رواية الضائعة نغم الفصل السادس 6 بقلم بسمة سلام
كانت صدمه عمري.. من صدماتي المتكرر لما ارتاح سنه واحد دون ان تكون مليئ بالصدمات المزعجه..
رجال المطافي والاسعاف
(طيب لو في تفاعل هنثبت الميعاد دا يبقا عصر وسحور تمم)
يخرجون الجثث من بيتي... كانو مشوهين مكنتش قادره
ابصلهم نزلت دموعي.. وكان خدي اصبح يستمتع من الدموع ..
شريف:: انتي كويسه
كنت انظر للجثث ولا اتحرك حتي جفون عيني اصبحت
ثابته.. انا خايفه اروح اشوف مين دول ولمحت
جسم مليان علي سرير الاسعاف يحملوه نزلت دموعي اكتر
ووقتها عرفت ان. خالتي روحيه هيا الا علي السرير داا...
بدات ف صريح انهارت سيطرتي علي نفس وعلي اعصابي..
واغماء عليه.. #بسمه_سلام
في المستشفي علي سرير كان شريف واقف جمبي..
فتحت عيني بهدواء شديده وف لحظات قليله كانت خارج غرفتي
اجري..واحاول تملك اعصااابي..
شريف: اهدي طيب عبدالله ف الاوضه دي
دخلت ومسكه دموعي وخرج شريف.. مسكت ايد عبدالله
كانت كل ملامحو مشوهاا.. كانت مش باينه كويس
علي وشو شاش خافي اثار الحريقه..
نغم: عبدالله.. فتح عينه بهدواء ونظرلي..
عبدالله::نغم
تغم:: نعم نعم يا عبدالله انا جمبك..
عبدالله وهو يتحدث بهدواء وهو يبتلع ريقه بين كل كلمه والثانيه..
نغم::متتكلمش يا عبدالله انت تعبان..
عبدالله:: انا اسف انا الا نسيت الغاز زي كل مره..
نغم:: عبدالله هتبقا كويس
عبدالله: هقولك سر مقولتوش لحد
نغم: قول
عبدالله:: انا كان عندي فرص كتير اوي اني اهرب بصرحه من 13 سنه.. من اول مكنا عند الشبوكشي. وبصرحه حولت اهرب واخد هاله معايا بس كانت بترفض
نغم:ة اهدا يا عبدالله انت مش قادر تتكلم بعدين
عبدالله دون ان يستمع له تحدث..: بس انا بحبها
نغم:: مين دي
عبدالله:: هاله.. انا لسه بحبها وهفضل احبهاا
نغم:
عبدالله:: بس.. بس هيا مكنتش شايفه دا
نغم:: اهدي يا عبدالله وبصرخ... يا دكتور يا دكتووووووور
عبدالله:: سلميلي عليهاا.. وقوليلها ان مش دايما الا بنتمناه بنخدو وانها حتي بعد لا هتفضل سكنه البيت
نغم:: مش فهمه حجة
عبدالله:: قوليلها وهيا هتفهم بس قوليلها لما تحسي ان دا الوقت الماسب
سابت ايده وجريت
يا شريف يا شريف...
دخلت بس كانت عينه متوققه عن الرمش كانت انفاسه
توقفت صديق عمري اخويا مات...
flashback
عبدالله:: قومي هاتيلي مياه
نغم:ة بقولك اي انا كنت بسمع كلامك زمان عشان انت الكبير
عبدالله:: ودلوقتي اي بقيت الصغير
نغم:: لا بس انا كبرت
عبدالله:: بقولك قومي عايز اشرب
نغم:: بقولك اي متشربش خليك صايم
عبدالله: تمام تمام شوفي مين بقا الا هيدفع عنك قدم شهاب بعد كدا
نغم:: اعملك شاي معايا...
flashback2
نغم:: شهاب انا عايزه اتفسح مليش دعوة
شهاب: قولت لا لا مفيش نزول خلاص اي نسيتي انك كبرتي عندك 15 سنه اعقلي بقا
نغم:: انا عايزه اخرج يا شهاب زهقت
شهاب:: وانا عندي شغل ومش فاضي اعملك اي
حطايده علي كتفي... واتكلم بصوت سخريه..
عبدالله:: يبقا خليك ف شغلك وانا هاخد القمر دا وننزال لوحدنا
هاله:: لوحدكم دا علي اساس انا شوربه عدس قدمكم
عبدالله:: انا اقدر يلهوي دانتي اول واحده يا هوهو..
هاله:: بنظره حب.. انا مش هروح غير لما شهاب يكون معايا...
داوقتي بس فهمت هو زعل لي ودخل غرفتو لما شاف النظره دي في عنيها..
back...
الممرضه كانت بتغلق عينه وتحط الملايا علي وشه.. بدات ف
الصريخ وانا مصدومه.. لالاااااااااااا عبدالله لاااااااااا
شريف:: اهدي وعايز اقولك علي حجة... الست روحيه هيا كمان توفت..
كانت صادمه تانيه بس حتي عيني بطلت تتحرك كنت بموت وانا مش قادره اقف علي رجلي.. وبعد سكوت مره عليه
دقايق كثير والجميع ينتظر فقط مني حركه واحد وبعد
لحظات قبل ان يستطيع احد.ان يغلق عينه ويفتحها ممره
اخري كنت علي الارض اجلس علي ركبتي.. واصرخ وكاني سمعت الخبر الان
عبدالله... يا خاااالتي... لااااااااااا لي بيحصل معايا كدا انا لي بيحصلي كداااا... انا تعبت..
ومع خطوات رجل كانت هاله مربوطه علي دماغها بشاش
وايدها محروقه شويه.. وعنيها تلمع من الدموع وخرجت من غرفه خالتي روحيههه
هاله:: ف اي.. عبدالله كويس
شريف وهو يمسك يدي ويحاول ان يهديني نظر لهاله بزعل شديد....
شريف:: البقاء لله..
هاله:: انت بتهزار.. انت مجنون مين دا الا مات انت بتقول اي...
كانت هتكسر الباب دخلت وبعدت الملايا من علي وشه وبدات بصريخ هيستري... لاااااااااااا عبدالله يا عبد الله..
حضنتها وبدانا نصرخ علي خالتي وعلي عبدالله..
شهاب كان ف شغل مسافر فتره ومش هيرجع الفتره دي..
شريف عامل كل اجرات الدفنه وف عزاء عبدالله وخالتي روحيه
كنت وقفه زي الورده الدبلنا حتي الدموع استكفت من نزولهاا..
كنا وقفين قدم المقابر.. مع حرقه قلبي حتي علي دفنه بسطه اقل حجة ممكن الانسان يحصل عليهااا....
مكناش نملك مدفن ولا قبر عشان عبدالله واهل خالتي روحيه اتكرمو علينا ودفنو عندهم واتفقو اتفاق..
ابن خال خالتي روحيه:: طيب احنا موفقين ندفنو عندنا بس دا بشرط واحد...
هاله:: لدرجتي مفيش ف قلوبكم رحمه.. حتي الدفنه لزم قدمها مقابل..
اين خالتها: خالتي قبل متقابل وجه كريم.. كتبت الشقه باسمك يا نغم.. ودا مش حقق اتنزلي ندفنوو
شريف:: انتو..
وقفتو وحاولت امسك اعصابي وحرقت زوجع قلبي علي خالتي وعبدالله..
نغم:: موفقه
هاله:: انتي بتقولي اي هنعيش ف الشارع
كنت بصه علي جثه عبدالله وغرفه خالتي ومشاهد زي فلم قصير كتير بيمر ثانيه بثانيه ومشهد مشهد قصاد عيني....
نغم:: مش احسن معبدالله ميدفنش ولا اي رايك
ابن خالتها:: عندك حق امضي بقا علي دي وادفني برحتك..
قصد المدفن دموعي تنزال.. مش عارفه هو انا اي الا بيحصلي دا..
جلست علي الارض عينه علي القبر..
هو لي بيحصل معايا كدا.. انا عارفه ومومنه ان ف حجة
اسمها قدر وصبر... بس معقول طفله من 6 سنين بتتعلم
الصبر معقول لدرجه دي.. اترميت وكرهني الا كنت فكره
اخوياحاتم..حاتم بعد عني.. وعبدالله وخالتي.. لي كل الحنينين
عليه بيروحو كدا مني هو انا لدرجتي حظي وحش..
كنت جالسه علي الارض انا وهاله قصد المدافن...
دخلت والدت شريف.. مش مستغربه كرهها ليا تقريبا كل
الناس كانت بتكرهني ف الدنيا دي...
شريف:: ماما
والدت شريف:: بقا عايز تتجوز النحس دي ياشريف برضو دي مفيش حد واحد بيكمل معاهاا انا بقيت بخاف عليك يبني
اقطع دراعي الا تكون امها رمتها عشان جبتلهم النحس والغم
نغم:ة كنت سمعها بس مش قادره اقوم ..
وااقوم لي انا قعده ف شارع وبقيت ورجعت تاني الشارع...
هاله:: انتي اي هاا معندكيش دم يا ست انتي
شريف:: هاله ميصحش كدا دي امي
هاله:: ارحمينا يا ست انتي بقا اهلنا لسه ميته انتي اي مش بتحسي