recent
روايات مكتبة حواء

رواية جعلتني ملتزما الفصل العاشر 10 بقلم ايزيس

رواية جعلتني ملتزما الفصل العاشر 10 بقلم ايزيس 


 هشام بغضب ...وديني يا اهدمك يا آدم وارجعك نقطة الصفر تاني زي ماعملتها زمان

كمال بص ل هشام بغضب اكبر ..وادم وقف مكانه وبص لهشام نظرات كلها صدمة وشك...
أدم ....اييييه انت بتقول ايه ..
كمال حب ينقذ الموقف ف صرخ لهشام.....انت غبي بتقول اي كلام وخلاص
ووجه كلامه لادم ...أدم يا ابني انت عارف هشام كويس بيقول اي كلام
أدم .....بص لهشام ....عارف يا هشام لو اللي ف دماغي صح نهايتك هتبقي علي ايدي أنا
هشام ....بغضب ...وريني اخرك فين ..أنا ما بتهددش
قام كمال فجأة واحدة وراح ضارب هشام بالقلم عشان يسكت ويرجع لعقله
أدم ..بدأ يشك في الاتنين بس حب يظهر العكس....عمي أنا عارف اتش بوق ع الفاضي يلا سلام يااا عمي..واتكا علي كلمة عمي دي
خرج أدم من الشركة وركب عربيته وراح لحبيبة
&&&&&&&&&&&&-
في شقة أدم
دخل أدم وبص ع الأرض واتفاجئ
أدم ...السلام عليكم .....ايه يا حورية كمية الالعاب دي انتي هتفتحي محل العاب ولا ايه
حبيبة....وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته...وقالت بتريقة....ايوا قررت افتح محل العاب وواقفك تبيع فيه
قام قعد جمبها ع الكنبة ....اه وانا بقا واد حليوة وجامد كل الستات هتيجي مخصوص تشتري لولادها مني عشان بس يشوفوني ..اللهم احفظني قمر في نفسي
حبيبة ضحكت ...ربنا يزيدك تواضع
أدم بجدية...لا بجد يا حورية قلبي جايبة الالعاب دي كلها ليه
حبيبة ....بصراحة يا آدم أنا متعودة اروح ملجأ الأيتام كل شهر اول ما مرتبي بينزل ع الكي نت باتصل بمحل العاب أنا بتعامل معاه اطلب كمية العاب وازور الأطفال صحابي هناك ..وبما اني من يوم ما اتجوزنا ما رحتش فكرت أنه انهاردة عشان قررنا نبدأ أنا وأنت حياة جديدة مع بعض نروح نزورهم سوا
أدم....طب ياربي اعمل ايه ف البسكوتة دي أنا بجد جسمي بيقشعر من طيبتك دي
حبيبة...ابتسمت ...طب يلا روح صلي عشان نروح نزورهم
أدم ...لا مانا صليت ف المسجد وانا جي..بس انا جعان عايز اتغدي
حبيبة....ماحنا هنتغدي مع الاطفال
أدم ...دا بجد ..طب اوك الغدا عليا أنا ..بس ممكن اطلب حاجة
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد
حبيبة...اتفضل يا قلب حبيبة
أدم ...يا بت يا شقية بتستخدمي اسلوبي ...ممكن ما تشتريش اي حاجة بفلوسك الخاصة واي حاجة انتي عايزاها تطلبي مني انا فلوس وبعدين الفلوس جوه ف الدرج لما تعوزي حاجة خدي فلوس واشتريها
حبيبة ابتسمت ...حاضر بس انا مخصصة جزء من مرتبي كل شهر لله...وبعدين قوم عشان ما نتأخرش
أدم قرب منها ....طب ما تيجي يا وحش احكيلك حدوتة كده ع السريع وبعدها نخرج
حبيبة ....ادااااام أدم ...خلاص امري لله قومي يا ستي
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
وفعلا راحوا دار الايتام ووزعوا الالعاب واتغدوا مع العيال هناك وطبعا أدم جابلهم اكل كتير ولذيذ ..وحبيبة فضلت تلعب مع البنات وادم كان الأول محرج بس بعدها فك وطلب من الشباب والاولاد الصغيرين يلعبوا كورة وفعلا بدأو يلعبوا بس أدم لاحظ ولد قاعد لوحده ومش بيلعب وحزين..فساب العيال يلعبوا وراحله يتكلم معاه
أدم .... عامل ايه
الولد ...يهمك
أدم...اكيد يهمني انت فيه حد مضايقك
الولد...يا بيه انت انتوا بتيجوا هنا مرة في الشهر تفرحونا وتلعبونا شوية بس عشان تريحوا ضميركم لكن مافيش لا حد بيهتم بمستقبلنا ولا بدراستنا ولا احنا بنحب ايه اصلا
أدم ....اولا اسمي أدم مش بيه ثانيا انت بتحب ايه
الولد ...أنا ف تالتة اعدادي ومتفوق اوي وشاطر من غير دروس..بس عارف مصيري ثانوي فني وانا حلمي ابقا دكتور عشان اساعد الغلابة اللي مش معاهم حق العلاج
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد
ادم ...بس كده هي دي طلباتك بسيطة عايز تتعلم صح اعتبرني هاتولي مصاريف دراستك من ثانوي لغاية ما تروح جامعة وبعدها هشوفلك شغلانة عندنا في المعمار وتشتغل وتدرس زي اي شاب طموح ..اتفقنا هتبقي طموح يا ...
الولد ...زياد اسمي زياد ولو كلامك دا بجد أنا هفضل طول عمري خدامك
أدم ...أنا مش عايزك خدامي ..أنا عايزك تبدع ما تخليش سقف لطموحك عايزك تبقي قد المسؤولية وماتخلينيش اندم اني وثقت فيك و صرفت عليك اتفقنا
زياد ابتسم ...اتفقنا
أدم ...طب يلا بقا وريني طموحك ولا طموحي اللي هيغلب
زياد ...مش فاهم
أدم ...يلا نشوف هكسبك ولا تكسيبني ف ام الماتش اللي فرهدني دا
زياد بحيوية ...يلااااا
لسة ادم هيوقف لقي حبيبة منهارة ف دموعها
أدم بقلق....حبيبة مالك وراح ناحيتها ..حضنته وقالت له ...انت عظيم اوي يا آدم
أدم حضنها هو كمان ...بحاول ابقي جدير بيكي يا حورية
لعبوا وفرحوا دخلوا السعادة علي قلب ملايكة صغيرين الحياة اختبرت صبرهم من صغرهم ...خلص اليوم والمغرب اذن..حبيبة صلت جماعة بالبنات ..وادم صلي بالاولاد وبعدين ودعوهم ومشيوا
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في العربية
أدم .... حبيبة انتي تعبتي نراوح ولا نروح عند بابا عشان عايزه ف كلمتين
حبيبة ....لا ما تعبتش يا آدم خلينا نروح عشان ماما زهرة واحشتني اوي تصدق يعتبرها زي ماما بالظبط طيبة وحنينة
أدم ...الأمهات كلهم طيبين ..عقبال ما اشوفك اجمل ام يا حوريتي
حبيبة ..اتكسفت وبصت للأرض
وادم ساق بالعربية علي بيت والده
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
وصلوا الفيلا وسلموا ع الكل
أدم .....ماما فين كارما
زهرة.......بتذاكر يا حبيبي فوق في اوضتها
أدم ...طيب خلاص أنا هطلعلها وانتي وحبيبة حضرولنا العشا بقا عشان أنا جوعت
&&&&&&&&&&&&&&&
في أوضة كارما
أدم ....خبط ع الباب ..كرملة ممكن ادخل
كارما ....تعالي يا آدم
دخل أدم لاقاها بتاكل
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
أدم ...نفسي اعرف الاكل دا بيروح فين وانتي شبه مسمار عشرة
كارما ....طول مانت وصاحبك بتقروا عليا عمري ما هتخن ولا هيطلع عليا اي اكل
ادم ......بخصوص صاحبي ..مروان طالب ايدك يا كارما ..
كارما ...قلبها كان هيقف بس جاتلها افكار وحشة انه مش بيحبها يمكن صعبانة عليه
أدم تابع كلامه ...رحتي فين ركزي ...عشان كمان يوسف ابن عمك طالب ايدك قلتي ايه ..طبعا ماحدش بيجبرك توافقي علي حد فيهم ولو مش عايزة ولا واحد قولي برضو عادي
كارما ...ف نفسها ..انا صحيح بحب مروان بس يمكن يزلني اني اعترفتله زمان اني بحبه.
وقالت بصوت عالي .....أدم أنا موافقة علي يوسف
أدم برق عينيه واتصدم ......يوسف دا محدش يطيق يقعد معاه خمس دقايق انتي من كل عقلك موافقة
كارما هزت راسها بالموافقة
أدم ...براحتك وجي يمشي قامت كارما حضنته وانفجرت ف العياط ..وهو حضنها جامد وقلق عليها
أدم ...انتي بتعيطي ليه بس محدش هيجيرك توافقي بصي ارفضي الاتنين ايه رأيك
كارما ....بحبه يا آدم بحبه
أدم ....يوسف؟؟؟؟؟!!!!!!!!
كارما ....لا مروان .. أدم ...طب ورفضاه ليه
كارما ....أنا هحكيلك
وحكت كارما لاخوها علي كل حاجة حصلت من قبل مايسافر مروان لغاية ما رجع
أدم ....في نفسه ....لو لفيت الدنيا كلها يا مروان مش هلاقي زيك ربنا ما يحرمني منك...وقال لكارما خلاص اقول مبروك اختي وصاحبي .....شكلها هتبقي ليلة فللللة
كارما ضحكت وباست أدم ....ربنا ما يحرمني منك يا حبيبي يا آدم
نزلوا تحت عند أهله
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
أدم حكي لأهله وهما بيتعشوا علي العرسان مروان ويوسف ووالده رحب اوي ب مروان
وقال لادم يقوله يجي يقروا الفاتحة
زهرة .......باتوا عندنا انهاردة يا اولاد
حبيبة ....الله. خلينا نبات يا آدم
أدم شدها من أيدها وهمس ....اهدي يا حجة ...وقال لمامته
لا يا ست الكل احنا هنراوح ونبقي نبات وقت تاني
حبيبة....بهمس ليييييه أنا عايزة اقعد مع كارما
أدم......لو نطقتي بكلمة واحدة تاني هضربك والله
حبيبة كشرت وسكتت
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في العربية
حبيبة ساكتة وباصة الناحية التانية
أدم ......الحورية مالها مش سامع صوتها.
حبيبة ....خايفة اتكلم تضربني
أدم ....وانا اقدر برضو اضرب البسكوتة القمر دي...
حبيبة ..أنا عملت ايه عشان تقولي اضربك؟؟؟
أدم ....أنا ما بصدق نبقا لوحدنا وانتي عايزة تقعدي مع كارما ...دانتي قاسية اوي
حبيبة ابتسمت بس ما حبتش تظهر ابتسامتها....وقالت لا أنا زعلانة
أدم .....وايه يرضيكي يا حورية
حبيبة.....قرب ..ومدت خدها ...ها هتبوس ولا ابوس أنا
أدم سخسخ علي نفسه من الضحك ...قلووودة مووت بتقلديني
حبيبة ضحكت ...بصراحة اه ..وفجأة قرب عليها ووقف العربية وقال ....أبوسك أنا مش انا اللي زعلتك وباسها
وبعدين قال ....يا شقية عندك محضر فعل فاضح ف الطريق العام وقعد يضحك
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد
راوحوا وصلوا ولعبوا وهزروا وسهروا لغاية الفجر وصلوا الفجر وبعدين ناموا
صحيوا الصبح وادم فطر ولبس وراح الشركة
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الشركة
أدم .....ميرنا اجمعي المهندسين ورؤساء الأقسام وبلغيهم باجتماع
وفعلا اجتمعوا في غرفة الاجتماعات
أدم .....انتوا طبعا عارفين أنه تنفيذ مشروع ارض الاحلام هيبدأ بعد شهر لذلك عايزين نستعد أتم استعداد
انا اللي هكون مشرف علي كل حاجة بنفسي بس عايز منكم حاجة انكوا تهتموا الفترة دي بالمشروعات الصغيرة لاني هاخد إجازة اسبوع...عريس بقا وطالع اسبوع عسل
كلهم بصوا لبعض وضحكوا هو ازاي بيقول عريس وهو متجوز من شهر بس ميرنا فهمت كويس هو قصده ايه لأنها عارفة كل حاجة من رنا
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
خلص الاجتماع وكلهم انصرفوا وطبعا ميرنا اتصلت برنا وقالت لها ع اللي فهمته انه ادم كمل جوازه من حبيبة
رنا كانت هتتجنن
رنا راحت علي طول ع الشركة
واول ما وصلت راحت دافعت الباب ودخلت
أدم اتفاجئ وقام ناحيتها وشاف الشرار بيطق من عينيها
أدم ......رنا ايه اللي جابك وازاي بتتصرفي كده
قامت رنا بصت ف عينيه وراحت ضرباه بحتة قلم
أدم. ..................... يتبع

google-playkhamsatmostaqltradent