recent
روايات مكتبة حواء

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثاني 2 بقلم ايزيس

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثاني 2 بقلم ايزيس 

البارت التاني

#جعلتني_ملتزما
#بنت_الصعيد
وفعلا الفرح تم ع الطريقة الإسلامية وادم ما شافش حبيبة
خلص الفرح وادم اخد حبيبة ووصل العمارة اللي فيها شقته
وهو داخل قام حاضن عم عبده البواب وقاله ...والنبي يا عم عبده القبلة منين
الراجل انصدم حس أنه سمع غلط
كرر أدم سؤاله تاني فاشاورله عم عبده ع القبلة
طلع أدم وحبيبة الشقة واول ما دخلوا
أدم ...اظن انه بقا آن الأوان انك ترفعي النقاب عشان اشوفك دانا يعني زي جوزك ولا ايه
هزت راسها من غير ماتتكلم ورفعت النقاب أدم بص عليها
وبرق عينيه
بص لقاها أية في الجمال كأنها حورية من الجنة عينيها زرقة زي السما وبيضة زي الفل كده وشفايفها زي الفراولة رغم أنها ماكنتش حاطة اي ميك اب
أدم ....انتي حقيقي ولا جرافيك ...يخرب بيت امك صاروخ ارض جو
حبيبة بصدمة....نعم ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!😳😳😳
أدم....احم ما شاء الله تبارك الخالق
حبيبة نزلت وشها واتكسفت ...شكرا
أدم ....هي عنيكي دي حقيقي ولا لانسيز
حبيبة....والله حقيقي يا باشمهندس
أدم....نعم ؟؟؟!!! بشمهندس ايه هو حضرتك متابعة ولا تهتي ف الطريق
حبيبة ببرأة ...مش فاهمة 🤔🤔
أدم ....انا دلوقتي جوزك بصي أنا بقا مش هقولك يا حبيبة
أنا هاسميكي حورية علي جمال امك دا.. وانتي قوليلي يا سي السيد أدم
حبيبة.بصدمة....نعم؟؟؟!!!
أدم ضحك ....بهزر يا بنتي ...قوليلي أدم عادي ساهلة اهي..
حبيبة....بابتسامة ...حاضر
أدم مسك أيدها اللي كانت لابسة جوانتي ابيض...تعالي اقعدي عايز اتكلم معاكي
قعدت حبيبة علي كرسي وهو علي كنبة
اسمعي يا حورية احنا طبعا اول مرة نشوف بعض انهاردة واول مرة نتكلم مع بعض ..ايه رأيك لو ندي بعض فرصة عشان ناخد علي بعض وكده يعني ...انتي فاهمة قصدي طبعا
رفعت حبيبة وشها وكانت مبتسمة ...وقالت ...فاهمة يا بشمهن......قصدي يا آدم
أدم في سره ...يخربيت أدم وهي طالعة من بؤك..طب اقوم أحضنها دي ولا اعمل فيها ايه....وفجأة قال وحياة ابوكي ما تقولي أدم تاني
بصت بحزن ....ليه هو أنا غلطت ف حاجة
أدم ....لا أنا اللي هعيط لو فضلتي بالهدوء دا
حبيبة...اتكسفت وحطت وشها في الأرض
أدم ....بصي بقا دي هتبقى اوضتك فيها حمام وكل حاجة انتي تحتاجيها ودي بقا اوضتي أنا ...ها محتاجة اي حاجة لاني تعبان وعايز انام
حبيبة...ممكن اطلب منك طلب يا آدم
أدم ...اومري. حبيبة....ممكن تصلي بيا اول ركعتين في حياة اي اتنين متجوزين وبعدها نصلي قيام الليل لاني سهرت كتير انهاردة ويمكن ما اقدرش اصحي اصلي قيام الليل قبل الفجر
أدم .....اكيد طبعا انا ازاي نسيت حاجة زي كده...طب يلا قومي اقلعي بقا
حبيبة بصدمة....نعم؟؟؟؟!!!!!!!
أدم ....قصدي غيري هدومك ...ادخلي ..الاوضة ..غيري فستان الفرح
حبيبة... حاضر
أدم يالهوووووي عليك وعلي سنينك يا آدم شكلها هتخليني اعك الدنيا ...لا يا آدم اجمد كده وخليك راجل شهم البت بسكوتة وبريئة وملهاش ذنب في لعبتك انت وابوك لازم تحافظ عليها ...ايوا صح أنا كده كده هطلقها واتجوز رنا فيبقا نلم نفسنا ونلزم حدودنا
يووووه ماهي بنت الرفضي دي كلامها وهدؤها يدوب اي حد الله يخرب بيت جمال امها
وفجأة مسك الفون بتاعه وراجع سورة الفاتحة وسورتين من قصاري السور كان بيسمع شيخ هو اصلا مش عارف اسمه بس حب يقلد طريقته كانت حلوة في تلاوة القرأن
دخل بعدها اتوضا وحبيبة اتوضت وصلي بيها ركعتين وبعدها قيام الليل كان يقلد صوت الشيخ اللي حفظ منه السور..وبعد ما خلصوا صلاة
حبيبة ....ما شاء الله يا أدم علي صوتك ربنا يحفظك انت تلاوتك زي الشيخ فارس عباد بالظبط
أدم...بغرور ....كل اصحابي بقولولي نفس الكلمة دي اني صوتي زي صوت الشيخ ااااا الشيخ ااااا اللي انتي قولتي عليه دا
ابتسمت حبيبة ...وقالت تصبح علي خير يا أدم
أدم .....لا استني انا ميت جوع روحي حضريلنا حاجة نكلها في اكل جاهز في التلاجة سخنيه
حبيبة....حاضر
جهزت حبيبة العشا اتعشوا ودخل كل واحد اوضته
حبيبة نامت علي طول هي مش متعودة أنها تسهر ابدا
اما أدم فكلم رنا
رنا ....ايوا يا خاين
أدم ....ليه بس الغلط دا مانا سايبها وبكلمك اهو.
رنا....شكلها ايه حلوة ولا عرة.
أدم ....دي وحشة وشكلها ملخبط كده في نفسها يا سااااتر ماتقدريش تقعدي معاها دقيقتين هتخافي يا قلب أدم
رنا ..بفرحة ....بجد يا ادم هييييييح الحمد لله انها طلعت وحشة كده انا اطمنت انك عينك مش هتزوغ عليها... اومال هي متلقحة ف أنهي داهية
أدم....في اوضتنا وانا في الاوضة التانية فاكرة الاوضة التانية
رنا ....بس بقا يا شقي ...أنا هقفل طالما اطمنت أنها وحشة يلا بااااي
أدم نام ومافيش ساعة لقا حد بيهزه ...وبصوت رقيق بيصحيه
أدم ..أدم اصحي يا أدم
أدم فتح عينه وتقريبا كان فاقد الذاكرة ...انتي مين ؟؟؟!!!! استعاد الذاكرة بسرعة
كده برضو يا حورية في حد يصحي حد بالطريقة دي
حبيبة ...أنا آسفة يلا قوم عشان صلاة الفجر هتفوتك
نفسي نصلي مع بعض
أدم بزهق ....وماله يا ختي وماله
حبيبة....ضحكت.انت علطول كده بافيهاتك
أدم سرح في ام الضحكة اللي تطير العقل .....وقال ف نفسه والله ماليا دعوة لو عملتلك حاجة انا هموت واعملها
وبعدين قال ....طب روحي انتي اتوضي يا حورية وانا هحصلك
وفعلا صلوا الفجر مع بعض ...دي تقريبا اول مرة أدم يصلي الفجر من لما اتولد
في الصبح صحي أدم بدري ولقي حبيبة محضرة الفطار فطر ولبس وطلع ع الشغل
__________________
في الشركة
وصل أدم الشركة وراح عند باباه الاول
منير بصدمة....أدم انت ازاي تسيب عروستك وتيجي الشركة يوم صابحيتك انت اتجننت
أدم ....بزهق.والنبي تسكت يا حج وتخليك ف نفسك بقا
وبعدين يا منير يا الفي يا رئيس مجلس الإدارة ماتدخلش ف شغل البشمنهدس أدم الالفي اتفقنا كل واحد يبقا مسؤل عن شغله
منير ...قصدك ايه. أدم...... قصدي اني عارف انك رفضت رنا من الشركة وجبت مكانه ميرنا ..بس المفاجأة بقا أنه ميرنا صاحبت رنا وقالت لها عن كل حاجة ودا مخليني متمسك ب رنا اكتر من الاول
منير ....بكرة تعرف اني بعمل كل دا لمصلحتك يا آدم وانه رنا ماتنفعكش ...
أدم راح علي مكتبه ..وانشغل في الملفات والتصاميم وفجأة الباب بيخبط
ودخلت حبيبة كانت لابسة دريس واسع كافيه شيك اوي وخمار بني ونقاب كافيه وكوتشي بني وماسكة علبة غدا
أدم اتفاجئ جدا عمره ماحد افتكره وجابله غدا علي مكتبه
أدم ...ايه اللي جابك يا حورية
حبيبة....جبتلك الغدا يارب يعجبك
أدم ....انتي ازاي كده ...انتي حالة ماحصلتليش قبل كده ..تعالي يا حورية نتغدا مع بعض
حبيبة...لا أنا صايمة
أدم ...هو رمضان جانا ولا ايه اقسم بالله ماحد قالي
حبيبة ابتسمت ....لا رمضان ماجناش لسة بصراحة أنا صايمة عشان ربنا حقق حلمي واتجوزت راجل ملتزم زي ما كنت بتمني ...تعرف يا أدم اختي مريم كانت ملتزمة اكتر مني بكتير ..بس اتجوزت سليم وسليم كان بيصلي يوم واتنين لا كان كسول اوي تتصور يا آدم بعد فترة مريم تبقا زيه ودا اللي كان مخوفني طول الوقت
كلام حبيبة كان زي السكاكين اللي بتقطع ف قلب أدم ...وقال في نفسه ....اومال لو عرفتي اني خاربها وعمري ما ركعت ولا قريت قرأن دا مش بعيد تولعي في نفسك بجاز وسخ ....علي رأي الكبير ..(دا بينله هيبجا مرار طافح)...
حبيبة...أدم انت سرحت ف ايه كل قبل ما الاكل يبرد
أدم....انا كده تعبتك انتي وصايمة صح
حبيبة....مافيش تعب ولا حاجة يا آدم
أدم ...لا جهزي نفسك هاخدك افطرك برا
حبيبة...بخجل ...ما اقدرش اكل برا البيت أنا لابسة نقاب يا آدم ومش بكشف وشي قدام اي حد
أدم ..ابتسم علي برأتها ....خلاص ولا يهمك أنا هشتري اكل جاهز وناكل سوا لما ارجع ...وانا هحاول ارجع قبل المغرب ...اوك
حبيبة....ابتسمت ...اوك هامشي انا بقا علشان اسيبك تشتغل
أدم.... بالحق انتي جيتي ازاي
حبيبة...كلمت بابا وبعتلي عربية والسواق مستنيني تحت
أدم بصرامة....تاني مرة لما تحبي تخرجي تكلميني أنا ...انتي دلوقتي مراتي يعني طلباتك انا اللي انفذها مش باباكي اوك
حبيبة....أنا آسفة والله ما قصدت ازعلك يا آدم
أدم بيمثل.... لا أنا زعلان تعالي صالحيني
حبيبة....ببرأة ...قولي اصالحك ازاي وانا موافقة
أدم. .....قربي تعالي
حبيبة مطيعة قربت....مد خده وقالها هاتي بوسة بقا
حبيبة انصدمت من جرأته
أدم ....هتبوسي ولا ابوس انا راحت بسرعة باسته ف خده وطلعت تجري زي الهبلة وادم سخسخ ضحك عليها
اكل بسرعة وكان مستمتع جدا بالاكل اللي كان طعمه يجنن وبعدين رجع يشتغل تاني وفجأة الباب ينفتح ويدخل شخص
..........أنا مين ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!..


google-playkhamsatmostaqltradent