recent
روايات مكتبة حواء

رواية معاقة لكن اعشقها الفصل الثالث 3 بقلم الاء محمد

رواية معاقة لكن اعشقها الفصل الثالث 3 بقلم الاء محمد 


🍀الحلقة الثالثة🍀
في اليوم الثاني في مجمع شركات صقر المنشاوي
في المبني الرئيسي🏢
داخل مكتب مالك الخاص
مالك وهو يقوم بإمضاء بعض الأوراق يوجه كلامه لإيمان السكرتيرة: إيمان اه اخبار المسابقة الجديدة تم الإعلان عنها ولا لسه
ايمان: ايوه يا فندم بعتنا دعوات لجميع المدارس والنوادي كمان
مالك: كويس خلاص تقدري تاخدي الملف وتروحي
﴿يمتلك مالك شركة خاصة به بعيدا عن شركات صقر المنشاوي شركة خاصة لدعم المواهب الفنية﴾
إيمان وهي خارجة من المكتب يُفتح الباب
ليدخل جاسر صديق مالك المقرب
جاسر وهو يدخل المكتب: ميمو حبيب قلبي
مالك: اخيرا شرفت يا سيادة الرائد اتأخرت ليه
جاسر: الشغل واخد كل وقتي والله
مالك: ربنا يكون في عونك
مالك: جاسر كنت عايزك في خدمة صغيرة كده
جاسر: انت تؤمر يا ميمو خير عايزني في اه
مالك: كنت عايزك ....................................
جاسر: بس كده من عنيا يا مالك باشا بس طبعا حضرتك عارف ان الرائد جاسر مش بيعمل حاجة ببلاش 😎
مالك: قول يا لمض عايز اه😏
جاسر: عايزك تعزمني علي الغدا 🍲🥪اخوك والله هفتان من شغل الداخية
مالك: هههههههه😂 بس كده من عنيا يا جاسر بيه
جاسر: تسلملي عيونك يا ميمو
**********************************
في المدرسة
الاء: نعم يا ميس حضرتك طلبتيني
ريهام﴿وكيلة شئون الطلبة في المدرسة﴾: الاء في شركة مسابقات فنية بعتو لنا دعوة علشان مسابقة إلقاء الشعر وانا رشحتك
الاء بفرحة:😲😃 بجد يا ميس شكرا لحضرتك طيب هي المسابقة امتي علشان احضر قصيدة اقولها
ريهام: بعد بكرة
الاء: 😲بعد بكرة بس انا لسه محضرتش حاجة مش هنلحق
ريهام: حضري اي قصيدة حفظاها يا الاء وأستاذ انور مدرس اللغة العربية هيساعدك
الاء بأبتسامة: حاضر يا ميس
بعد انتهاء اليوم الدراسي
فريدة: الاء بليز بليز🙏 قولي لي ميس ريهام قالتلك اه ومخليكي فرحانة كده😃
الاء بأبتسامة مكر: لا مش هقولك غير لما تجبيلي شوكلاته ? الأول🍫
فريدة: هجبلك هجبلك واحنا رايحين الدرس
الاء:وعد
فريدة: وعد
الاء: ميس ريهام قالت لي ان في شركة مسابقات فنية بعتت دعوة للمدرسة علشان تشارك في مسابقة الإلقاء والميس رشحتني
فريدة:😲😃بججججد يا لولي فرحتلك والله يا روحي وأخيرا حلمك هيتحقق
الاء: ايوه اخيرا ادعيلي🤲 بس يا فوفا اكسب واحقق حلمي السنة اللي فاتت حلمي ضاع بسبب استهتاري😞 بس السنادي مستحيل هعمل اي حاجة علشان يتحقق
فريدة: ان شاء الله يا حبيبتي هتحققي حلمك وتطلعي الأولي كمان بس ما تنسيش ان في حلم تاني اتمني ما تنسهوش
الاء: ما تخافيش مش ناسية هعمل كل جهدي علشان احقق احلامي ادعيلي بس 🤲
فريدة: يارب يا قلبي يلا بقا نروح علشان ما نتأخرش عندنا دروس يا هانم
الاء: حاضر يلا وكمان علشان ماما ما تقلقش عليا
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عند ياسمين ومعتز
ياسمين: اتفضل الفلوس اهي💵
معتز: تسلمي لي يا حبيبتي
ياسمين: مش هتقول لي بقي اه الخطة اللي في دماغك يا حبيبي علشان ناخد ثروة مالك ونخلص انا زهقت منه ونفسي نخلص الموضوع ده ونعيش حياتنا
معتز: اسمعي يا حبيبتي😈........................
ياسمين: 😲اه الدماغ الشريرة دي يا ميزو
معتز بغرور: ده ولا حاجة ده اقل حاجة عندي😈
ياسمين:بس يارب تنجح وما نتكشفش
معتز: ما تخفيش بس نفذي اللي قولت عليه انتي بالحرف الواحد وكلميني
ياسمين: تمام سلام بقي علشان متأخرش
معتز: سلام يا حبيبتي
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في منزل الاء 🏡
انتهت الاء من صلاتها وجليت علي مصليتها تدعي الله ان يكون معها
الاء: يارب انت واحدك اللي عالم انا مريت بايه في حياتي يارب اقدر اكسب في المسابقة واطلع الأولي واقدر اجيب مجموع وادخل الكلية اللي نفسي فيها يارب حنن قلب ماما عليا انا مش عارفة انا عملتلها اه علشان تعاملني كده انت وحدك اللي عالم يارب اه اللي في قلبي يارب انا خايفة اوي انت رزقتني بنعمة كبيرة اوي بس انا خايفة حد يتنمر عليا في يوم من الأيام يارب كن معي يارب وقويني علشان اقدر اكمل طريقي في الحياة
بعد ما انتهت من الدعاء 🤲 سمعت صوت موبايلها بيرن📲 وأول ما رأت أسم المتصل ابتسمت🙂
الاء بأبتسامة: الو ايوه يا بابا
والد الاء﴿محمود﴾: عاملة اه يا احلي لولو في الدنيا
الاء: الحمد لله كويسة يا بابا وانت
محمود: الحمد لله يا حبيبتي وحشتيني اوي
الاء: وانت اكتر هتيجي امتي
محمود: بعد بكرة ان شاء الله
الاء: ان شاء الله هستناك
محمود: ان شاء الله سلام وسلميلي علي زياد وماما
الاء: حاضر سلام
محمود والد الاء يعمل في شركة ويسافر دائما لأن ظروف عمله تتطلب السفر.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في المساء كان مالك عائد الي المنزل لكن في الطريق لاحظ بنت ترتدي فستان أبيض وكانت تقف في حديقة كبيرة مليئة بالأزهار
نزل مالك من العربية وذهب إليها وظل واقف بعيدا عنها وهو يتأمل ملامحها وأول ما لاحظة وجوده شعرت بالخوف وركضت سريعا بعيدا عنه وركض مالك ورائها ونادي عليها كثيرا بس لا تجيب له وظلت تركض
مالك: لا لا تعالي ما تمشيش انا مش هأذيكي ارجوكي ما تمشيش
وفي لحظة وقفت وهي تمسك وردة 🌷في يدها لكن هذه الوردة كانت مختلفة مميزة عن باقي ورود الحديقة ومدت يدها له بالوردة وقالت له......................
google-playkhamsatmostaqltradent