaqltradent