recent
روايات مكتبة حواء

رواية معاقة لكن اعشقها كاملة بقلم الاء محمد

رواية معاقة لكن اعشقها كاملة بقلم الاء محمد 



 الحلقةالاولى

الساعة السادسة صباحا يرن المنبه
الاء: اوبس الساعة ستة يدوبك اقوم اصلي والبس يارب السنة دي تعدي علي خير واحقق حلمي يارب
(الاء في الصف الثالث الثانوي ولديها هدف في أن تدخل كلية أداب تاريخ وتصبح دكتورة في الجامعة)
نهضت الاء من الفراش لكي توقظ أخيها زياد للذهاب إلي المدرسة
<زياد في الصف الأول الإعدادي لا يحب المذاكرة ويلعب علي الهاتف طوال اليوم >
الاء بضيق: زيااااد قوم الساعة ستة لو اتأخرت هسيبك وامشي انا قولتلك اهو
زياد بكسل: عايز انااام
والدة الاء ﴿نهال﴾: انتي مالك بيه سبيه ينام لسه بدري حبيب ماما يصحي براحته ثم توجه كلامها لزياد حبيبي لو تعبان النهاردة ما تروحش عادي اهم حاجة سلامتك يا حبيبي
زياد وهو يمثل التعب: اه والله يا ماما ده انا تعبان اوي وبطني وجعاني ااااه يا بطني
نهال بخوف علي زياد: مالك يا حبيبي لا لا لا خلاص متروحش المدرسة النهاردة اهم حاجة سلامتك خلاص خليك قاعد مع ماما النهاردة
الاء نظرت لزياد نظرة توعد علي كذبه
الاء بضيق: انا رايحة البس علشان متأخرش علي فريدة
نهال بضيق: يلا روحي غوري في داهية بمنظرك ده ليه يارب ليه رزقتني ببنت معاقة
﴿نهال تعامل الاء بقسوة وتميز زياد وتحبه أكثر دائما ما تسبب إهانة لها وتجرحها﴾
حينما أستمعت الاء إلي كلام والدتها فرت دمعة هاربة من عينيها دائما ما يجرح هذا الكلام قلبها
تركت الاء والدتها وذهبت لقضاء فرضها
وبعدما انتهت من صلاة فرضها
الاء بدموع وحزن: يارب حنن قلب ماما عليا انا مش عارفة هي بتعمل معايا كده ليه امال لو مكنتش بنتها كانت عملت معايا ايه
نهضت الاء وارتدت الزي الخاص بالمدرسة وذهبت إلي صديقتها فريدة ليذهبوا إلي المدرسة معا
الاء بأبتسامة: فوفا صباح الخير
فريدة بأبتسامة: لولو صباح النور
الاء بتساءل: ذاكرتي حاجة امبارح
فريدة : يعني قلبت في الكتب ونمت
الاء بجدية: فريدة احنا مش عايزين ندلع السنة دي علشان نحقق حلمنا
فريدة بأبتسامة أمل: إن شاء الله هنحققه
﴿فريدة صديقة الاء المقربة طيبة وجميلة ذات عيون عسلي وشعر أشقر ﴾
وعندما وصلت الفتاتان إلي المدرسة ذهبوا ليلقوا التحية علي أصدقائهم ﴾
الاء بمرح: هااااااي انا جيت
اسراء بفرحة: لولي عاملة اه
الاء بأبتسامة: الحمد لله يا سوسو
والقوا التحية علي باقي الأصدقاء وذهبوا إلي الداخل ليبدأ اليوم الدراسي
في مكان اخر في منطقة سكنية راقية تخص الأغنياء
الساعة السابعة صباحا
في النادي الرياضي
مالك يركض كعادته كل صباح ثم يتوقف ويلتقط أنفاسه لسماعه صوت هاتفه
مالك بضيق: الو
ياسمين بدلع: صباح الخير يا حبيبي
مالك بضيق: عايزة اه يا ياسمين مش فاضيلك
ياسمين بضيق: هو انت مفيش مرة تقولي كلمة حلوة
مالك بضيق: لا مفيش انجزي عايزة اه
ياسمين : عايزة فلوس علشان..
ليقاطعها مالك
مالك بضيق: خلاص عدي عليا وخدي الفلوس اللي انتي عايزاه وأغلق هاتفه قبل أن يسمع الرد
﴿مالك وياسمين تمت خطوبتهم منذ سنة قام مالك بخطبها إجبارا من والده ولا توجد بينهم أية مشاعر حب مالك مجبر علي هذه الخطوبة من أجل والده وهي تريده من أجل المال فقط ﴾
ياسمين بضيق: اوف نكدت عليا علي الصبح شخص عصبي ونكدي لولا بس فلوسك اللي تهمني كنت سبتك من زمان
وأمسكت هاتفها بأبتسامة لتتصل بحبيبها معتز
ياسمين بحب: الو صباح الخير يا حبيبي
معتز بحب: صباح الخير يا حبيبتي جبتي اللي انا قولتلك عليه
ياسمين بأبتسامة: ايوه رايحة اجيبه اهو وجاية
معتز بتساءل: المبلغ كامل
ياسمين بتأكيد: طبعا وهي ياسمين عمرها خلفت بوعدها
معتز بأبتسامة مكر: احبك يا سووو وانتي ما بتخلفيش بوعدك كده قوليلي بقي انا زهقت هو امتي هنخلص من موضوع خطيبك ده امتي تتجوزوا علشان ناخد فلوسه ونعيش انا وانتي بقي
ياسمين بأبتسامة مكر: ما تخفش هو اول بس ما نتجوز هخليه يمضي الورق المطلوب وتبقي فلوسه كلها في ايدينا و هسيبه واجيلك يا حبيبي ونتجوز بقا بس مش عارفة هو ليه منشف دماغه وكل شوية يطلعلي بحجة في موضوع الجواز
معتز بمكر: انا عندي خطه تخليه يوافق يتجوزك من غير ما ينطق كلمة او يعترض
ياسمين بفرحة : بجد ايه هي قول بسرعة
معتز بأبتسامة مكر : لا مينفعش علي التليفون تعالي وهاتي الفلوس معاكي وانا اقولك هنعمل ايه
ياسمين بأبتسامة: ماشي سلام
معتز: سلام
بقلم الكاتبة آلاءمحمد

google-playkhamsatmostaqltradent