رواية احببت طبيب نفسي كاملة بقلم اماني محمد
يدكتور في حالة بره هي قاعدة من بدري أوي وهي حالتها غريبه اوي انا مش فاهمه مالها،
الدكتور =احكي طيب في اي
الممرضه =هي بنت منتقبه، روحت أسئلها على اسمها لانها قاعدة من بدري اوي ومجتش حجزت، قالتلي أنها مش عايزة تقول أسمها، ولما قولتلها مينفعش تدخلي للدكتور غير لما تحجزي باسمك، لقيتها فكرت خمسه كده وقالتلي أنها أسمها رحمة، بس انا مش عارفه حاسه انه مش اسمها
الدكتور =طيب دخليها واحنا هنعرف فيها اي
ااه نسيت اعرفكم بشخصياتنا
الدكتور مالك، هو دكتور نفسي، متميز جدا فشغله وبيحب الضحك والهزار، بالنسبة لشكله، فهو طويل وبشرته قمحي وعنده غمازة فخده الشمال وعيونه سودة بسواد الليل..
طيب نتعرف على البطله (هي فرح بنت بسيطه اوي ملامحها بسيطه وبريئه بشرتها قمحي عيونها واسعين، شعرها أسمر وطويل، وعندها غمازتين جمال جدا... ااه بالمناسبة هي كمان دكتورة..
نرجع لحكايتنا...
الممرضه =مدام رحمة اتفضلي
رحمة "فرح" =أنسة لو سمحتي
اللممرضه =تمام اسفه اتفضلي يا انسه..
مالك =اتفضلي يا استاذه رحمة اي اخبارك
فرح =أخباري اني مش كويسه أبدا
مالك =طيب ممكن تحكيلي..انا هسمعك وهحاول اساعدك
فرح =اتمنى انك تقدر تساعدني فعلاً بصتله وعيونها كلها حزن
مالك =طيب هو بما اني طبيبك هل ينفع ترفعي النقاب عشان اعرف أشوف تعابير وشك وده ممكن يساعدني بردو
فرح =مش عايزة أقلعه معلش،ياريت تسمعني من غير ما تشوف وشي،وتحاول تفهمني،هتفهمني!!
مالك =اكيد اتفضلي اتكلمي،قوليلي اي الل مضايقك
فرح =أنا متضايقه من نفسي أوي،اززاي اسمح لنفسي اني اعمل كده،اززاي أرتكب زنب زي ده وبدون فايدك
مالك =طيب ممكن تقوليلي اي الذنب ده
فرح =انا انا حبيته،حبيته من بعيد لبعيد،هو غالباً ميعرفش اني عايشه اصلا،بس انا ولأول مرة عصيت ربنا وأطلقت بصري،انا مقدرتش أغض بصري،ملامحه كانت هادية اوي،حسيت من اول مرة أشوفه فيها كأني عرفاه،كأنه حد قريب مني،شعور غريب كانه حب من اول نظرة مش عارفه،بدأت أتابعه،ضحكته،كلامه،هزاره مع صحابه،كنت بقعد على مقربه منه عشان أشوفه،كأن عيوني مش شايفه غيره،كأنه سحر،مش عارفه مش ع ارفه...
مالك =طيب ليه محاولتيش تقوليله وتعترفي
فرح =أعترف ازززاي،انا انا بشوفه بتوتر اصلا وبعدين ممكن يفهمني غلط ويقول عليا مش محترمه،او ممكن يكون بيحب حد تاني،هو ازاي اصلا هيتقبل الاعتراف وهو ميعرفش انا مين اصلا..!!مقدرش اعترف لا،انا اصلا الل غلطانه اني حبيته ولازم أخد جزاتي لأني عملت ذنب
مالك=بس عمر الحب ما كان ذنب او خطيئه
فرح =بس أطلاق البصر خطيئه،اني أمشي اتابع فحركات واحد وأعرف تفاصيل حياته خطيئة،انا مش مراته ولا خطيبته،انا بغلط ومعترفه أني بغلط،
مالك =طيب انتي سبب مجيئك هنا اي
فرح بتوتر =مششش عاارفه،يمكن عشان عايزة حل،انا زعلانه اني بغضب ربنا،تعرف انا بروح الكلية عشان أشوفه بس،بمشي وراه وهو مش بيأخد باله عشان بردو اشوفه وأكون معاه حتى لو بينا أمتار،ولما برجع بقعد اعيط واستغفر ربنا،انا بدعي بيه،بس بس بخاف ليكون شر ليا،فبقول يارب لو شر ليا،اجعله خير ليا وأجمعني بيه...انت متخيل!!انا غالبا اتجننت اتجننت بيه
مالك=دا مش جنان دا عشق
فرح =قصدك وجع قلب،وذنب وخطيئه
مالك =انتي ليه مصممه انه ذنب لييييه،ربنا محرمش الحب،سيدنا محمد حب السيدة عائشة جداً جداً
فرح =بس السيدة عائشه كانت زوجته مش واحده ميعرفهاش
مالك =عرفيه
فرح =قولتلك مقدرش،بس عارف رغم كده أنا بحاول دايما أشوفه،صدقني انت مش متخيل انا بعمل اي عشان أشوفه،انا اتجننت فعلاً،انا انا تعبت مني..
مالك =عارفه يرحمة ياريت انا ألاقي الل يحبني كده
ظهر علامات الفرح علي فرح وقالت بسعاده بعد ما كانت الدموع تملئ عيناها =بجد!يعني انت لو مكانه كنت هتعمل اي
مالك =كنت هحبها وأمسك بيها بأيدي وأسناني،مكنتش هسيبها ولا اسيب حبها الكبير ده يضيع من أيدي...
فرح =انا عايزة اقولك أن...
فجأة قطع كلامهم صوت الممرضه الل دخلت وقالت..
دكتور مالك كده معاد الجلسة دي خلص بقاله خمس دقايق وفي حالات منتظره بره
مالك =يوووه أسف بقا يا انسة رحمة،نكمل الجلسه الجايه،انا مش عارف الكلام أخدنا والوقت عدى بسرعه..
ابتسمت فرح...قدر مالك يشوف ابتسامتها من عنيها الل كان مركز معاها من أول ما دخلت...
فرح فسرها =لنا لقاء إن شاء الله ، لسه فاضل فحكايتنا كتير أوي، بس أتمني تكمل على خير..
ابتسمت ومشيت..
مالك رفع ايده وحطاها على دماغه وقال =ازاي كلامها أثر فيا كده،كأني عارفاها كأني حاسسها،مش عارف شعور غريب،هي مين وازاي كلامها أثر فيا كده...يوه بقا يمالك الفضول هيموتك للدرجه يعني،الجلسه الجاية نعرف كل حاجه...يخربيتك ممرضه بومة،طيب ما نتأخر يشيخه هو انا اشتكيت،.......بس لنا لقاء أكيد.