رواية احفاد الحديدي الفصل الرابع 4 بقلم رنا احمد
البارت الرابع من احفاد الحديدي :
احفاد الحديدي :٠٠
في منزل صالح : كان يجلس بكل شموخ وغرور وهو يضع قدما علي قدم وهو يمسك بيده عصا وينظر بقوه لكل منهم فهو عمهم الذي رابهم منذ الصغر منذ وفاه والدهم ٠
صالح الحديدي العم بخبث: جرا ايه عاد ي ولاد اخوي مش سامع حسكم ي عني مالكم اكده.
سليم بغضب شديد :كلامك مش عجبنا ي عمي جواز ايه ده الي بتتكلموا عني ومن مين من بنات بدران الي جتل ابونا.
ليث بهدؤء:اهدا بس ي سليم اما نفهم.
ليهب الاخر بغضب شديد ليتحدث :٠٠
سليم:انت مش سامع الي عمك بيقوله.
ليقف بغضب شديد وهو يخبط بعصاه ارضا بغضب ليرتجف جميع من في البيت ليتحدث بغضب جحيمي.
-والله عال ي ولد اخوي بقيت بتعصا أوامري اؤامر عمك الي رباك سبق وقولتلكم قبل كده ان بدارن مجتلش ابوكم مفيش فايده فيكم بس موضوع الجواز ده لازم يتم والا تنسوا ورثكم كله والورق الي معاكم بلوا واشربوا مايته ان نفعكم بحاجه.
التزم الصمت وظل ينظر كل منهما الي بعضهم البعض عتاب انتقام كره ليفقوا من مشاعرهم المرتبكه علي ذلك الصوت القوي الذي يكون الرجل الثاني والمتحكم بكل شى بعد صالح الحديدي ٠
زين بنظره تحمل الكثير ٠
-كلام عمكم هيمشي علي رقابتنا سامعين.
سليم بعقل يكاد يجن من تصرفات اخيه الغير مفهومه.
-كلام ايه ده ي زين انت اتجننت عاد.
زين بغضب وهو يمسك فك اخاه يضغط عليه يعنف صوتك علي عليا ي سليم والله عال جرا ايه ي دكتور انت نسيت انت بتتكلم مع مين ولا ايه ٠
ليث بحده:سيبه ي زين ايه الي بتعمله ده.
ليرمقه زين ارضا ليتحدث بنبره مخيفه لا تحمل النقاش ليتحدث :٠
-زين :كلام عمكم هو الي هيمشي فاهم ي سليم.
ليهب صالح بغضب شديد ليتحدث بنبره مخيفه ٠
-صالح :سيبه عاد ي سليم انت اتجننت ولا ايه هتتضربوا بعض قدامي ولا ايه.
ليتحدث الاخر باسف شديد واحترام ٠
-زين :انا اسف ي عمي مقصدش هو عارف كويس انه روحي بس مكنش ينفع يتكلم بالطريقه دي واحنا واقفين.
ليتحدث ليث بخوف لخوفه من تصاعد الامور اكثر من ذلك.
-ليث:من فضلك ي عمي فهامنا عاد لازمته ايه الموضوع ده.
صالح بنبره واثقه :انا مش هتكلم في الحديد الي بقالي سنين بتكلم في ايه لاني تعبه هي كلمه هقولهكم يكفي اني اقولكم ان دي كانت وصيه ابوكم الله يرحمه وانا بحاول انفذها علشان كل الي بينكم وبين بدران ينتهي والمياه ترجع لماجاريها من تاني وبالنسبه الكم بنات بدران مش غرب عنيكم باستثناء (ليث وحور) هما الي يعتبروا مش عارفين بعضيهم خالص واعملوا حسابكم اننا هنروحلهم باليل وحسكم عينكم تتكلموا معاهم بطريقه كده ولا كده هتشوفوا مني وش تاني خالص يكفي ان اقولكم انه اقوي واعنف من ابواكم الله يرحمه يلا اتفضلوا ومش عايز اي مناقشه في الموضوع ده واصل.
-ليصعدوا الثلاثه الي الاعلي من منهم بغضب ومنهم باندهاش ومنهم بتفكير في القادم الذي يؤحي بالكثير ٠
في فيلا علي المنشاوي :٠٠٠٠٠
في غرفه نور :٠٠
كانت تقف نور بحماس وهي تعد اغراضها للسفر الي الصعيد لاتمام مهمتها ليقاطعها علي والدها الذي يراقبها بخوف وقلق من القادم ليتحدث بحده.
علي بحده:انتي مفيش فايده فيكي مصممه برضه على الي في دماغك مش كده.
نور بحنان :ي بابا ي حبيبي انا عارفه انك خايف عليا بس بنتك قدها وقدود صدقني انا مش هرتاح غير لما اكشف شريف الصواف وزين الحديدي.
علي بنبره ارتباكيه:اشمعنا دول الي انتي عايزه تكشفيهم ي بنتي مفي قضايا كتير اشمعنا الموضوع ده.
نور بنظره شاكه :بابا هو ايه الموضوع دايما لما اجبلك سيره زين الحديدي تتعصب وتتقلق بالشكل ده في ايه.
علي بارتباك يجاهد لاخفاءه:ها هيكون في ايه ي عني كل الموضوع اني خايف عليكي وخايف يكون كل الي بتعمليه ده علي الفاضي هو انا ليا غيرك انتي واخوكي اخاف عليكم.
نور بحنان وهي تحتضنه:متقلقش ي حبيبي انشاء الله خير وهتفتخر ببنتك والي بتعمله اطمن.
ليربت هو علي ظهرها بحنان ابوي ولكن عقله لا يكف عن القلق والخوف من كشف الماضي الاليم الذي يجاهد لنسيانه لكن الظروف تصر على فتحه من جديد ٠
في المشغل الذي تعمل به شهد :٠٠٠٠٠
ف شهد فتاه جميله وحنونه تعمل في ذلك المشغل للمساعده الفقراء والمحتاجين تتبرع بأجرها مقابل ان تشغل ملابس لتوزيعها على الفقراء مجانا كانت تعمل على الماكينه لتقاطعها صديقتها فرحه.
فرحه بسعاده:اخبارك ايه ي شهد وحشتيني اليومين دول جوي جوي.
شهد بحنان وابتسامه ساحره:حبيبتي ي فرحه انتي الي وحشتيني اوي عامله ايه وامك كيفها دلوقتي.
فرحه بامتنان:امنيحه الحمد لله ربنا يخليكي ليا ي شهد من ساعه مخليتي عمي بدران يقنع عمي صالح انه يعملها العمليه وهي الحمد لله زي الفل عمري مهنسا جميلك ده واصل ده فوق راسي.
شهد بابتسامه:متقوليش كده عمي صالح راجل طيب وكنت عارفه انه مستحيل يرفض حاجه زي دي والحمد لله انها بخير ربنا ميحرمكم منها واصل.
فرحه بحنان :ولا منك ي شهد ويشفيكي ي حبيبتي ويسعدك.
شهد بتمني :اللهم امين ي يارب العالمين.
في فيلا (شريف الصواف) ٠٠
(شريف الصواف شخصيه اساسيه في الروايه) ٠٠
في غرفه نوم شريف :٠٠٠
كان يتمدد على سريره وهو يشعر بانه يختنق لنفس الكابوس الذي يحلم بيه كل ليله ليقوم مفزوعا صدره يهبط ويصعد بتشنج وجسده يصب عرق ليلتفت الي جانبه ليرا فتاه تنام بجواره عاريه ليتذكر فهي (نيفين) فتاه منحله تعشقه عشقا مريضا وهذا في دورها في حياته مجرد جسد للمعته ليس اكثر ليوقظها بحده واحتقار.
_شريف بغضب شديد:انتي ي اختي متقومي بقا مش كفياكي كده نوم.
لتمملل بتعب في الفراش لتفتح عيناها تدريجيا لترا امامها لتبتسم تلقائيا لتتحدث بنعومه وعشق.
_صباح الخير ي روحي.
ليقوم هو بغضب وهو يسحبها من السرير بعنف ليتحدث بنظره مرعبه.
_بقولك ايه ي روح امك دور مراتي الي انتي عايشه في ده مبيطقوش ومش هتستفيدي حاجه فاهمه انا سيبلك زفت عربيه تحت ومفهمك لحد منخلص الي بنعمله تغوري مش حصل ولا لا.
نيفين بالم ودموع عزيزه لتتحدث بصعوبه من بين شهقاتها.
_حصل والله حصل بس مقدرتش ي شريف مقدرتش انت شايف انت عامل في جسمي ايه.
ليتحدث هو بنبره لا تحمل النقاش.
_بمزاجك ي حلوه كل ده بمزاجك وبتاخدي الي تستاهليه فاهمه ودلوقتي تلبسي وتغوري ومشوفش وشك الي لما اطلبك غوري.
_لتسرع هي بدموع وخوف الي الاسفل لتقابلها (فاتن والده شريف) لتنظر لها باحتقار لتصعد الي ابنائها بغضب شديد.
فاتن بغضب شديد:هو انت مفيش فايده فيك هتفضل لحد امتا عايش في القرف والوساخه دي.
لينظر لها بسخريه وهو يشعل سيجاره الفاخر ويجلس بكل برود ليتحدث وهو ينظر لها بسخريه.
_وساخه هههههههه لا بجد ضحكتيني انتي الي بتتكلمي عن الوساخه ي فيفي لالا بجد مش لايق عليكي دور الام ده خالص مهما حاولتي تمثلي مش هقتنع.
لتقترب هي منه لتحاول صفعه ليمسك يده سريعا وهو ينظر لها بغضب وكره ليتحدث.
_اظن فيفي هانم الرقاصه الي جابه ابنها من الحرام مينفعش تعيش الدور ده مش كده.
لتخفض راسها خجلا فهذه هي غلطتها الوحيد ليرمي يدها بعنف شديد ويتحدث بغضب وجنون.
_مش قولتلك مش لايق عليكي انتي اخر واحده تتكلم عن الوساخه ي فيفي هانم ده انتي الوساخه نفسها اذا كان شريف الصواف فاسد وبيعمل كل حاجه غلط بسببك انتي الي وصلتيني لكده واخر مره هقولك ان دي حياتي ومش مسمحولك تتدخلي فيها فاهمه.
ليتركها سريعا ويذهب الي الحمام تحت دموع التي لاتجف كل متتذكر ماذاحدث.
في منزل الحديدي :...
في غرفه سليم :٠٠٠
كان يجلس سليم بغيظ شديد ومعه ليث يحاول تهدئته ليقاطعهم دخول زين وهو يتحدث باسف شديد.
_انا اسف ي سليم عمري مكنت اتصور اني ارفع ايدي عليك سمحني ي ولد ابوي.
ليلتفت له الاخر بنظره حنان ف زين والده وليس اخاه ليتحدث بحنان وحب شديد.
_انا مستحيل ازعل منك واصل ي زين ده انت ابوي مهما عمله فيا عمري مازعل منك ابدا.
ليسرع اليه ليرتمي في أحضانه ليربت عليه بحنان شديد تحت نظرات ليث المبتاسمه علي اخواته ليتحدث بمرح المعتاد..
-ايوه كده ي ولاد ابوي كان لازم تتصالحوا انتوا مش قعدين مع اي حد برضك ده ليثو الي كتير بيحسدوكم عليه عاد.
لتتتعالي ضحكاتهم الساحره على دعابه ليث ليجلسوا ليتحدثوا في الامر بجديه.
زين بجديه :علي فكره وغالوتكم عندي انا وفقت علشان خاطر ابوي لما عمي قال انها كانت امنيته ووصيته.
سليم بتنهيده عاليه:بس صعب اوي ي زين عاد صعب كيف بس هنتجوازوا بنات الي قاتل ابونا.
ليث بنفاذ صبر:علي فكره بقا عاد انا مصدق كلام عمي صالح ان عمي بدران مالوش علاقه بقتل ابونا عمي بدران كانت روحه في ابويا الله يرحمه المفروض ان انتوا الي تكونوا عارفين الموضوع ده اكتر مني لانكم كنتوا كبار وواعين.
زين بتفكير وشرورد:ويمكن يكون تفكيرى صح ان حاد حاول يستغل الي حوصل وحاب يقتل ابوي ويلبسها ل عمي بدران.
سليم بصدمه :قصدك ايه عاد ي زين هيكون مين ده ويعمل كده ليه ده كل الناس كانت بتحب ابويا.
زين بتعب :مش عارف ي سليم مش عارف ده مجرد راي المهم دلوقتي خلينا في موضوعنا اي ان كان الي حصل البنات ملهومش دعوه خالص واذا كنا وافقنا علي الجوازه دي يبقا لازم نكون رجاله.
ليث باستغراب :طب ماحنا رجاله ومش اي رجاله كمان ده احنا احفاد الحديدي ي زين.
_ليبتسم له زين ليتحدث بنبره حالمه بشخصيه زين الخافيه الذي لم يعرفها الكثيرين ف (زين) يمتلك قلبا من ذهب.
_اسمع ي ليث الراجل مش انه يضرب مراته ويهانيها ولما يستقوي عليها يحث نفسه راجل كده لا ي اخوي الراجل صح هو الي يحب مراته ويخاف عليها يطمنها ويحميها يخليها تخاف على زعله مش تخاف منيه يخليها هي بنفسها تترمي في حضنه وتقوله علي كل الي جواها من غير مهو يطلب منها يحتويها يخليها تاج علي راسه فهمتوا عاد انا قصدي ايه.
كان كل منهما يسمعون حديثه باعين متسعه وافواه مفتوحه من شده الصدمه فمن المعقول ان ذلك الذي يتحدث هو زين يالها من صدمه كبيره ليتحدث سليم بغمزه ومكر.
_ايه ده كله ي زين كل ده جواك وعملي ملكش في حاجه واصل.
ليتحدث ليث بمرحه المعتاد.
_ايه ده ي جدعان زين الحديدي بقا شاعر الله عليك ي اخوي اعترف مني دي الي طلعه كل المشاعر والاحساسيس دي جواك قول.
زين بابتسامه ساحره :وحياتك ولو واحده ي ليث مفيش لسه واحده خطفه قلبي ي ليث.
ليرمي سليم القنبله ليتنظر رده بترقب.
_ولا حتي شهد.
لينظرا اليه كثيرا ليرد بنبره صادقه.
_ولا حتى شهد شهد هحترمها لانها عتبقا مراتي لكن حب مفيش يمكن يجي بعد كده المهم ان كل واحد فيكم يشوفوا انه امان وحمايه مراته انت ي سليم اكانك الكرسي الي شمس بتمشي بيه وانت ي ليث الظهر الي حور بتتسند عليه والنور الي بينور الضلمه الي هي عايشه فيها وربنا يسعدكم ي اخواتي واطمن عليكم.
(تري من ستخطف قلب الزين شهد ولا............. )
في منزل بدران :٠٠٠٠٠
في غرفه الفتيات :٠٠٠٠٠
كانت تقف شهد بحماس وسعاده وهي تخرج فساتين أخواتها ليختاروا الانسب لملاقاه الفرسان الثلاثه ٠٠
شهد بحماس :هاي شمس ايه رايك في كده.
لتتحدث الأخرى بنبره وجع والم.
_مش فارقه عاد ي شهد متتعبيش نفسك ي اختي.
شهد بحنان :لا طبعا فارقه كتير وكده او اكده انتي زي القمر المنور.
لتبتسم لها شهد بحب شديد لتتحدث حور بتذمر طفولي.
_وانا ي شهد طلعتي فستاني.
لتتحضنها شهد بحب لتتحدث بحنان.
_طبعا ي جميله الجميلات طلعته كل واحده مننا طلعتالها فستان والنقاب بتاعه تلزموا اي خدمه تاني.
حور بحنان:منتحرموش منك واصل ي شهد.
شمس بابتسامه ساحره:ربنا يخليكي لينا ي شهد حياتنا كلها.
لتتحضنهم شهد بحب شديد وهي تتدعي الله ان يسعدهم.
في عياده فاطمه دكتوره امراض النسا ٠
كانت تجلس بغرور وهي تتضع ساق علي ساق وتنتظر رد صديقتها علي ماطلبه منها لتهب الاخري واقفه بغضب لتتحدث.
فاطمه بغضب:انتي اتجننتي ي سلمي انتي عارفه انتي بتتطلبي مني ايه.
سلمي بغرور وبنظره غاضبه :ايوه انا عارفه كويس انا بطلب منك ايه عاد ولازما هتنفذيه انا كل الي عيزاه منك الاسم بتاع الدواء ده وخلاص.
فاطمه بغضب: الدواء ده الرجاله ممكن اعرف سعاجدتك عيزاه ليه هتعملي بايه ايه ي بنت هدي سليم مش كده خلاص حبك ليه حننك لدرجه دي ازي جاه في بالك فكره عفشه زي دي روحي العبي اللعبه الوسخه دي بعيد عني فاهمه.
سلمي باستفزاز :فاهمه بس برضك هقول للكل على العمليات البطاله الي بتعمليها للبنات وشوفي بقا هتعملي ايه ي دكتوره.
_لتترتجف الاخري خوفا فاذا انكشف ذلك السر ستكون نهايتها في مجال الطب لتتحدث بخوف وارتباك.
فاطمه:مبلاش ي سلمي بلاش توصليها ل كده ده ابن خالك برضك.
لتتحدث الاخري بغضب ووجع والم وصراخ ودموع.
_لا وصلت لما ابقا بتحايل عليه يتجوزني وهو يرفض يبقي وصلت لما يبقا عارف اني بعشقه ويبعد عني يبقي وصله لما يسبني انا ويروح يتجوز المشلوله دي يبقا وصله لما قلبي ده عمره مهيعرف يحب حد تاني يبقي وصله لما جسمي ده طول عمري شايفه ان سليم هو الراجل الوحيد الاحق بيه يبقا توصل بقولك ايه عاد هات اسم الدواء وملكيش صالح والا انتي عارفه نهايتك.
فاطمه بخوف من تهديدها:حاضر حاضر.
لتتحدث سلمي بخبث ومكر وقلب موجوع :متزعلش مني ي حب عمري بس انت الي اضطرتني اعمل كده هو ده الحل الوحيد لما خالي صالح والكل يشوفوك في حضني وابقا مراتك وتغور في داهيه بنت بدران ٠يتتتتتتتتتتبع
طولت البارت اهو زي مطلبتوا ي ريت التفاعل ميقلش لاني بحبط جدا والله هستنا رايكم وتعليقاتكم الي بتسعدني دمتم في رعايه الله وحفظه
احفاد الحديدي :٠٠٠
بقلمي رنا احمد :٠٠٠