رواية الضائعة نغم الفصل الثامن 8 بقلم بسمة سلام
حاتم: مين قبل منقراء الرةايه اول متوصل 2000k هينزال التاسع تمم... والا بيقراو ف صمت اثبتو وجودكم انا بتعب فيها... والا بيتغاعلو جامد شكرا جدا ليكم...
نغم: انا... مكالمه من شريف...
شريف: الو
نغم: ايي
شريف: نغم هاله سابت البيت
بخوف: ايي انت بتقول اي سابتو ازاي
شريف: ماما بتقول انها خدت الهدوم وسابت البيت
نغم: ازاي يعني هيا دي الامانه يا شريف
شريف: انا معرفش لسه حجة.. انا رايح البيت تعالي انتي كمان
اغلقت الخط وبدات تجري بدموع...
حاتم: استني طيب اجي معاكي ف اي
ركبيه وكنت خايفه اخسرها هيا كمان.. لزم القيها لزم نزالت من العربيه وطلعت جري انا وحاتم.. استمعت صراخ شريف مع والدته توقفت واستمعت لهم...
شريف: مش لدرجه دي يا امي يعني
والدته:: اي يا شريف انا معملتلهاش حجة هيا الا عايزه تمشي.
شريف: عايزه تقوليلها انتي بنت شوارع وتربيه صايع وعايزه تقعد وتسكت...
والدته: انا اعمل الا انا عايزه دا بيتي.. وهما الا قعدين عندي ومش مخليني مرتاحه كنت رافضه وجودهم من الاول اصلا عايز تتجوز بنت شوارع
شريف: وهيا زمبها اي نغم مالها ومال كل داااا ... وهاله مالها برضو تعمليها كدا كفايا عبدالله الا مات وشهاب الا مش معاهم كنت انا الوحيد الا لزم اكون جمبهم..
اصبح حاتم ف صادمه قويه يستمع لكلام حاتم عنهم وانا كنت ابكي وامنع انفاسي بصوت عالي..
والدته: اسمعني كويس مهما حصل ومها كان انت مش هتكون للبنت دي وانا مش هخلي دي مرات ابني انت فاهم وام لاحفادي...
شريف:: بس نا هتجوزها يا امي وتقدري تعتبريني مت او معندكيش ابن لاني مستحيل اظلمها مستحيل...
بدات ابتعد خطوات للخلف ونزالت علي السلم.. نظر حاتم
لاثار خطواتي وهو مصدوم وقلبه يدق وانفاسه تتوقف
ونبضات قلبه تعلو اكثر وبصوت مقطع.. ن..نغ..نغم
نظر خلفه لم يراها نزال مسرعا علي السلم ووجدها تبكي..
ركبت معاه العربيه دون ان انطق او اتحدث بشي ذهبت الي
فندق وحجز لي رويل سويت ا.. وجلسنا ف المطاعم كنت
اجلس وابكي وهو ينظر لملامحي ينظر لشكلي وملامحي المتغيرة
...
وبهمس بسيط.. نغم معقول انتي نغم معقول رجعت تاني اشوفك..
نغم:ة بصوت حزين: ممكن اطلع انام..
حاتم:: خليكي معايا بقالي 8 سنين ونتي...
نغم:ة انا تعبانه ارجوك...
حاتم: لما ترتاحي كلميني..
نغم:: بعد ازنك #بقلم_بسمه_سلام
طلعت فوق كنت تعبانه كنت بفكر ف هاله الا ضاعت مني لي
لزم يكون ف ضائع ف حياتي ليي.. الاول امي وبعدها حبييه
وبعد حاتم وبعد عبدالله وخالتي وبعدين هاله لييي كل الناس بضيع مني معقول اكون نحس فهلا لدرجه دي..
كنت بعيط وتعبانه ومش قادره استحمل نمت وانا بتكلم مع نفسي وبلومني علي كل حجة بتحصل الناس حولياا...
اليوم التاني صحيت وكان عندي هدم القي هاله ولو هيحصل اااي.. اتصلت بحاتم وطلبت منو يجي..
حاتم: صباح الخير
نغم: صباح النور
حاتم:: نغم اا..انا
نغم: انا عايزك تدور علي هاله معايا ارجوك..
حاتم:: تمم حاضر بس انا معايا
نغم: مش عايزه اتكلم ف حجة دلوقتي
حاتم: سبيني اعرفك اني شريف جه معايا..
نغم: اهلا
شريف:: انا اسف يا نغم عرفت انك سمعتي كلام ماما...
نغم:: بعد ازنك يا شريف انا نزاله ادور علي هاله وبس
شريف: تمم تعالي اركبي
نغم: هركب مع حاتم
شريف: نغم
سبتو وركبت مع حاتم وبدانا ندور ف كل مكان واي مكان
ممكن تكون بتزوره... طول اليوم وانا بدور عليها ومش قادره اوصل لهاا.. نزال شريف وحاتم يشترو مياه
حاتم وشريف ف نفس الوفت: اتفضلي..
اخذت ازازه حاتم وابتعد عن النظر لشريف..
حاتم:طب مفيش مكان تاني ممكن تكون في..
نغم بسرعه:.عبدالله ممكن تكون عند عبدالله
ركبنا بسرعه ووصلنا ليها.. كانت نائمه بجانب القبر..
نغم جري: هاله هاله انتي كويسه
هاله:: نغم انا اسفه بس والدت شريف ع..
نغم: عرفت الا حصل انا اسفه اني سبتك..
شريف: اسف يا هاله جدا
وقفت هاله ونظرت لحاتم بتعجب..؟!حاتم: كبرتي يا هاله.
شريف: هو انت تعرف هاله
هاله: انت مين ونظرت لنغم بملامح سوال..
نغم::نظرت بابتسامه ونظرت لحاتم.. حاتم
هاله: اي
نغم:: حاتم
هاله: انتي بتقولي اي حاتم حاتم..
حاتم:: حاتم حاتم..
هاله:ة حاتم وحشتني جدا
حاتم: نظر لها ثم لنغم:: ونتو كمان وحشتوني قوي
شريف: فهموني طيب ف اي..
نعم:ة فاكر حكايه كاترينا..
شريف:: اها
نغم:: دا بقا حاتم ابن مدام اميره وبلاحظات كان حاتم علي الارض وفمه ينزف.. وشريف فوقه
نغم بخوف:: انت مجنون
شريف: دا والدتو كانت سبب ف تعذيبك 5 سنين
وبداء يضرب وجه وحاتم يضربو..
نغم وهاله:: بس بس ابعدو كدا..
مسكت هاله شريف ونغم مسكت وجه حاتم وبدات تمسح ف دماءهااا..
نغم:ة حاتم انت كويس
حاتم: اهاا متخفيش
نغم:ة انت مجنون يا شريف ازاي تعمل كدا..
حاتم:: اهدي يا نغم
شريف: انتي اتعذبتي وانت كنت..
قطاعته:: ونت مالك..
شريف: مالي
هاله: نغم
نظر شريف لها ولخوفها علي حاتم وابتعد عن هاله وركب سيرته ومشي...
حاتم: لي كدا
نغم: انا اسفه جدا يا حاتم
حاتم: تعالي معايا هوصلكم الفندق يلا يا هاله.
حاتم::اطلعي يا هاله... ونتي كم..
نتم::هطلعها تنزالك..
في السويت..
هاله: هتروحي فين
نغم: رايحه مطعم ال..!
هاله:ة رجوعه هيزعل شريف وشهاب
نغم: انا وحاتم مفيش بينا حجة يا هاله
هاله: متاكده
نغم:: تصبحي علي خير
واطمنت علي هاله ونزالت العربيه تحت لحاتم وركبت ووصلنا المطعم.. كان ينظر لملامحي بدقه عاليا وبعد نصف ساعه من السكون.....
___________________
عصفورة: شهاب
شهاب:ة ازيك يا عصفورة عبدالله فوق ولا فين
عصفورة: عبدالله....
شهاب:: مالك يلا ف اي
شهاب وقعت عينه علي البيت محروق... يا ساتر يا رب اي دا
عصفورة: اصل البت اتحرق
شهاب:: اي طب والبنات وعبدالله وخالتي فين
عصفورة: خالتي وعبدالله الله يرحمهم..
شهاب: انت اتجننت مين دول الا ماتو
عصغورةة: امسك نفسك يا شهاب اجمد
شهاب:: والبنات فين نغم وهاله فين
عصفورة:: سمعت انهم ف بيت شريف لمواخذه يعني استاذ شريف ووالدته
#بقلم_بسمه_سلام
شهاب: اي
عصفورة:: شريف والست والدته اخر مره شوفتهم سمعتو بيقول هتعيشو عندي ووالدتو كانت معاهم..
شهاب بدموع ووجع شديد وعصفورة يمسك ايده.. عبدالله مدفون فين احنا ملناش مقابر..
عصغورة:: اصل.. اقولك تعال زورهم الاول وبعدين احكيك التوته والا الا حصل..
في مقااابر وقف عصفورة وشهاب يقراون الفاتحه وكان مصدوم..
عصفورة:: هسيبك انا خمسه لو عايز حجة انا وقف براا...
بعد خروج عصفورة جلس شهاب علي الارض بدموع تتساقط
بكثره.. لي كدا يا عبدالله فهمني.. لي سبتني احنا اتعهدنا اني امشي الاول لي تبعد وتسبني دايما كنا ف ضهر بعض لي عايز
تبعد عني لي لي تبعد وتسبني انت كنت اخويا وضهري كنت
صحبي وزميلي وكل حجة.. بداء صوته يرتفع ويعلو كثير
قولتلك اني خايف اخسرك قولتلك انك الوحيد الا فضل ليا
ف الدنيا دي.. انت مش راجل عشان تسبني كنت استني خدني معاك انت سبتني للوجع لوحدي وللدنيا دي وروحت
للراحه.. انت جبان عشان تسبني وتمشي لي مش هعرف اعيش من غيرك يا صحبي انت كنت كل حجة انت سبتني ومعاك قوتي ..
flashback.....
عبدالله:ة ولا ملكش دعوة بالبت ياض
شهاب::الله لله لله لله متيجي تخدني قلامين احسن لا خدني قلامين
عبدالله:ة شهاب انا بتكلم جد
شهاب: حااضر مش هعملها تاني
عبدالله:: وبعدين اهو لما نموت يفتكرونا دايما بالحلو
شهاب:: موت انت لوحدك انا لسه هتجوز
عبدالله: حاضر هموت
شهاب: بلاش الكلام دا يسطا لحسن مش هعرف اتخيل الدنيا من غيرك
عبدالله: متتقدملي احسن يا عم انت
شهاب: انا بتكلم عنك انت اخ واضحاب وزميل واوقات بتكون اب
عبدالله: أب اي ياض انا مش كبير كدا
شهاب تصدق انك قفلتني كنت ناوي اقولك كلمتين حلوين..
عبدالله:: ريح نفسك انا هموت بعد لما ادفنك يا خويا متقلقش..
شهاب:ة ههههه ومالو الطموح حلو
عبدالله: ههه
flash....
شهاب:: بقولك اي بفكر اشتري تيشرت حلو للعيد
عبدالله: صرفت فلوسك ودلوقتي مفيش غير فلوس البنات الا هنصرفها عليهم الشهر دا يبقا مفيش هدوم...
شهاب: تمم
عبدالله: اها تمم واتخمد بقاا..
اليوم التاني..
شهاب:: اي يبني انت فين البنات عايزين ينزالو يخروجو خروجه العيد يلا بينا.
عبدالله::يلا بينا
شهاب:: بقولك اي متروح انت
عبدالله:: ولما اروح انا مين هيجنن البنات بتيشرت الجامد دا
شهاب:ة يا ابن الا اي جبتهولي
عبدالله: طبعا
شهاب: طب ونت
عبدالله: مش عايز هدوم اصلا انا حلو باي حجة..
شهاب:: لي كدا يا عبدالله
عبدالله: كل سنه ونت طيب يا عم بقا انجز بس لللبنات يقتلونا...
back..
شهاب: اعااااااا اعاااااااا.......
طب ونتي سبتيني لي يا خالتي لي فهميني انتي كنتي امي
الا اتحرمت منها انتي كمان بعدي ومفضلتيش جمبي..
flashback
خالتي:: اطلعو برا يا ولاد روحو نامو
عبدالله:: انا هسهر معاه يا خالتي
خالتي:: سمعتو انا قولت اي انا هقعد حمبو وهعملو كمدات وهيبقا كويس روحو نامو يلااا..
فاكرك فضلتي جمبي يومين كنت تعبان وبموت وانتي الا لحقتيني وسهرتي جمبي..
خالتي: لا انت كدا بقيت تمم
شهاب:: تعبتك معايا يا خالتي
خالتي: عارف يا شهاب انت وعبدالله بحسكم ولادي الا ربنا عوضوني اني مجبش ولد يكون سندي بيهم
شهاب:: انا هكبر واكون سندك متخفيش
خالتي:: ونت من دلوقتي سندي اسمعني يا شهاب انا مش
هفضل ليك طول العمر بس عايزك تعرف حجة يبني انت ليك وقت وقبل مالوقت دا يخلاص لزم تكون خلصت مهمتك
شهاب: مهمتي اي..
خالتي:: هاله ونغم.. خليك جمبهم لحد ميكبرو ويتجوزو..
شهاب: حاضر يا خالتي
خالتي: وبطل تفكر يا شهاب
شهاب:: ااا.. افكر ف اي
خالتي: انت فاهم كويس انت واخواتك البنات مع بعض ف بيت واحد ولزم تكون قد الثقه دي كويس.. ومتفكرش ف حجة غلط.. علي الاقل دلوقتي
شهاب: انا اسف يا خالتي مكنتش اقصد
خالتي:ة بكره تكبر ونصيبك يجيلك لحد عندك انشاء الله سيبها علي الله يبني وحافظ علي اخواتك وبس
شعاب: حاضر..
back..
شهاب يقف وينظر للقبر.. حاضر حاضر يا خالتي.. هرجعلك تاني يا عبدالله بس القي البنات االاول .
عصفورة:ة خلاص يا شهاب
شهاب: فين البنات يا عصفورة
شهاب:ة يوم الدفنه العره قريب خالتي روحيه مضاهم علي تنازل علي الشقه. عشان يدفن عبدالله وهما وفقو وعرفت انهم هيعيشو عند الاستاذ شريف وبعد كدا معرفش...