اخر الروايات

رواية قسمة ونصيب الفصل السابع 7 بقلم اماني المغربي

رواية قسمة ونصيب الفصل السابع 7 بقلم اماني المغربي

 قسمة ونصيب بقلمي٧ أماني المغربي

بما اني زعلانة ومش عارفة انام حبيت افرحكوا ممكن فرحتكوا وتهمس عليا وأعرف أنام
استغفر الله العظيم واتوب اليه
اللهم مصلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين
لا إلة إلا هو الحي القيوم
بسم الله الرحمن الرحيم
سلسلة عشق النكد لأماني ومحمد الجزء الثاني ((قسمة ونصيب )إلجزء الاول حب العمر
احمد بصراخ ... امااااااني
لتنظر له لتجدة يحمل مسدس ويضعة علي رأسة.... انا جربت اعيش حياتي من غيرك سنتين كانوا جحيم عليا فى مش هقدر اكمل باقي حياتي من غيرك
لتجري علية أماني بسرعة وترفع المسدس طخخخخخخخخخ.... انت بتعمل اي ي مجنون أنت معندكش عقل عاوز تموت كافر يبقا خسرت دنيتك وكما اأخرتك
احمد بجنون ... ايو انا ممكن اخسر إي حاجة دنيتي واخرتي كمان عشان انتي مش هتبقي فيها
لتضربة أماني كف لعلة يفوفق..... فوق بقا ي اخي فوق فوق من الضيعان إلي انتي فية دا انت مستوعبه كلامك إلي بتقولة لتقترب منه وتضربة في صدرة وتصرخ٣به .... انت مستوعب إلي بتقولة عاوز تخسر اخرتك عشان حاجة ملهاش لزمة عاوز تنهي حياتك عشان انا مش بحبك الحب مش بإيدينا بإيد ربنا بس عارف لتوقف ضربة وتمسك وجه بقوة ....عاوز تعرف انا مش حبيتك لي عاوز تعرف انا لحد دلوقتي بحب محمد لي
لينظر لها لعلها تريح فؤادة
لتترك وجة بحدة .... أقولك انا عشان علاقتنا انا ومحمد مش مبنيه علي الحب لان الحب بيجي ويروح احنا علاقتنا كانت مبنية علي طاعة الله انا برغم عشقي لمحمد بس كنت يراعي ربنا فيك كنت بحارب نفسي وقلبي عشان مفكرش فية لانة هيكون خيانة ليك ودينا والرسول صلى الله عليه وسلم مش علمنا كدا علمنا نحفظ ازوجنا في غبيتهم وانا متأكدة ان محمد كان بيعملةكدا مع مراتة عشان عارف ربنا ويخاف منه اما انت يام حاولت اخليك تقرب من ربنا بس انت دايما كنت بتبعد لما اقومك تصلي الفجر تقول هبقا اصلية بعدين بتنام قبل الاذان بدقيقتين غلبت معاك انا عمري مقرنت بينك وبين محمد غير في الحته دي محمد كان لو عرف إني اتأخرت علي الصلاة دقيقة كان ممكن يجيبني من شعري اما انت كنت بتخليني اكسل عن الصلاة
لينظر لها احمد بصدمة
أماني... مالك مستغرب لي انت عارف انا ومحمد سبنا بعض لي لتبكي عارف انا وهو ضحينا بحبنا لي لتمسح دموعها وتبتسم عشان الجنة إلي انت من قيمة شوية كنت هتبعها بسبب حاجات تفها اوي بتحكي له القصة من اولها
أماني... في اي ي محمد جايبني علي ملي وشي لي
لينظر لها محمد ويرتمي بحضنها ويبكي بإنهيار 😭😭
لتحضنة أماني وتبكي.... محمد مالك والنبي مش توجع قلبي عليك
ليقول لها محمد كلام مش مفهوم ... امي امي ي أماني إسراء انا مش هتجوز غيرك مش هقدر امي ويبكي
لتطلعة من حصنها وتمسك وجه.... اهدي ي حبيبي وقولي براحة مالها امك
ليمسح محمد دموعة ويحكي لها ما حدث بينة وبين امه
يجلسوا لاتنين علي الارض دون حديث
أماني بتوهان... هنعمل اي
محمد ... مش عارف خايف اخالف امرها تفضل قلبها غضبان عليا ليوم الدين ليمسك وجه أماني بس في نفس الوقت انتي عشج الجلب والروح ي شجيجة الجلب ووالفؤاد
لتبعد أماني يدة وتبوس باطن إيدة..... ولا انا هقدر اعيش من غيرك انت الهوا إلي بتنفسة بس رضي امك واجب عليك
محمد بصدمة.... يعني إي
أماني بحزن .... يعني ي شجيج الجلب والروح لازم تسمع كلام امك
محمد بستنكار... انتي إلي بتقولي كدا وانا إلي كنتي بحسبك هتقولي تعال نبعد عن الكل
لتقترب اماني منة وتحضنة ... مش انت قولت ليا في مرة اننا مينفعش نخلي امنا زعلانة لان ربنا وصانا عليها منها قوله تعالى: «وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلۡوَٰلِدَيۡنِ إِحۡسَٰنًاۚ إِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِندَكَ ٱلۡكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوۡ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفّ وَلَا تَنۡهَرۡهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوۡلا كَرِيما وَٱخۡفِضۡ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحۡمَةِ وَقُل رَّبِّ ٱرۡحَمۡهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرا» (الإسراء: 23، 24).
ليحضنها محمد ... ايو بس كدا احنا هنموت دا هي يتطلب مني روحي
لتمسك أماني وجهه..... انت لو فديتها بحياتك مش هيكفيها ربع إلي عملتة عشانك
محمد بحزن .... انت كبرتي أمتي
أماني... من يوم ما ربنا رزقني بحبك
ليحضنها وكان اخر حضن
(((( عشان الناس إلي هتقول اومال أول جزء في البارت الاول كان إي كان لقائهم التاني كان بيعرفها خلاص أنه هيتجوز)))
باك
أحمد... بصدمة ..... مش معقول انتي إلي طلبتي منه يتجوز غيرك
أماني بقوة .... ايو ولو رجع بيا الزمن تاني هخلية يتجوز عارف لي عشان هو بغضب أمة علية كان هيخسر دنيا وآخرة نممكن تقول حبنا حب نفي وكنا عارفين ذي ما ربنا باعد بينا في الدنيا هيقربنا في الاخرة
شايف الفرق بين حبك و حبنا انت كنت عاوز تموت وانت مش همك اخرتك ي راجل حرام عليك دا
قال رسول الله : "من قتل نفسه بحديدة؛ فحديدته في يده يتوجأ بها في بطنه في نار جهنم خالدا مخلدا فيها أبدا، ومن شرب سما فقتل نفسه؛ فهو يتحساه في نار جهنم خالدا مخلدا فيها أبدا، ومن تردى من جبل فقتل نفسه؛ فهو يتردى في نار جهنم خالدا مخلدا فيها أبدا"».[3] والعذاب
كل ذالك وأحمد يقف مصدوم كيف وصل بة الحل إلي ذالك الوضع كيف كان سيخسر اخرتة بسب شئ ظنة أنة حب
أماني ... تعرف ي احمد انت اتبعت هواك ودا من اسواء الأشياء إتباع الهوي
فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ﴿١٣٥ النساء﴾
فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ﴿٢٦ ص﴾
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿٣ النجم﴾
وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿٤٠ النازعات﴾
أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ ﴿٨٧ البقرة﴾
وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ ﴿١٢٠ البقرة﴾
لقد تهاوي جسد احمد ووقع علي الارض مت كمية الصدمات إلي بيسمعها هو كان بعيد عن ربة بهذة الدرجه انفسة جعلتة يصل إلي هذا الحد من ضعف الإيمان لينهار ويبكي لتنزل أماني إلي مستواة
أماني... احمد انت انسان كويس بس محتاج تسيطر علي نفسك
لينظر لها احمد و يرتمي في حضنها ويبكي
لتتفاجاء بحركتة في بداية الأمر ثم تحضنة لعله الآن عرف غلطة ومحتاج أحد يساعدة علي الإصلاح
/////////// Amany Elmaghraby
محمد بعد مساق العربية بسرعة البرك بسبب الغضب والنار إلي قادت في صدرة بعد أن هداء تذكر بنته فرجع عشان ياخدها شاف المنظر كالآتي
أحمد يجلس في الأرض واماني بحضنة ليغضب وغيرتة تتحكم فية ليذهب
وينتشلها من احضانة
أماني... محمد أنت بتعمل اي
محمد ... مسمعش صوتك لحد منوصل البيت ليكي ابوكي يترد علية بدل جو العشق اللمنوع إي عايشه محمد طليقك دا
أماني... محمد الموضوع انت فاهمة غلط
ليقترب منها ويمسك زراعها بغضب بعد أن أجلس ابنته.... قولت مش اسمع ليكي حس فاااهمه اتفضلي علي الزفت
لتسير أماني إلي العربية وهي تنظر إلي مكان احمد
ليلاحظ محمد هذا ويزداد غضب ويصرخ فيهاااا... ياااالي
أماني... حاضر
لتركب في العربية بصمت دون أن تحدثة لانها لأول مرة تشاهد عصبيتة
ليقود محمد بسرعة البرك إلي البيت
محمد ... انزلي
أماني... محمد اسمعني
محمد ... اشششش ولا حرف انا مين اصلا عشان اسمع ولا تبرري ليا انا مجرد واحد كان
ليحمل بسخرية ها ولا بلاش
يالي ي أماني
اماني ... لا ي بابا
محمد بغضب .. انا قولت يالي يعني يالي
بتخلف البنت وتتمسك في أماني
اماني بضيق ... محمد في تي مش كد
محمد ... اوووووف عنك مطلعتي
ليضع إلي غرفتة
وهووووووب هنعرفها بكرا
((((حبيت اشكر كتير بنوتة نبهتني عن موضوع الانتحار مع أني مش كنت هموتة بس كنت هعدي الموضوع من غير قرآن واحاديث
حبيت أوضح الكل محدش ييأس من رحمة ربنا بسرعة ويفكر مليون مرة قبل مفكر يأذي٣نفسه الحب والحاجات دي كلام فارغ قدام حب الله ورسولة خلي ايمانك بربنا كبير لان مفيش احن منة مش عشان انت وحيد وملكش حد في الدنيا يبقا نلجاء لفكرة الموت والاكتئاب في حاجه اسمها قرب من ربنا ربنا موجود معاك

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close