recent
روايات مكتبة حواء

رواية ملتزمة تزوجت رجل اعمال الفصل السادس 6

رواية ملتزمة تزوجت رجل اعمال الفصل السادس 6

 


الحلقه السادسه

. لو سامحتي ياخديجه. عايزاكي.
خديجه. عيوني. عايزاني في ايه ياجميله.
البنت. بدموع. الموضوع كبير. وهياخد وقت
خديجه بتأثر لدموعها. طب تعالي نقعد في الكافتريا. واحكيلي. ومش لازم احضر المحاضره. اخدنا ايه يعني من التعليم.
البنت بأبتسامه. تعالي يلا
راحو علي الكافتريا. وقعدو.
خديجه. يلا بقا ياجميله احكي. بس عايزه اعرف اسمك ايه.
البنت. اسمي ياسمين. وانا من هنا.
خديجه. والعه معاكي. عايشه في العاصمه.
ياسمين بضحك. ههه ضحكتيني.
خديجه. المهم بقا ايه الموضوع اللي عايزاني فيه. يارب يكون عريس. اصلا اختك مفلسه اليومين دول
ياسمين. ههههههههه عريس ايه وبعدين مفلسه.
خديجه. اخدتي من وقتي كتير وانا مش ورايا حاجه. فسوف اقعدن هنا لصبح
ياسمين. لا مش هعطلك كتير. بس عايزه. اقلك. اولا انا مش معاكو هنا في الجامعه وده طبعا اكيد عرفتيه عن طريق لبسي ليا واحده صاحبتي حكتلي عنك. واقترحت عليا اني اجي اقابلك. واستشيرك في مشكلتي. وقالت. هترتاحي في الكلام معاها. وفعلا. عندها حق. اول مره. اتعامل مع المنتقبات وبالذات اللي مقفلين زيك كده. ولكن لقيتك بتتعاملي معايه كانك عرفاني من سنين مش من دقايق.
خديجه بابتسامه من تحت البيشه. ربنا يحبك ويبارك فيكي. اسعدتيني بكلامك جدا. يلا بقا ياجميله. قولي ايه الموضوع اللي عايزه استشارتي فيه.
ياسمين بحزن. انا كنت معجبه بواحد وهو كمان كان معجب بيا. وكان بيفضل يبصلي. كتير جدا. هو اكبر مني. بسنه معايه في الكليه. ومعرفشي جاب الاكونت بتاعي منين. وبقي بيبعتلي اني اكلمه. بصراحه. في البدايه. مكنتش. عايزه اكلمه. عشان ثقة اهلي. وكده. علي رغم اني من عيلة. غنيه وكده. الا اني بابا. متمسك بالعادات القديمه. مينفعشي بنت تكلم ولد. والكلام ده. واخويه لو عرف. هيقتلني. عشان. كده كنت خايفه جدا.
لغاية مابعت ليا انو مش عايز يتسلي ولا حاجه هو عايز يدخل البيت من بابه. ولكن عايز يعرف. هنتفق مع بعض ولا لا. وهل انا كمان ببادلو الشعور. ولا لا. عشان ميجبشي اهله ويحصل احراج.
فانا الصراحه بعت ليه الرد. اني بيت بابا مفتوح. ويتفضل. وطبعا قال هسالك كام سؤال كده. وكلام ورار كلام لغاية مااتعلقت بيه. وحبيته.
ياسمين وهي بتعيط. ويارتني ماحبيته. خسرت ثقة اهلي فيا. ودلوقتي. عايز. يقابلني. وانا رفضت قام مهددني اني هيقول لاخويه. علي العلاقه اللي بينا.
ممكن الموضوع ده عند بنات كتير عادي. ولكن. انا. لا. انا قلبي بيتقطع. من كتر تأنيب الضمير. انا عارفه اني بعيده. عن ربنا. بس. بجد انا مش عارفه اعمل ايه ولا اروح فين.
ياسمين. وبكاءها. بيزيد. بالله عليكي ياخديجه ساعديني. وخليكي معايه. انا ضايعه. ومش عارفه اعمل ايه. مش عايزه اخون ثقة اهلي اكتر من كده. بابا مريض. مش هيستحمل
ان بنتو حبيبتو تروح تكلم واحد من وراهم.
واخويه هيقتلني لوعرف اعمل ايه انا بحمد ربنا. اني صاحبتي حكتلي عنك. ولما. حكتلي. كلامك. انا اتأثرت جدا وفوقت والحمد لله اني فوقت. بدري. قبل مااندم دنيا واخره.
خديجه. بصي بقا. انا مش هقول اللي عملتيه ده. صح. لاني انا وانتي. عارفين انو غلط. لانك للاسف. جعلتي ربنا اهون الناظرين. ليكي. كنتي خايفه باباكي او اخوكي يعرف او يشوفك. ولكن. مش خايفه وربنا شايفك وانتي بتعصيه. مش خايفه ملك الموت ينزل يقبض روحك وانتي فاتحه الشات وبتكلميه. مش خايفه من نظرة الغضب اللي ربنا بينظرها ليكي وانتي بتعصيه. وبتجعليه. اهون الناظرين. حتي. لو اتنين بيحبو بعض واتجوزو. صدقيني. العلاقه اللي بتبدأ بالحريم. مستحيل ربنا يبارك فيها. الا لو تابو ورجعو لربنا تاني. كويس انك فوقتي.
ياسمين. ببكاء. طب اعمل ايه ياخديجه. انا متاكده اني ربنا مش هيسامحنى بسبب اني جعلته اهون الناظرين.
خديجه. اولا اتاكدي اني ربنا غفور رحيم. توبي الي الله. وربنا هيقبلك ومش كده وبس لا ده هيفرح بيكي كمان من شدة فرحه بيكي النبي وصفها بواحد. كان مسافر في الصحرا. وهو ماشي. ومعاه. الجمل بتاعه وعليه الاكل والشرب اللي هيفضلو معاه لغاية مايوصل في المكان اللي رايح ليه. المهم نزل وقال هنام شويه. نام وصحي. لقي الجمل بتاعه مش في مكانه. فضل يبص يمين وشمال وفضل يبص وراه مفيش حاجه. قال خلاص انا هموت. لو مش من الجوع والعطش. اكيد الليل هييجي. وتعبان او اي حاجه. هتقضي عليا. وراح. نام تاني وانتظر موته. فتح عيونو. شاف الجمل بتاعه وعليه الاكل والميه. من شدة فرحته. قال اللهم انت عبدي وانا ربك.
يعني ربنا من شدة فرحته بتوبة عبده. بيبقي. اكتر من فرحة الراجل ده.
ياسمين بابتسامه. ربنا رحيم قوي. انا بحبه جدا. وبعد كلامك ده. حبيته اكتر واكتر.
بس. في حاجه. هو انا لازم اعترف لاخويه بالعلاقه دي. اكيد. مش هيثق فيا تاني.
خديجه بابتسامه. مش لازم تحكي لحد. الله بيحب الستر. هو اسمه الستير. يحب الستر والحياء. ادعي ربنا يسترك واعملي للاخ اللي بتكلميه ده بلوك من حياتك. ولا كانو كان موجود. ومش لازم تجهري بالمعصيه ابدا ابدا. وادعي ربنا يبعده عنك .وصدقيني. ربنا مش هيخذلك ابدا. الله حيي كريم يستحي ان يرفع العبد يده الي السماء ان يردهم صفرا. قولي رجعت ليك يارب اتقبلني. صدقيني هيقبلك.
ياسمين بحزن. طبعا انتي اكيد اخدتي فكرة وحشه عني
خديجه بضحك. ليه كنت هتجوزك واكتشفت انك بتحبي واحد تاني. هو انا اعرفك اصلا. انتي مين. وايه اللي جابك هنا.
ياسمين. بضحك. ههههه ايه فقدتي الذاكرة.
خديجه بابتسامه بصي انتي حكيتي ليا
والحمد لله قررتي تفتحي صفحه جديده وبس. متفكريش في الماضي. حتي انا انسينى

google-playkhamsatmostaqltradent