recent
روايات مكتبة حواء

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الرابع 4 بقلم نرمين قدري

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الرابع 4 بقلم نرمين قدري



 الفصل الرابع بقلم نرمين قدري

غسان/ اتفضل قدم نفسك
مليكه /انا مالك عمار الباشا الاول علي دفعتي بحضر ماجيستير في انوع الاوبءه اللي بتصيب الحيوانات
غسان /انت بقالك سنتين متخرج مشتغلتش ليه لحد دلوقتي
مليكه / كنت عاوزة أتفرغ الماجيستير و بعضين كنت ناوي أحضر دكتوراه
غسان / طايب اشمعني دلوقتي فكرت تشتغل
مليكه /بصراحة أنا قريت الاعلان علي النت حسيت أن دي فرصة متتعوضش منها اني اشتغل بعاءد مادي كويس ومنها أنها في صميم الماجيستير بتاعي
المزرعة علي ما اسمع انها شبه المحميات يعني حلاقي فيها معظم الحيوانات وممكن الاقي حيوانات أو طيور نادرة ده في صميم دراستي فالتاكيد شغلي هنا حستفاد بيه من كل النواحي علميا و ماديا وبصراحة كمان نفسيا لأن جو المزرعة هنا واووو يجنن
غسان /. نعم وواو
مليكه / انتبهت لنفسها قصدي يعني يافندم أن جو المزرعة بيفعل الطاقة الإيجابية
غسان /اه مفهوم مفهوم ماشي حضرتك كده مبداءيا معانا في الشغل وزي اي شغل عاده فترة اختبار شهر
حضرتك. حتقيم معنا إقامة تامة في مبني العمال وده بيكون قريب من مزرعة الحيوانات
اصل انا هنا مقسم المزرعة اقسام يعني عندي قسم المواشي وده حيكون. قريب من السكن بتاعك
وعندي قسم الدواجن ده قريب من سكن الخدم بتوع السرايا
وقسم الطيور وده قريب من السرايا
بخصوص بقي السرايا حضرتك مش مسموحلك تدخلها غير. في ضرورات القصوي و في تعليمات التعامل مع اهل المكان
اولا الادب و الاحترام مع كل الموجودين سواء عمال أو أهل السرايا ومن الاحسن متتعاملش مع حد داخل السرايا
لان في هناك بنات وانا مبحبش الاختلاط
مالك أو مليكه / تمام كل اللي حضرتك قلته تمام بس في حاجة كده عاوز استفهام
يعني ايه حنام في مبني العمال
غسان /ودي محتاجه توضيح حضرتك حتنام مع عمال المزرعة انا كل حد بيشتغل في مزرعة بينام هناك
مليكه / مفهوم يعني القوضه بتاعتي مشتركه مع حد ولا حنام في قوضه لوحدي
غسان بسخرية/لا حنحجز لحضرتك جناح في الهلتون. او شيراتون ايه رايك
ثم تغيرت نبرة صوته للحده.. حضرتك احنا في مزرعة مواشي مش في اوتيل خمس نجوم ا
لأوضه بتاعت سعاتك معاك فيها انتين
وكمان وفي مطعم خاص بالمبني وا خد الدور الارضي كله
يعني الاكل كله بمعاد
مليكه وهي تعدل موضع النظارة تمام تمام يافندم
بقلم نرمين قدري
فلاش بااااك
مليكه / نسرين اسمعي بقي اللي حقوله. ومش عاوزاكي تقطعيني خالص
انتي عارفه لما احط حاجة في دماغي يلا السلام انا موضوع المزرعة ده راشق جوا دماغي
نسرين/ مهو مينفعش يا لوكا ازاي بس الشرط واضح
مليكه / عارفه أن الزفت الشرط ده مشكله بس انتي عارفه اختك كل مشكله وليها حل
انا دخلت علي النت و جبت كيفية التنكر
قطعتها نسرين / اااايه شكلك اوعي يكون اللي في بالي
مليكه هزت راسها بثقة لنسرين
نسرين/ انتي بتكلمي جد حتتنكري في راجل يا لوكا يخربيت دماغك انتي عارفه لو انكشفتي فيها قضية تزوير و حبس
مليكه / ما انا مش حنكشف بقولك دخلت علي النت و شوفتهم بيعملوا التنكر ازاي
احنا نروح علي شقتي و هناك نحضر كل الحاجات الازمة و اعمل المكياج بتاع التنكر قدامك علشان انا اللي حعملو لنفسي هناك .
نسرين / انتي مرتبه كل حاجة بس فايتك حاجة هما اكيد حييطلبو بطاقتك و شهاده التخرج وكل طول باسم مليكه
مليكه/ عيب عليكي ودي حاجة تفوتني امال انا نزلة لجانبك ليه و متحمله قرفك
نسرين /انا مقرفه ماشي يا لوكا الزفت شوفي مين حيساعدك وانسي خالص تأكلي من المحشي بتاع امي
مليكه/ بصي بقي اولا مدخليش محشي احلام هانم في الموضوع علشان ده انا راشقه في يعني راشقه
وبما انك اكبر برجرامر في مصر فحضرتك حدخلي الاوراق علي سكنر تلعبي في الاسم بس و تطبعيها
نسرين/ طايب الاوراق سهل اللعب فيها طايب و البطاقه
مليكه/لا دي اسهل مرحله هما اساسا طلبين صورة بطاقة مش الأصل فا حضرتك بردو ياشطور حتلعبي في صورة
يعني احنا كنا. دخلناكي هندسة برمجيات علشان منستفتش منك بحاجة.
نسرين / يسلام اول ماشطح ازور تعرفي اني حلبس معاكي لو انكشفتي
مليكه عيب عليكي اخت جامدة و شكلك كده ناستي شعار بتاعنا
نسرين ومليكه في نفس واحد /, يا نعيش عيشة فل يا نموت احنا الكل .......
ضحكو الاتنين وحضنو بعض
مليكة /. بس اهم حاجه تحطي لسانك في بوقك و سميرة متعرفش حاجة كل اللي تعرفه اني حشتغل في مزرعة وخلاص فاهمة يا نسرين
نسرين / فاهمة ياختي و انا هبله علشان اقول لسميرة دي كانت قطعتيني انا وانتي و حطتنا في كياس ورمتنا للكلاب والقطط
وفعلا ذهبت نسرين معا مليكة الي منزلها بعد إحضار كل مستلزمات التنكر
وبداءت مليكه تضع مكياج النتكر علي وشها وكان لازم تغمق ولون بشرتها شويه لأن مليكة كانت ناصعة البياض و عنيها بصفاء السماء كانت ايه في الجمال
المشكلة الوحيدة كانت عند لبس الباروكه القصيرة لأن شعر مليكه طويل جدا وناعم لونه لون العسل الفاتح مخصل بخصلات شقرا من يراه بفتكر أنه مصبوغ ولكن ده لونه الطبيعي خصلات ذهبيه وخصلات بني فاتح
مليكة / حنعمل ايه في شعري اللي مش عاوز يثبت ده كل ما الفه يقع من تحت الباروكه
بقلم نرمين قدري
نسرين / استني كده وقامت نسرين مسكاه جامد باستك شعر و لفته وضعت عليه الباروكه
مليكه / تمام كده. بس ياريت اعرف اللفه كده لوحدي ربنا يستر بقي بداءات اشعر بخوف
نسرين/ لاء بقي اجمدي احنا لسة بنقول يا هادي امال لما تروحي هناك حتعملي ايه الله يسترك اوعي تنكشفي مستقبلي في أيدك
مليكه /يابنتي انتي مش عارفه بتتكلمي مع مين انا لوكا و الاجر عالله
نسرين / طايب ياختي ماهو مش جيبلنا الفقر غير الانزحه بتاعتك
صحيح حضرتك نسيتي اهم حاجة حتلبسي ايه يا فالحة انتي عاوزة هدوم كتير علشان تغيري هناك
مليكه / يابنتي عيب عليكي بقي انتي بتتكلمي مع لوكا لوكا الاولي علي دفعتها
قامت مليكه و فتحت دولاب احمد اتفضلي دي هدوم الزفت انا كنت جيبهالو اهو نستفاد منه بحاجة
نسرين / الله علي دماغك يا لوكا معرفش كانت فين دماغك دي وانتي ببتعاملي مع الزفت احمد كنتي لغياها خالص
مليكة / نسرين لو سمحتي بلاش تفتحي معايا موضوع احمد بجد دمي بيتحرق لما افتكر
ويلا بقي ساعديني أحضر شنطه وكمان عاوزة اقيس الهدوم علشان في حاجات محتاجة تقصير
نسرين / واكيد عاوزة تضيق
مليكة/ لا مش حديق حاجة خليهم واسعين احسن ممكن بس أضيق بنطلونات. . او بلاش حلبس بنطلوناتي الجينز مش حتبان
نسرين قشطه وعسل عليكي وحضنو بعض
باااك
غسان / هو في ايه انت جاي تسرح عندنا ولا ايه
مالك/ اسف معلش اسف
غسان اتفضل مع محمود علشان يوريك مكان السكن بتاعك
واعمل حسابك الشغل بيداء من سابعة الصبح لازم تنام بدري علشان الشغل هنا مش هزار وعندك الصبح شغل كتير
ذهب مالك مع محمود تحت نظرات غسان المتفحصة بشده و القلقوقه
محمود/اتفضل يا دكتور خش علشان اعرفك علي زميلك في الأوضه
دخلت مليكه مبني عملاق متكون من خمس طوابق كل طابق به عشر غرف
انخضت مليكه من منظر المكان فكان المكان كله رجال فقط من جميع الأعمار وكله ماشي باريحيه كأنه في بيته
دخلت مليكه الغرفة مكونه من تلات سراير وحمام
دخل محمود اهلا ياقوم عاملين ايه اعرفكم بزميلكم الجديد مالك دكتور الحيوانات
نظرت له مليكه نظرة غضب
محمود / خلاص يا عم متزعلش اقدملكم دكتور مالك دكتور بيطري جديد معانا و حينام معاكم اتفضلو عرفوا انتم نفسكم للدكتور انا ماشي سلام
تقدم شخص انا محمد مهندس زراعي 29سنة
وانا زياد ماسك شغل الحسابات في مزرعة 27. سنه
وانا مالك دكتور بيطري
بعد ترحاب جلست مليكه علي سرير و عنيها زايغه مش عارفه تتصرف ازاي هي لازم كل يوم تعدل مكياجها و شعرها يا لهوي بالهوي شعري حيفضحني حعمل ايه انا في كارثة اللي وقعت نفسي فيها عملت حساب لكل حاجة بس معملتش حساب النوم استرها معايا يارب
وفجاءة شهقت مليكة و فتحت عينيها علي آخرها
احمد زميلهم خارج من الحمام بلفوطة بس
و التاني بيستعد لدخول الحمام بالسروال الداخلي بس
مليكة يا نهار اسود بنهار اسود
احمد / في ايه يا دكتور ايه عمرك ما قعدت مع رجاله في قوضة واحدة
ابه مكنتوش ايام كليه بتطلعو رحالات أو مؤتمرات
مليكه / هزت راسها بالنفي. دورت وشها
ضحك احمد انا اول مرة اشوف راجل بيتكسف انشف كده حتعرنا
وفي مكان تاني كان غسان سارح و بتأمل المكان
دخل عليه حازم
استتتوب
حازم صديق غسان من طفوله وهو الوحيد اللي مسمحله دخول السرايا
باااك
حازم / رحت لفين كل ده سرحان
غسان/ حازم انت هنا من امتي
حازم /من بدري قوي ايه يابني سرحان في ايه
غسان /في دكتور البيطري الجديد
حازم / ماله في ايه انا سمعت أنه معاه شهادات كويسة
غسان/ اه بس انا مش بتكلم علي شهاداته
حازم/ امال في ايه
غسان / معرفش في حاجة غلط طري كده متحسهوش ناشف وكل شوية يغلط و يتكلم بصيغة مؤنس معرفش في حاجة كده مش مريحاني و سيم جدا عمري ماشفت راجل بشرته صافيه قوي كده مع أنه لابس نظاره وكاله وشه كله بس واضح أن بشرته صافيه في حاجة غلط
عارف متحسهوش راجل كده
ضحك حازم امال حيكون ايه لنصيبه يكون يا رجال يابت
غسان / فهم قصده وضحك لاء لم نفسك مش لدراجاتي
حازم /ولا تزعل خش علي النت ودخل
اسمة و سنة تخرجه والرقم القومي وحتعرف كل حاجة عنه هي مش الاوراق بتاعته معاك
غسان اه فكره انا حقوم اجيب الاب توب
بقلم نرمين قدري


google-playkhamsatmostaqltradent