recent
روايات مكتبة حواء

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الثالث عشر 13 بقلم نرمين قدري

رواية قاسي امتلك قلبي الفصل الثالث عشر 13 بقلم نرمين قدري


 الفصل الثالث عشر بقلم نرمين قدري

أنا عندي خطة حتخليه يقول حقي برقبتي ويبقي يحرم نفسة عليا كويس
نسرين /حتعملي ايه قولي بسرعة انا عارفه دماغك .
مليكة/ اهدي كده كل حاجة بوقتها حلوة بس الصبر هو بداء الحرب يستحمل بقي
مر اليليل طويل علي بعض و حزين علي بعض و سعيد علي بعض آخر
غسان لم يذق النوم طول الليل
غسان/ انا جيت عليها بزياده كان لازم يعني اقولها حرمتك علي نفسي اشرب بقي احضن ياخويا المخده ونام
مش كان زمنها في حضني و انا بعرف اجبها سكة بس حعمل ايه غبي انهد ونام بقي يافالح
وعند مليكة دمعها علي وشها لا تتوقف فهي شعرت بالندم لأنها جرحت رجولته
مليكة انا حبيتك قوي ياغسان ازاي وامتي معرفش بس اللي حساه أن قلبي حيقف من كتر الدق باسمك و عقلي مش فاكر حاجة غير صورتك.
حنيتك عليا لما كانت ايدي مجروحة لهفه في صوتك لما كنت سخنه . كل ده زاد معزتك في قلبي كان نفسي اقولك كل ده بس معرفش ليه معرفتش
وعند نسرين
نسرين معقول النحس خلاص حينفك و احب الواد المزة ده اشطا دي حلوا قوي . شغل و حب و اه لو لعبت يا زهر بس انا مش مضايقني غير اني حتحرم من محشي سميرة وأحلام يلا مش مشكلة ابقي اخليهم يبعتهولي دليفري
وعند حازم اول مرة اعجبني ببنت بس عليها لماضة و خفة دم عسل قوي بنت الايه
معقول ده حب ولا اعجاب . مش عارف انا حسيبها الايام بقي كل اللي عارفه اني مشدود لها فيها حاجة كده بتدخل بهجة لليشوفها
وعند رنا و فوزية
رنا / شوفتي شوفتي يا ماما خلاص راح مني غسان طار و طارت معاه الملاين
فوزية / عيب عليكي دانتي امك فوزية هو مين اللي طار سبيه يتسلي معاها يومين وزي ما قدرت علي الاكبر منها مش حقدر علي حتة عيله .
و حياتك زي مخرجت كامليا بفضيحة لكون مخرجها بلي اللي اللعن منها سبيني بس أخطط في هدوء كده وحتشوفي احلي شغل
كل اللي مطلوب منك تكفريها في عشتها وطبعا يا قلب ماما عاوزة دايما الغلط عليها وأنها هي المفتريه اللي حطاكي في دماغها مفهوم ياقلب
بقلم نرمين قدري
رنا / بحقد مفهوم يا ماما
فوزية/ وحاجة تانية عاوزاكي تسربي خير للعمال أن مالك ده طلع بنت واسمها مليكة واوعي تجيبي سيرة إن غسان اتجوزها . لما نشوف ونتفرج
رنا / يالهوي يا ماما انتي دماغك دي ايه انتي عارفة ايه اللي حيحصل لما العمال يعرفو مش بعيد يغتصبوها
فوزية / هو ده المطلوب ياقلب امك
بس حنسرب الخبر ده ازاي
رنا / قولك انا بقي ازاي ومن غير منتعب أو نظهر في صورة
فوزية / ازاي يابت اخلصي
رنا / انتي عارفه البت ابتسام اللي بتيجي تساعد خالتها في الخبيز . البت دي بتيجي يومين في الأسبوع بس لسة معرفتش أن غسان اتجوز . بس هي شافت مالك لما دخل السريا و انتي زعقتي فاكرة كانت واقفة
ا
لبت دي مخطوبه لسيد الغفير بتاع الزريبه
بكرة الصبح حنسرب لها الخبر و هي صراحة مبيتبلش في بوقها قوله أقل من ساعة زمن و المزرعة كلها حتعرف حقيقة السنيورة و سلميلي بقي علي غسان باشا وشوفي حيلاحقها منين ولا منين ده لو لحقها من اساسه
بقلم نرمين قدري
فوزية/ تربية امك يابت برافو عليكي بعينيها صح ده مش بعيد يكرشها برا المزرعة كلها
وفي صباح اليوم التالي كان خبر مالك انتشر في المزرعة كلها قبل ما حد ينزل شغله
محمد/. يا دين النبي يعني احنا كنا نايمين مع مزه في قوضة واحدة ونمنا اخوات
زياد / شفت هبل اكتر من كده
محمد / بس احنا بردو عبط ازاي ملحظناش مع أن كل الدلائل كانت بتقول استحالة ده يبقي راجل
زياد / اه لو كنت اخدت بالي يا بوووووي دانا كنت حعمل عمايل
محمد / ملحوقة بس ننزل الشغل وحيات امها محعتقها
وفي مطعم العمال لاحظ نادر حالت هرج غير طبيعية
نادر سءل واحد من العمال
نادر / هو في ايه ايه الدوشه دي
عامل/ هو انت لسة متعرفش ياشيف
نادر / حعرف ايه
عامل/ مش مالك طلع مليكة
نادر ٠افندم مش فاهم يعني ايه
عامل/ يعني مالك مطلعش مالك طلع بنت واسمها مليكة و كانت متنكرة في مالك
نادر /وانتم عرفتو ازاي
عامل/ معرفش انا صحيت لقيت المبني كله بيتكلم في حوار ده
نادر/ ماشي روح كمل فطارك
حاول نادر الاتصال ب غسان أو حازم بس نليفونتهم كانت مقفولة
نادر استر يارب من غضب غسان لما يسمع اللي بيتقال
اكيد هو كان عارف بدليل المعاملة المميزة اللي كان بيعملهالها
وغند مليكة صحت من النوم هي ونسرين ونسرين ساعدتها في لبس مالك
مليكة/ نسرين كده تمام مش عاوزة اخش معاه في مشاكل من اول يوم خليها حلوة انهاردة
نسرين / عين العقل ربنا يهديكي. انتي كده تمام مافيش حاجة باينه
مليكة / انا قلت انهاردة مقلتش علطول
نسرين/ وانا بدعيلك بلهدايا مغلطش ويلا بقي احسن حموت من الجوع
نزلت مليكة ونسرين لتحت لقت الكل متجمع علي سفرة
مليكة/ صباح الخير
غسان/ بعصبية هنا في مواعيد للفطار لازم الكل يحترمها مش زريبة اي حد ينزل في أي وقت اتفضلي اقعدي خلصي علشان اتاخرت
انحرجت مليكة جدا و أوشكت على العياط
لحظة نسرين نظرات رنا الشامته
بقلم نرمين قدري
نسرين /غسان بيه احنا متاخرناش علي فكرة كل الحكاية هما عشر دقايق علي بال ما مليكة اتاكدت أن لبسها تمام و علي العموم احنا مش حنضيع وقت ساعتك احنا مش حنفطر شكرا لكرم الضيافة .
حضرتك حتخلص فطارك حتلقينا في معادنا في الشغل
عن اذنكم يلا يا لوكا .
غسان / استنم عندكم هنا هو في أيه أنا مقلتش لحد ميكلش أنا بس بحب الانضباط في مواعيد
مليكة اتفضلي اشربي اللبن علشان الدوا اللي بتاخدي
وانتي يا آنسة نسرين احنا بنعرف اصول الضيافة جدا اتفضلي افطري علشان شغلك بيقعد لفترات كبيرة وعاوز تركيز
نسرين لو مكنتش تحلف مع اني مش جعانه بس مش حكسفك
غسان/ مليكة قلت اقعدي كلي و اشربي اللبن علشان الدوا
مليكة خافت تجيب عنيها في عنية لدموعها تنزل
مليكة / مليش نفس انا حروح استناك في الاستطبل عاوزة اطمن علي شهرذاد
غسان/ قلت اقعدي بقي
رنا / في ايه يا غسان قالتلك مش جعانه خلاص سبها براحتها مش ناقصين علل
نظرت لها مليكة في تحدي
مليكة / حقعد علشان خاطرك انت بس يا غسان فين اللبن انا بحبه من ايدك بيبقي ليه طعم تاني خالص
غسان مد أيده بكوب اللبن وهو مستغرب جدا من طريقه تعاملها معاه
نسرين /ايه يالوكا اللبن حلو
مليكة/ مسكر جدا مش من ايد جوزي حبيبي لازم يبقي سكر طبعا يا نسر
نسرين/ ربنا يهنيكو. يا حببتي .
لازم تأكلي كويس مش انهاردة صبحيتكم اكيد محتاجة غذا يا قلبي علشان تصدي
رنا / بغيظ هو انتي نمتي فين امبارح
نسرين / هو ايه السؤال الغريب ده في واحده عاقله تسءل عروسة انتي نمتي فين .
يعني حتكون نامت فين في حضني مثلا طبعا في حضن جوزها مش عروسة بقي وغمزتلها
فوزية / بس انا شيفاها وهي داخله معاكي الاوضة بتاعتك
مليكة/ هو في ايه يا طنط هو عيب لما اطمن علي صاحبتي و اعرفها حتنام فين و بعدين رحت قوطي هو في عروسة ينفع تنام برا قوضة نومها في يوم زي ده
حتي غيب يا طنطني
كل ده و غسان متنح
غسان في نفسة دانا قربت اصدق أنها نامت في حضني اه يا و ولاد الذينه كيدهنا عظيم
وقف غسان مش كفايا كلام ده يلا اتاخرنا علي شغل
مليكة غسان حبيبي هو انا ممكن اكل السندوتش ده وانا ماشية اصل انا جعانه خالص و بصراحة اكل امبارح انت أكلته كله
غسان هه اه اه ماشي الف هنا وشفا بس يلا بقي
مشو التلاته
رنا / شوفتي يا ماما البت و كهنها بس شكله حصل يا ماما بقت مراته رسمي
فوزية / وايه يعني رسمي رسمي بكرة يرميها وتقولي امك قالت
وفي المزرعة مليكة هو في ايه في نظرات غريبه كده ليا
غسان/ اتفضلي انتي يا آنسة نسرين علي مكتب هناك اهو .
حتلاقي حازم جوا حيقولك تعملي ايه وانا حخلص واجلكم
نسربن / فور سماعها اسم حازم وشها احمر حاضر حروح اهو
غسان / و انتي بقي ياوحرمنا المصون عاوزك تروحي الزرية تنضفيها كلها مش عاوز اشوف حاجة مش نظيفه
مليكة / ايه أنصف ايه انت بتهزر
غسان/ هو في هزار في شغل انتي حتستعبطي اتفضلي يلا علي زريبة و تخلص قبل الظهر انجزي
مشت مليكة تبرطم كالعاده ومتجهالة كل العيون عليها
غسان ببتص نحيتها وبيضحك ولسة حنشوف مين حيسلم الاول
وفجاه تليفونه رن
غسان / الو ايو يا نادر خير
نادر / تعالي حالا في حاجة مهمة بس بسرعة
غسان / خير يا نادر
نادر / مش حينفع في التليفون يلا يا غسان بسرعة
وصل غسان عند نادر خير في اية
نادر/ هو مالك طلع بنت
جعصت عين غسان وانت عرفت منين
نادر / هو انا بس اللي عرفت المزرعة كلها عرفت
مش دي مشكله المشكله ان محمد و زياد مستحلفين لها علشان غفلتهم وحالفين هنا قدام الكل ليكسروها و يصورها وهي في حضنهم
لم يكمل نادر كلامة غسان قام جري بسرعة
نادر غسان في ايه
غسان مرضش
وفي الزريبه كانت مليكة منهمكة في تنظيف زريبه بعد أن أصدر غسان أوامر الغفير أنه يمشي و ميساعدهاش
دخل محمد وزياد
وقفلو باب الزريبة عليهم
مليكة/ اهلا . يا رجاله في حاجة
محمد/ ابدا احنا لقيناك بتشتغل قلنا نيجي نساعد
/
مليكة/ تسلمو يارجالة
زياد /هو انت طعم قوي كده ليه
مليكة/ نعم هو في ايه
محمد /في محشي اغرفلك يا قطة ولا عامل دايت علشان تحافظي علي الجسم التحفة ده
زياد/ وبداء يمد أيده عليها ايه يابت الجمال ده متورينا مخبيه ايه تحت اللبس ده
محمد /واخلعي بقي باروكة دي خلينا نشوف جمال شعرك يا مزة
ومد أيده محمد شد باروكة
زياد ومحمد في نفس واحد اوووف اده كله يابت انتي كنتي بالجمال ده ونايمة معانا تحت سقف واحد و سبناكي
محمد / بس وحيات خالتك محتفلتي انهارده
مليكة بداءت تصوت ااحقوني غسان غسان وهما عاملين يقربو منها وهي ترجع بضهرها لورا لحد ما خبطت في الحيطة
محمد/ اشطا احلوت قوي بس زياد حبداء انا وانت صور عاوز فيلم لما ينباع يجيب ملاين
يلا بقي ياقطة علشان برضاكي ولا غصب عنك حاخد اللي انا عاوزة قشطة
بداءت مليكة في صوات
بقلم نرمين قدري

google-playkhamsatmostaqltradent