رواية عذراء ولكن فجر ومالك الفصل الثالث 3 بقلم بطوط
فجر نسيت انها علي السور رجعت وراه وختل توزنها وقعت
مالك حس قلبو بيقع معاها وبصراخ:فجررررر
اتخبط جسمها في الارض ودم ساح حوليها وعينيها بدات تغمض
مالك جري علي البلكونه بص ل تحت قلبو انخلع جري علي برا وبسرعه وقع كذا مره وهو نزل السلم وقر من فجر رفعها من الارض وبقا قميصه كلو دم
مالك بصرخ:فجر قوم
مبتردش
مالك بصراخ:قوم بقولك ليييي عملتي كده
محمد نزل جري بصلو بصدمه:اي ده
مالك جري علي العربيه ومحمد جري وراه وركب جنبه وساق ل اقرب مستشفي نزل وجري بيها في الممرات
مالك بزعيق:دكتور عايز دكتور
جي الممرضين بترولي وخدوها منو ودخلت العمليات
مالك قعد وحط ايدو علي راسو ودموعه نزلها وسرح
فلاش باك
مالك:انتي بتعملي اي في اوضي يا بت
فجر:مفيش حاجه اسمها اوضي واضتك اضتنا
مالك بغيظ:امشي برا
فجر:بقا كده يوم ما امشي مش هتعرف ترجعني
مالك بغضب:غوري برا
فجر بضحك:علي اهادي يا ابيه
باااك
مالك بدموع:مش هتسبيني انا عملت كل ده عشانك
محمد ساند راسو علي الحيطه وهو بيفتكر
فلاش بااك
فجر بغيظ:انت عايز اي مني
محمد بضحك:احبك وتحبيني وفجاه باس خدها
فخر بغضب:انت قليل الادب
محمد:ومش محترم وباد بوي وبحبك
فجر بضحك:لا وصريح
محمد بضحك:لا وبحبك
فجر بغضب:حبتك عقربه تلوشك
محمد بضيق:بت قصري لسانك
فجر بغضب:يارب اموت عشان اخلص منك
محمد شدها لي:يارب يومي قبل يومك
باااك
الدكتور طلع محمد ومالك جريو عليه:طمنا يا دكتور
الدكتور بتوتر:محتجيتن دم وبسرعه
محمد ومالك بصوت واحد:خد مني
مالك بص ل محمد بغيره
ومحمد بصلو بضيق
الدكتور:طيب تعالو اخد منك عينه
مالك شمر القميص وفي سرو:لو انا الي اديتك ودمي جري جواكي بعد متطلعي من جوه هيبقا فيها كلام تاني
خدو العينات وبعد دقيقتين
الممرضه:الاستاذ
مالك قلبه دق وحاسس احساس غريب
الممرضه:مالك عادل
مالك قام:انا
الممرضه:العينه بتعتك مطابق اتفضل معايه
دخل مالك وسحبو منو كسين دم
الدكتور:كفايه كده ودوري في البنك علي الكسين الباقين
مالك بغيره:مش هتاخد غير مني
الدكتور:بس
مالك:مبسش بعد اذنك
الدكتور:زاي متحب بس المسؤليه عليك
مالك غمض عينيه بالم:لي كل حاجه جايه عاكسي
خدو منو الدم وبدات العمليه
مالك حاسس مش قادر يقف علي رجليه
الممرضه:لازم تستريح
مالك بتعب:فجر انا لازم اقوم نزل من السرير وبدات الدنيا تدور ةقع علي الارض
الدكتور طلع لقي محمد وقف
محمد قرب منو بخوف:هي كويسه
الدكتور:بصراحه لا ايديها اتكسرت عندها نزيف داخلي وعمودها الفقري اتشرخ ولازم تفضل تحت الملاحظه
محمد بلهفه:ادخل اشوفها
الدكتور:لما تعدي ال24ساعه بتوع مرحلة الخطر وسابو ومشي
مالك فاق بص حوليه وبتدي يفتكر بتدريج شد المحلول من ايدو وقام علي برا وقف قدام اوضة العمليات بس كنت فاضيه قلبه انخلع وحس روح هتتسحب لقي الممرضي
مالك:لو سمحت المريضه الي هنا فين
الممرضه بحزن:المريض الي هنا تعبت ومتجوزتش مرحلة الخطر البقاء لله
مالك بصراخ:انتي مبتخلفه اي الي بتقولي ده
الممرضه بخوف:يفندم ده الي حصل هي
مالك بصراخ وغضب:متقوليش كده هي كويسه ممتتش
الممرضه الي خد منو الدم:انت بدور علي فجر وليد
مالك بامل:ايو هي فين
الممرضه:تعالي معايه هي نقلوها العنايه
مالك حط ايدو علي قلبه براحه وبص لي الممرضه بغضب:اتاكدي قبل متقولي اي كلام وسابه ومشي
الممرضه شورتلو علي الاوضه:هنا
مالك قرب وقف جنب الازاز وهو بيبص عليها وبدات دموعه تخونه:كل ده بسببي انا اسف كنت بحميكي لقي الدكتور خارج من عندها راح نحيتو
مالك برجاء:ممكن ادخلها
الدكتور:وضعها ميسمحش و
مالك قاطعو:خمس دقايق اشفها عن قرب
الدكتور بقلت حيله:ارجو مطولش
مالك دخل وقرب من السرير:فجري
طبعا مفيش رد
مالك قاعد علي ركبته جنب السرير ومسك كفها وعينيه دمعة:فكره وانتي صغير كنت لما ارضيكي علطول بتترضي وماهما ازعلك كنت بترضي علطول
مالك:انتي مبترديش عليا لي سكت شويه
مالك:انتي متعرفيش انا بعمل كده ده لي عشان عشانك
مالك لسه هيكلم لقي حد بيخبط علي الازاز التفت لقي الدكتور
مالك هز راسو انو طالع وباس راسها ولف عشان يطلع لقي الي شد علي ايدو جامد حس دقات قلبه بتسابق بعض التفت ببتسامه لكن لقها لسه فقده الوعي ساب ايديها وطلع
الدكتور:عارف انو مش وقتو بس
مالك:بس اي
الدكتور:مصريف المستشفي لازم تدفع عشان تكمل علاجها هنا والا
مالك:هدفعهم بس هي ميحصلهش حاجه
الدكتور:طيب عن اذنك
نزل مالك الحسابات وهو بيفك كرفتتو:لو سمحت كنت عايز اسال عن حساب مصريف فجر وليد
الحسابات:ثواني اتاكد المصريف خمسين الف يا فندم
مالك:شكرا طلع من المستشفي وركب العربيه سند راسو علي الدركسيون حاسس بضغط بتعب ويفتكر كلام فجر
فلاش باااك
مالك ساند راسو بكفيين ايدو ومغمض عينيه لقي الي رجع راسو لي وره وبيعملو مساج
فجر:مالك قاعد وشايل طاجن ستك لي
مالك وهو لسه مغمض:فجر سبيني في حالي
فجر:ما المصيبه انو حالي انا كمان
مالك فتح عينيه بصدمه:ها
فجر وهي بتقلدو:ها
بصو لبعض وضحكو
بااااك
بص في الكرسي الي وره ولقي علبه قطيفه خدها بدون تردد ودخل المحل
مالك:لو سمحت عايز ابيع الشبكه دي
صاحب المحل خدها وزنها:هتجبلك اربعين الف
مالك:بس انا مشتريها امبارح بخمسي
صاحب المحل:حق المصنعيه بيسقط قولت اي
مالك بقلت حيله:ماشي هات الفلوس
محمد اتصل بزهرة وقالها وكانت زهرة و وليد وريم وسحر عروسة مالك وبباها في المستشفي
فجر بدات تفتح عينيه حست بالم:اااه
الدكتور بداء يقيس ماشرتها الحيويه:لا عال الف سلامه عليكي ياقمر
فجر بتعب:فجر
الدكتور:افندم
فجر:فجر مش قمر
الدكتور ابتسم:شكلك لمضه علي العموم حمدلله علي السلام استاذن
فجر في سره:كنت عايزه اندي اسالو عن مالك جي عشان كان جنبي ولا لا حسيتو بيشد علي ايدي وترفع ايديها بتعب وتشمها رايحته يبقا اكيد كان هنا وتعمض عينيه بستسلامم
مالك خد الفلوس وراح البيت عند طارق عشان ياخد منو الباقي
قاعد يخبط مفيش حد رن عليه
طارق بنعاس:اي في اي
مالك بضيق:بقالي ساعه بخبط
طارق دخل جوه وهو بيتاوب:منمتش كويس يا عم خير
مالك:شوفلي معاك عشر تلاف
طارق بصدمه:تعمل بيهم اي
مالك قاعد بضيق:فجر في المستشفي نطت من فوق السور
طارق بصلو بذهول:فجر دي عاقله وبعدين ترمي نفسها لي
مالك بصلو بعدين بص في الارض
طارق بشك:عملت اي
مالك:خدها معايه هي ومحمد وريم عشان نخطب
طارق بعبط:تخطب اي دي عندها تسع سنين
مالك:اخطب واحده تانيه الدكتوره الي وديت عندها فجر لما عورت بؤقها
طارق برق:هو انت عورتها قبل كده ومقولتليش
مالك بصلو بضيق وسكت
طارق قعد قدامه:مش شايف انك انت كمان ممرمتها
مالك بضيق:انا بتعصب بسرعه وانت عارف
طارق:وهي طفله لو فاكر وبعدين انت بتحبها خطب لي
مالك بضيق:عشان قالتلي انها بتحبني
طارق:مبقتش فاهمك عشان بتحبك تخطب مانت بتحبها
مالك بعصبيه:انا احبها معلش هي لا مش المفروض تحبني
طارق:انت اناني ومحدش بيخد كل حاجه
مالك بص بعيد:ده الي عندي ولازم تقبل بب وهتقبل
طارق:يعني انت هتخطب وتشيل فجر من دماغك
مالك عقد حاجبه:مين قال كده
طارق:انت
مالك بجديه:لا انا خطبت عشان ابقا اقرب من فجر اخد بالي منها تكون قريبه ل قلبي فجر ليها حب في قلبي مش ممكن اي ست تانيه تخدو
طارق بسخريه:انت كده بتقربها
مالك بضيق:اقفل الموضوع وهات الفلوس عشان الحق اروحلها
طارق:ثواني ودخل جوه ومالك سند ضهرو بتعب
في المستشفي نقلو فجر اوضه عاديه بعد معدد مرحلة الخطر وسمحلها بزيارة
زهرة قعدت جنبها:يا بنتي يا حببتي
فجر بتبص حوليها لقتهم كلهم الا هو غمضت عينيه بالم
زهرة بعيط:انتي مبترديش لي
فجر مغمضها عينيها:لاني تعبانه ممكن تطلعو
محمد:الف سلامه عليكي
فجر غمضت عينيه جامد:بعد اذنكم اطلعو
بداءو يطلعو وراه بعض في نفس الوقت الي دموعها نزلين وراه بعض
سحر:انتي بتعيطي لي
فجر فتحت عينيه:انتي هنا بتعملي اي
سحر قاعدة جنبه:بطمن عليكي
فجر بصتلها وسكتت
سحر:هو انا عملت خلاف بينك وبين مالك حاسه انك متعلقه بي
فجر ودت وشه النحيه التانيه:انتي بتحسي معتقدش
سحر بضيق:انتي بتكلميني كده لي
فجر:انتي عايزه اي
سحر بتوتر:عايز اعرف مالك يبقا عندك اي
فجر لفت ليها وبصتلها:قبل مقع من علي السور ولا بعد
سحر:بعدها
فجر بصت ل السقف:يبقا ابيه مالك وبس
سحر:وقبلها
فجر:ميخصكيش انا عايزه استريح ده بعد اذنك
بصتلها سحر ببتسامه وطلعت وبدات دموع تنزل
فجر بعيط:انا قلبي الي وقع من فوق السور وتكسر مش انا حته مجتش تشوفني لي قلبك قاسي عليا كده
مالك دخل الحسابات دفع الفلوس وطلع لقهم كلهم قعدين عقد حاجبه
وليد قام بغضب:انت بقيت خطر علي بنتي
مالك بسخريه:بنتك
محمد قام وقف وسطهم:احنا في المستشفي
مالك بصلو بقرف وعدهم ودخل الاوضه
فجر:انت اي جابك
مالك:اي جابني ازاي
فجر:يعني دخل هنا لي
مالك:هكون دخل لي عشان اشوفك يا فجر
فجر بغضب:برا اطلع برا مش عايز اشوف خلقتك
مالك:انا
فجر قاعد تصراخ لحد مدخل الدكاتره والممرضين ودواها حقنه وطلعو
الدكتور خرج:وجدكم ملهوش لازمه هي نامت وهتفوق بكره ممكن تتفضلو وسابهم ومشي
ريم:يلا يا مالك
مالك:انا بايت معها
وليد:سبو يبات
مالك بصلو بصدمه
وليد في سره:ملي عينك منها هتبقا اخر مره تشوفها
اتسحبو وراه بعض
سحر قربت منو:انت كويس
مالك بضيق:ملكيش دعوه
سحر:انت بتكلمني كده لي
مالك اتنهد:تعبان روحي انتي دلوقتي
سحر بصتلو بضيق ومشيت
دخل مالك اوضة فجر وبصلها بحزن:مكنتش اتوقع ردت فعلك قتلتني
مالك بعد شعرها عن وشها بحب:بس انا عارف قلبك ابيض مش هيشيل مني
مالك بص ليها بحب:انا بحبك بس مينفعش
طلع الصبح ومالك بداء يفتح عينيه ولقي نفسو نايم وماسك ايد فجر باس ايديها وطلع قبل متصحي
وليد:شكلك منمتش كويس
مالك بصلو بقرف ومشي
وليد بغضب:ابقا قبلني لو شفتها دخل الاوضه
فجر بدات تفتح عينيه وشايفه حد ابتسمت:مالك
وليد يقعد قدامها:مينفعش بابي
فجر سكتت
وليد اتنهد ومسك ايديها:اسف اني ضربتك
فجر عقد حاجبه:انت ضربتني
وليد:انتي مش فكره
فجر بتحاول تفتكر مش فكره حاجه غير ساعت الحدثه كل ذكريتها بتلف حولين مالك وبس مسكت راسها بالم
وليد مسك ايديه بسرعه:متحوليش تضغطي علي نفسك انا مسافر
فجر بتعب:مسافر فين
وليد بخبث:مسافر انا ومامي واخوكي برا الكويت عندي شغل هنا
فجر بدموع:وانا
وليد بحزن:اكيد مش هترضي تيجي معانا عشان ابيه مالك ومامي مقطعها نفسها عيط
فجر بصتلو وسكتت
وليد:مبترديش لي
فجر:عشان عارفه انك مش خايف عليا وعايز تبعدني عن ابيه مالك عشان مبتحبوش
وليد بصلها بصدمه
فجر:وانا كمان عايزه ابعد هسافر معاكم
وليد بفرحه:بجد
فجر:ايو ماما بتعني انها مسمعتش الكلام زمان ومشت وراه قلبها وانا مش عايزه اعاني
وليد فهم قصدها وقام بضيق
فجر:قول ل ماما متنساش الكتاب الي تحت السرير تحطو مع حاجتي
وليد:متقوليش ليه اي حاجه
فجر:متخفش انا مبقاش بيني وبينو كلام
وليد سابها وطلع يخلص كل حاجه وليد اتصل علي حد:فاهمه هتعمل اي
....:فاهمه بس خايفه يعرف
وليد بخبث:خلاص سبيها تفضل هنا
...:لا لا خلاص هتصرف
فجر بصه ل السقف:امشي لا وسيبه طيب مانا مش هيبقلي حد بس لو قعد اسبوعين وهرضي وسيبه بيتجوز لا لا
عدي اسبوعين وكسور فجر بدات تلم من تاني وجروحه اتقفلت بس جرح واحد كل متشوف مالك يبتدي ينزف
وليد:هنطلع من المستشفي علي المطار
فجر:وابيه
وليد بكدب:مش هيجي النهارد هيتجوز
فجر بصدمه:يتجوز وانا كده
وليد بحزن:مش لما قولتلك هيخطب مصدقتنيش عايزه ترحي تشوفيهم
فجر بصت في الارض:لا عايزه امشي
وليد بخبث:يلا
مالك بضيق:انتي جبتني علي ملي وشي عشان تقولي الفستان
سحر بضيق:اومال فجر وخلاص خفت
مالك بصلها بضيق وكان ماشي
سحر مسكت ايدو:انا اسفه بس انت لي جيت خطبتني
مالك زاح ايديها:لما اعرف ابقا اقولك وسابها ومشي
سحر بغضب:كويس اني مش هشوف وشها تاني هووف
مالك دخل المستشفي وطلع اوضة فجر فتحها لقها فاضيه قلبه انخلع وقف ممرضه:هي المريضه الي هنا فين
الممرضي:بابها صافي باقي الحساب ومشي
مالك حاسس قلبه بيدق:مستحيل جري علي تحت ركب عربيتو ووصل بيت خالتو نزل وطلع السلم وقاعد يخبط جامد
الست الي في الشقه الي جنبهم:انت مين
مالك وهو بيتنفس بصعوبه:هو الاستاذ وليد مش هنا
الست:لا خد عيلتو وسافر
مالك بصدمه:سافر ازاي و فين
الست:والله معرف انا شفتهم بينزلو الشنط وبيقوله يلحقه الطياره
مالك بعدم استعاب:وفجر
الست:كان بابها شايلها تقريبا
مالك نزل السلم مش قادر يستوعب وبصوت عالي:فجرررررر
فجر كنت طلعه سلم الطياره ولتفتت تبص وراها
وليد شدها:يلا هنتاخر
فجر اتنهدت وطلعت معاه
بعد مرور 9سنين
طارق:هو اتاخر لي
مصطفي بسخريه:مدير بقا وحقه يتاخر
دخل شب لابس بنطلون اسود وقميص ابيض متفصل عليه وحاطط الكرفته من غير ميربطها
طارق ابتسم:موكا حبيبي
مالك بصرامه:طارق خد بالك انك في الشغل
طارق:احم اسف
مالك بص ل مصطفي:انت مش علي مكتبك لي
مصطفي مشي بسرعه ومالك دخل مكتبو
طارق اتنهد:نفسي تنسي
مالك فتح الدورج بتاع مكتبو وطلع صورة ل فجر من تسع سنين وبص ليها كنت نظراتو بارده خاليه من التعبير متعرفش شوق حب كره
الباب خبط
مالك رجع الصوره مكانها:ادخل
طارق:الاجتماع
مالك قام ورجع شعرو لي وره:يلا
في اوضه هاديه كنت بنت قاعده ومسكه صوره وبتبصلها بحنين
فجر بصها ل الصوره:وكان السنين معدتش علي قلبي ومش عارفه انسك اكيد عندك بنت عندها تسع سنين يا تره اسمها اي
وتبصلو بغضب:مستعجل علي الجوز والخلف يااخويا اوي مقولتلك هتزفت اكبر
سمعت صوت تكسير وشتيمه برا
فجر رجعت الصوره وقامت بجمود وفتحت الباب
وليد بغضب:تصدقي انك وليه فجره وعينك بجحه
زهره بغضب:انا بردو يا راجل يا نقص
وليد كان هيضربها بالقلم مسكت فجر ايدو وبصتلو بحده:اي هتضربها في السن ده
وليد بغضب:وضربك انتي كمان وكسر عضمك
فجر بصتلو بعيونها البندقي وهي بتقرب منو ويبقا وشو قدام وشها:طب متوريني كده
وليد مد ايدو يشد شعرها بغضب:انتي بتبجحي فيا ده انا ابوكي
فجر مسكت ايدو وبرقت:ايدك يا وكملت بسخريه بابا بتتخانقه لي اي سرقت وانت نايم تاني
وليد بصلها ببتسامه:لا عشانك
زهرة بصراخ:اسكت بقا اسكت
فجر بصت ل زهرة بستغراب:عشاني ازاي
وليد بصلها بشغف:انتي كبرتي ومبقتيش صغير بقا عندك تمنتاشر سنه
زهرة بغضب:اخرس بقول
فادي وقف في الزواية بيعيط
فجر بصراخ:هو في اي
وليد لفها لي:اقولك انا انا هتجوزك
فجر بصدمه:قصدك تجوزني