رواية احببت ابن خالتي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة خالد
اسر بغضب:ايدك متتمدش على مراتي فاهم
ورد بصدمه:اييه مرات قاطعها اسر
اسر بحده:ششش ومسك تليفونه ورن على صاحبه
اسر: هاتلي مؤذون دلوقتي حالا وقفلت من غير م صحبه يرد عليه
الاب بغضب: ورد مش هتتجوز حد غير ابن عمها
في الوقت ده جه محمد(ابن عمها)
محمد ببرود:وانا مش هتجوز اختي
(هتقولوا جه ازاي وعرف منين أن ورد عند خالتها)
Flash Back
محمد بيخبط على بيت عمه وفتحت ام ورد
سحر(ام ورد) بحزن:اتفضل يا بني
محمد: يا مرات عمي ونبي اتحايلي على ابويا انا ازاي هتجوز اختي يا جماعه حرام عليكو
سحر بفرحه:يعني انت مش عايز تتجوزها
محمد:يا عمتي انا مكنتش اعرف حاجه والله انا سمعت الحج بيتكلم مع عمي أحمد في الاوضه
بيقول انا مش هيخلي واحده غريبه تورث مني انا وقال لعمي اني لازم اتجوز بنته ورد
سحر بقلق:طيب يا بني ابوها راح اسكندريه دلوقتي عشان ورد عند خالتها وخايفه يعملها حاجه ونبي روح الحقها بسرعه.. محمد جرى بسرعه على المطار عشان يوصل بسرعه
Back
********
احمد بغضب:مش بمزاجك
محمد بحده:عميييي انا سكتلك كتير لحد هنا وكفايا
احمد بخوف مردش.. في الوقت ده صاحب أسر دخل بالمؤذون
اسر:يلا يا ورد
ورد بحزن:بس
اسر:مبسش يلا اتفضل يا شيخنا اكتب
المؤذون:فين الشهود
محمد: انا وعمي
احمد(ابو ورد) بغضب:لا انا مش شاهد
محمد جز على سنانه:يلا يا عمييي
المؤذون:(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
محمد بفرحه لاخته:مبروك يا حبيبتي حقك عليا متزعليش مني
ورد بادلته بابتسامة:مش زعلانه وشكرا على وقفتك جمبي
محمد:انا اخوكي ازاي موفقش جمبك
محمد بص على عمه:اي يا عمي مش هتبارك لبنتك ولا اي
احمد بحده:مبروك يلا نمشي يا محمد
محمد مشي هو وعمه
ورد بعضب:قولي بقا اي اللي عملته ده هو انا اطلع من مصيبه تدخلني في مصيبه تانيه
اسر بزعيق:صوتك ميعلاش
سهر:معلش يا بنتي هو عمل كده عشان يحميكي
ورد مردتش وطلع اوضتها
ورد بدموع:انا ليه حياتي كده يا رب اللهم لا اعتراض بس اختبارك صعب اوووي انا تعبت بجد قعدت تعيط شويه ونامت
دخل أسر اوضتها وكانت نايمه
اسر بحزن:سامحيني يا ورد والله انا بحبك ومستحيل اخلي حد يأذيكي انا اسف اني اتجوزت غصب عنك.. مع الوقت هتحبيني ونام جمبها
تاني يوم صحيت ورد
ورد بخضه:عاااا انت ازاي نايم جمبي قوم يا حيوان يا متحرش
اسر بخضه:اي في اي البيت بيولع حد مات
َورد حاولت تكتم ضحكتها وقالت بعضب:انت نايم في اوضتى ليه
اسر ببرود:اوضتك هي اوضتى وبعدين انا زي جوزك بردو وغمزلها
ورد بعضب:اطلع براااااا
اسر بخوف:اهدي يا شبح من كده صحتك
ورد ضحكت غصب عنها:طيب اتفضل اطلع برا
اسر:ضحكت حلوه اوووي
ورد:اللهم طولك يا روح يا عم اطلع برااااا
اسر بضحك:متجوز جعفر بس قمر وخرج
ورد ضحكت:شكلي هحبك يا واد يا أسر.. قامت غيرت هدومها ونزلت
ورد بابتسامه:صباح الخير يا خالتو
سهر بابتسامه:صباح النور يا حبيبتي يلا عشان نفطر
********
في مكان تاني وصل احمد البيت ودخل بغضب
احمد بغضب: من هنا ورايح بنتك ماتت لو شوفتك بتكلميها في التليفون مش هتكوني على ذمتي دقيقه واحده
سحر بعدم فهم بخوف:انت بتقول اي انا مش فاهمه حاجه في اي انت عملت اي في بنتي
احمد بغضب:بنتك اتجوزت المحروس ابن اختك يا هانم
سحر بفرحه جواها لبنتها: بجد اتجوزت امتا طيب سهر مقالتش
احمد بعضب وجاي يضربها بس محمد مسك ايده
محمد:خلاص بقا ارحمها انت اي فوق بقا فوق صدقني هتندم في الاخر على اللي بتعمله ده بس الحق مش عليك الحق على ابويا اللي خلى قلبك قاسي
احمد بزعيق:انت حسابك معايا بعدين لما اشوف ابوك بس وبعدين متدخلش بيني وبين مراتي اطلع براا
محمد بغضب:دي امي وانا مش هسيبها واللي عايز تعمله اعمله
احمد بزعيق:متقولش امك دي مش امك
سحر بدموع:امشي يا بني ونبي
محمد:اهدي انا مستحيل اسيبك قومي يلا امشي معايا
احمد: لو خطيتي عتبه البيت هتكوني طالق
سحر بخوف: خ خلاص يا ابني امشي انت
محمد: قومي يا مرات عمي مش هيقدر يعمل حاجة
بعد محايلات من محمد قامت سحر وحضرت شنطتها وخارجه هي ومحمد
احمد بعضب:انا لما بقول كلمه مش برجع فيها تاني انتي طالق بتلاته
سحر بدموع:شوفت يا محمد شوفت يا بني اروح فين انا دلوقتي مين هيستحملني
محمد بحزن:متخفيش تعالى معايا ومشيت مع محمد
محمد:٠بصي يا مرات عمي انا مينفعش اوديكي بيتنا عشان انتي عارفه طبعا امي ومشاكلها انا معايا شقه هتقعدي فيها
سحر بحزن:لا يا بني انا هروح اسكندريه عند اختي واشوف بنتي
محمد:بس يا
سحر: مبسش خلاص يابني انا هروحلها.. ورنت على اختها وحكتلها إلى حصل
محمد بحزن:اهدي عشان خاطري متعيطيش بقا استهدي بالله وقومي يلا عشان نروح اسكندرية
سحر ومحمد مشيوا وراحوا المطار ووصلوا في نفس اليوم
سهر شافت اختها داخله وجريت عليها بحب واشتياق:اخيرا شوفتك يا حبيبتي وحشتيني اوووي
سحر بدموع:وانتي كمان يا حبيبتي فين ورد يا سهر
ورد سمعت صوت امها ونزلت تجري بدموع:ماما وحشتيني انتي كويسه
سحر:اه يا حبيبتي كويسه
ورد بحزن:ماما هو صح اللي حصل ده
سهر:اي اللي حصل مش فاهمه
ورد:بصراحه يا خالتو انا سمعت انتي وبتكلمي ماما وعرفت انها أطلقت بس والله مش قصدي اتصنت عليكي انا كنت رايحه المطبخ وسمعتك
سحر بدموع:اه يا بنتي صح
ورد بحزن: ياماما خلاص متعيطيش عشان خاطري
دخل أسر وشاف خالتو
اسر بمرح:وانا اقول الفيلا منوره ليه
سحر بابتسامه:يا بكاش عامل اي يا حبيبي
اسر لاحظ أن خالتو معيطه:بخير يا خالتو وبعدين من النهارده دموعك متنزلش تاني عايزك تضحكي بس
سحر بحزن:انا شوفت اي في حياتي حلو عشان اضحك يا بني
اسر حاول يلطف الجو:اي يا عم محمد محدش سامع صوتك ليه
محمد بضحك:هقول اي يا ابو الصحاب
عدي وقت وقعدوا يهزورا ويتضحكوا
تاني يوم محمد مشي بس سافر لندن عشان شغله وهيستقر
عدت ايام والشهور وورد بدأت تحب اسر
******
في الشركه
اسر قاعد في مكتبه
اسر: يا تامر لازم الورق يخلص دلوقتي
تامر:حاضر والله بس انا مش فاضي خالص دلوقتي فرحي كمان يومين ارحمني شويه يا اسوره
اسر بصله بقرف:يا بني بطل كلمه اسوره دي غور اطلع براا
في اللحظه دي دخلت فتاه( اسمها يارا عندها 22سنه بيضاء وعيونها زرقه عيونها مش طبيعي ها لينسز لبسه فستان قصير جدا وشعرها احمر وحاطه ميكب كتير وأوفر اووي تخيلوا الشكل كده)
يارا بدلع:أسر حبيبي وحشتني اوووي
تامر غمزله:اطلع انا بقا يا اسوره
اسر بصلها بقرف:عايزه اي
*********
في مكان تاني
ورد بابتسامه:بما ان انهارده عيد ميلاد أسر هعترفله بحبي ليه.. قامت لبست ورد فستان لافندر وعليه طرحه بيضه وحطت ميكب خفيف جدا كانت جميله اوووي
ورد بابتسامه:ماما خالتو انا رايحه ل أسر الشركه
سحر وسهر بصوت واحد:ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
خرجت ورد وراحت الشركه
**********
يارا بدلع وبتقرب من أسر وبتحضنو
في اللحظه دي ورد داخله بابتسامه:اس
شافت يارا في حضن اسر
َورد بصدمه:****