recent
روايات مكتبة حواء

رواية منورة يا حماتي (حماتي ملاك) الفصل االخامس 5 بقلم هايدي محمد

رواية منورة يا حماتي (حماتي ملاك) الفصل االخامس 5 بقلم هايدي محمد


أم رتيبة : يابنى تانية مين بس ... فتكات بنت خالتك غنية وهترفعنا معاها
سامح : مش هينفع ياحجة أنا في دماغى واحده تانية زى ماقلتلك
أم رتيبة : مين دى وبنت مين وأهلها معاهم ولا لأا
سامح : دى بنت ناس طيبين ظروفهم على قدهم ويكفي إنها ملتزمة وتعرف ربنا
أم رتيبة : ياخويا بلانيلة إحنا ناقصين فقر وقرف أنا مش موافقة
سامح : عمرى ماقبل آخد قرش من مراتى وادعيلي بس إنها توافق مش احنا
أم رتيبة : يالهوى كمان ليه هو احنا هناخد ملكة جمال الحارة
سامح بضحك : لا هناخد أول واحده قلبي يدقلها
......
نرجع تانى لذكريات يوم الصباحية
تخرج ريحانه وممدوح لأم رتيبة
ريحانه : حقك عليا ياماما تزعليش منى
أم رتيبة : ابعدى عنى هو انا ناقصة قرف قال ايه عاوزه تبعدنى عنابنى وعاوزانى أستأذن في بيتى كمان هو كان ورث أبوكي
ممدوح : بوسي راسها يابنت ال...
ريحانه تبوس راسها : معلش مش هعمل كدا تانى
ممدوح : خلاص ياما بقي
أم رتيبة : عشان خاطرك بس يابنى والله
ريحانه ......
ممدوح : شالله يخليكي ليا ياحجة
أم رتيبة : انا جهزت الفطار تحت لما لاقيت مراتك دى مش راضيه تتحرك فضل بس كم حاجه اعملها واطلعلك بيه و...
ممدوح : ده بارضوا كلام يا حجه .. ريحانه قومى فزى كملى انتى الفطار تحت واطلعينا بيه على هنا يللا وبعد كدا شوفى أمى عاوزه تعمل غدا ايه
ريحانه : حاضر
تنزل ريحانه بيت حماتها وتكمل تحضير الفطار وتبكى بحرقه على حظها ... عروسة بتعمل اكل يوم صباحيتها وتنضرب كمان الصبح
خلصت تحضير الفطاغر وطلعت شقتها فوق
أم رتيبة قدام ابنها : تعالى يا حبيبتي يا مرات ابنى اقعدى جنبي هنا
خلصوا فطار وطبعا ريحانه هى اللة شالت الأكل وغسلت المواعين ... وبعد شوية بدأت الناس تيجي تبارك للعروسين
خالة ممدوح وعمتو وناس من الجيران
يدخل الكل وأم رتيبة ترحب بيهم
أم رتيبة : ياريحانه تعالى ياحبيبتي سلمى
تخرج ريحانه من أوضة نومها تسلم على الموجودين
أم رتيبة : ثوانى أجبلكوا حاجه تشربوها
ريحانه : خليكي يا ماما
ام رتيبة بلوى شفايفها : يا شيخه اتوكسي من إمتى ده خليكي من شويه كنتى عاوزه تطرديني
حبيبة تكظم غيظها
تخرج أم رتيبة تحمل المشروبات
أم رتيبة : معلش بقي حاجة على قدنا
أختها : ليه يا اختى هى العروسه ماجابتش مشروبات
ام رتيبة : ياختى بلا نيلة خليني ساكتة أحسن بس عشان مندوح
عمت ممدوح لريحانه : إيه ياختشي هو انتى مش زى العرايس ولا إيه
ريحانه : تقوم تجرى كاتمه دموعها لحد ماتوصل أوضتها
ممدوح : مالك في ايه
ريحانة : شايف طنط هو احنا مش اهلى جابوا مشروبات وخزين ليه بتقول اننا مش جبنا حاجة
ممدوح : اهدى بس تلاقيها ماتقصدش
ريحانه : أنا هتصل بابويا ييجي ياخدني من هنا
تدخل ام رتيبة
.....
نرجع للواقع
يعدى اليوم وتصحي همسه تانى يوم تقوم تصلى فرضها وتخرج
ام همسة : صباح الخير يا مغلبانى
همسة بهدوء عكس الطبيعي : صباح النور
ام همسة قربت من همسة : مالك يابنتى جرالك ايه
همسة : ماليش ليه يعنى
أم همسة : مش عوايدك الهدوء
همسة : معلش هتأخر على الشيفت بتاعى سلام وخرجت
أم همسة وهى واقفه : أقطع دراعي ان البنت دي فيها حاجة
تنزل همسة تروح المستشفي وتقابل ميادة
همسة بهدوء : صباح الخير
ميادة باستغراب : صباح النور مالك ياهمسة في حاجة
همسة : مافيش
ميادة : أصل مش عوايدك
همسه بعصبية : مصدعه شوية بس وتسرح بخيالها
تلاقي الإنسان اللى قلبها دق ليه
تفضل متنحة شوية
سامح : سلام عليكم
همسة : عليكم السلام
سامح : لو سمحتى ينفع أدخل أقابل صاحبي
همسة : اه ينفع اتفضل
سامح : ممكن كلمة على انفراد
همسة : اوك
سامح : ....
ياترى سامح هيعرض حبه على همسة ازاى ... وهل هى هتوافق ولا لأ
تابعونا
يتبعاتى
حماتي_ملاك


google-playkhamsatmostaqltradent