recent
روايات مكتبة حواء

رواية جاهلة (حسام وقمر ) الفصل التاسع 9 بقلم زوزة

رواية جاهلة (حسام وقمر ) الفصل التاسع 9 بقلم زوزة


:الصراحه ياقمر انا انا بخاف عليكي جدا من حسام ده .

-باندهاش بتخاف عليا من حسام ليه .
: بخاف يجرحك بالكلام زي الاول ويفكر انك يتيمه ومحدش يقدر يقفله بخاف يفكر انك لسه متعلمتيش ويجرحك زي الاول بخاف ياذيكي بكلمه انتي بقيت بعتبرك زي بنتي مش اختي يا قمر بقيت بخاف عليكي من الهوا بحسك بنتي الصغيره اللي تايها في الدنيا دي تعرفي يا قمر انا عمري ما اتعملت مع بنات زي ما بتعامل معاكي طول عمري بقول مفيش حاجه اسمها صداقه بين بنت وولد طول عمري اقول مينفعش وحرام بس عارفه لما شوفتك مشوفتكيش بنت كبيره لا شوفت لسه طفله صغيره بداءه مدرسه بس خايفه من جواها بتخبط في الدنيا وعايزه توصل لهدفها عارفه انا بشوفك بنتي مش اختي وصديقتي وهفضل طول عمري فخور بصدقتي معاكي وفخور بيكي انتي شخصيا يكفي انك لما حسام حاول يلبسك السلسله رفضتي مع أن انتي بتخرجي معايا بس مبترفضيش وده عشان انتي ( بقلم زوزه )واثقه فيا بجد وانا عمري ما هخون ثقتك فيا كل سنه وانتي بنتي واختي وصحبتي وكل حاجه حلوه في حياتي انتي جيتي مليتي حياتي فرحه شبهك يا طفلتي .
-ادمعت عيناها وقالت ربنا يخليك ليا انت عارف اني بثق فيك اكتر من اي حد انت الاخ والسند اللي ربنا بعتهولي بعد ما حرمني من أهلي ربنا يخليك ليا يااارب .
: بت انتي متعطيش مش بتبقي حلوه .
-انت اللي خليتني اعيط ويوم عيد ميلادي ها .
: خلاص بس اضحكي ويلا نكمل لعب مع شمس ومصطفي .
- اممممم انت مش ناسي حاجه يا عدي .
: ناسي ايه يا آخرة صبري .
- فين هديتي ها ها .
: بت انتي مش عملتلك مفاجاه وخلاص .
- لا طبعا عايزه هديه .
: طيب قوليلي حسام ده جبلك ايه .
- امممم ليه.
:قولي وخلاص اصلا انا مش بطيقه .
-العلبه اللي ادهالي مع البوكيه العلبه دي فيها فستان شيك ومع مستلزماته من كل حاجه .
: امممم والصغيره دي .
-بيقول فيها سلسله بس لسه مش شوفتها .
: افتحي نشوفها سوا .
- ماشي يا استاذ عدي أهي ثم نظرت لها وقالت واووو طلع زوقه يجنن .
: بت انتي اكتمي اصلا مش حلوه .
- يا عدي بقا ولله شكلها حلو .
: هي الصراحه حلوه وباين عليها غاليه اوووي .
- امممم طيب انت مضايق ليه .
: الصراحه يعني جبتلك سلسله هديه بس مش غاليه زي دي انا حبيت اجبها ليكي من فلوس شغلي انا ثم ( بقلم زوزه) أخرج علبه من جيبه وفتحها وقال يااارب تعجبك .
- واووووو يا عدي دي تجنن بجد ربنا يخليك ليا ده انا هلبسها دلوقتي ثم اخذتها والبستها الي نفسها ونظرت الي السلسله وقالت بجد جميله اوووي .
: بجد عجبتك .
- عجبتني جدا ولله ربنا يخليك ليا يااارب .
: ويخليكي ليا واشوفك ديما فرحانه كده تعالي ندخل جوا يلا .
- حاااضر .
في مصر بعد اسبوع .
همسات وضحكات وسط الطلاب وهم ينظرون إلي دكتورهم حسام .
_ دخل الي القاعه وجد الفتيات تنظر له ثم تتهامس وتضحك فيما بينهم والشباب ينظرون له بنظرات شامته واستهزاء بدا المحاضره وهو (بقلم زوزه) لا يفهم لما ينظرون له هكذا ثم في وسط المحاضره سأله طالب لديه وقال دكتور كنا عايزين نعرف اهميه التعليم .
_ اجابه بهدوء وقال التعليم مهم جدا مهم في كل حاجه في كل مجالات الحياه حتي لو مش هتشتغل بتعليمك بس بردو اسمك انسان متعلم الناس بتيجي تستشيرك في أمور انت بتدرسها والدك ووالدتك بيبقوا فخورين بيك غير أن الدين حثنا علي العليم حيث دعا الإسلام إلى العلم والأخذ به والاهتداء إليه وشد الرحال في طلبه، وحرض المسلمين على اتباع سبله والركون إلى حجراته دراسة وتدريساً، ذلك أن الشخصية الإنسانية لا يقدمها ولا يرقيها شيء غير العلم الموجه توجيهاً أخلاقياً سليماً . وهناك آيات كثيرة تشف عن دعوة اللّه تعالى جميع المسلمين إلى إطلاق عقولهم وإعمال نظرهم، ليتفكروا وينظروا في هذا الكون الذي هو آية من آيات اللّه، وليتأملوا ملكوته في السموات والأرض . يقول تعالى: أفلم ينظروا إلى السماء فوقهم كيف بنيناها وزيناها ومالها من فروج . والأرض مددناها وألقينا فيها رواسي، وأنبتنا فيها من كل زوج بهيج تبصرة وذكرى لكل عبد منيب (ق: 6 و7 و8) .
وقد شرّف اللّه العلم والعلماء، وميزهم عمن سواهم حيث يقول: قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون . إنما يتذكر أولو الألباب (الزمر: 9) . ولا شك في أن أولي الألباب الذين عناهم اللّه تعالى هم أهل العلم أيضاً، فأصحاب العقول المستنيرة بنوره، ينالون رضى اللّه، حيث يقول تعالى في القرآن الكريم، إن العلماء لهم درجات عند ربهم وميزات يخصهم بها لفضلهم على غيرهم من الخلق: يرفع اللّه الذين آمنوا منكم والذين أوتوا العلم درجات والله بما تعملون خبير (المجادلة: 11) وحيث يقول رسول اللّه صلى الله عليه وسلم في حديث رواه الترمذي ومسلم وأبو داود: من خرج في طلب العلم، فهو في سبيل اللّه حتى يرجع .
وفي ادله كتيره انا ذكرت منها البعض فقط .
.. أحد الطالبات طيب دكتور انا دلوقتي لو اتقدملي شخص بس مش متعلم وانا متعلمه هل هنتوافق احنا الاتنين يعني هل مثلا هنفهم علي بعض .
...رد عليها طالب آخر وقال بضحك اكيد لا يابنتي ده انتي لو قولتي كلمه بالانجليزي قدامه هو مش هيفهمها ده لو شتمتيه بلغه تانيه مش هيفهم دول بيبقوا ناس اغبيه ثم نظر إلي دكتور حسام وقال باستهزاء حتي اللي يوافق يرتبط بيهم يبقي غبي ثم اكمل وهو يرفع يده لفوق وقال سوري دكتور وجلس مكانه .
_ نظر له حسام بشك وقال سوري علي ايه .
...حضرتك يعني خاطب بنت جاهله ده حتي مبتعرفش تكتب اسمها وأخذ يضحك باستهزاء وايضا بقية الشباب يضحك معه .
_ حاول تمالك أعصابه وقال بهدوء طيب وايه يعني دي حياتي الشخصيه ايه اللي دخلك فيها .
...يعني ازاي دكتور زي حضرتك يجوز بنت جاهله كده .
_ بعصبية لو سمحت الزم حدودك ثانيا الجاهل فهو انت لأن الجهل في القلب مش في القلب انت مثلا مشوفتهاش ولا تعرفها فبتحكم عليها من ايه طيب ممكن تكون هي متعلمتش بس اذكي مني ومنك مليون مره قلبها طيب جدا مش زينا .
..أحد الطالبات هو لسه في حد كده يا دكتور دي هتلاقيها بنت من اللي بيلفوا علي الشباب .
_ اولا مسمحلكيش ثانيا دي خطيبتي وانا حر ودي حياتي وانا حر وبعدين مفيش حاجه اسمها كده لو في حد بينكم حب بجد فيعهرف معني الكلام ده هيعرف أن اللي بيحب مش بيبص لعيب الشخص اللي بيحبه وبعدين ده مش عيب وهي غصب عنها كده وبعدين انا هعلمها وهخليها (بقلم زوزه) احسن مني ومنكم ودي حريتي ولو بجد في حد حب هنا هيعرف اللي بيحب هيعمل ايه عشان اللي بيحبه .
'وقف شاب من وسط الشباب وقال بحب حضرتك انا بحب وعارف كلامك وبجد اللي بيحب مش بيشوف في حبيبه عيب حتي لو كان العيب ده ايه اللي بيحب بيشوف حبيبه كامل مكتمل بيشوف حبيبه مفيش منه في الدنيا دي حبيبه ده شخص بيدخل يخطفه من نظره عينيه نظره واحده بتقلب حياتك انا مقدر حبك ده جدا لاني حبيت وبجد ربنا يوفقك يا دكتور ويجعل الانسانه اللي بتحبها من نصيبك ياااارب .
_نظر له بشكر وقال شكرا يا اسمك ايه .
' اسمي مؤيد الشناوي يا دكتور .
( تبع روايه عشق حياه ❤️😂)
_ ايه ده انت من عيله الشناوي اخو كنان الشناوي وعدي الشناوي .
' ايوه يا دكتور .
_ اتشرفت بمعرفتك يا مؤيد ثم نظر إلي طلابه وقال ده انسان حب ومقدر قيمه اللي بيحبه ياريت تفوقه لنفسكوا مفيش حاجه اسمها كده الجهل الحقيقي في ده جهل في القلب اللي يبص للناس من فوق. وكأنه اعلي منهم ده جهل اللي يشوف نفسه علي الناس ده جهل احنا اتعلمنا عشان نفيد الكل بعلمنا عشان نعلم الكل كده المحاضره انتهت ثم أخذ اشياءه وخرج .
"ها عملت ايه في المحاضره .
... الصراحه يا دكتوره ميار الكل احترمه وفي شاب طلع ووقف معاه والكل دلوقتي بيشكر في الدكتور وفي اللي راحله المكتب عشان يهنيه علي الخطوبه ويعتذرله عن الغلط اللي حصل في المحاضره .
"يعني مضايقش .
... لا يا دكتوره هو كان فخور بيها جدا .
" اووووف طيب امشي انت .
_ وتمشيه ليه يا دكتوره يا محترمه هو ده معني الصداقه وخلينا صحاب .....

google-playkhamsatmostaqltradent