رواية احفاد منصورالفصل السادس 6 بقلم رنا احمد
البارت السادس من احفاد منصور
في فيلا الراوي :٠٠٠
رافت بسخريه:ده انا قولت اسيبك شويه بس شكلك مستعجله اوي.
رنا بضعف:ارجوك بلاش كلامك ده.
رافت بتنهيده:تمام انا اسف مقصدتش.
رنا بدموع:بس خلي بالك مني لاني للاسف عندي القلب.
رافت بصدمه:بتقولي ايه.
رنا بدموع وجع :الي سمعته محدش يعرف الموضوع ده غيرك انت دلوقتي انا من كام سنه كنت خارجه مع اصحابي فجأه تعبت واغما عليا روحت المستشفى وهناك عرفه ان عندي القلب ومحتاجه زرع قلب واني مينفعش الجواز بحالتي دي.
رافت بخوف: وليه مقولتش ل حد من أهلك ليه ساكته كده.
رنا بوجع :اقول ل مين ابويا وامي منفصلين من زمان وعارف عمليه زي دي تكلف كام منين ابويا شغال في مصنع فلوسه ي دوب بتكفينا كان لازم اسكت ومشليش حد همي.
رافت بخوف وغضب:لا طبعا انتي اتجننتي.
رنا بضعف:لو سمحت سيبك من موضوع العمليه وقويلي هنعمل ايه انا موافقه علي اي حاجه مقابل اني مليش جدي بيتكسر بعد السنين دي كلها وبعد مرباني ولا امي تتكسر قادم ابويا ويشمت فيها ويقولها انتي معرفتيش تربيها ارجوك محدش ي عرف باي حاجه اعتبرها طلب من واحده حياتها ممكن تنتهي في اي لحظه.
فجملتها هذه كانت كالسكين الذي يبدحه بقلب بارد لماذا شعر قلبه بغصه مريره اثر كلمتها لم يشعر بذاته الا وهو يجذبها داخل احضانه لمهس لها بهمس قاتل.
رافت بهمس وخوف :متقلقيش انتي هتعملي العمليه مهمها حصل مش ممكن اسيبك تضيعي مني ابدا ٠٠٠
رنا بصدمه :انت مين وليه بتعمل كده انا مش فهماك.
رافت بوجع :مسيرك هتعرفي كل حاجه وتفهمي وتعذريني ٠
لتتطلع سهام العشق او سهمامها في قصه حب (رافت ورنا) ٠٠٠٠٠
******************************************************
في مصنع الغزل والنسيج الذي تعمل بيه (شجن) ٠٠٠٠٠
متولي بحب:خودي دول ي ست البنات.
شجن باستغراب:بس ده كتير عن المرتب ي متولي ليه ده كله.
متولي بعشق:مفيش حاجه تكتر عليكي ي ست البنات دول حقك مشاء الله عليكي البضاعه الي عملتيها اتباعت كلها ايدك تتلف في حرير.
شجن بفرحه :طب الحمد لله كويس جم في وقتهم.
متولي بحب:انتي تامري ي ست الكل طلباتك اوامر قشري بس.
شجن:شكرا ي متولي عن اذنك.
متولي بعشق:لا انا مش قادر استنا اكتر من كده انا لازم اكلم عمي منصور.
في الخارج :٠٠٠
محمود بغضب:ملقتيش الا ده تشتاغلي عنده.
شجن بصدمه:محمود ايه الي جابك هنا وقصدك ايه.
محمود بغضب وغيره:قصدي انتي فاهماه كويس ي شجن اشمعنا متولي الي جايه تشتاغلي عنده انتي ناسيه انه كان بيحبك زمان وعايز يتجوزك.
شجن باشتياق:وانا ساعتها اخترت مين اخترتك انت وبعدين انت قولت الزمان ومتولي محترم جدا علي فكره وشغله طلعني من خاله الاكتاب الي كنت فيها.
محمود بغيره وقسوه:الله الله بدافعي عنه كمان ايه شكلك حنيتي الرجاله مش كده فقولتي راجل والسلام مش كده.
شجن بدموع ووجع :كفايه ي محمود انت زودتها اوي على فكره وانا مش هسمحلك بأي كلمه تانيه انا وانت كل الي بينا هي رنا غير كده ملكش دعوه بيا خالص ولا تتدخل في حياتي فاهم لترحل شجن بوجع وكسره اما محمود فكان يقف يعاتب ذاته على قسوته الدائمه عليها ٠٠٠
*******************************************************
في امريكا :٠٠٠٠
سما :هو ده الاوتيل الي هنقعد فيه.
رعد بثبات :ايوه طبعا انتي عارفه قدام كل الناس احنا نبان متجوزين.
سما :تمام وهي صوفي دي ممكن نقابلها ازي وفين.
رعد بجديه :عندها هنا نايت كلب كبير وهو الواجهه ل تجاره المخدرات والدعاره كمان.
سما باشمزاز:معقول واحده ست تكون بالجبروت ده.
رعد بسخريه:وليه لا الستات دول العن حاجه علي الارض.
سما بغضب:افندم حضرتك قصدك ايه.
رعد بزهق :ولا قصدي ولا حاجه خلينا بقا نرتاح خلينا نخلص ونخرج يمكن نقابلها ونخلص.
سما باقتناع:تمام يلا.
*******************************************************
في فيلا مراد ورشا ٠٠٠
مراد :ي عني انت هتسافر تشتاغل في السعوديه ي عمار.
عمار بمكر:ايوه ي عمي انشاء الله علشان كل حاجه تخلص بسرعه وتتجوز انا وناديه سنه واحده انشاء الله.
رشا بزهق:خد وقتك سنه انتين احنا مش مستعجلين لاتتحدث بهمس الهي تخلص خالص الجوازه دي.
ناديه برعب:لا هي سنه واحده سامع ي عمار كفايه اوي سنه.
عمار بخبث:انشاء الله ي حبيبتي انشاء الله هسافر بليل ي عمي مراد.
مراد:طب ي ابني مانا عندي الحل اتجوزوا هنا في الفيلا وبعدين كل حاجه كملوها براحتكم.
ناديه بلهفه:ايوه ايوه ي عمار نتجوز هنا لحد مكل حاجه بعد كده نخلصها براحتنا.
عمار بهروب وغضب مصتنع:لا ي عمي انا مقبلش ابدا اني اتجوز في بيت اهل مراتي ولا يصرفوا عليا ابدا.
ناديه بقلق:ده حل مؤقت دلوقتي ي عمار.
عمار بضيق:لا طبعا انا اسف ي عمي بس مقبلش كده ابدا.
مراد بابتسلام:خلاص براحتك ي ابني.
******************************************************
في فيلا اسد وميرفت :٠٠٠٠
في غرفه سمر :٠٠٠٠٠
سمر بجنون ووجع :الحقني ي حازم ابوس ايدك دماغي هتنفجر عايزه جرعه.
حازم بمكر:طب وانا هعملك ايه ي روحي استحملي.
سمر بدموع وتعب:مش قادره والله ماقادره ارحمني ي حازم شوفلي اي جرعه هموت والله تعبانه اوي.
حازم بخبث:خلاص ي حياتي تعالي الشقه هستناكي.
سمر بالم :جيالك حالا مش هتاخر سلام.
*****************************************************
في شركه الراوي :٠٠
في مكتب سيف ٠٠٠
سيف بمكر:ايه رايك في الخاتم الالماظ ده ي مروه.
مروه باعجاب: جميل اوي ي افندم.
سيف بخبث:اصل جايبه ل واحده بحبها تفتكري هيعجبها.
مروه بحزن:اكيد ده يجننن.
سيف بانتصار:تمام ممكن بس تاخديه تعمليه كادو علي زوقك انتوا بنات زي بعض تقدري تعرفي ايه المطلوب بالظبط.
مروه بحزن:اكيد حضرتك عن اذنك.
سيف بتنهيده :غصبن عني ي مروه بكره تعرفي الحقيقه وتسمحيني.
*******************************************************
في فيلا الراوي :٠٠٠٠
كان يجلس عامر علي كرسيه المتحرك وهو يمسك بيده صوره تجعله كلما ينظر إليها يبكي بكاء حارقا ليدخل عليه بحقارته المعتاده.
ربيع :متقلقش هرجعهالك قريب.
عامر بغضب وجنون :امتا بقالك سبع سنين بتقولي هترجعها ومفيش فايده امتا بقا دي بنتي وعايز اطمن عليها.
ربيع بحده:هتشوفها يوم متنفذ الي اتفاقنا عليه واخلص انتقامي من الي راموني في السجن ودمروا حياتي وخادوا فلوسي وكل حاجه املكها حتى ابني مراد نسي ابوه وبقا في صفهم.
عامر بغضب :اوسخ حاجه عملتها في حياتي اني خرجتك من السجن حطيط جثه مكانك زورت موتك علشان تخرج للحياه وتنسا الي فات وتعيش لكن للاسف خرجتك لاذيتي انا وحرماني من بنتي واذيه ولادي الي ضغط عليهم وخليتهم يدخلوا في الانتقام الحقير ده وكله بسببك.
ربيع بضحك :ههههههه تصدق ضحكتني جرا ايه ي عامر الحال من بعضه ي اخويا مانت اهو اتجوزت الاجنبيه دي من سنين وخفيتها عن كل الناس وخلفت منها بنتك المعاقه دي ومحدش يعرف حتى ولادك ولا يعرفوا بوجودها ولا انك كاتبتلها نص املاك وهما الاربعه النص تفتكر لو عرفوا هيعملوا ايه.
عامر بغضب :امنتك علي آلسر الوحيد الي في حياتي كنت فاكرك هتصونه لكن للاسف المهم دلوقتي انا عايز بنتي فاهم عايز بنتي.
ربيع :لا اشوف بعيني تتدمير احفاد منصور واهمهم بنات اسد وسليم.
عامر بغضب : مانت عارف كل حاجه وعارف انهم ماشين في انتقامهم منهم عايز ايه ي تأني.
ربيع :في دي عندك حق ي اخويا عداك العيب احقق انتقامي منهم ترجعلك بنتك وعليها بوسه كمان غير كده مش هينفع ي اخويا.
عامر بغضب :صحيح انك مش بنادم.
ربيع بغضب :ومين قللك اني بنادم انت اكتر واحد عارف الي شوفته اما اسد وسليم ومنصور وكلهم هيشوفوا جحيم ربيع الدميري علي الارض ٠يتتتتتتتتتبع ٠٠
*******************************************************
انبارح كله قالي انتي كده كشفتي الأحداث وحرقتيها بسرعه ي رنا دي حدث من ضمن احداث كتير اوي لسه وجمادوا قلبكم الصدمات لسه جايه هستنا تعليقاتكم الي بتفرحني دمتم في رعايه الله وحفظه
احفاد منصور :٠
بقلمي رنا احمد :٠