recent
روايات مكتبة حواء

رواية نقابي ليس عائق الفصل الخامس 5 بقلم هند

رواية نقابي ليس عائق الفصل الخامس 5 بقلم هند 

 نقابي ليس عائق

💕
البارت الخامس
ابو يزن :مش تسلم علي أخوك وتباركله خلاص قرر هيقعد معانا ومش هيسافر تاني
يزن ببرود:مبروك في حاجه تاني
ابو يزن بنبره محبطه :لا اتفضل علي أوضتك
أخو يزن وأسمه
زين :لسه لحد دلوقتي مش مسامحني يابابا والله أنا ندمت علي اللي حصل 5سنين عدوا ولسه مش قادر يسامحني
ابو يزن:معلش يبني هو برده الحصله مش قليل وأنت عارف أنه أكثر واحد كان يحبك وانت مش بس خذلته وجعته بس أنت عارف يزن قلبه طيب ومصيره يسامحك
زين:امتي بس يابابا انا من ساعة الحصل وانا سافرت عشان ميفتكرش الحصل كنت فاكر لما ابعد هينسي ويسامحني بس انا كنت غلطان كان لازم افضل جمبه واخليه يسامحني
الاب: هيسامحك إن شاءالله يلا روح استريح عشان تطلع معايا الشركه بكرا
زين:حاضر
عند سلمي خلصت شغل في المستشفى ورجعت البيت
لاقت مامتها وباباها رجع من زيارة عيلته في الصعيد
سلمي:اي دا اي دا بوووووووي وانا بجول البيت منور ليه
الاب بضحك:بتتريقي عليا يابت عشان روحت الصعيد يومين
سلمي:معاش ولا كان اليقدر يتريق عليك يا ابو الحجاجيج
في حد يتريق علي أصله دا أنا بحس بفخره أصلاً إني صعيديه مع إني مولوده هنا ومبروحش هناك كتير بس انت عارف اني بحب أسافر هناك
الاب بهزار :عارف يابنتي وبعدين تعالي هنا ومسكها من ودنها
وقالها اي ابو الحجاجيج دي ومره ياسطا قوليلي يابت انتي اتخرجت من كلية اي بالظبط اعترفي
سلمي بهزار:زراعه قسم خراطيم ياحج
الاب بضحك :ايوه كدا اعترفي انا اصلا كنت شاكك
الام بزعل مصتنع:هو انتوا نسيتوني ولا اي من لاقي أحبابه نسي أصحابه
سلمي :اي دا القمر زعلان انا اول مره اشوف قمر زعلانه
الاب والام بضحك:يا بكاشه
الاب:قوليلي ياسلمي مبسوطه في شغلك الجديد
سلمي: أه الحمدالله يابابا
الأم:أنا هقوم أحضرلكم الاكل بقا
الأب بضحك:طب خدي ال500جنيه دول هاتي بيهم الادناء والنقاب الصدعتيني بيهم انا معرفش بتفرقي بين لبسك ازاي وهو كله غوامق
سلمي: حبيبي حبيبي ربنا يحفظك ليا يارب
ألاب:ويخليكي ليا يابنتي
سلمي بزعل مصتنع:لي كدا ياحج أنا عملتلك حاجه وحشه
الأب:ليه يابنتي هو انا قولت حاجه غلط
سلمي:مش قولت ربنا يخليكي معنى كلمة "يخليك" فى اللغة تخلية ..
(خلى .. يخلى .. تخلية) يعنى ( ترك ... يترك ... تركا)
فالتخلية بمعنى الترك ...
يعنى معنى كلمة " الله يخليك " اللى بنقولها كتير جداً بنية الدعاء احنا من غير ما نقصد بندعي عليهم ...
يعنى كلمة "الله يخليك" يعنى "الله يتركك أو يتخلي عنك" ...
ممكن نبدل الكلمة دى بأى دعاء حلو فعلا زى
الله يكرمك ... الله يرضى عنك .. الله يباركلك ... الله يحفظك ... وهكذا ... فهمت بقا ياحج
الأب:ربنا يحفظك ليا يابنتي ويزيدك علم
سلمي: فاللهم آمين ياحج
وفجأة جري
سلمي :عاااااااا نسيت عائش
الاب بضحك:البت اتجننت
سلمي راحت أوضتها واتصلت بعائش وبعدت التليفون من ودنه لما سمعت عائش بتصرخ فيها
عائش:نفسي نفسي مره تكلميني بدري ساعتين ساعتين كنتي فين ياست هانم دا كله ولا الشغل بينسي الصحاب ماشي ماشي
سلمي:يابنتي أهدي انا شويه وأطرش بسببك ياستي خلصت الشغل ورجعت لقيت بابا رجع قعدت معاه وجيت اكلمك
عائش:خلاص طالما فيها الحاج هعديها عملتي اي بقا
سلمي حكتلها كل الحصل معاها
عائش: جايبه الثقه دي كلها منين يختي مش كان ممكن يطردك
سلمي بهزار :مش هقولك عشان متروحيش تجيبي من هناك
عائش بغيظ:اقفلي ياسلمي اقفلي وانا الكنت متصله اقولك علي الحصل
سلمي بضحك:خلاص خلاص بهزر قولي
عائش:الشركه الانا بشتغل فيها ياستي انتي عارفه أنه صاحب الشركه راجل كبير وأنا السكرتيرة بتاعت طبعا انهارده جي قالي ابني رجع من السفر وهيمسك الشغل معاه وعاوزني انا ابقي السكرتيرة بتاعته عشان انا اكتر حد بيثق
سلمي :طب وفيها اي يبنتي ما انتي من ساعة ما اتخرجتي وانتي بتشتغلي هناك والشركه زي ما قولتي محترمه وكبيره خايفه ليه بقا
عائش:مش عارفه متوتره زي ما يكون أول يوم شغل ليه
سلمي لا متتوتريش واستغفري وصلي على النبي كتير وربنا هيريح بالك
عائش :عليه افضل الصلاة والسلام طب يلا بقا هروح اصلي العشا انام
سلمي وانا كمان يلا سلام
بعد ما قفلت معاها قامت اتوضت وصلت وسمعت مامتها بتناديها عشان تاكل
عند يزن بعد ما طلع الاوضه بتاعته قعد عالكنبه الفي الأوضاع بإرهاق وبيفكر ازاي يسامح اخوه وهو خذله يمكن وجعه قلبه مش زي وجعه لما حس إن اخوه البيعتره ابنه خزله هو مسامحه بس مش قادر ينسي رجع رأسه لورا وبعدين بدأ يفتكر الحصل من5 سنين

google-playkhamsatmostaqltradent