recent
روايات مكتبة حواء

رواية جاهلة (حسام وقمر ) الفصل الثامن 8 بقلم زوزة

رواية جاهلة (حسام وقمر ) الفصل الثامن 8 بقلم زوزة

 دخل بسرعه وقال بعصبية ايه ده في ايه انتوا عاملين في بعض كده ليه ثم نظر لعدي بنظره كره وقال وانت بتعمل ايه هنا .

: بنفس نظره الكره ابدا مفيش بنحتفل بعيد ميلاد قمر .
_نظر إلي تلك الواقفه مصدومه وعلي وجهها قطع جاتوه وقال قمري كل سنه وانتي طيبه مكنش ينفع اعدي اليوم ده غير لما اجيلك بنفسي ثم ناولها باقه ورد حمراء وعلبه هدايا وقال بحب كل سنه وانتي ديما في حياتي منوراها ومعايا ديما .
-نظرت له بخجل من منظرها وقالت بتوتر و..و..وانت طيب .
: نظر له بكره ثم نظر إلي قمر وقال روحي اغسلي وشك .
-اومات بهدوء وقالت حاضر .
"اتفضل يا حسام يا بني .
_شكرا يا عمو باين اني جيت في وقت مش مناسب .
°تدخلت في الكلام وقالت لا ابدا يابني اتفضل البيت بيتك ثم نظرت إلي شمس وعدي ومصطفي الذين علي وجههم جاتوه مثل قمر وقالت شمس خدي عدي ومصطفي وغسلوا .
•حاضر يا ماما .
في الحمام الخاص بالضيوف يقف مصطفي وعدي مع بعضهم .
= مين ده يا عدي اللي برا .
:بغضب مكتوم ده حسام ابن عمة قمر .
=طيب وانت مش طايقه ليه .
:لانه انسان رخم وكل ما بيجي لازم قمر تزعل وهو اصلا انسان مستفز .
=مستفز امممم .
: بقولك يا مصطفي .
=قول يا عدي
: ايه رايك نعمل عليه لبنانين اللي هو شباب لبناني وان احنا أصدقاء قمر هو ميعرفش أن قمر بتتعلم ونحاول نستفزه شويه .
= بس قمر مش هتضايق .
:لا متخفش هبقي أقولها انا بعدين .
=ماشي انا معاك .
خرجوا له .
= مين هادا عدي .
:هادا ابن عمة قمر .
=خبرني كيفك شونو اسمك .
_اسمي حسام وانا بخير ثم نظر له وقال انت مين .
=انا رفيق قمر واسمي مصطفي .
_برفعه حاجب رفيق قمر ازاي يعني .
=عادي نحنا رفقات .
:لك يقبرني شو هالقمر اللي نازل من علي الدرج .
_ما تاخد بالك من كلامك ياعم انت بتعاكسها قدامي .
:شو يعني نحنا رفقات .
_يااارب الصبر من عندك عشان متصرفش تصرف غبي (بقلم زوزه) ثم نظر إلي قمر وقال إليها وقال ممكن نكلم كلمتين لوحدنا .
-حاضر ثم استأذنت من خالتها وخرجوا سويا في الحديقه .
-نظرت له وربعت يديها علي صدرها وقالت خير طلعنا برا ليه يا استاذ حسام .
_اولا اسمي حسام وبس ثانيا كل سنه وانتي طيبه ثم أخرج علبه صغيره حمرا من جيبه وقال دي سلسله بسيطه ليكي (بقلم زوزه )ويارب تعجبك ممكن تسمحيلي البسهالك .
-اولا اسمك استاذ حسام ده فرق المقامات ثانيا وحضرتك طيب ثالثا طبعا مش هسمحلك تلبسهالي لا ديني ولا أخلاقي تخليني اخليك تلبسها ليا .
_بس عادي يا قمر انا ابن عمتك وبعدين ما انتي مصاحبه الأولاد اللي جوا دول وماشيه معاهم وانا متكلمتش وساكت علي اني غيران عليكي موت( بقلم زوزه ) وعايز اخدك وننزل مصر بقا بس مستحمل عشانك عشان مش عايز ازعلك انا ساعه ما عرفت أن عيد ميلادك انهارده حجزت وجيت علي طول يا قمر سامحيني بقا انا ولله بحبك معتش بعرف اغمض عيني غير وصورتك في بالي نظرتك ليا حتي دموعك مش بتفارقني سامحيني يا قمر وانا هعملك كل حاجه ترضيكي ومتقوليش مقامات لا انتي مقامك اعلي مني بكتير بقلبك ده كبير وانا عارف أنه هيسامحني عشان خطري سامحيني وانا هعملك كل اللي تتمنيه .
-انا بجد مش عارفه اقول ايه بس شكرا علي الهديه واصحابي اللي جوا دول انا بتعامل معاهم بحدود الادب والأخلاق وهما بيحترموني جدا ثانيا انا مش بفكر اني ارجع مصر حاليا انا مرتاحه هنا ومش عايزه ارجع مصر للحزن تاني بقيت اخاف من مصر بعد ما ماما وبابا راحوا مني فيها ثالثا انا مش بفكر في الارتباط حاليا انا لسه صغيره وعلي الاقل عشان ارتبط قدامي تلات سنين كمان فمش بفكر في الارتباط وانت هتفضل ابن عمتي عادي وزي اخويا الكبير .
_هعملك اللي انتي عايزاه هستناكي أن شاء الله عشر سنين بس اديني فرصه قوليلي انك مسامحاني بس انا بحبك يا قمر ومستعد استناكي العمر كله .
- انا مسامحك وعمري ما شيلت في قلبي من حد لكن مبفكرش في الارتباط (بقلم زوزه) دلوقتي وانا اسفه مقدرش اديك كلمه دلوقتي ويلا ندخل جوا نقعد مع العيله جوا .
_حاضر يا قمر وهحاول معاكي مره واتنين وتلاته بس عندي ليكي طلب واحد ممكن تسمعيني .
-اكيد اتفضل .
_ممكن تبعدي عن الولد اللي اسمه عدي ده ابو عنين خضر ده ولد ملزق كده ومش عاجبني وبعدين الناس اللي بعنين خضره دول مش حلوين .
-ضحكت وقالت عدي ماله وعنين خضره مالها .
_بغير عليكي منه يا قمر .
- أظن أن مفيش بنا حاجه تدعي للغيرة وبعدين عدي زي اخويا وهو بيعتبرني زي أخته .
_ ابعدي عنه واسمعي كلامي .
- عدي صديقي ومقدرش ابعد عنه لانه وقف جنبي في مشاكل كتير اسفه استاذ حسام .
_طيب انتي ليه بتقوليلي استاذ حسام وهو بتقولي اسمه من غير القاب ليه هو وانا لا هو فيه اي مميز عني .
-هقولك انا عدي عمري ما عمل بينا مقامات وعشان اقوله عدي كده بس حاول معايا كتير وكان بيقولها بضحك مش بيقفش زي حضرتك تاني حاجه عمره ما عمل مقارنه مع حد وديما واثق فيا وفي قرارتي وعلي فكره احنا بتخرج نتفسح سوا عادي بس عارف انا واثقه فيه ومامنه مع نفسي معاه (بقلم زوزه )لانه محاولش حتي مره أنه يمسك أيدي غصب عني أو أنه حتي يلبسلي سلسله جايبها هديه وهو انسان متواضع جدا .
: كان يقف بعيد عنهم ويسمع كلامها معه فهو يغير عليها بشده من ذلك الحسام وكان فخور بها وبكلامها فهو يعتبرها مثل ابنته الصغيره .
_ ايه كل الكلام اللي عليه ده انتي بتحبيه والا ايه بقا ياقمر .
- مش موضوع حب بس موضوع احترام ثقه انسان بيقف جنبي ديما بيدعمني ديما من غير مقابل من غير حتي حب زي ما انت مفكر .
_ خلاص يا قمر انا هقف معاكي وهعملك كل حاجه وياستي خليه صديقك ماشي ( بقلم زوزه )وهستناكي الاربع سنين او تلاته أو أن شاء الله عشره .
- انا مش عايزه ارتبط دلوقتي .
_ ماشي ياقمر انا هحاول معاكي مره واتنين وتلاته وان شاء الله هتقتنعي .
- طيب يلا عشان ندخل عيب نسيب الناس جوا ونطلع احنا .
_ لا انا يدوب امشي عشان هسافر تاني دلوقتي انا جيت عشان مسبكيش في يوم زي ده وحتي منهضتش اخد اجازه .
- طيب اقعد نتعشا سوا .
_ معلش مره تانيه انا هاجي كل فتره اطمن عليكي عن اذنك انا بقا وكل سنه وانتي ديما منوره حياتي .
- توصل بالسلامه .
_ تسلمي .
: ها مشي .
- ايه خضتني .
: اسم الله عليكي اتخضيتي كل ده واقفه معاه ليه ياختي .
- عادي يا ديدو ده ابن عمتي .
_ بت متعصبنيش ويلا ياختي دك قرف في حلاوتك بتحلوي كل شويه .
- امممم صحيح يا ديدو .
:قولي يا آخرة صبري .
- هما اللي بعنين خضره بيكونوا أشرار يعني انت شرير وضحكت .
: بضحك هو قالك كده صح .
- كنت واقف ليه انا عارفه انك بتثق فيا فكنت واقف ليه بقا .
: الصراحه يا قمر يعني .
- ايوه الصراحه ايه بقا اوعي تكون بتشك فيا أو مبتثقش فيا .
: لا طبعا انا بثق فيكي جدا .
- امال ايه بقا .
: الصراحه يا قمر انا انا ب.....


google-playkhamsatmostaqltradent