رواية الضائعة نغم الفصل السابع 7 بقلم بسمة سلام
هاله: سكت الست ولدتك الاول وبعدين انت اسكت لي
نغم: بس مش وخدين بالكم ان احنا ف مقابر ولا اي
والدت شريف خرجت وهيا بتبص بقرف..
شريف:: يلا يا نغم
هاله:: علي فين احنا مبقاش لينا مكان نعيش في
شريف:: ععندي انا موجود..
هاله: معاكم الا هو مع امك انت عايزها تسمنا ولا اي
شريف: هاله ياريت تسكتي ويلا بينا
هاله: انتي اي رايك
كنت ف صدمه انا فرقت اعز اتنين كانو ف حياتي انا بخصر كل الناس بخصر حبهم وحتي وجدهم مكنش عندي طاقه
حتي ارفض او لا.. روحت معاه فعلا انا وهو وهاله..
شريف: ادخلو الاوضه دي وانا هجبلكم حجة تاكلوها
مامت شريف:: استني عندك انتي وهيا.. يدخلو فين يا شريف
شريف:: هاله ونغم هيفضلو هنا يا ماما ولو رفضي هرجع لبابا
شريف ولده وولدتو منفصلين وبتخاف يسيبها ويعيش معاه..
والدت شريف: خليهم خليهم لحد الشقه تنهدا عشان ترتاح مهو خلاص النحس دخل بيتي...
نغم:: احنا اسفين اوي بعد ازنكم..
شريف:: نغم ادخلي الاوضه ادخلي يا هاله...
دخلنا وكنا تعبنين عايزين نرتاح انا تعبت ومش قدرة استحمل ولو شويه صغيرين..
شريف: ماما بعد ازنك كفايا كدا البنت مش ناقصه
والدت شريف: متنفعش يا شريف انا مش عايزها
شريف:: انا عوزها اعمل اي انا عايزها مش هعرف اعيش من غيرها حببها اعمل اي مطلبتش رايك ولا طلبت انك تحبيها ع فكره كل الا يهمني انك تسبيها ف حالها وبس...
هاله: انتي كويسه
نغم: انتي الا كويسه..
هاله: هيوحشني اوي.... كان اخويا الكبير وعمري مفكرت انو هيسبنا..
نغم:: اخوكي بس
هاله: ة تصدقي اوقات كنت بحثو ابويا كمان كان دايما يهتم ويخاف عليه..
اوقات الا بيحبونا بيبعدو عننا والا بنحبهم بيكرهونا والا نفسنا نشوفهم بيكرهو وشنا والا اتربينا معاهم بيبعدو ف الوقت الغلط...
تاني يوم..
شريف:: رايحه فين
نغم: نزله الشغل
شريف: خدي اجازه يا نغم
نغم: انا مفيش يوم واحد حلو ف حياتي لو كل مشكله هخدلها اجازه كان زماني اخد اجازه من الدنيا كلها
شريف::طب استني جاي معاكي
هاله: انا كمان نزاله.
شىيف: رايحه فين
هاله: هروح اقرا الفاتحه لعبد الله وخالتي وبعدين انا مش هقدر اقعد مع امك لموخذه يعني انا وهيا لوحدنا
شريف: متخفيش منها يا هاله
هاله: لا انا خايفه علي لساني مشكله كبيره
شريف:: طيب تمم المهم..
نغم: امم
شريف: عرفتي ان ف دكتور جديد جاي المستشفي وهتبقي المساعده بتاعتنا احنا الاتنين لانو نفس التخصص قلب وجراحه..
نغم:ة ودا منين دا..
شريف:ة لسه مش عندي معلومات هروح دلوقتي اعرف
نغم: طب روح انت وانا هروح ازور عبدالله واجي..
شريف: خدي بالك من نفسك
قصد قبره.وقفت هاله تقرا الفاتحه وانا وقفت عند خالتي وقرتلها الفاتحه.. بسم الله الرحمن الحمدلله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين اياك نعبده واياك نشتعين اهدنا الصرط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم والا الضالين.. امين
وحشتني يا خالتي.. عارفه انك لسه ملحقايش بس صدقيني انتي عوضيني عن حجات كتير اوي عن حجات مكنتش متخيله انها موجوده كنتي امي وخالتي وعايلتي عمري مهنشا كل المواقف الحلوة الا كنت مااكي فيهااا..
flashback
خالتي روحيه:: اهدي طيب اهدي
نغم:ة بدموع وبكاء شديد.. ضربني يا خالتي ضربني
خالتي:ة اهدي يا بنتي طيب وفهميني شهاب ضربك لي
نغم:: انا خلاص هسيب البيت دا وهبعد عنو
خالتي:ة نغم عيب كدا شهاب اخوكي الكبير
نغم:: انا اسفه يا خالتي..
خالتي: شهاب وعبدالله هما الا ربوكؤ ومهما كان الا خله شهاب يضربك لزم متقوليش كلمه زي دي فهمه...
نغم: حاضر
back...#بقلم_بسمه_سلام
هاله مسحت دموعي.. يلا روحي شغلك وانا شويه وهروح
نغم:: خدي بالك من نفسك..
هاله:: ونتي كمان..
كنت ماشيه وبفكر في كل حجة حصلتلي اول يوم كنت ف الشارع لوحدي..اسر.مصطفي.. كاترينا.. حبيبه.. خالتي.. حاتم..حياه...شهاب.. مدام اميره..
كل الناس دي دخلت حياتي من وقت 6 سنين بجد تعبت من كتر التفكير وانا بحاول ادور علي حجات حلوة ليااا...
نغم: اعاااااااااااا
مجهول:ة انتي كويسه
نغم:: انت غبي
مجهول: تصدقي ان لسانك طويل
نغم:ة يشيخ منك لله رجلي مش قادره ادوس عليهااا
مجهول:: اهدي طييب اشيلك
نغم:: بس ياض هقوم لوحدي
مجهول:: اتفضلي
نغم:اعااااااا.. مش شايفني مش عارفه اقف خلي عندك دم ووقفني
حط ايده علي خصري والايد التانيه مسك ايدي..
شفت وشه كان شاب طويل ابيض حلو شعره كان بيطير كان
وسيم جدااا اول مره اركز ف ولد بالطريقه.. بس فعلا كان جميل.. وضحكتو كانت جذابه
هو كمان كان مركز وكانو اول مره يشوف بنت قلقت فجاه منو...
نغم:: انت يبني
مجهول:: اوديكي فين اخلصي
نغم: اي زفت
مجهول: ايو الزفت دا فين
نغم:: خلاص وقفلي تاكسي وبس
مجهول:ة اوصلك بس قوليلي فين
نغم:ة عايزه اروح المقابر الا هنا
مجهول: مقابر لي يعني دا وجع ف الرجل يا اخته
نغم:: يعم ونت مالك خدني هناك وبس
مجهول::اتنيلي ادخلي العربيه
نغم::بهمس شلني
مجهول:ة اي
نغم: شلني بقولك...
مجهول: يا رب صبرني..
وصلني ونزالت لهاله... بقولك
نغم::امم
اسمك ايي
نغم: ملكش دعوة
في بيت شريف..
شريف: اي الا حصل
نغم:: خبكه عربيه بسيطه محصلش حجة
شريف:ة قومي نروح المستشفي
نغم:: خلاص يا دكتور انا محتاجه ارتاح بس شويه وهبقا تمم
شريف: خدي بالك منها يا هاله
هاله: حاضر
.......
هاله: بقولك اي
نغم::اي
هاله: انتي كويسه
نغم:: اها الحمدالله سبيني انام بقا عشان بكرا عندي شغل مع الدكتور الحديد
هاله: طيب وشهاب
نغم: ة مالو يا هاله انتي ليكي مزاج تتكلمي كتير انا عارفه
هاله:: لو عرف ان احنا عند شريف ف البيت مش هيسكت
نغم:: نعيش ف الشارع يعني ولا ااي نامي يا هاله
تاني يوم ف المستشفي..
كنت لبسه درس اسود وكوتش واسود علي روح عبدالله وشعري كان مفرود وكنت قاعده ف مكتب شريف
شريف::: اي يا حبيبي انتي كويسه دلوقتي
نغم:ة اها يا شريف
السكرتير:: استاذ شريف الدكتور الجديد وصل..
شريف:: دخلو
صباح الخير...
..............
هاله: كنت جعانه مكنتش قادره استحمل خرجت علي صوبعي خايفه من والده شريف .. فتحت التلاجه ادرو علي حجة اكلها.
والدت شريف: طبعا مانتي حرميا وتربيا شوارع وعيال صايعه..
هاله بغضب: بعد ازنك بلاش تهزيق دا
والدت شريف:: انتي هتحكميني كمان ف بيتي
هاله: كفايا اوي لحد. كدا
والدت شريف:: انا اتكلم برحتي يا حبيبتي انا ف بيتي
لمت هاله ملابسها ف شنطه تركت بيت شريف..
شريف:صباح النور
نغم:صباح.. هو نت
شريف:تعرفو بعض
نغم::الاستاذ الا خبط رجلي
مجهول:: انا اسف بس مكنتش اقصد
شريف::حصل خير
مجهول:: تحبو اعزمكم علي حجة نشربها لو الانسه متمنعش
نغم:: لا مش عايزه
مجهول: طب كويس يلا بينا..
في طريق الي الكافتريا.. سالتك المره الا فاتت اسمك اي ومرديتيش
نغم:: لا رديت وقولتلك ملكش دعوة
مجهول:ة انتي بتكثفيني لتاني مره
نغم:: اهاا
مجهول::طب يستي انا الدكتور....
الو اي ماما كويسه اي...
مجهول:: بعد ازنكم
شريف:: طب في اي
مجهول::مامتي تعبانه شويه
شريف: انا عندي عمليه بس انتي روحي معاه
مجهول::لا ملوش لزمه
نغم::يعم يلا ونبي وبلاش ترفض لاني مهصدق اصلا
مجهول:: تمم يلا بينا..
دخلنا بيت كبير اوي في ناس وخدمين كتير
المجهول: ادخلي
كنت وقفه مش عايزه ادخل انا حسيت بحجه اول مدخلت
افتكرت اسواء ايام عمري... افتكرت كره ليا وناس كنت بتكرهني..
المجهول: طيب خليكي هنا وانا هطلع اشوف امي
نغم: استني انا عايزه اطلع..
مجهول: تعالي
دخلت غرفه كانت قعده امراء علي كرسي بعجل كانت قد مصابه بالشلل وكانت تنظر لابنه وهو يقبل يدها وراسها..
استمعت صوت امراه خلفي..
مجهول:: جدتي..
نظرت خلفي كانت مامت مدام اميرة
كنت خايفه بدات الدموع ف عيني رجعت خطوه ثم خطوة للخلف لحد مخرجت خارج الغرفه..
وقفت قدم صورة ايو دي نفس الصوره الا كانت مدام اميرة وحاتم وعزيز فيها.. لا اكيد لا
حاتم:ة اي دا هيا فين البت
جدتي: مين دي يا خلبوص
حاتم:: المساعده بتاعتي ومساعده الدكتور شريف منتي عارفه الا شغال ف المستشفي بتاعت بابا
جدتي:: طبعا عرفه ولد متربي بس هيا اسمها اي
حاتم::معرفش.. خليكي مع ماما وانا هروح اشوفا وارجعلك..
وقفت كنت الدموع ف عيني 5 سنين ضرب وقسوه ف نفس البيت دا وانهارده رجعتو تاني...
حاتم:: اي عجبكي الصورة.
نغم..::..
_____________
شريف:: الو
والدت شريف: هاله سابت البيت
شريف بفزع:: اي
والدت شريف: اعملها اي فجاه لمت حجاتها ومشيت
شريف:: ينهار اسود ازاي يا ماما
والدت شريف:: يحبيبي ف داهيه عقبال التانيه بقا...
شريف:: لي كدا انتي بتعملي لي كدا ممسكتيهاش لي يا امي
والدت شريف:: امسكها دانا كنت بصلي وبدعي ان النحس دول يبعتو عنك
شريف:: اقول اي دلوقتي لنغم او لشهاب.. فضل محافظ عليهم 8 سنين وانا معرفتش احفظ اسبوع احد
حاتم:: انتي يا بنتي اي
نغم::انت الا ف الصوره دي
حاتم::كنت قمر ومزالت علي فكره..