recent
روايات مكتبة حواء

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نرمين قدري

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الثاني 2 بقلم نرمين قدري



لفصل الثاني بقلم نرمين قدري
. ذهبت مليكه لغرفة النوم و بتفتحها . وفجاءة وقفت مكانها مصدومه مش مصدقه عينيها
احمد كان علي سريرها معاه واحده تانية وفي وضع مخل جدااا
وقفت مليكة متملكها. الصدمة لمده دقايق فاقت علي صوت نسرين
نسرين انا خلصت يا لوكا انتي واقفة متنحة كده ......
وشهقت نسرين ثم سكتت فجاءة
وقف احمد بسرعة يرتدي هدمه
خرجت مليكة تجري بدون هدف
احمد / مليكة استني بس حفهمك اصبري يا لوكا
مسكته نسرين من أيده
نسرين/ أقف هنا مترحش وراها انت بني ادم معدوم الإحساس ايه يا اخي هي قلت الأصل لدراجاتي قصرت في ايه مليكة علشان نعمل معاها كده دي كان ناقص تشيلك من علي الارض
بس حنقول ايه طول عمرك قليل الاصل
استحملتك ,تلات سنين عمرك مدخلت عليها بورد بلاستك حتي و هي لا اتكلمت ولا طلبت
كانت بتجيب هدايا وتدهالك علشان تدهلها ادام امها علشان تكبر فيك قدمها
بس حنقول ايه مافيش عندك لادم ولا كرامه
احمد / افهمي بس يانسرين انا كنت بس ..
نسرين/ لأ والبجاحة علي سريرها اللي هي لسة منمتش عليه انا مشفتش كده
اتفضل خد الزباله اللي معاك واطلع برا
احمد /ايه يا ماما انتي ناسية أن دي شقتي
نسرين / شقت مين يا ابو شقة هو انت كنت جبت ايه اوعو تكون فاكر نفسك راجل انت لمؤاخده بس تربيتي متسمحش انطقها
عمرك شفت راجل يبقل علي نفسه أن واحده تصرف عليه يا راجل عمرك شفت راجل مبيدفعش حتي تمن البدله اللي يحضر بيها فرحه
لما انت بتسمي نفسك راجل امال الرجال الحقيقيه تسمي نفسها ايه
انت اندل و اقذر حد شفته في حياتي و اتفضل برا انت وزباله اللي معاك الحمد الله أن مليكة سمعت كلامي ومكتبتش شقه باسمك برا يا زباله برا
احمد / انت مليكش دعوة دي حاجة خاصة بيني و بين خطبتي
نسرين / حاضر انت شايف كده وماله
يالهوي حرامي وفتحت الشباك تصرخ ااحقوني اطلبوا الشرطة لقيت حرامي في بيتي
احمد بداء يشدها بس يا مجنونه حتلمي علينا العماره كلها اهدي خلاص نازل
نزل احمد واللي معاه
نسرين تنده علي البواب
نسرين /عم عوض عوض اطلعي بسرعة
عوض/ خير يا انسة نسرين
نسرين / عم عوض عاوزة نجار بسرعة يجي يغيرلي كلون الباب
ومحدش يهوب نواحي شقه غير انا أو الانسة مليكة غير كده لاء فاهم يا عمو عوض
عوض/ فاهم يا انسة
نزلت نسرين تبحث عن مليكة تليفونها مقفول والعربية تحت راحت بي فين دي يا ربي
اتصلت نسرين بمامت مليكه
نسرين/. الو ايو يا أنطي بقولك هي مليكه جت
سميرة /مليكه جت منين مش كتم مع بعض رايحين الكوافير في ايه حصل يا نسرين مليكه مالها
نسرين/ اصل انا. بصراحة الفرح اتلغي
سميرة /يالهوي اتلغي ازاي اوعي يكون بنتي حصلها حاجة انطقي يا نسرين بسرعة مليكه فيها ايه بنتي مالها
نسرين /انا جاية و ححكيلك علي كل حاجة
سميرة/ وانا لسة حصبر لحد ما تيجي انطقي في ايه
نسرين /اصل احنا عدينا علي شقة مليكه قبل ما نروح للكوافير مليكه كانت جايبة حاجات وعاوزة تحطها
سميرة/ اخلصي ايه اللي حصل
نسرين/ لما دخلنا قوصة النوم لقينا احمد هناك
سميرة/ ها و بعضين اخلصي
نسرين/ أصله. كان يعني ..بصي هو كان معاه واحده وافهمي الباقي انتي
سميرة/ نهار ابوة اسود مطلعتلوش شمس ومليكه شافته كده يا عيني عليكي يا بنتي .. هو صحيح ميستهلش يتزعل عليه بس البت متعلقه بيه بس حنقول ايه قدر الله وماشاء الله والحمد لله اننا لسه علي البر
ومليكه فين دلوقتي
نسرين/ معرفش انا مرضتش امشي من شقه غير لما زباله ده ينزل و غيرت كالون الباب
سميرة/ شاطرة يا نسر تربيتي و حيات امه لما اشوفه انا مش حسكتله يصبر عليا ابن الكلب ده
وفجاه فتح الباب ودخلت مليكه
سميرة/ نسرين لوكا وصلت تعالي بسرعة
مليكه/ ماما انا جعانه عندك اكل ايه
سميرة /ومستغربه حاله مليكه كأنه مافيش حاجة أو أن فرحها هو اللي اتلغي
سميرة/ انتي كويسة يا لوكا
مليكه /اه الحمدلله مالي زي الفل جعانه بس وعاوزة نسكافيه ومسكت موبايلها تلعب بي
سمير/ استرها يارب البت مش طبيعية
دخلت نسرين انا جيت ياقوم
سميرة /شوفيها شكلها مش طبيعي خالص دي حتي مبتعيطش وطلبت اكل
نسرين /طنط سيبيها تعبر عن غضبها باي طريقة هي عاوزاها ،
ومتسءلهاش مالك .. مليكه جواها كمية غضب تحرق العالم كله سبيها تنفس عنه ا حسن ما يحصلها حاجة
روحي انتي أعمللها الاكل وانا ريحلها
نسرين /لوكا القمر بتعملي ايه
مليكه /بمنتهي الهدوء بدور على شغل في أي مزرعة بعيده
مش ده كان حلمي من ايام الكليه اني امسك مزرعة كبيرة بس أجلت حلمي كتير وهو جيه الوقت اللي احقق في حلمي
نسرين /و تسبيني يالوكا
مليكة/ انا حسيب الدنيا كلها.
وفجاءة شوفي الاعلان ده طالبين دكتور بيطري في مزرعة علي طريق مصر اسكندريه الصحراوي بس ايه الشرط الغبي ده
نسرين,/ شرط ايه يالوكا
مليكه /شرط يكون راجل ايه هو في ناس لسة متخلفه لدرجاتي لسة بتفكر بنت ولا راجل راجعيه
نسرين / وحتعملي ايه شوفي غيرة
مليكه / بتحدي لأ حشتغل هناك
نسرين /, ازاي يعني بقولك شرط قبول الوظيفه يكون راجل حتركبي شنب
مليكه/ ودقن كمان لو طلبت
جاء ت سميرة بالاكل كل ده ومليكه ملتزمة الصمت تام وفجاءة وقعت عنيها علي صورة لهم على موبايل
تحولت مليكة من. شخص هادي لشخص قمة في الغضب
مليكه / ااااه اااه موجوعة موجوعة ااه قلبي حيقف من الوجع مش قادر اااه انا عاوزة اشيل قلبي من مكانه قوليلي يا امي انا غلط في ايه..
انا حبيته يعمل كده ليه قلبي يا امي قلبي واجعني حموت من وجعه مش راضي يسكت اااه
وفجاه الباب خبط فتحت نسرين
نسرين/ انت يابني معندكش دم مبتحسش جيت ليه
احمد ملكيش دعوة يانسربن انا جاي علشان خاطر لوكة قلبي من جوا وهي حتسامحني صح يالوكا غلطة كانت نزوة سامحيني يا حبي مش حغلط تاني
نسرين انت بني ادم بارد
مليكه ومسحت دموعها و رسمت القوة. نسرين بس خلصنا. وابتسمت
طبعا حسمحك يا حبيبي تعالي نتفاهم وفجاءة سحبت السكينة من صنية الاكل و حطتها علي رقبته
بقلم نرمين قدري
سميرة /. مليكة انتي اتجننتي حضيعي نفسك علي كلب
احمد ل بفزع لوكا انا حماده حبيبك اهدي بس ياروحي
مليكه / طلعت روحة يا ندل انت اللي جيت لقضاك انا حندمك علي اليوم اللي طلعت في صدفه قدامي
اتشاهد علي نفسك اوعي تكون فاكرني البت الضعيفة اللي حتقعد تندب حظها أنها خسره حبيبها
لا فوق دا انا مليكه انا اللي بصنع الوجع وانا اللي بكسرة اقلع يلا ه
ا
حمد /اقلع ايه انتي انعبطي
مليكه/. وتقرب سكينه اكتر بقولك اقلع هدومك مش انا اللي جيباها اقلع
احمد / اعقلي حقلع كده قدام امك ونسرين عيب ميصحش تعالي طايب جوا في الاوضه ماهي دخلتنا كانت انهاردة بردو
مليكه/ انت حتسظرف يا روح ولدتك اقلع لاقسما بالله اشوهك وانا دكتورة حيوانات حخليك شبه الخنزير لو مقلعتش
مش كان نفسك تشوفني وانا بتعامل مع الحيوانات حوريك الحيوانات بتتعامل ازاي
اقلع بسرعة
قلع احمد التي شيرت اتفضلي
مليكه / كله كل حاجة انا جبتهالك تقلعها اظن كلامي مفهوم واخلص يلاه
قلع احمد الجزمة وساعة وشراب خلاص بقي كفايا كده
مليكة / ما انا بردو اللي جايبه بنطلون
احمد / مليكه متستعبطيش بنطلون ايه اللي حقلعه
قربت منه سكينه وجرحته جرح طفيف
احمد / ابعدي الزفته دي حتعوريني يا بني ادمه انتي
مليكه /وايه ياعني لما تتعور طظ في داهيه كلب وراح
احمد / وبعضين بقي في اليوم الاسود ده
مليكة / اليوم الاسود اللي عرفتك فيه ده انا بعد متغور من هنا ححتفل مش في شربات عندنا ياسوسو
سميرة / ابو يابنتي
.
مليكه / خلاص خشي اعمليه علشان حنزل اشرب شارع كله
وحصلي ركعتين شكر لربنا أنه خلصني منه
مليكه / ب زعيق اخلص يلا مش فاضيلك اخلع البنطلون بدل ما اخليك تزل من هنا زي مولدتك امك اخلص
قلع احمد البطلون وفضل باسروال الداخلي فقط
بعدت مليكه السكينه
ودلوقتي برا اطلع برا مش عاوز ك في حياتي برااا
وسط ضحكات نسرين
نسرين /باطني مش قادرة واامفجاءة أنها كانت بصور من الاول
مليكة / برا قلت اطلع برا بيتي
احمد / حنزل ازاي كده مش معقول
مليكه دي مش مشكلتي دي مشكلتك حلها مع نفسك
انا لما عرفتك كنت كده وانا اللي عملتلك قيمه برااا برا زقته مليكه برا الشقة وقفلت باب وقفت ورا الباب و انهارت في البكاء
سحبتها سميرة لحضنها معلش يا حببتي بس الضربه اللي متوتش تقوي وانتي غلطي يا حبيبتي
رفعت مليكه رأسها غلط علشان حبيت
سميرة / لا الحب عمره ما كان غلط بس انتي فهمتي الحب غلط انتي رخصتي نفسك قوي يا مليكة اوعي تكوني فكراني غبية و مصدقه أن احمد هو اللي جاب الحاجات دي كلها لاء ياقلبي انا كنت عارفه كل حاجة كل مرة بتطلبي مني فلوس باي حجه يبقي عارفه بس كنت بقول عديها رايحين بين بنتي
لكن انتي رخصتي نفسك قدامه متعبش علشانك انتي اللي كنتي بضحي بكل حاجة علشانه خلتيه يفتكر أن اللي بتقدمهولو حق مكتسب ولو قصرتي انتي غلطانه الدرس ده يعلمك تعززي نفسك كويس انتي غاليا قوي
يا قلب امك محتاجة حد يصونك ويعززك
مليكه / بدموع انا عمري ما ححب تاني خلاص
سميرة/ العيب مش في الحب ياقلبي
الفكرة هو ازاي نعرف نحب مينفعش الحب و العطاء لازم يكون من الطرفين مينفعش طرف واحدة بس هو اللي يدي و يحاول يثبت حبه
والتاني اناني تتعود باخد بس من غير ما يدي ده ما سمهوش حب أسمه أنانية
لازم يا حببتي العطاء يكون بحدود لكن انتي لغيتي حدود عواطفك ومشاعرك غلبت عليكي وبقيت هي متحكمة فيكي
مليكه /خلاص يا ماما اتعلمت الدرس كويس بس دفعت تمن العلام ده غالي قوي
انا داخلة انام
دخلت مليكة غرفتها ودخلت نسرين وراها
نسرين/ علشان خاطري يا لوكا متزعليش نفسك بكره ربنا يعوضك خير ان شاء الله وتلاقي اللي يستاهل حبك
مليكة / انا قفلت قلبي خلاص موضوع الحب ده خلاص
انا حبص لمستقبلي وخلاص كل هدفي دلوقتي
انا عاوزة اشتغل في مزرعة اللي منزله الإعلان فرصة حياتي بجد مزرعة كبيرة وحلم اي بيطاري يشتغل فيها
نسرين / بس هما حاطين شرط مستحيل
مليكة. /وانتي تعرفي عني اني بعرف المستحيل
بقلم نرمين قدري

google-playkhamsatmostaqltradent