recent
روايات مكتبة حواء

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثالث 3 بقلم ايزيس

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثالث 3 بقلم ايزيس 

 البارت التالت

في شركة معمار الالفي
أدم بيمثل.... لا أنا زعلان تعالي صالحيني
حبيبة....ببرأة ...قولي اصالحك ازاي وانا موافقة
أدم. .....قربي تعالي
حبيبة مطيعة قربت....مد خده وقالها هاتي بوسة بقا
حبيبة انصدمت من جرأته
أدم ....هتبوسي ولا ابوس انا راحت بسرعة باسته ف خده وطلعت تجري زي الهبلة وادم سخسخ ضحك عليها
اكل بسرعة وكان مستمتع جدا بالاكل اللي كان طعمه يجنن وبعدين رجع يشتغل تاني وفجأة الباب ينفتح ويدخل شخص
..........أنا مين ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
رفع أدم رأسه ولقي صاحب عمره مروان اللي كان مسافر يعمل ماجستير ودكتوراه في إدارة الأعمال في لندن من اربع سنين ..مروان قبل ما يسافر اشتغل سنة بعد التخرج في شركة والد أدم
أدم.....يخرب بيت سنينك انت رجعت امتي يا ياض يا مروان
مروان .....لسة نازل م الطيارة حالا وصلت الشنط وجيتلك يا بيبي
أدم .....اااااه كانت واحشاني اوي الكلمة دي منك يا قلب البيبي....ضحكوا هما الاتنين
أدم ....والله زمان ياض يا مروان وايه النضافة دي شكلك صارف يا معلم
مروان ....انت مش هتتغير ابدا بتقل دم امك دا
أدم....ماتلم نفسك يالا
مروان بحزن.....اخبار الشركة ايه دلوقتي
أدم ....احنا بنقع يا مروان الشركة بتنهار ..من يوم حادثة الاسمنت المغشوش.والعمارات اللي بنيناها انهارت ووقعت وسمعتنا بقت ف الأرض ..والله يا مروان أنا اللي كنت مسؤول عن شحنة الاسمنت ودخلتها المستودع بايدي وتممت عليها وكانت سليمة مية ف المية
مروان ....مصدقك يا صاحبي ..أنا عارف انك عمرك ما تعمل حاجة زي دي وتبوظ سمعة الشركة بس الشرطة عايزة دليل ملموس يا آدم
أدم ....وديني لو عرفت مين اللي فرغ كاميرات المراقبة بتاعت المستودع ما هرحمه ابدا ...
مروان ....حس أنه أدم مضايق ف حب يخرجه من زعله هو عارف اد ايه مكسور من يوم اللي حصل ف الشركة
مروان..بسهوكة زي البنات...ايه اللي ف ايدك دا يا بيبي كده تبعني وتخطب غيري
أدم بص للدبلة ...وقاله انت عبيط الدبلة ف الشمال يعني اتجوزت
مروان انصدم ....رنا ؟؟؟؟!!!!
أدم ...لا اتجوزت بنت العدلي عشان أنقذ الشركة بابا متخيل اني لما أبقا جوز بنته هيتنازل عن مناقصة ارض الاحلام
مروان ....وانا دا رأيي برضو ماهو هيحب يرفرحك عشان تريح بنته بس تصدق أنا مبسوط لك يا ياض يا آدم اخيرا قدرت تخلع من الزفتة رنا
أدم بعصبية .....مروان ألزم حدودك واوعي تغلط ف رنا ...أنا متجوز بنت العدلي مؤقتا لغاية الصفقة ما تتم وبعدها هطلقها واتجوز رنا
مروان بعصبية اكتر ....تصدق انت عيل جبان ومالكش اي لزمة انت ازاي متجوز وتسمح لنفسك تمشي مع واحدة زي دي
أدم بزهق .....أمشي من هنا وماتجيش تاني يا مروان
مروان ......أنا ماشي بس راجع تاني استلم شغلي بكرة ...علي قلبك يا معلم وضحك ومشي
كمل أدم يومه في الشركة مابين التصاميم والملفات وحاول علي اد مايقدر يخلص شغله بسرعة عشان يلحق يجيب اكل لحبيبة ويروح قبل المغرب
وفعلا جاب اكل جاهز من المطعم وكمان جبلها تمر (بلح)
وروح قبل المغرب
فتح أدم باب الشقة لقي ريحة مسك حلوة اوي خارجة من الشقة وصوت القرأن من التلفزيون يخلي اي حد يسمع الصوت دا يرتاح نفسيا
أدم ....السلام عليكم حورية ...لف بنظره ملقهاش في الصالة
راحلها المطبخ
أدم.... بتعملي ايه يا حورية خدي الاكل اهو حضري الاطباق وتعالي وكمان جبتلك تمر
حبيبة ...بابتسامة .....ربنا يخليك ليا يا أدم ..أنا بعمل عصير مانجو فريش
أدم ....اوك أنا هادخل اخد شاور ع السريع
حبيبة ....ماتنساش تتوضا يا أدم عشان نصلي المغرب جماعة
أدم ...حاضر
____________
وفعلا المغرب أذن وصلوا جماعة وحبيبة هتبدأ تفطر
قعدوا ع السفرة
حبيبة بدأت تدعي ...اللهم اني لك صمت وعلي رزقك أفطرت وبك آمنت وعليك توكلت ذهب الظمأ وابتلت العروق وثبت الأجر يا واسع الفضل اللهم اتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار
أدم كان بيسمع حبيبة وهي بتدعي وحاسس بسعادة مش
عارف سببها ..فطروا وبعدها حبيبة شالت الاكل ودخلت اوضتها جابت حاجة وخرجت
حبيبة ....أدم ممكن تقبل مني الهدية دي
أدم ....بص لقاه صندوق من الخشب العاج وعليه رسومات ارابيسك (نقوش اسلامية)..اخده وفتحه لقي مصحف جميل ..مسكه وفضل يتأمله
حبيبة....انا لما نضفت الشقة لاحظت أنه مافيش مصحف خاص بيك عشان كده جبتهولك
أدم بارتباك ...اصلي نسيت المصحف بتاعي في الفيلا ...بجد شكرا يا حورية ع الهدية الغالية دي
بالحق تعالي هنا
حبيبة...نعم
أدم......انتي جبتي فلوس منين ...اوعي تقولي اخدتي من ابوكي
حبيبة ....أدم أنا معايا فلوسي الخاصة ...أنا بشتغل
أدم ....بتشتغلي ؟؟؟؟!!!!!! بتشتغلي ايه
حبيبة ...أنا خريجة السن قسم أنجلش ..ويشتغل مترجمة محتوي ع النت
أدم ...يااااه أنا كنت فاكرك خريجة دراسات اسلامية
حبيبة ...ليه يعني عشان استايل لبسي ..ليه يا ادم هو كل واحد بيلبس حسب دراسته ولا ايه ...الاحترام والعفة مالهاش علاقة انت درست ايه يا ادم
أدم...طب وانتي بتشتغلي ليه ع النت مانتي ممكن تلاقي شغل ف مكان افضل وبمرتب اعلي
حبيبة ....الشغل في الشركات يعني اختلاط وزمالة وانا بصراحة مش عايزة احتك بأي حد غريب عني ..
أدم سرح ف كلامها .وقال ف نفسه ...ياااه اد ايه انتي جميلة يا حبيبة وبتكبري ف نظري كل يوم يا ريت يا رنا لو كنتي زي حبيبة وعارفة حدودك في التعامل مع الشباب والصحوبية ...وياريت يا حبيبة كنت قابلتك قبل ما قلبي. يتعلق ب رنا ....
حبيبة .....أدم انت سرحت ف ايه
أدم....سرحت فيكي يا حورية يا مغلباني ...انتي حياتك كلها بقا صلاة وقرأن ونوم واكل بس مافيش حاجة تانية
حبيبة ببرأة ...لا مانا متابعة برنامج مصطفي حسني
وكمان متابعة مسلسل ا(سبونج بوب سكوير بانتس)
أدم بصدمة....نعممممم؟؟؟!!!! دا متهيألي مسلسل كرتون صح يا حورية
حبيبة مسكت ايد أدم وقعدته جمبها ببرأة وقالت ...ايوا ايوا
أدم ....هو انتي عندك طفولة متأخرة ولا ايه يا حورية
حبيبة.بجدية....لا يا ادم أنا بحب اسبونج بوب جدا دا شخصية وفية وصاحب صاحبه بيحب صاحبه بسيط جدا ومخلص جدا في شغله وكمان مخلص لمديره مستر سلطع
أدم عدل قعدته كده وعامل نفسه مهتم بكلامها ...
أدم بسخرية....ياااااه الموضوع كده يستحق الاهتمام دانا شاكلي كان فايتني حاجات كتير يا حورية لا لا من انهاردة أنا هتابع السفنجة الصفرا دي اللي بتقول حكم
حبيبة...ضحكت ....بجد كلامك بيضحكني يا ادم اسمه اسبونج بوب
أدم قرب اوي منها وهمس في ودنها....مانا عارف ولسة هيبوسها تليفونه رن
أدم اتحرج وبعد عنها .. وحبيبة اتكسفت ووشها جاب الوان .
أدم مسك الفون لاقي رنا اللي بتتصل اخد الفون ودخل اوضته...وبعدها بشوية خرج من اوضته ولابس ومتشيك
حبيبة .....انت هتخرج دلوقتي يا آدم
أدم .....اممم ..أنا خارج يا حورية علي ماتخلصي فرجة علي سبونج بوب عندي شوية شغل ....سلام يا حوريتي
حبيبة .....ابتسمت ....ربنا يوفقك. ...خلي بالك وانت سايق
___________
أدم وصل عند بيت رنا وركبت معاه العربية
أدم ....حابة تروحي فين يا رنون
رنا ....هيكون فين يعني ع الديسكو
بقلمي:ايزيس بنت الصعيد
أدم ...بجد يا رنا أنا مصدع ممكن مانروحش انهاردة الديسكو
رنا .....الف سلامة عليك يا دوومي طب خلاص نروح نتعشي ف حتة هادئة
أدم ...اوك ....ساق ووصل عند مطعم فاخر ونزلوا
اول ما دخلوا شافوا مروان قاعد علي طرابيزة لوحده
رنا بصدمة ....مروان؟؟؟!!!!
أدم ....هو فين اه فعلا دا مروان تعالي نروحله
رنا ....هو جه امتي
أدم.... انهاردة الصبح
راحوا عند مروان
أدم .....مروان انت قاعد وحدك كده ليه مافيه حتت كتير هنا كنت جبت واحدة منظر كده
مروان تجاهل رنا تماما ....أنا ماليش في الحتت وانت عارف
رنا ......ازيك يا مروان
مروان مابصش عليها ...اهلا آنسة رنا
أدم احنا هنعقد معاك نسليك ونتعشي معاك
مروان ....لا مانا اتعشيت أنا ماشي سلام
أدم .....سلام يا اخويا ....أنا كمان اتعشيت يا رنا شوفي انتي هتاكلي ايه....
رنا بسهوكة وزعل مصطنع ....يا سلام يا سي أدم وانت من امتي بتتعشي بدري كده
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
أدم ....اصلي حوري......قصدي حبيبة كانت صايمة انهاردة وافطرنا سوا
رنا .....مجنونة دي ولا ايه في واحدة تصوم يوم صبحيتها
أدم.....سرح ف حبيبة ....هو فعلا جنان
أدم طلب اكل لرنا واتعشت وبعدها اتحجج أنه تعبان وعايز يروح هو مش عارف ليه لما بيكون بعيد عن حبيبة بيقبي قلقان عليها مش عايز يسبها لوحدها ابدا ..أخد رنا وصلها
لغاية بيتها ورجع البيت
لقي حبيبة لسة صاحية وبتقرا قرأن
أدم .....الله مانمتيش يعني يا حورية
حبيبة .....بصراحة كنت مستنياك كنت حابة اطلب منك حاجة
أدم ....اتفضلي يا حورية
حبيبة ....في أية في القرأن أنا مش فاهمة معناها في سورة الأنعام
الآية بتقول قال تعالي .....
ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۖ مِّنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنثَيَيْنِ ۖ نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (143) وَمِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنثَيَيْنِ ۖ أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَٰذَا ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا لِّيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (144) قُل لَّا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (145) وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ ۖ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِكَ جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْ ۖ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ (146)
طبعا أثناء ما حبيبة كانت بتقرا أدم حاسس أنه تايه في الكلام
ومش فاهم ولا حاجة هو تقريبا دي اول مرة يسمع الآية دي.
فجأة ادم بقا بيبربش ف عينيه يغمض ويفتح فيها وبيمثل أنه هيفقد توازنه
حبيبة اتخضت ...أدم مالك
أدم ....مش عارف حاسس اني..... اني .....وراح واقع علي الكنبة قال يعني أغمي عليه
حبيبة ....جريت عليه واتخضت اوي فضلت حضناه وتبكي
حبيبة ...أدم قوم يا آدم الله يهديك ....بالله عليك يا آدم فوق
حبيبة جريت جابت برفان وقربته من وش أدم وبرضه لسة ماصحيش
فضلت حبيبة حضناه وهو مستمتع جدا بالحضن دا ومش عايزها تسيبه
بس لما لقاها منهارة أدم خاف عليها وراح عمل نفسه بيفوق
أدم ....خير الله ما اجعله خير أنا فين أنا ايه اللي حاصلي
حبيبة قامت حضنته تلقائي ....أدم أنا اترعبت عليك ...بالله
عليك يا آدم ما تعمل كده تاني. قام أدم كمان حضنها جامد كأنه بيقولها أنا معاكي ماتخافيش
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
ادم ... أنا كويس ما تقلقيش أنا حاسس بس اني عايز انام هو طبعا بيهرب من تفسير الآيات
حبيبة....اكيد طبعا يلا هاوصلك اوضتك ..ومسكت أيده وساندتها علي كتفها واخدته علي اوضته ...نام ع السرير وغطته واطمنت عليه وخرجت عشان تنام ....
لكن أدم مسك الفون بتاعه هو كان فاكر اسم السورة بس اللي حبيبة عايزة تفسيرها سورة الأنعام وجاب الآيات وكتبها ع النت وفضل يذاكر في شرح الآيات لغاية الفجر ما أذن هو ليه بيحب يسعدها وينفذلها كل اللي هي عايزاه هو مش عارف الحقيقة ...راحت حبيبة عشان تصحي أدم اللي عمل نفسه نايم ....
صحي أدم بسرعة واتوضوا وصلوا وبعدها قعدها ع الكنبة وبدأ يشرح لها في تفسير الآيات وهي مبسوطة وطايرة من الفرح جوزها بيشرحلها قرأن الفكرة نفسها مخلياها تضحك تلقائي ..حبيبة فهمت جدا من شرح ادم اللي كان بيبسط لها كل حاجة...وبعدها شكرت ادم وكل واحد دخل اوضته ينام
حبيبة صحيت بدري بس سابت ادم ينام براحته عشان ما يتعبش حتي ماراحش الشركة
فضل أدم نايم لغاية بعد العصر ولما صحي من النوم
كان ماشي بيتمايل في الصالة لسة ما فاقش وفجأة يسمع صوت صريخ من أوضة حبيبة
حبيبة بصراخ.....ادااااااااااااااااام.....الحقنييييي. ..........يتبع


google-playkhamsatmostaqltradent