recent
روايات مكتبة حواء

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدري

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الثالث 3 بقلم نرمين قدري



 الفصل الثالث نرمين قدري

نسرين / بس هما حاطين شرط مستحيل
مليكة. /وانتي تعرفي عني اني بعرف المستحيل
نسرين/ يعني حتعملي ايه ياقرده
مليكة/ كل اللي حعملة دلوقتي حناام محتاجة اهرب من كل ده عاوزة انام لحد منسي
نسرين/ مليكة خلاص بقي انسي اللي فات واقفلي عليه عارفه أنه صعب بس حنعمل ايه
مليكه/ نسرين هو ممكن منتكلمش في موضع ده دلوقتي بجد عاوزة انام
نسرين وقد فهمت أنها عاوزة تختلي بنفسها فهي تعلم صديقتها جيداا
مليكة لا تحب تظهر ضعفها أمام أحد فهي قوية قدام الناس ولكن عندما تختلي بنفسها تكون هشا لدرجة الكسر
ومليكه انكسرت بشده
خرجت نسرين وتركت مليكه بمفردها
فور خروج نسرين وقفت مليكه تنظر لحالها أمام المراء
وقد استعادة كل ذكرياتها مع احمد منذو اول لقاء
فلاش باااك
مليكة/ حبيبي حتخرجني فين نهارده ايه رايك نروح النادي
احمد/ هو لازم نخرج ب صراحة يالوكا انا مش معايا فلوس اسف يا حبيبتي بس صدقيني اول ما حقبض حخرجك
مليكه/ ولا يهمك ياقلبي انا وانت واحد الخروجا عليا
احمد/ بس يا لوكا اصل
مليكه/ لا أصل ولا فصل وخد دول كمان علشان تعرف
اشتري لماما هدية عيد الام
احمد/ لو مكنتيش تحلفي بس يا لوكا بس دول سلف اول ما ربنا يفرجها حرجعهم يا كدا يا مش حاخد
لوكا /خلاص يا ميدو بقي
وفي عيد الام أحضر احمد هديه لأمها طقم كاسات
نسرين/ يا خرابي يا لوكا ايه اللي جايبة خطيبك ده لامك يالهوي يالهوي بصراحة عره وقوي
لوكا /وشدت احمد من أيده وكلمته بصوت منخفض
ميدو هي فلوس مكفتش ولا ايه ايه اللي انت جايبه ده
احمد بعصببه قصدك ايه اني اخدت الفلوس شكرا
يا مليكه أنا ماشي
مليكه/ لا خلاص انا اسفه حقك عليا متزعلش علشان خاطري خلاص
باااااك
ياااه كل المواقف دي وانا كنت فين أنا كنت مغيبه كده لدرجاتي
انا كنت رخيصة قوي كده انا استاهل اللي عمله فيا واكتر كمان
بس لحد هنأ وبسس أنا مش حخلي حد يستغلني تاني
حطت مليكه جسدها علي سرير ونامت في ثبات عميق تخرب من كل شيء قد يورقها
فاقت علي صوت جرز الانذار كا العاده
نسرين/ ياحلوصبح يا حلو طول يا حلو صبح نهارنا فل
مليكة /وقد وضعت يدها علي أذنها كالعاده
مليكة/ يابنتي انتي انتي تحرمينا من الغراب اللي بيغني ده مين ضحك عليكي وقالك صوتك حلوة اعوذ بالله عالصبح
نسرين/ كده يالوكا انتي حطمتي طموحاتي وأمالي انا كنت رايحة اقدم في ذافويث علشان حد يكتشفي
مليكة/ بضحك اهدي يا هبله انتي اخرك تغني وانتي بتسرحي بعربية بطاطا معسله قوي يابطاطا مش تقوليلي ذافويث وكلام فارغ
نططت نسرين علي مليكه وهي نايمة انا عربية بطاطا تعالي هنا وبداءت تزعزعز مليكه و علا صوت ضحكهم
ربا اخ لم تلده امك
جات علي صوتهم سميرة
سميرة/ في أيه يا مصيبه منك ليها صوتكم عالي كده ليه يارب تدوم الضحكة يا حبايبي
نسرين/ تعالي ياسوسو شوفي بنتك بتقولي انا ينفع اغني بس علي عربية بطاطا
سميرة/ بضحك واللهي لوكا بتفهم دي كمان كرمامي انا كنت حقولك حربيه حرنكش
نسرين ا/يه العيله اللي بتقدرني قوي دي
زقت مليكة نسرين من علي السرير وقامت وقعت نسرين
مليكة/ احسن تستاهلي
نسرين/ طايب هاتي ايدك اقوم طايب
مدت مليكه لديها لنسرين تقومها راحت نسرين شده مليكه عليها وقعة علي الارض الاتنين
سميرة /ربنا ما يحرمكم من الهبل قومو اخلصو الفطار جاهز لو مجتوش في ظرف دقتين حشيلو وحضرو لنفسكم بقي
نسرين/ لوكا بصو لبعض وقامو بسرعة يلحقوا الفطار فهما عارفين سوسو كويس و كلامها سيف مش بينزل
جلسو وتناولو الفطور
نسرين /قررتي حتعملي ايه يا لوكا في موضوع المزرعة ده
لوكا/ حقدم واشتغل انا الاولي علي الدفعة ولا مش واخده بالك
نسرين /طايب حتعملي ايه في شرط ده
لوكا/. بعد تفكير اكيد حشوفله حل اصل دي فرصه متتعوضتش ابدا
نسرين/ الحل اللي هو ازاي يعني حتقلبي راجل يشنب
ملكيه / نسرين قفلي بقي علي موضوع مش انا قلتلك حتصرف
فهمت نسرين أن مليكه مش عاوزة تتكلم قدام مامتها
نسرين /, اتفلقي ياختي انتي حره تقلبي راجل تقلبي سحليه انتي حرة
وفي مكان تاني بعيده في مزرعه من اجمل مزارع ممكن تشوفها حيث الخضرة الحلوة و الحيونات والطيور النادرة كأنها محمية طبيعية مش مزرعة
يوجد قصر عملاق وسط الخضرة و الزرع وكأنها لوحه فنية تفنن فنان في رسمها
غسان/ بقوة قولي عملت ايه في موضوع دكتور انا عاوز دكتور من تحت الارض الأغنام فيها فيرس لو انتقل البقر حتبقي مصيبه
محمود /واللهي يا غسان بيه احنا نزلنا اعلان علي النت بس كل اللي اتقدمو خبرتهم مافيش و الشرط اللي حضرتك حاطه مديق علينا البحث
غسان / بزعيق انا مش حتنازل عن شرط ده و حتجبلي دكتور في ظرف يومين عالي الأجر وخليهم يجو وانا حقبلهم واختار الافضل منهم بنفسي ايه دكتاترة الحيوانات الرجاله خلصو لما حنشغل الحريم وهي الحريم بتنفع في حاجة من اساسه
ومتنساش أن الدكتور ده حينام في مبني العمال اللي في مزرعة حضرتك تقولي بقي لو جبت دكتورة حتنيمها فين
بطل هبل روح دور عدل اللي عاوزين يشتغلو علي قفا من يشيل بطل بقي دلع
مشي محمود وهو بيبرطم واللهي ما بدلع هو انا غاوي يعني تهزيق ياربي هو احنا أمتي حيخش عندنا جنس ناعم بقي نفسي في حاجة تطري القرف اللي الواحد شايفه يا ربي ده محرم علينا اي حاجة فيها تاء مربوطة اموت واعرف ايه اللي معقده كده من جنس حوا
وهو في اجمل من تاء مربوطه بس اللي يفهم
وانا مالي دكتور دكتور اربط الحمار مطرح ميعوز صاحبه اساسا الدكتور اللي حيمسك مزرعة امه دعيا عليه حيطلع بوزه في شغل غير الشخط و النتر بتاع غسان بيه
فتحت مليكة النت تبص في الاعلان تاني لقيتهم عدلو الإعلان ورفعو مبلغ الراتب و التأكيد أنه يكون طبيب وليست طبيبه لعدم الاحراج
مليكه ايه الوقعة الزفت دي حتصرف انا ازاي بقي مهو انا لازم ا الشغل دي فرصة من كل الجوانب
اولا حبعد عن هنا و عن كل حاجة حتفكرني بلزفت
تانيا مزرعة الغسان للانتاج الحيواني من اشهر المزارع االلي واحد يتمناها
شكل زفت اللي اسمه غسان ده عجوزة ومكحكح و بيطلع عقده عل خلق ربنا بس علي مين دانا لوكا حاخد الشغلانه يعني حخدها بس محتاجة لفكرة بت ابلسه علشان اشتغل
اول حاجة انا حبعت اميل اني عاوزة اتقدم للشغلانه
اده ردو بسرعة كده دول واقعين بقي وشكلهم فعلا محتاجين دكتور ضروري. حلوو ده في مصلحتي إبداء بقي في خطة الابداع بس محتاجة لبرص الحله نسرين تساعدني
بس لسنها فتلتان مع سوسو لا انا حقولها متقولش حقوم اروحلها
مليكه/ ماما انا نزله عند نسرين شوية وراجعه
سميرة/ ماشي يا قلب ماما براحتك
نزلت مليكه وخبطتت علقت مليكه ااحرس
فتح الباب
مليكه ساعة يا زفته علشان تفتحي
ابتسمت مليكه اوو طنط انا اسفة بس افتكرت نسرين هانم هي فين
احلام ولده / نسرين جوا يا حبيبتي خشلها قبل ما تخلص علي اكل البيت كله بعمل محشي وهي مش صابرة لما يخلص
مليكه طنط احلام انتي بتعملي محشي بجد طايب استني كده ححذر محشي ايه وبداءت تشمشم
ملكيه لاء لاء اوعي تقولي اللي في بالي
احلام بضحك فهي ربت مليكه مع نسرين وتعرف مدي حبهم لبعض
احلام /هو ياقلبي اللي في بالك ورق عنب و كمان في مكرونه بالبشاميل
مليكه/ وفراغ محمرة في الفرن صح
احلام/ صح طبعا خشي كملي علي باقي البيت ياربي الاتنين مصاريع في الاكل و ياريت بيبان عليهم
دخلت مليكة انتي يا زفته فينك مطلعطيش من الصبح ليه وحرمتينا من الكروان اللي بيصحينا
نسرين /, انتي هبله يابنتي امي عاملة ورق عنب فاهمة يعني ايه ورق عنب يعني ابيع ابويا علشان الحله مش أبيعك
مليكة اه يا جزمت الجزم ايه رايك بقي انا حقول لاحلام حببتي متاكليش يا سيد قشطة متنكر في كلب البحر
نسرين /انا سيد قشطة يا خرتيت الجناين صحيح انتي ايه سبب تشريفك عندنا اوعي تكوني طمعانه في طبق محشي
مليكه / وقد تصنعت الزعل انا بردو حطمع في طبق محشي منك انتي
انا اكبر من كده ياختي ا بكتير انا حاخد الحله كلها
يا ماما قال طبق قال
ثم ارتسمت الجد علي وجهها
مليكه / بقولك ايه بطلي بقي شغل الهبل ده وتعالي نخش قوطتك علشان عاوزاكي في حاجة مهمة
نسرين / انتي تحولتي فجاءة كده ازاي عليكي عفريت صح
مليكة / نسرين بتكلم جد
نسرين/ لأ ده شكل الموضوع جد الجد تعالي يلا
دخلو غرفة نسرين و بداءت مليكه في رسم خطتها الشيطانيه علشان تفوز بلشغل في مزرعة
جاءت معاد مقابله الشغل ذهبت مليكة وهي علي اكمل استعداد للجاي
دخلت مليكة المزرعة وهي مبهور بجمال المنظر فعلا كأنها لوحه فنية
مليكة واووو ايه الجمال ده نفسيت الواحد ارتاحت بس بمجرد النظر للخضرة و جمالها
توجهت مليكه لمكان المقابله لقت كتير متقدمين بسبب ارتفاع المرتب
مليكه بتكلم نفسها يالهوي كل دول مكنتش عاملة حساب كده
وهي بتكلم نفسها كالعاده مش بتبص قدمها خبطط في شخص
مليكه مش تفتح ايه البلاوي دي
الشخص انا بردو حصل خير
مليكه ما كفايا علينا العجوز اللي حيعمل معانا مقابله مش ناقص بلاوي بقي
انتبه الشخص /مين قال إن غسان صاحب مزرعة عجوز
مليكه /باين قوي من شرط المهبب اللي محطوط قال مش عاوز ستات حيكون مش عاوز ستات ليه غير أنه عجوز ومكحكح وعنده عقده شوف بقي العقده دي منين بقي
الشخص /مش يلا علشان مقابله حتبداء
انتبهت مليكه أنها اتكلمت اكتر من تلازم كا العاده طبعا
مليكه / اه صحيح يلا احسن نتأخر و ميقبلوناش مش الاخ متقدم معانا بردو
الشخص / اخ اه الاخ معاكم بردو
مليكه بينها وبين نفسها يخربيت كده هو في كده مز قوي صراحة
بداءت المقابله وجاء الدور علي مليكه
دخلت واتفاجاءت أنه اللي بيقابلها هو نفسة الشخص اللي خبطت فيه
مليكه انت ايه اللي قعدك هنا قوم بسرعة قبل ما يجي صاحب مزرعة. وينيلها علينا
الشخص اتفضل قدم نفسك و شهادتك
فتحت مليكة بوقها و فهمت أنه هو صاحب الشغل
مليكه في نفسها يالهوي يا لهوي. هو انا علطول بعك كده يارب شكل الشغلنا طارت و المز ده حيروقني
غسان / يا حضرت يا دكتور سرحت فين
مليكه انتبهت لقت نفسها فاتحة بقها زي الهبله
معلش اسفه لا اسف
غسان/ اتفضل قدم نفسك
مليكه /انا مالك عمار الباشا
بقلم نرمين قدري

google-playkhamsatmostaqltradent