recent
روايات مكتبة حواء

رواية تاج الفهد الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم مصطفي الجلاب

رواية تاج الفهد الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم مصطفي الجلاب

فهد وهو بيقرب منها: بس انا هتجوزك

تاج: نعم! ليه هو م العبه بتاعتك خلاص هتخلص وسيا هتنزل البيبي نتجوز ليه؟
فهد: افهم من كده انك كنتي هتتجوزيني علشان سيا
تاج وهي بتبص ف عيونها وسرحانه: لا
فهد ابتسم: يعني بتحبيني
تاج فاقت من سرحانها: ها مين قال اني بحبك انا قولت ها ها
فهد بااستفزاز: طب وانتي مالك متوتره ليه كده
تاج: انا متوتره انا مش متوتره خالص
فهد: اهدي طيب
تاج: انا هاديه اهو انت شيفاني بشد ف شعري
فهد: ياستي خلاص قولتي اي هنتجوز بعد عمليه سيا
تاج: انت يابني ادم انت نتجوز اي م خلاص سيا مشكلتها اتحلت
فهد: لاني مش هينفع ارجع ف كلامي علشان قولت لولدتي وبلغت كل موظفين الشركه اني فرح خلال يومين
تاج: يخربيتك
فهد: ايييي!
تاج: مش قصدي بس ليه تقول لناس ف الوقت ده
فهد: ملكيش دعوه
تاج: تمام ونا مش هتجوز
فهد وهو بيمسك ايدها وبيدوس عليها جامد: مش فهد الي يتقاله لا
تاج: وانا بقولك لا يعني لا
فهد: غصب عنك هتجوزك فالافضل توفقي برضاكي
تاج بعند: لا مش هتجوز
فهد: الناس كلها عرفت ان فهد السيوفي هيتجوز ومن دلوقتي بيتعلموا اكبر فرح ف مصر ده غير فستانك اللي اكبر مصمم بيعملوا ومرسع بقطع من الماس
تاج بعدم اهتمام لكل الكلام اللي قالوا: عادي قولهم اختلفنا ومحصلش نصيب
فهد بكبرياء: بقولك هتلبسي فستان ف قطع من الماس تقوليلي اختلفنا ف حد يرفض عرض زي ده
تاج: انت ليه شايف ان الدنيا فلوس انا ميفرقش معايا فلوسك ولاشركاتك العظيمة ولا حتي اسمك اللي سمحلك تاخد اي حاجه من الناس غصب عنهم وتمتلك الدنيا كلها انزل من اللي انت ف ده شوف الناس عايشه ازاي قدر البساطه
فهد: علشان الفلوس كل حاجه تقدري تقوليلي لو واحده زيك معاها فلوس كان ابوكي قدر يعمل فيكي كده ويعالم يكون اهلك الاصلين رموكي علشان الفلوس برضو الفلوس هي اللي بترفع البني ادم وكلامك كله مش ف دماغي
تاج بعصبيه: انت كل شويه تذلني بكل الي حصلي ف حياتي وبعديلك كل مره بس لا يافهد المره دي مش هسكتلك
وخدت شنطتها وطلعت من الاوضه بسرعه وهو طلع يجري وراها بس وهو طالع قابل سماح
سماح: بقا فهد ابني يجري ورا واحده زي دي ف اي يافهد اي اللي حصلك هي البت دي عمللك حاجه ولااي
فهد: ياماما ارجوكي سيبي ايدي انتي مش فـاهمه حاجه
سماح: فهمني ولاخلاص كبرت عليا وبقا مليش لازمه عندك
فهد من غير مايرد سحب ايده من ايد سماح وكمل جري ورا تاج لحد بوابة القصر
فهد بصوت عالي:اقفل البوابه يارعد متخلهاش تخرج بره
رعد قفل البوابه زي مافهد طلب منه ومنع تاج تخرج لحد مافهد جه وهو حاطط ايده ف جيبه بكل برود..وبص لتاج وبعد كده شدها من ايدها وخدها ع جنينه القصر
تاج:سيب ايدي
فهد:اسكتي بقا
وصلوا الجنينه وساب ايدها ووقفها قدامه
تاج:خير اي جيبني هنا علشان تكمل اهانتك ليا
فهد:انا اسف
تاج:اسف! دي بقا هتعملي اي انتي جرحتيني اكتر مره ونا غلطت فعلا لما حكتلك عن حياتي
فهد: م هتتكرر تاني المهم الفرح قرب
تاج: انت م فارق معاك حد ليه انا مش هتجوزك افهم بقا
فهد كان لسه هيرود ويتعصب ع تاج بس لمح سماح واقفه ف شباك اوضتها وهي بتبص عليهم فامسك اعصابه وحضن تاج بسرعه
تاج: ابعد عني
فهد: هبعد بس م عايزك تنطقي بحرف امي واقفه ف الشباك وبتبص علينا وانا مش عايزها تحس بحاجه من مشاكلنا
تاج: حاضر بس ابعد بقا
فهد ساب تاج وهي دخلت لجوا القصر وسماح قفلت الشباك بعصبيه وفهد قعد ف الجنينه
فهد لنفسه:انا مبقتش فاهم انا بحبك ولاعايز اعوض حبي القديم ولااانا عايز اي منك بس كل اللي اعرفه ان قربك بيريحني ياتاج
قطع تفكيره صوت موبيله وكان من الشركة
فهد: ها عملت اللي قولتلك عليه
الموظف:....
فهد: تمام اويي عايزو يتقرص شويه برضو
الموظف:......
فهد قفل مع الموظف وابتسمام ابتسمت انتصار واتكلم بصوت عالي
فهد: مش فهد السيوفي اللي يخسر يانصار
.............
عند "نصار ف القصر وهو بيتكلم ف الفون"
نصار:بس انا مش ماضي ع ورق الصفقه دي ولا اتفقت معاهم
فهد:حضرتك عارف انا فرحي قرب وبجهز ليه ومش فاضي فاانت تروح تستلم بدالي وانا مفهمه كل حاجه
نصار:بس...
فهد:مفيش بس انا وانت روساء الشركه فااكيد يعني مش هبعت موظف من الموظفين يستلم شحنه زي دي يعني
نصار بقلق:حاضر هروح بنفسي واتابع الامور
قفل نصار الموبيل وبص لسليم
سليم:هو عايز اي
نصار:عايزني استلم الشحنه الجديده علشان هو مش فاضي بيجهز لفرحه
سليم باستغراب:واي المشكله دي فرصه ليك بس الغريب انك رفضت صفقه كبيره زي دي كانت هتخلي الاسهام بتاعتك اعلي ف الشركه صح ولااي
نصار بتوتر:عل..علشان ف صفقه اكبر من كده وهي اللي هترفعنا اكتر مش دي فاهم
سليم:كلامك مش مظبوط يابشا بس خلي بالك من فهد علشان هو اللي ممكن يقلب العبه عليك
نصار بعصبيه:لعبه اي ياسليم حاسب ع كلامك معايا
سليم:براحه علشان صحتك بس انا حبيبت احذرك علشان تخلي بالك من اي حركه غدر ممكن تعملها علشان هو اللي ممكن يغدر بيك...سلام
خرج سليم من القصر وساب نصار وعصبيته اللي هتولع ف اي حاجه بس مش من كلام سليم لا ده علشان حاسس ان فهد اكيد مدبره مكيده كبيره ليه
نصار لنفسه:لازم اكون حذر واخلي بالي من ذكائك ياابن السيوفي.....
عند سيا" تحديدا ف اوضته"
قاعده ع السرير وحطه ايدها ع بطنها وبتكلم البيبي
سيا بحزن: هيكون اخر يومين ليك معايا سامحني بس غصب عني مش هقدر اخسر فهد وكفايه خسرت ثقته فيا لو سليم كان لسه زي زمان كان هيفرح اوي بيك ومكنش حد يقدر يبعدك عني انت حته منه بس هو مش معترف بيك اصلا ف الاول قولت بيكابر مع نفسه واني لما اجيبك ع الدنيا قلبه مش هيطوعه وهيجي جري عليك وانه لسه بيحبني بس بعد ماخطفني وكان هياذيك اتأكدت انه بقا حد تاني وانه مش فارق معا لاانا ولانت علشان كده كرهته وهكره نفسي علشان هموتك وانت ملكش ذنب ف قرفنا انا وابوك... انا بكرهك ياسليم بكرهك..
فجأه سمعت صوت حاجه بتقع من البلكونه فا لبست روب البيچامه وطلعت تشوف بس ملقتش حد
سيا لنفسها: بس انا شامه ريحته ليه ولانا بيتهيألي اصلا اي اللي هجيبه هنا بعد اللي حصل
سيا خلاص بقا طلعي من تفكيرك وقلبك اها لسه بحبه بس هحاول لزم انسا وهعمل كده وهقدر وهبدا حياه جديده من غيرو هيبقا صعب ف الاول بس هرتاح هو عايش حياته دلوقتي وناسيني اصلا....
عند سليم "
وهو ماشي ف الشارع ماسك ايده اللي بتجيب دم
سليم وهو بيبص لدم ومبتسم:يعني لازم تفتحي البلكونه دلوقتي علشان اقع واتعور كده بس كله يهون علشانك
بس افتكر كلام سيا وهي بتكلم البيبي وانها بتكرهه اختفت ابتسمته من ع وشه وعياط بصوت عالي مليان وجع
سليم بصوت عالي:انا بحبك بحبك ياسيااااااااااا
"تاج راحت لسيا اوضتها"
تاج:اي يابنتي هو انا كل ماادخل القيك بتعيطي ف اي
سيا اترمت ف حضنها وهي بتعيط
سيا:مش هاين عليا انزله ياتاج مش قادره اعمل الخطوه دي
تاج:ماانتي اللي قولتي لفهد ع قرارك ده
سيا:اعمل اي عملت كده علشان يغفرلي غلطتي وف نفس الوقت هموت ابني
تاج:خلاص انا هروح اكلم فهد واللي يحصل يحصل
سيا:لا لا انا بفضفض معاكي
تاج:ياسيا مينفعش..
سيا:لا هينفع قوليلي بقا حاجه حصلت بينك وبين فهد
تاج ببرود:هنتجوز
سيا: بجد؟ بس اي السبب مش مشكلتي خلاص هتتحل
تاج: قال اي علشان بلغ الكل باالفرح ف الاول وم هينفع يرجع ف كلامه
سيا بغمز:طب والله فهد وقع اسمعي مني بقا
تاج بتنهيد: بس ياسيا اسكتي انتي مش فاهمة حاجة
سيا:فهميني انتي طيب
تاج: بعدين انا رايحه انام علشان نجهز لعمليتك بكره
سيا بحزن: ماشي
تاج: نامي ومتشغليش دماغي بكره هيكون يوم طويل علينا
وسبتها وراحت اوضتها وكل واحد من ابطالنا نايم بيفكر هيعمل اي ف مشاكله....
بدا يوم جديد ع ابطالنا وكل واحد فيهم متوتر وخايف من عمليه سيا حتي سليم خاف عليها وزعلان علشان هيخسر ابنه بسبب تصرفاته..
تاج: يلا ياسيا ادخلي اجهزي علشان معاد العمليه
سيا بصوت مليان عياط: وهنقول اي لماما
تاج: فهد قالها اننا هنسافر اسكندريه يومين نغير جو قبل الفرح
سيا: ماشي
تاج: يلا ادخلي البسي يا حبيبتي
فجأة الباب اتفتح ودخل فهد بصلهم هما الاتنين واتكلم
فهد: ابنك هيفضل ف حضنك ياسيا......
بقلم: مريم مصطفي الجلاب


google-playkhamsatmostaqltradent