recent
روايات مكتبة حواء

رواية نقابي ليس عائق الفصل الثامن 8 بقلم هند

رواية نقابي ليس عائق الفصل الثامن 8 بقلم هند 

البارت التامن

نقابي ليس عائق 💕
الممرض:لا مفيش حاجه بس صاحب المستشفي ابنه التاني رجع من السفر فوزع مكافأه لكل الموظفين 1000جنيه فعشان كدا الموظفين مبسوطين ورايحين يقبضوا
وسابها ومشي
سلمي ابتسمت وفي نفسها بتقول اد اي ربنا كان نفسي في النقاب والادناء بس لما سبتهم عشان الطفل أهو لقيت مكفأه والضعف كمان سبحانك يارب تعطي من تشاء
عند عائشه راحت الشركه وقعدت علي مكتب السكرتيرة بتاعها وبدأت شغلها بعد شويه زين دخل
زين:دخليلي المواعيد والمقابلات بتاعت انهارده
عائشه:حاضر يافندم
شرحتله المواعيد والمقابلات والصفقات المهمه وفي وقت الضهر خرج يسألها علي حاجه مش لاقها في المكتب وقعد منتظر نص ساعه
اول ما جات
زين:أنتي زي تسيبي شغلك يا أستاذه هو انتي جايه هنا تلعبي
عائشه بهدوء:كنت بصلي الضهر
زين:هو حضرتك مكنش ينفع تستني لما تروحي ولا تسيبي الشغل واي حد يدخل ويخرج
عائش بتهكم:هو حضرتك عاوزني ادخل النار عشان الشغل وبعدين والد حضرتك عارف أنه مبشتغلش وقت الصلاة
زين اه بيصلي وبيصوم ويحاول يصلح من نفسه ومعلومات عن الصلاه أنه مش مهم تصلي امتي المهم تصلي فقالها:هو انا قولتلك ما تصليش أنا قولتلك صلي أما تروحي
عائشه بهدوء: في 3أوديه في جهنم عارفهم
زين :لاء
سلمي:1- ﻭﺍﺩﻱ ﺍﻟﻐﻰ :
ﻭدا للبيجمع صلاته في صلاة واحده
، ﻗﺎﻝ
ﺗﻌﺎﻟﻰ ] ﻓﺨﻠﻒ ﻣﻦ ﺑﻌﺪﻫﻢ ﺧﻠﻒ
ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ ﺍﻟﺼﻼﺓ
ﻭﺍﺗﺒﻌﻮﺍ ﺍﻟﺸﻬﻮﺍﺕ ﻓﺴﻮﻑ ﻳﻠﻘﻮﻥ
ﻏﻴﺎً [ ..
ﻭﻫﺬﺍ ﺍﻟﻮﺍﺩﻱ " ﻭﺍﺩﻱ ﺍﻟﻐﻲ "
ﺗﺴﺘﻌﻴﺬ ﻣﻨﻪ ﺟﻬﻨﻢ ﻛﻞ
ﻳﻮﻡ ﻣﻦ ﺷﺪﺓ ﺣﺮﺍﺭﺗﻪ ﻓﻬﻞ
ﻳﺘﺤﻤﻠﻪ ﺑﺸﺮ ؟ .
2- ﻭﺍﺩﻱ ﺍﻟﻮﻳﻞ
: ﻭﻫﻲ ﻟﻤﺆﺧﺮ ﺍﻟﺼﻠﻮﺍﺕ ﺑﺪﻭﻥ
ﻋﺬﺭ ﻭ ﻫﻮ ﻭﺍﺩﻱ
ﻣﻠﻲﺀ ﺑﺎﻟﻌﻘﺎﺭﺏ ﻭﺍﻟﺤﻴﺎﺕ ﻟﻘﻮﻟﻪ
ﺗﻌﺎﻟﻰ ] ﻭﻳﻞ
ﻟﻠﻤﺼﻠﻴﻦ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻫﻢ ﻋﻦ ﺻﻼﺗﻬﻢ
ﺳﺎﻫﻮﻥ [.
3- ﻭﺍﺩﻱ ﺳﻘﺮ :
ﻭﻫﻮ ﻟﺘﺎﺭﻙ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﺣﻴﺚ ﻗﺎﻝ
ﺗﻌﺎﻟﻰ ] ﻣﺎﺳﻠﻜﻜﻢ ﻓﻲ
ﺳﻘﺮ ، ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﻢ ﻧﻜﻦ ﻣﻦ
ﺍﻟﻤﺼﻠﻴﻦ [ ﻭ ﻗﺎﻝ
] ﻭﻣﺎﺃﺩﺭﺍﻙ ﻣﺎﺳﻘﺮ ، ﻻﺗﺒﻘﻲ ﻭﻻ
ﺗﺬﺭ [ ، ﻭﻫﺬﺍ
ﺍﻟﻮﺍﺩﻱ ﺑﻤﺠﺮﺩ ﺩﺧﻮﻝ ﺗﺎﺭﻙ
ﺍﻟﺼﻼﺓ ﺗﺬﻭﺏ ﻋﻈﺎﻣﻪ ﻣﻦ
ﺷﺪﺓ ﺍﻟﺤﺮﺍﺭﺓ ﻭﺗﺎﺭﻙ ﺍﻟﺼﻼﺓ
ﻳﺤﺸﺮ ﻣﻊ ﻓﺮﻋﻮﻥ
ﻭﻫﺎﻣﺎﻥ ﻭﻳﺤﺮﻡ ﻣﻦ ﺷﻔﺎﻋﺔ
عائش :فهمت حضرتك
زين بتوتر من أنه كل مره يطلع قدماها مش عارف حاجه وقال أنا كان لازم أسأل يعني بس الحمدلله اهو استفدت حاجه وإن شاءالله أحاول أنتظم في الصلاه فقالها: ايو فهمت
عند سلمي خلصت الشغل وبعدين اتصلت بعائشه وقالت لها أنها رايحه تشتري إدناء ونقاب بفلوس المكفأه وفعلاً راحت المول ولقت الحاجات العاوزها وأشترتهم وهي خارجه سمعت حوار بين ام وابنتها
الأم:يا جنه مش ناويه تلبسي الخمار وتفرحي قلبي بيكي انتي عندك دلوقتي ١٩ سنه مينفعش كدا
جنه:ياماما ياحبيبتي مانتي عارفه أنه لبسي واسع وبصلي بس انتي عارفه أنه انا مش عاوزه البس الخمار لما غير لما اقتنع بيه
عشان التزم بيه صح
طبعاً الحوار دا كله سمعته سلمي تسكت لا طبعاً دايما بتمشي بالجمله دي (بلغوا عني ولو بآيه )
سلمي بتدخل في الحوار : السلام عليكم
الام والبنت :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سلمي :معلش سمعت كلامكم وانا ماشيه واكملت بهزاروبصراحه انا حشريه فعاوزه اقولك حاجه ياقمر وبصت لجنه وبدأت تتكلم
سلمي: في شيخ بيقول في درس من دروسه
أنتي ممكن تكوني بتصومي اه وبتصلي وكمان حافظه القرآن كله بس متبرجه خلي بالك بقا وتعالي اقول ازاي انتي ممكن تكوني فاكره نفسك ماشيه صح وفاكره انك ماشيه في طريق الجنه بس والله ما هتقربي منها غير لما تتوبي ودا مش كلامي ودا كله ليه بسبب لبسك !
مفيش حاجه اسمها بنطلون واسع وبنطلون ضيق ..
مفيش حاجه اسمها بنطلون وفوقه تونيك.
فيه حاجه اسمها الزى الشرعى الاسلامى كما وصفه الله ورسوله..
انا هكلمك انهارده ..ولو شديت عليكى متزعليش ..لانى خايف عليكى ..
ده الرسول نفسه عليه الصلاه والسلام خايف عليكى وقالك :
(يا معشر النساء تصدقن وأكثرن الاستغفار فإني رأيتكن أكثر أهل النار)
‏عايز اعرف منك ايه اللى السبب فى لبسك ده ؟؟
‏مستنيه ايه علشان تلبسى اللبس الشرعى ؟؟؟؟
‏مستنيه موت الفجاه يجى ياخدك؟؟
انتِ عارفه
لو نزلتى الشارع و100 واحد بصلك ..ب 100 سيئه بس مفيش مشكله..
لو نزلتى الجامعه والف واحد بس من الألوف دى بصلك كل واحد بص ميه بصه بس 100000 سيئه
ده غير لو شاب من الشباب المحترم اللى عينهم هيئه أرصاد جابك من فوقك لتحتك ربع ساعه يعنى كمان ألف بصه..
وقبل ما تنزلي ساعه قدام المرايا كمان بتتمكيجي ف ميزانك..
نزلتى..واحده فى إعدادي شافتك قالت انا هطلع زيك فى ميزانك..
واحده ملتزمه لما شافتك فتنت بنظر الناس ليكى خلعت الجاب فى ميزانك..
كل ده يجيله كام سيئه ..؟
مليون سيئه على الاقل فى اليوم..!!!
يعني بقيتي بتلعبي فى مليارات دلوقتى..!!!
والعداد شغال إلا ان تتوبى..
طيب تعالي نشوف حكم رسول الله فيكى ايه ..
من اهل النار ولا تقرب الجنه ولا تجد ريحها..1
ملعونه مطروده من رحمة الله..2
زانيه ولا يقبل منها صلاه..3
من صاحبات الكبائر التى تعادل القتل-4
5-جند من جنود الشيطان
عمرك شفتى ذنب الرسول بيعظم خطورته قد كده..؟؟؟؟؟؟
الكلام ده جبته منين ..؟؟؟
من كلام الرسول عليه الصلاة والسلام..
قال الرسول صلى الله عليه وسلم :
" صنفان من أهل النار لم أرهما ، قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس ، ونساء كاسيات عاريات ، مائلات مميلات ، رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة ، لا يدخلن لا يدخلن الجنة و لا يجدن ريحها ، وإن ريحها يوجد في مسيرة كذا وكذا "💔!!
والرسول حطك مع الظلمه اللى بيضربوا الناس بالكرابيج ليه ..علشان انتم اللى اتنين بتحطموا فى الامة...بتترتكبوا جريمة..
أعدائنا عرفوا إن الأُمة مش هتتدمر بالقنابل ..بل بكأس وغانية..
ترضى انك تبقى قنبله تنفجر فى الدين..ترضى إنك تبقى سكينه ينطعن بيها كبد الدين..
اديكى رضيتى..!!!
(لعن الله النامصه والمتنمصه)
(لعن الله الرَّجُلَة من النساء)
اللعنه يعنى الطرد من رحمة الله ..ترضى كده؟؟
(أيما امرأة استعطرت فمرّت بقوم ليجدوا ريحها فهي زانية)
يعنى حط التبرج مع بقيه الكبائر ..
مستنيه ايه بقي ؟؟
مستنيه عقوبه ربنا فى الدنيا ؟؟؟
ولا مستنيه سوء الخاتمه؟؟
ولا مستنيه عقوبه ربنا فى القبر..؟؟
ولا مستنيه عقوبه ربنا فى النار؟؟
كده كده هتتحجبى غصب عنك حجاب شرعى كاااامل وانتِ داخله قبرك..
خمس أو ست لفات كفن ملفوفه فيهم ..
وممكن تتحجبيه فى الدنيا لولا قدر الله أصبتى بحرق ولا حاجه هتبقى عايزه اى حاجه تدارى بيها الحرق ده ..
البسيه حُباً قبل ما تلبسيه غصباً..
اللى كان بيبص عليكى فى الدنيا لو بص عليكى فى القبر هيترعب من منظرك..
تعالي بقي نشوف يوم القيامه هيبقى موقفك ايه..؟؟
الرسول بيقول العنوهن فإنهن ملعونات.. يعنى هتطردى من رحمة الله..ازاى؟
يعنى فى عز الحر هتطردى من ظل عرش الرحمن ..هتطردى من انك تشربى من ايد النبى ..
وهتقابلى ربنا ازاى ..؟؟؟
قال رسول الله :
(يحشر المرء على ما كان عليه من ثياب)
يعنى ثياب التبرج دى هتبعثى بيها ..اه ..طب ليه؟؟
علشان تميزى..وتتعرفى بالمعصيه اللى كنتى بتعمليها فى الدنيا
(( يُعرف المجرمون بسيماهم فيؤخذ بالنواصى والأقدام ))
البنات اللي لحد دلوقتي لسه بتجادل وتكابر ..انا كده كويسه ..انا أحسن من غيري ..انا بلبس تونكات اطول من غيري ؟
يا أُختي كابرى فى أى حاجه إلا مصيرك !
بإيدك تحددى مصيرك..ماتتردديش فى القرار ؟!!!
الحجاب يا جماعه عداد حسنات مفتووووح..
والتبرج عداد سيئات مفتوح فاحذرى!!
أيُعقل تبيعى الجنه علشان حته قمااش؟؟!
افتكرى دائما :
" من يتق الله يجعل له الله مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب " و " من ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه "
سلمي بعد ما خلصت كلام بصت للبنت لقتها منهاره من العياط واتكلمت من وسط عياطها
جنه: انا والله ما كنت اعرف كله دا اه بصلي واصوم بس مكنتش فاكره أنه لبسي دا مخالف لأوامر ربنا في اللبس والنبي قوليلي أعمل اي انا مش حمل أني أدخل النار
سلمي:اولا مينفعش تخافي بغير الله لانه يعتبر شرك فلو قولتي كدا تاني قولي بعدها لا إله إلا الله
البنت:حاضر بس انصحيني مش عاوزه اموت كدا
سلمي:مش هتعملي حاجه غير انك تسمعي كلام الست الطيبه دي وتلبسي الخمار وتشتريلك كم فستان كدا بس وهتبقي قمرين
البنت:حاضر بس تعالي اختاري معايا
الام:مش عارفه اشكرك ازاي يبنتي
سلمي: الشكر لله يا حجه
يلا تعالي اختار معاكي ياعسل بقا
وفي نفس الوقت كان في بنت مع طفلتها سامعه الحوار كله و اخوها في التليفون السمع كل حاجه وعرف صحبة الصوت كويس والشخص دا مكانش غير يزن
سلمي اشترت الفساتين والخمارات للبنت الاصرت أنها تلبسهم ومتخرجش من المول غير وهي راضيه ربنا
وخرجت مع سلمي بس سلمي ودعتها وراحت تشتري حاجه فجأة سمعت صوت عربيه بتضرب بنت والبنت صوتها وصل لودنها كويس ايوه هي
سلمي:............


google-playkhamsatmostaqltradent