recent
روايات مكتبة حواء

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثامن 8 بقلم ايزيس

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثامن 8 بقلم ايزيس 

عند أدم في الشركة

أثناء ما الكل علي علي أعصابه والثانية لها قيمتها عندهم
أدم سمع اذان الفجر وقف وقال للمهندسين
أدم .....يا جماعة ناخد بريك بقا عشان نصلي الفجر
الكل في الشركة عارفين أدم الالفي بتاع بنات ومش بيصلي
كلهم بصوا لبعضهم وعلامات الدهشة علي وشوشهم
ادم باصلهم وهما خافوا يهزأهم بس المفجأة بقا
ادم.....انا عارف انتوا بتفكروا ف ايه دلوقتى..ايوا انا ادم الالفي الهلاس اللي كان خاربها بس ربنا هداني الحمدلله هه هتيجوا معايا ولا اصلي لوحدي
كلهم وقفوا وصقفوا لادم وقالولوا معاك يا بوص(مدير )
كانوا اربع شباب زي الورد ومعاهم مروان هو فعلا محاسب بس جه يقف جمب صاحبه
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
قاموا وصلوا الفجر وبعدها رجعوا تاني يشتغلول بجد لغاية ما الشمس طلعت وبدأ الموظفين يوصلوا ع الشركة
الشباب تعبوا خلاص ناموا كل واحد في حتة ف مكتب ادم اللي ع الارض واللي ع كنبة ما عدا ادم كان هيموت وينام بس فضل يكمل تصميمه....بس مروان ضغط عليه جامد وخلاه ينام ساعتين
وبعد ساعتين وصلت حبيبة وكارما ومعهم اكل كتير ولوحات ومسامير وأدوات كتير بالعافية شايلنها
دخلوا مكتب ادم لقوا الشباب صحيوا وبيشتغلوا تاني وتقريبا لسة ما فطروش
حبيبة....السلام عليكم يا بشمهندسين
ادم رفع وشه يتأكد بس انه اللي سمعه صح وابتسم لما لقي حبيبة
كلهم ردوا السلام
حبيبة ...طبعا شكلكوا كده مافطرتوش انا جبتلكوا اكل كتير بس تسمحوا بقا تخرجوا برا عشان عايزين نعمل حاجة في المكتب
طبعا هما ماصدقوا خرجوا عشان يفطروا
وبدأت حبيبة كركبة وخبط في مكتب ادم وهو الفضول هيقتله عايز يعرف هي بتعمل ايه جوه
اكل ادم بسرعة قبل الكل عشان يراقب حبيبة واللي بتعلمه
فتح الباب بالراحة وبدأ يراقب حبيبة اللي عمالة تتشقلب يمين وشمال وراكبة علي كرسي وبتعلق لوحات
ابتسم ادم علي حبيبة اللي عاملة زي الشمس اللي بظهورها بتقتل الضلمة واليأس وتبعت الامل في قلوب الكل
دخل ادم بالراحة من غير ما حبيبة تحس به وفجأء حرك الكرسي اللي هي كانت واقفة عليه
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
حبيبة صرخت ولقت نفسها علي ايدين ادم اللي ضحك بانتصار...بصوا لبعض وهو كان مركز علي شفايفها وفي دماغه حاجة لسة هيعملها بس هوووب داخلة كارما
كارما ....احم نحن هنا
ادم....حبيبة مش قلتلك خلي بالك هتقعي هتقعي انتي ماسمعتيش الكلام كويس اني لحقتك قبل ما تقعي
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد
حبيبة ابتسمت بخجل وما اتكلمتش بص ادم علي اللوحات وبدأ يقرا اللي كان مكتوب كانت آيات قرأنية محفزة زي
(وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ)
( إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا ).
(وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى *)
(وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ ).
وكمان حبيبة حبت تضيف التاتش بتاعها مهي دراستها انجلش بقا فكتبت عبارات تشجيعية علي لوحات بالانجلش زي
(Go on)استمر
(Go ahead)تابع التقدم
(You can do it)انت تقدر تعملها
(Adam, you are the best)أدم انت الافضل
أدم ابتسم لحبيبة وقرب منها أخدها في حضنه وباس رأسها
وقال....انتي اجمل هدية من ربنا ليا يا حورية قلبي
حبيبة سمعت الكلام دا وحست أنه هيطلعلها جناحات وتطير ..يااااااااه اخيرا يا آدم بدأت تحس بحبي ليك وتبادلني نفس الحب
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في مكتب مروان
كارما قاعدة علي المكتب بتراجع حسابات و مروان كل تركيزه عليها
مروان....كارما.. كارما ....نعم
مروان....أنا اسف
كارما .....علي ايه
مروان ....علي كل جرح سببتهولك زمان من غير ما اقصد
كارما انتي كنتي صغيرة وحتي لو كنت معجب بيكي أو بحبك انا ما اقدرش أخون أدم ...أدم اكتر من اخويا
كمل بخبث بقا ....بس مافيش مانع دلوقتي اني اقول لاخويا اني عايز أخطب
كارما قلبها كان هيقف ياتري يقصدها هي ولا يقصد يخطب واحدة تانية
كارما ....تمالكت نفسها ....مبروك يا استاذ مروان فرحتلك
مروان حب يضايقها ....الله يبارك فيكي انتي طبعا اول المعازيم وغمز لها وخرج من المكتب (قصف جبهة)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
عند أدم
حبيبة .....أدم أنا لازم امشي دلوقتي عشان ما اعطلكش اكتر من كده
أدم .....شكرا يا حورية...انتي ادتيني طاقة كبيرة اني اقوم واحارب
حبيبة....أنا مش هسيبك ابدا يا آدم أنا جمبك انت مش لوحدك
أدم حضنها وقالها يلا بقا بطلي رغي ومتعطلنيش اكتر من كده خليني اوصلك للعربية
حبيبة ....اتعودت علي افشاته ف مزعلتش
وفعلا وصلها لغاية العربية واطمن عليها وبعدين رجع الشركة تاني
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في مكتب أدم
أدم رجع لتصاميمه وغرقان فيها مش دريان بأي حاجة حواليه
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
الباب انفتح علي طول
رنا ....هاااااي دومي اقدر اعرف ليه مش بترد علي مكالماتي
أدم.....رنا ممكن تمشي
رنا ....ايه هي حصلت يا آدم بتطردني من شركتك
أدم ....رنا أنا مش فاضي لاي نقاش دلوقتي ممكن تمشي بجد
رنا ...أنا كنت جاية احاسبك علي كدبك عليا بقا تقولي أنه مراتك وحشة ويتخاف منها وتطلع صاروووخ اللي ما وريتك يا آدم.
في اللحظة دي أدم اتعصب ورمي القلم من أيده وقام وقف قدامها بالظبط
أدم..بيهددها..عارفة لو ما اختفتيش من وشي حالا يا رنا هخليكي تطلعي علي نقالة
رنا اترعبت من طريقته دا مش أدم اللي اتعودت عليه بس هو معزور شغله وشركته ع المحك من حقه بتجنن
رنا اتسهوكت......أنا ماشية يا آدم بس الحق عليا لأنك وحشتني جيت اشوفك
أدم .....اديكي شوفتيني امشي بقا
رنا مشيت وكانت هتفجر من الغيظ كانت متوقعة مقابلة تانية خالص واخبار حلوة زي أنه أدم مثلا يقلها أنه طلق حبيبة عشان والدها مارضيش يساعده
رنا خارجة مندفعة خبطت في مروان
بقلمي:ايزيس بنت الصعيد
مروان....بصلها بقرف......هما بيطلعوا امتي دول
بصتله هي من فوق لتحت وما اتكلمتش
مروان ......باشا...اخبار المبدع بتاعنا ايه
أدم ....اتنيل ...عايز ايه
مروان ....خايف اكون بعطلك لو هتكلم معاك
أدم رفع حواجبه وقال ...دا كلامك ولا مستلفه ايه من امتي الاحترام دا
مروان قرب علي أدم وقاله ....أدم انا كنت عايز حاجة غالية اوي عندك
أدم بصله بنص فتحة عين .....العربية الفيراري بتاعتي
مروان ....فيراري ايه بس يا دومة ركز معايا يا بيبي
عايز حاجة غالية عندك انت وابوك
أدم .....برق وقاله الشركة بتاعتنا
مروان.....يادي النيلة...شركة ايه بس انتوا عايزين اللي يتبناكم ويصرف عليكم
أدم ....ماتتكلم علي طول يا ابني انت شايفني في وضع يسمح للالغاز
مروان قرب من أدم ومسك أيديه أدم اتجنن من تصرفه هو شارب حاجة ولا ايه دا مش طبيعي
مروان ....عايز حاجة بنحبها أنا وأنت ...وقام غامز لادم
أدم صلب أيديه علي صدره علامة اكس وقاله ....لااااااا مش معني اني سامحلك تقولي يا بيبي وتقولك يا قلب البيبي تسوق فيها...أنا راجل متجوز وماليش ف السكة دي
مروان بصدمة.....انت فهمت ايه الله يخرب بيتك ..وبعدين ايه راجل متجوز دي هو لو ماكنتش متجوز كان عادي عندك
أدم ..بعصبية....والله هضربك يا مروان الكلب اخلص اتنيل احكي عايز ايه
مروان غمض عينيه واتنهد بصوت عالي وقاله ....انا بحب اختك كارما
أدم بصدمة.....ينهار اسود شفتها فين دانا هخلي ليلتك سودة
مروان ....انت مجنون يا عم انت مانا متلقح ف بيتكم أربعة وعشرين ساعة قال شفتها فين شكله فقد الذاكرة
أدم .....قصدي هي تعرف انت اتكلمت معاها
مروان.....لا متعرفش أنا جيت اخد رأيك الاول وبعدين عقولها
أدم ....لا انت متقولش أنا إلا اقول لأختي ..اياك يا مروان تكلم البنت طول ماهي ف مكتبك وديني اقتلك
ولعلمك بقا أنا هروح اجيب كاميرات المراقبة هنا في مكتبي
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد
مروان ....ياعم اتلهي ..وخليك في تصاميمك هتودينا ف داهية باستهتارك دا... انت فاضي للكاميرات
عمتا اختك دي أنا اخاف عليها من نفسي ويا سيدي مش هفتح معاها اي حوار إلا بعد المناقصة أن شاء الله ..مرضي يا بيبي
أدم ....مش هرد واقول قلب البيبي دي تاني ...وبصوا لبعض وقعدوا يضحكون
(ربا اخ لم تلده امك) الصداقة من اجمل نعم ربنا علينا ف الدنيا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في شقتها
رنا بتكسر ف كل حاجة ...أنا هتجنن طب مروان انا اتعودت علي طريقته دي وبحبه رغم أنه بيكرهني بس أدم دا ماكنش يقدر يزعلني كان زي خاتم ف اصباعي ازاي بقا قاسي كده معايا وديني لاندمكم كلكم
اللي مخليتك تجيني راكع يا آدم ..وانت يا مروان اللي ماحطمت قلبك زي مانت حطمت قلبي اصبروا عليا
&&&&&&&&&&&&&&&
عدي اسبوع علي أدم وهو ليل نهار في الشركة بيشتغل بكل طاقته مش بيسأل لا في اكل ولا نوم بس حبيبة معاه ماسبتوش لحظة وهي اللي كانت بتهتم بأكله
اما مروان كان بيغصب علي أدم عشان ينام ساعتين ف اليوم
الكل اشتغل الكل تعب الكل قاعد علي أعصابه انهاردة اليوم الحاسم انهاردة اللي سعي هيلاقي سعيه اللي تعب ربنا هيكرمه أن الله لا يضيع اجر من احسن عملا
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد
أدم ومنير ومروان استعدوا للمناقصة وطبعا في المقابل كمال وهشام العدلي علي أتم الاستعداد وتلات شركات كبار كمان مشاركين في مشروع ارض الاحلام
&&&&&&&&&&&
في جهة تانية
حبيبة بتصلي وبتدعي لادم من قلبها ومنهارة وبتعيط وهي بتدعي صعبان عليها وضع أدم وحالته اللي باين عليها الإرهاق الشديد وزهرة بتدعي لادم من قلبها قلب الأم بقا
وكارما بتحضر القناة ع النت اللي هتعرض البث المباشر المناقصة
الأنفاس محبوسة الكل علي أعصابه
&&&&&&&&&&&&&&&&
في المؤتمر طبعا الصحافة والتلفزيون في كل المكان
هشام جات عينه ف عين أدم وراحله عشان يهز ثقته بنفسه
هشام.....ابو نسب جبتلك علبة مناديل لزوم الخسارة هههههههه ضحك ضحكة مستفزة اوي
أدم بصله ومش قادر يخفي قلقه ..بس حافظ علي هدوءه علي اد ما يقدر وما ردش علي هشام اللي ضحك اكتر لما شاف نظرة أدم وقلقه
واخيرا بدأ العرض علي الدتا شو كان أول مشروع هو لكمال العدلي واللي أدم اتفاجئ أنها نفس تصاميمه اللي عرضها علي العدلي قبل كده ابتسم أدم وحس بسكينة ومضايقش لانه حماه سرق تصاميمه قال ف نفسه واحد بواحدة وأنه أدم كمان خدعه لما اتجوز حبيبة
وجه دور عرض أدم
المشروع كان عبارة عن كومباوند متكامل بكل تفاصيله مصمم بتصميم فريد جدا بحيث لو في طيارة عدت فوق الكومباوند هتلاقي العمارات بتشكل جمب بعضها كلمة (السلام )وهو دا حلم الكرة الأرضية
أدم اهتم ف تصميمه جدا بالمنقبات وكل مرفق من المرافق العامة كان فيه مكان خاص يالمنقبات والبنات اللي مش عايزة تختلط بالشباب المشروع كان مبهر جدا وتصميمه فوق أي تصميم من الخمسة اللي اتقدمه
المقدم .....النتيجة بعد خمس دقايق
الخمس دقايق دول كانوا كفاية جدا لقتل أدم مليون مرة من التوتر أيديه متلجة مروان مسك أيده وربط عليها
متقلقش يا صاحبي ربنا معاك
&&&&&&&&&&&&
في جهة تانية حبيبة انهارت في البكاء ايوا فهمت أنها هي مصدر الهام أدم.... أدم اخد حلمها السلام وخلاه نقطة المشروع الريئسية واهتم بالمنقبات عشان ياخدوا حرية اكتر
حبيبة....يارب انصر جوزي وحبيبي أدم
&&&&&&&&&&&&&&&&
اعلان النتيجة دلوقتي ...المذيع قال الكلمة دي
طلع ممول المشروع ع الاستيج وأعلن فوز شركة معمار الالفي بالمناقصة والشركة قررت ميزانية مفتوحة للمشروع
ليعلو صوت التصقيف الحار والأضواء توجه تلقاء أدم اللي مش قادر يقف ولا يتلم علي أعصابه .تعب سهر أبدع وربنا العدل لا يمكن يضيع مجهود عامل مبروووووووووك يا بشمهندس أدم
مروان حضن أدم وقومه اخيرا أدم قدر يسيطر علي أعصابه اللي بايظة خالص دي وقف بكل ثقة وسط تصفيق حار من الحضور ماعدا كمال وهشام اللي كانوا هيتجننوا هما كانوا مخططين حاجة تانية خالص كانوا مخططين أنهم يتهموا أدم أنه سرق تصاميمهم رغم أنهم هما اللي عملوا كده بس ربنا مع المظلوم اخيرا يا آدم حصدت كل اللي عملته
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الفيلا بقا البنات بسرعة علقوا زينة وجابوا العاب نارية ومستنين بطل الليلة اللي الحفلة دي علي شرفه
اخيرا وصل أدم واول ما نزل دخل الفيلا علي انغام اغنية
( انا الممكن)
‏تلاعبني الاعبها وبواجه الدنيا وبغلبها وتشكك
وانا واثق فيا واللحظه الصعبة بعديها
فراك وماليش مالكة لو حتي السكة ماهيش سالكة
استاذ في الشدة وبتعامل بسايسها وبقدر امشيها
انا سايق مركبي والكورة في ملعبي انا قدك يا حياه مهما تكركبي
انا ماشي في سكتي مهما هتوبخي
انا عارف قوتي فبراحتك خبطي
انا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن
اناحرفي ما بغلبش تبعدني الدنيا مابتعبش
انا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن
متمسك بالممكن انا قطر يجري ومايقفش
تضرب تقلب عادي تتشقلب تتسد قصادي
ف الدنيا هاتلويلي بوزها علي مين دانا ملك الحته دي
لابسلم ولا اطاطي مين يقدر يوم علي احباطي
انا زي الموج ماليش كتالوج كلمة لا مش في حياتي
انا سايق مركبي والكورة في ملعبي انا قدك يا حياه مهما تكركبي
انا ماشي في سكتي مهما هتوبخي
انا عارف قوتي فبراحتك خبطي
انا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن
اناحرفي ما بغلبش تبعدني الدنيا مابتعبش
انا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن
متمسك بالممكن انا قطر يجري ومايقفش
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد
وصل أدم وبص لحبيبة وابتسم وفتح لها درعاته........يتبع


google-playkhamsatmostaqltradent