recent
روايات مكتبة حواء

رواية احببت طبيب نفسي الفصل السابع 7 بقلم اماني محمد

رواية احببت طبيب نفسي الفصل السابع 7 بقلم اماني محمد 

 البارت السابع....

فصباح اليوم التاني أتجمع الدكاترة وأتجهو لحضور مؤتمر هيناقشو فيه حالة صعبة شوية، الحاله بسبب مرضها، دخلت فحالة نفسيه ورافضه العلاج، وهنا أول أختبار لدكاترتنا، وهنشوف فالمؤتمر اي الل هيحصل....
دخلت فرح ومالك وباقي الدكاترة مكان الأجتماع،وبعد خمس دقايق كده،دخل شاب ثلاثيني،چنتل فنفسه أوي،وشيك جداً،ومن ملامحه وأضح أوي انه مش بريطاني الأصل،كأنه من بلد عربي!!مش عارفين حاليا لسه هنعرف....
دخل الشاب أبتسم لل قاعدين وبدأ يعرف نفسه....
الشاب بلكنته العربيه المتكسرة=
أهلا دكاترة،أنا دكتور يونس الل راح أشرف عليكن،بصو شباب انا يمكن فالعربي مش قد كده،بس بمشي حالي معكن،انا اصلا مولود هون ببريطانيا،بس والدي اصله مغربي ....
فرح كالعادة كانت باصة قدامها مكنتش مركزة ناحيته،لانها شافته وهو داخل ما شاء الله عليه يعني،فكأي بنت ممكن تبص عليه وتعجب بشكله حتى لو مش قصدها طبعاً،
يونس =أنسه!!شو بك باصة بعيد..شو ما عاجبك شكلي!!
مالك اتضايق بس مأظهرش ده،هو ليه مركز مع فرح يعني الله!!
فرح اتحرجت =لا يدكتور مفيش،انا مركزة كويس،
يونس بأبتسامة =تمام..بدنا هلا نعرض عليكم حالة المريض ونشوف أي هي أقتراحاتكم بالتعامل معاه..."جماعة مش عارفه اللكنه المغربيه كويس،بس مشوها مغربيه وخلاص😂💙
بدأ يعرض الحالة عليهم....
ها دكاترة،مين عنده اقتراح...
بدأ احد الشباب يرفع ايده...وأقترح اقتراح...
يونس =للأسف ما مشي معه،..
بنت تانيه اقترحت ..
يونس =لا لا،ما بيجيب نتيجه معه...
فرح بعد فترة من السرحان مع نفسها وأقترحت عليهم ازاي ممكن يتعاملو معاه بعد طبعاً ما فهمت حالته من ال history الل اتعرضت عليهم...
يونس بأعجاب =أقتراح كتير حلو،ماشاء الله،شكلك دكتورة شاطره وراح تبدعي بمجالك دكتورتنا...
فرح بابتسامة جميلة =شكرا دكتور...
مالك اقترح اقتراح يخفف بيه الطاقة السلبية الل عند المريض..
يونس بتردد،=امممممم بنشوف،ونجرب معه،بس شكله ما راح تظبت معنا....
مالك بصوت خافت =دا انت دكتور سيمب يجدع،ابو شكلك..
فرح اخدت بالها من مالك وحست انه غيران عليها فابتسمت،وقررت تستغل الحته دي فصالحا "سوسة فرح دي"😂💙
خلاص دكاترتنا،نحنا هيك خلصنا،بدنا نروح المشفى نشوف المريض...
فرح والشباب =تمام يدكتور يلا بينا...
فرح تقصدت تكلم يونس قدام مالك =دكتور يونس انت مش بتعرف تتكلم مصري!!يعني اصلي بحس اللغه بتاعتك ده تقيله شوية،وضحكت وكملت وقالت...كلمونا الكلام السهل السلس، الشعب ، بتاعنا ده،كلمونا بالهجايس.....
ضحك يونس=بعرف اتكلم مصري،لغه مرحة كتير وانا حضرتك مؤتمرات كتير بمصر،بس في كلام بتقولوه مش بفهمه وضحك...
فرح =طيب ما انت بتتكلم مصري اهو،ليه الحول من الصبح بقا...
يونس =حول!!
فرح = ارجع أتكلم مغربي تاني انا لسه هفسر!!
كل ده وصاحبنا واقف هيطق منها.....
دخلو شافو الحالة وفحصوها،وكل واحد عرف هيتعامل معاها ازاي....عدى اليوم،والشباب رجعو للأوتيل،عشان يبدأو يوم جديد...
فرح بملل =يوووه أنا مالة اوي،انا هخرج شوية اتجول فالمكان،انا كده كده لسه مشوفتوش،والوقت لسه بدري...
تقلت فلبسها وخرجت....وهي ماشية لقت الل شدها جامد من أيدها...
فرح بخوف=انت يحيوا...
لقيته مالك وكان حاطط أيده على بوقها...
زقته فرح بعصبيه =أنت ازاي تستجرأ تلمسني او تحط أيدك على بوقي....
مالك =انتي تسكتي خالص،انتي ازاي كنتي قاعدة تهزري مع سي زفت يونس..!!
فرح =وأنت مالك وماله،وبعدين متعصب اوي ليه كده هاااا!!
مالك بصوت عالي =هو أي الل مالك وماله انتي هنا جاية تشتغلي وتدربي،ولا تضحكي وتهزري مع الناس!!انطقي...
فرح =اهزر اي انت اتجننت انا مغلطش ابدا ومش فاهمه أي الل يخليك تتعصب كده!!
مالك =بتعصب عشان بح...
فجأة بصو لقو ناس كتير واقفه تتفرج عليهم...
فرح بأحرج وبعصبيه لما لقته ماسك دراعها =سيب ايدي...وسابته ومشيت...
خرجت من الفندق ومن المكان كله....كانت بتعيط...
فرح لنفسها =بتعيطي لييييه دلوقتي يخرابه،مش انتي الل اتقصدتي تعملي كده عشان تخليه يغير!!اهو حققتي مرادك،بتعيطي ليه بقا...
اخخ، وكملت بعياط،دراعي وأجعني أوي،بحب حلوف يارب،
وبعدين خوفني منه...
قعدت فمكان كده فالشارع،المكان كان هادي اوي بس جميل أوي،في ورد حواليها كتير....هي مش عارفه وصلت للمكان ازاي،يمكن مخدتش بالها انها كانت متعصبه وبتعيط...
حطت ايديها على وشها وقعدت تعيط....
فجأة سمعت صوت هادي...
أنا أسف،أنا بس مستحملتش أشوفك بتهزري معاه،وبعدين مشوفتيش نظراته ليكي،انا مش عارف كان مركز معاكي لييييه...
قامت فرح بصتله بدموع،=تقوم تلمسني وكمان توجعني أوي كده،
مالك قدملها وردة =انا أسف مرة تانيه...
فرح اخدت الوردة وخرجت منها ابتسامة تلقائية وسط دموعها...ايوه مهزاة ايوه 😂💙
مالك ببرأة =مسمحاني يا فرحتي..
فرحه =نعمممممم يخويا...
مالك =بس بس،انا غلطان...مسمحاني يدكتورة فرحة منير...
فرح بابتسامه هبلة =ااه سامحتك،المسامح كريم،وانا كريمة...
مالك بضحك =طيب يلا يا كريمة هانم نرجع الفندق...
فرح =لا بطلناها شغلانه،روح ارجع انت،أنا هلف شوية فالمكان الجامد جدي ده...
مالك فسره =بحب هبلة والله...
المكان كان مليان شجر ورد،كأنه خلق من ورد...بدأ هواء جامد يهب،فتساقط ورق ورد كتير من الشجر،كأن الكون بيقولها سنحفك بالورد وسنحقق لك حلمك....هي كانت بتحلم باليوم ده،بالظبط بتحصل زي ما كانت بتتمني،نفس المكان بوروده،وجماله،صوت عصافير رقيق....كانت لابسة فستان أسود شيك اوي،...بدأت تقلع الجاكت الل كانت لابساه......ورمته على جمب،وكأنها اتحررت،كأنها طائر أخير تم اطلاق سراحه....
بدأ الهوا يزيد والورد يسقط..
بدأت تلف حوالين نفسها بفرحه،كانت بتضحك من قلبها،كأنها طفله....راحت تحت شجرة من شجر الورد ورفعت رأسها لفوق وغمضت عنيها وفضلت تدودخ نفسها،ضحكتها كانت عاليه،طفله فعلاً،طفلة فرحانه بالورد....
على الجانب التاني كان واقف مالك الل كان سعيد اوي لساعادتها،....كان بيبتسم...طلع تلفونه وبدأ يصورها كذا صورة...الصور كانت عظيمه بجد بفستانها الل كان بيطير وابتسامتها وغمازاتها الل يسحرو،وضحكتها الجميلة...عدى وقت واخيرا طفلتنا اكتفت من لعبها....فاقت من عالمها الل كانت فيه،عشان تبص تلاقي مالك الل واقف مسحور بيها،هي سحر،كانها سحر او خلقت من السحر....مش عارف بس الل مقتنع بيه،هو أني حبيت ملاك....
مالك مالك؟!؟؟دكتور!!؟انت يبني..
مالك فاق من شروده =هاااا
فرح =لا مفيش انا خلصت لعب 😂....المكان تحفه اوي،والله قلبي لم يتحمل،عارف كأني اتولدت من جديد،أنا كنت فعالم تاني بجد وانا مغمضه عيوني..
مالك بتوهان =وانا كمان كنت فعالم تاني....قصدي يلا علشان أخرنا....
فرح ماشي يلا وهم ماشين فرح لقت واحد بيبيع ايس كريم..
مالك مالك =بالله عليك تجيبلي بوظه.......
مالك =بوظه!!حسبي الله..
تعالي لتموتي عليها....
راح شرا اتنين وقعدو يأكلو،...حلوة؟!!!
مالك =هي مين.!.
فرح بضحك =البوظه 😂😉
مالك =زي القمر...
فرح فنفسها =يعيني هو عيي تاني!!😂🤦‍♀️
مالك اخد باله وضحك ومشيو...
عدا اليوم وابطالنا كل يوم علاقتهم تبقا احسن،بس طبعا بحدود....
مالك فنفس توهانه كل ما بيشوفها...وهي بدأت تتجنب يونس تماما،عشان بصراحه خافت من مالك وعارفه انه بيشيط لما بيشوفه....قدرو يعالجو الحاله الل كانو هيعالجوها،والحاله بقت كويسه....دخلت فرح عمليات كتير فالشهر ده،وكانت مع نهاية اليوم،تروح مكان الورد وتقعد فيه شوية وتروح....راحت هي ومالك والشباب الل كانو معاهم اماكن كتير اوي واتفرجو على معالم جميله هناك،وكان شهر حافل وجميل بمعني الكلمة "اوعدنا يارب"
خلاص النهارده اخر يوم لينا ببريطانيا، لسه محدش من ابطالنا اعترف للتاني، " متخلصو بقا مرتونا معاكم "😂
جهزت فرح شنطها ولقت ان في وقت،فراحت المكان المعهود الل بتقعد فيه،كانت لابسه فستان احمر طويل،شيك و جميل أوي وكانت قاعدة سرحانه.....
شكلك جميل اوي النهاردة....ابتسمت،وبصت،بس لما شافت الشخص مفرحتش أبداً....لقته يونس...
قامت بتوتر=نعم يدكتور يونس عايز اي!!
يونس ببرود =عايزك..
فرح بعصبيه =اي الكلام الل انت بتقوله ده يدكتور!!عيب كده...
يونس =متفهمنيش غلط يا فرح بس انا بحبك...وعايز اتجوزك
فرح =انا أسفه،مش هقدر أقبل حبك،مش هقدر...
يونس بعصبيه =وده ليه بقا!!!أكيد السبب هو مالك الزفت...انتي بتحبيه صح؟
فرح =مسمحلكش انك تشتم عليه،ولما تتكلم عنه اتكلم باحترام،وبحبه ولا لا،فده حاجه ترجعلي انا...
يونس بعصبيه =بس انا مش هسيبك ليه فرح...قرب نحيتها وهي خافت،كانت بترجع بخوف،...
هو في أي!!هو ازاي يطلع شخص مش كويس كده.....لسه هيمد ايده يمسكها من دراعها ....لقت للل مسك أيده ولواها جامد....
فرح بدموع =مالك!!
مالك =أوعا تفكر اني مش فاهمك!!انا كنت فاهم نظراتك من اول يوم،وبعدين انا هنا من قبل ما تيجي اصلا 😏....وأيدك الل كانت هتتمد عليها دي انا هكسرها....
لوا ايده جامد لدرجة ان يونس صرخ من الوجع....سيبني يبني ادم،انت شخص همجي....
مالك =انت لسه شوفت همجيه،ونزل فيه ضرب....طحنه يجماعه،طحناااااه،انا فرحانه...😌♥
يونس اخيرا قدر ينفد بجلده ويهرب....مشي بعد ما اتدغدغ طبعا....بص مالك لفرح لقاها بتعيط بصمت....كانت حاطه ايدها على بوقها ومغمضه عنيها وبتعيط....
مالك =فرح فرح،اهدي خلاص انا جمبك،محدش هيقدر يقرب عليكي،طول ما انا هنا....
فرح =كان نفسها تحضنه،بس مينفعش....كملت بعياط وشهقات...انا انا السبب،انا الل أديته وش من الاول،انا الغلطانه..
انا انا الل سمحتله يتمادى معايا....مالك كان نفسها يتبطب عليها ياخدها فحضنه،بس مش قادر.....خلاص ارجوكي انا والله قلبي الصغير ما مستحمل عياطك،خلاص بقا،مش انتي ال سبب،هو الل وسخ...
خلاص بقا يفرحتي...
فرح بدموع =فرحتك!!
مالك بحب =ااه فرحتي و..............


google-playkhamsatmostaqltradent