رواية احببت طبيب نفسي الفصل الثامن 8 بقلم اماني محمد
البارت الثامن....
فرح بدموع =فرحتك!!
مالك =اه فرحتي وحبيبتي وقدري ونصيبي، بصي يا فرح أنتي لازم تسمعيني، جه دوري أني اتكلم "انتي واخده الرواية لحسابك من الصبح، اركنيلي خمسه كده بقا"
لازم أقولك أني حبيتك يا فرح، حبيتك أوي، حلمت بيكي قبل ما اشوفك بس مكنتش بأخد بالي من الأشارات الل كانت بتجيلي، بدأت بسبب موقف حصل كده، ألاحظ الل بيحصل حواليا، بدأت أركز معاكي، بدأت أعشق كل تفاصيلك، ضحكتك، وملامحك، وروحك، طفولتك وجنانك وفنفس الوقت طيبه قلبك الل تغطي الكون ده كله، حبيت كل تفاصيلك، انا بغير عليكي، بغير من الهوا الطاير لما يلمسك، أنتي أنتي، جننتيني، أنا لأول مرة يحصل فيا كده، بدأت أتأكد انك قدري.... وأن ارواحنا اتخلقت لبعض، قدرك هو قدري وقلوبنا اتعلقت ببعض، "عشقتك ،فهانت فعيني الدنيا، وأصبحت لا أريد غيرك، أنت فقط لا احد أخر "
ركع على ركبته وقدملها وردة...
مالك بحب=فرحتي!! تقبلي حبي!! تقبلي تعيشي معايا باقي حياتك ونشيب سوا!! نرسم دنيتنا بأدينا ونعيشها، تقبلي تكوني جزء مني ...
فرح كانت بتعيط بس بسعاده، دي دموع الفرحه يجماعه،....
فرح ="قبلت حبك قبل أن أراك، فما بال قلبي قد تعلق بك قبل أن يقابل قلبك".... موافقه!! موافقه أقضي باقي حياتي معاك، نرسم عالمنا بأدينا ونعيشه، أنت أنا وانا أنت، ارواحنا تبقا واحده وحياتنا كمان، فرحتك هتبقا فرحتي، ووجعك هو وجعي، موافقه أكون ليك وموافقه انك تكون ليا سند وزوج وحبيب وصاحب، موافقه...
مالك بفرحه =بجد! يعني يعني انتي بتحبيني، يعني كده خلاص هتبقي ليا انا، هتبقي بتاعتي، هتبقي زوجة الدكتور مالك.... مش مصدق نفسي انا أنا عايز احضنك وألف بيكي...
فرح بضحك =حيلك حيلك، أول حاجه انا منطقتش كلمة بحبك ومش هتسمعها دلوقتي خالص مني، ثانيا تشيل مين يابا.... فوق لنفسك يشبح، مفيش الكلام ده
مالك بضحك =شبح و يابا!! لا ألغي رحلتي، انا رجعت فكلامي..
فرح بتلقائيه =رجعت فكلامك أي يعم أنت، دا احنا ما صدقنا انك نطقت..
مالك بخبث =يعني كنتي بتحبيني ومستنيه انطق!!
فرح =مين! أنا قولت كده!! لا طبعاً بس انا كنت ملاحظه انك معجب بيا وكده، فقلت يلا لله بقا اهو نمن عليه ونوافق عليه بقا....
مالك =والله!!!! يعني هتتجوزيني كده لله..
فرح بضحك =شفقة أيوه...
مالك =طيب أنتي...
فرح =أي هتطلقني!! اوعا تقولها،
مالك بضحك =أطلقك اي بس هو انا اتجوزتك اصلا،....
مالك =ما تجيبي أيدك امسكها بالمناسبة الجميلة دي...
فرح =أوعا يابا أيدك لتوحشك، وخليك حاطط فعلقك ان ممنوع الأقتراب او اللمس.... بص انا خط أحمر...
مالك =تلاته بالله العظيم أنا بحب قتالة قتله... حسبي الله يشيخه... مش عايز امسكها مش عايز "كنتي سبتيه يمسكها يفوزيه"
فرح =ايوه كده برافو عليك،انت كده حبيبي وأخويا وكفائه....
مالك =حبيبك!اهو قولتي حبيبك..
فرح =يعني اخدت بالك من حبيبك ومش اخدت بالك من اخويا!!
مالك بضحك =لا حبيبي دي بتاعتنا انما اخويا دي مش بتاعتنا..
ضحكت فرح وقالتله،الوقت اتاخر أوي،لازم نمشي عشان عندنا طيارة الصبح
......ابتسم مالك وقالها يلا..ومشيو راحو الفندق عشان يرتاحو....
تاني يوم فالطيارة...مالك وفرح قاعدين جمب بعض...
فرح بخوف =أستر ياررررررب،ياااارب،قعدت تتشاهد لحد ما الطيارة طلعت وكالعادة مالك كان بيضحك على شكلها...
فرح =بقولك أيه يمالك،طلقني،طلقني عشان انت مستفز،
مالك بضحك=أستغفر الله العظيم،يبنتي هو انا جيت جمبك،خليكي كملي تشاهد بس،محسساني اننا طالعين نحارب....
فرح =لا يااخويا،طالعين بالطيارة يارب نوصل على خير،دا انا غلبانه.......المهم عدى الوقت واليوم كان متعب أوي،روح أبطالنا عشان يرتاحو...
وفاء اول ما شافت فرح =حبيبتي يبنتي،يلاهوي خسيتي ليه كده،تعالي يقلب امك دا انا طبخالك أكل قد كده شكلك هفتانه ...
فرح بضحك =يلاهوي يماما هفتانه اي بس،ماانا حلوة أهو وبعدين انا تعبانه موووت لازم أنام.....
وفاء طيب أدخلي نامي وهصحيكي على العشاء تأكلي...
دخلت فرح نامت وكانت فاكرة انها تفاتح باباها بموضوع مالك...صحيت على العشاء عشان تتعشى وهم قاعدين كانت لسه هتفاتح أبوها فالموضوع،بس دخل أخوها وقعد يسلم عليها...وأخدهم الهزار والكلام سوا ونسيت تقول حاجه لباباها...
فصباح يوم تاني،لبست فرح فستان جميل أوي لونه نبيتي...ونزلت عشان تروح المستشفى.....وكالعادة كانت حاسه بملل،فقررت تروح تقعد فمكان كده جمب المستشفى...
فرح قاعدة تشرب نسكافيه وفجأة مالك جه وأخد كرسي وقعد قصادها بالظبط...فالوقت بتاعهم ده...طارق كان رايح لفرح المستشفى وكان عايز يفاتحها فموضوع جوازهم تاني....فضل يدور عليها وعرف من ممرضه المكان الل قاعدة فيه...راح المكان ولقي فرح قاعدة مع مالك...اتعصب أوي...وقرر أنه مش هيعدي الموضوع بالساهل...فرح كانت قاعدة بتهزر مع مالك،وكالعادة كلامهم كله هزار فكانت بتضحك جامد....
بدأ طارق يصورهم...
مالك =أستني بس هنا عشان حابب أعرف فأول مقابله لينا كنتي سألتيني بتفكر فمين وكده وهي حلوة ولا لا وقولتلك بفكر فالشغل...
فرح =ااايوه يخويا كان الشغل مقطع بعضه ساعتها....
مالك =بس أنا سمعتك بتتكلمي مع نفسك،هموت واعرف كنتي بتتكلمي فأي...
فرح =كنت بشتم عليك علشان حضرتك مكنتش واخد بالك مني...
مالك بضحك =اااه قولي كده بقا،يعني انتي كنتي بتخططي توقعيني فحبك...!
فرح =أنا!!!مين دي الل توقعك يابابا،فوق،انت الل وقعت،وبعدين محدش ضربك على أيدك عشان تحبني،بقولك ايه طلقني...
مالك =يخربيتك يخربيتك،بربنط مش بتعرفي تسكتي.....انا غلطان اصلا...
فرح =خلاص سماح يا أبو المماليك،انا الكبيرة برضو...
مالك =أبو المماليك!!يشيخه حسبي الله،شوهتي الأسم...وبعدين هو انا بكلم واحد صاحبي!دا صحابي مش بيكلموني كده...
فرح =والله إذا كان عاجبك!أوعا تفكر أني من البنات الل بتقول بيبي وأرنوبي،لا يا حبيبي فوق،انا بتجيلي حموضه.....أخرك معايا هي كلمة يسطا ويباشا ويااابو المماليك....وبعد الجواز ابقا أقولك يحبيبي...
مالك باستعطاف =طيب وليه بعد الجواز ليه،قولها من دلوقتي يعم الحج بالله عليك...
فرح بضحك =تصدق صعبت عليا،خلاص هقولهالك مرتين فالأسبوع...
مالك بضحك =هي لبوسة يبنتي،قال مرتين فالاسبوع،دا انتي الطب لحس دماغك.....انا ماشي قبل ما تقوليلي حاجه تاني وتشليني،لاني تعبت..... همشي أنا بقا... بس قوليلي حبيبي كده قبل ما أمشي، ويبقا فاضلي مرة كمان فالاسبوع...
ضحكت فرح وقالتله لا يباشا، الكلام بتاع مرتين فالاسبوع دا بعد الخطوبه إن شاء الله...
مالك =يا صبر أيوب، انا ماشي، بدل وربنا أجي أبوسك وانتي حلوة كده...
فرح بغضب =مااااااااالككككك..
مالك ضحك ومشي بسرعه =خلاص خلاص انا ماشي... مشي مالك وفرح أبتسمت أول ما مالك مشي، راح طارق لفرح
طارق =ازيك يا فرح...
فرح =طارق!! أي ده أي الل جابك هنا؟!!! في حد تعبان ولا أيه، كلكم كويسين طيب..
طارق =لا مفيش حاجه حصلت وكلهم كويسين، انا جاي عايزك فموضوع... فرح طبعاً عارفه الموضوع الل عايزها فيه...
فرح بزهق =تمام يطارق اتفضل...
طارق =بقولك أيه، ما توافقي بقا على جوازنا، واهو ننجز فاالموضوع وبعدين انتي مش صغيرة عشان ترفضي، دا انتي مخلصه تعليم من فترة،وكمل بسخريه أي مش ناوية تتجوزي ولا اي، ولا يكونش خايفه من حاجه مثلا لا قدر الله...
فرح بعصبيه =أولا يطارق انت أنسان لا تطاق، مش عارفه كمية البجاحه والبرود الل عندك دول جايبهم من اين، وهكون خايفه من أي يعني!! انت اتجننت اكيد..
طارق =خلاص وافقي تتجوزيني وأسبتي أن كلامي غلط...
فرح بسخريه =ما انا هتجوز فعلاً..
طارق فرح ولسه هيكلم قاطعته فرح...
فرح =بس مش انت طبعا الل هتجوزه، بص يا طارق أنت اخر شخص أنا ممكن أفكر فيه... أنت مريض نفسي يطارق، أفكارك الل بتجيلك دي مرض حقيقي... وانا اصلا مش بطمن معاك... فأنسا أني أتجوزك...
طارق بعصبيه =اااه قولي كده بقا، قولي انك مش عايزة تتجوزيني عشان تتجوزي سي مالك بتاعك، ها يبنت عمي يترا كنتو مقضينها سوا بقا فبريطانيا ولا لأ، استني بس يترا أنتي لسه بنت ولا..... ملحقش يكمل كلامه ولقي قلم نزل على وشه... "احسن أحسن"
فرح =أنت حيوان وواطي ومريض، وأحد غبي وكلامك ده فالزبالة عشان المرضى الل زيك محدش بيأخدلهم على كلام.. بقولك أيه يطارق، بالنسبة لمالك فأه بحبه، وهتجوزه...
وبالنسبه للكلام الل انت قولته، فأحب أقولك فكر زي ما تفكر، مش واحد مريض زيك هو الل هيشغلني.... بصتله بسخريه من فوق لتحت ومشيت....
طارق =عايزة تتجوزي مالك، طيب وديني لأبوظلك كل حاجه، ونبقا نشوف هتتجوزو ازاي بعد الل هعمله ده... مش هتتجوزي غيري يفرح، ولما تبقي مراتي، هعرف أخد منك حق القلم والكلام الل قولتيه، الصبر بس..تمام انا هوريكي...
طارق ظابط وعارف ناس بتعرف فالفوتوشوب، أخد الصور وعطاها لواحد... غير فيها كتير...
الصور مبينه ان مالك وفرح مقربين جامد من بعض، في صورة حاضنها، وصورة ماسك أيدها... وصورة مقرب منها جامد...
أخد طارق الصور وبعتها مع واحد تبع البريد لبيت ابو فرح...
طارق بخبث وشماته =خلينا نشوف هتقدر تبرر لأبوها الل شايف أن بنته مفيش زيها ازاااي ...
روحت فرح من المستشفى وكانت قاعدة مع العيلة عشان يأكلو...رن جرس الباب...وأخوها قام فتح...
أحمد =بابا دا ظرف مبعوت لحضرك...
منير =هاته يأحمد....بدأ منير يفتح الظرف وأتغيرت ملامحه تماما لما شاف الل فيه...
بص منير لفرح واتكلم بغضب وقال........