رواية معاقة لكن اعشقها الفصل الرابع 4 بقلم الاء محمد
الحلقة الرابعة
وقالت له بأبتسامة: قريب
لينهض مالك من نومه علي صوت رنين المنبه الساعة الخامسة صباحا ظل مالك جالسا علي فراشه ويفكر في هذا الحلم وفي هذه البنت الذي جاءت واقتحمت احلامه كان يريد أن يعرف اه السبب في هذا الحلم وماذا كانت تقصد لما قالت له قريب
وبعدما أجهد عقله من التفكير نهض وقام بتغيير ملابسه وذهب ليمارس عادته اليومية ككل صباح الجري
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
الساعة التاسعة صباحا
في المدرسة
انور﴿مدرس اللغة العربية﴾: ماشي يا الاء كده تمام كده احنا خلصنا وراجعنا كل القصيدة اللي هتقوليها في المسابقة بالتوفيق ان شاء الله
الاء: إن شاءالله يا مستر متشكرة لمساعدة حضرتك
انور: الشكر لله
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في مجمع شركات صقر المنشاوي
في المبني الرئيسي
داخل مكتب مالك
مالك: الو ايوه يا حبيتي عاملة اه انتي والولاد اه تليفونك ماله كل ما اكلمك القيه مقفول
نرمين﴿اخت مالك متجوزة لديها ولد اسمه آسر عنده خمس سنين وأية عندها سنة وتعيش في إيطاليا هي وزوجها﴿احمد﴾: معلش يا حبيبي اصل تليفوني وقع في الميه وكل الأرقام اللي عليه اتمسحت علشان كده معرفتش اتصل بيكم قلي انت عامل اه وماما وبابا عاملين اه
مالك: الحمد لله بخير بيسلموا عليكي مش ناوين تيجوا تقعدوا معانا انا لحد دلوقتي ما شفتش ولاد اختي غير في الصور تعالوا بقي عايز حد يقولي يا خالو
نرمين :هههه م انت عارف يا مالك احمد مشغول دايما هنبقي نيجي لما ياخد اجازة
مالك: انا لو اعرف انك لما تتجوزيه هياخدك مننا كده مكنتش خليته يتجوزك قوليلي هو فينه بكلمه مش بيرد ولا مش عايز يكلمني
نرمين بارتباك: لا يا حبيبي بس عنده شغل
مالك بأبتسامة: ماشي يا حبيبتي سلام وسلميلي عليه وعلي الولاد
نرمين بأبتسامة: ماشي يا حبيبي سلام
بعد ما أغلقت الهاتف
احمد بعصبية وهو يدخل الغرفة: انتي يا هانم
ليدخل الغرفة ويراها وهي تغلق الهاتف
أحمد بعصبية: اه ده هاتي التليفون ده كنتي بتكلمي مين ها
نرمين بخوف وتوتر: لا لا ولا حاجة دي واحدة صاحبتي كانت بتسأل عليا
احمد قام بفتح الهاتف ليري اسم مالك: قولتيلي واحدة صاحبتك هاه امال اه اللي جاب اسم اخوكي هنا ها
نرمين وهي بتعيط: ثانية واحدة بس هقولك
احمد قام بضربها علي وجهها لتقع نرمين علي الارض: انطقيييييي
نرمين بدموع: ما فيش اصل كنت بتصل بيه علشان اطمن علي بابا وماما بس مش اكتر لكن والله ما قلتله حاجة
ليمسكها أحمد من خصلات شعرها وبعصبية:وانا قولت اه ها قولت اه مش انا قولت لك ان ممنوع تتكلمي مع حد خالص وخصوصا عايلتك ها
نرمين بدموع وضعف: ايوه ايوه قلت بس انا كنت عايزة اطمن عليهم بس وعد دي اخر مرة مش هتحصل تاني صدقني
احمد: انا هوريكي علشان تبقي تتطمني عليهم تاني
واسر وأية كانوا جوا في أوضتهم بيعيطوا
ليبدأ احمد بوصلة ضربه واعتدائه عليها كالعادة وبعد قليل رحل أحمد بعد أن قام بتعذيبها باسوأ الطرق
جلست نرمين علي الأرض وتهبط الدموع من عينيها كالفيضان لينعاد شريط حياتها من اول ما اتجوزت احمد
فلاش باك
مالك بتنبيه: خلي بالك من اختي يا احمد اوعي تزعلها دي حياتي
احمد بأبتسامة: في عنيا يا مالك انت بتوصيني علي روحي
كريمة﴿ والدة نرمين ومالك﴾ بدموع وحزن علي فراق نرمين: خلي بالك من نفسك يا روح ماما وكلميني كل يوم
نرمين: حاضر يا ماما ما تعيطيش بقي لأحسن اعيط انا كمان والمكياج يسيح وابقي شبه الغوريلا يرضيكي ابقي شبه الغوريلا
كريمة وهي بتمسح دموعها: لا ما يرضنيش خلاص انا مش هعيط اهو
مالك بأبتسامة: خلاص بقي يا ست الكل سبيهم كده هيتأخروا علي الطيارة
كريمة: مش هاين عليا فراقك يا بنتي يلا روحي مع جوزك يا حبيبتي
احمد ونرمين ركبوا الطيارة ووصلوا إيطاليا في منزل احمد ونرمين
احمد: اتفضلي يا حبيبتي مبروك
نرمين: الله يبارك فيك يا حبيبي
احمد: نرمين انا حابب اقولك علي حاجة
نرمين: اتفضل
احمد: انتي عارفة انا بشتغل اه
نرمين: ايوه في شركة أدوية
احمد: نرمين انا بشتغل مساعد لأكبر زعيم مافيا في إيطاليا والمافيا دي بتشتغل في الأدوية الفاسدة والسلاح والمخدرات كمان وتجارة الأعضاء انا بس حبيت اوضحلك كل حاجة علشان تبقي عارفة ظروف شغلي اه حاجة كمان اهلك ممنوع تكلميهم إلا بإذن مني
انتي عارفة مصر كلها بتدور عليا وانتي مترضيش ان جوزك يتقبض عليه صح ولا اه وياريت تنسي مصر لأنك مش هترجعي هناك تاني إلا علي جثتي وطبعا ده مش هيحصل لأني لو هموت هتموتي قبلي او معايا انا حبيت اوضحلك الموضوع واتمني تتقبليه علشان نبقي مبسوطين في حياتنا
نرمين بمزاح علي اعتقاد ان احمد يمرح معها: ههههه انت بتهزر قول لي اللي انت بتهزر
احمد بجمود: لا انا مش بهزر انا بتكلم جد
نرمين بدموع بعدما رأت انه جدي: انت بتقول اه انت اتجننت وكمان عايزني اتقبل واعيش معاك عادي بعد ما كدبت عليا وطلعت رجل عصابة انت مجنون صح هاه مجنون انا هرجع مصر دلوقتي حالا ومش هتقدر تمنعني
واتجهت إلي الباب لكي ترحل لكن كان أحمد أسرع منها وأمسك بيديها
احمد: انتي مش هترجعي مصر غير علي قبرك انتي هتعيشي معايا هنا برضاكي او غصب عنك والأحسن تعيشي معايا برضاكي علشان انتي لسه ما تعرفنيش كويس وسابها وخرج
باك
ياسمين: اااااه يا ماما وحشتيني اوي اوي انتي ومالك ربنا يسامحك يا بابا انت اللي عملت فيا كده بس انا كمان غلطانة انا اللي وفقت عليه من غير ما اعرفه كويس حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا أحمد يارب اقدر اخرج انا وولادي من هنا بسرعة يارب
وفي لحظة سمعت صوت نرمين بكاء أطفالها لتذهب إليهم سريعا وتضمهم إلي صدرها
نرمين بدموع: ما تخافوش يا حبايبي ان شاء الله ربنا هيبعتلنا اللي هينقذنا من هنا واثقة في رحمتك يارب
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ في المساء
عاد مالك من العمل وقام بالأستحمام وذهب الي النوم
ليسمع صوت رنين هاتفه وأول لما رأي أسم المتصل زفر بضيق
مالك بضيق: الو
ياسمين : ايوه يا ميمو عامل اه
مالك بضيق: افندم عايزة اه
ياسمين : مش عايزة حاجة بطمن عليك
مالك: شكرا انا كويس حاجة تاني
ياسمين: ايوه كنت عايزة اعزمك علي العشاء بكرة
مالك: مش فاضي
ياسمين: طب ارجوك تعال بس حتي خمس دقائق
مالك: لما اشوف
ياسمين: ما فيش حاجة اسمها هشوف هستناك سلام
أغلق مالك هاتفه من غير رد بيكره طريقة كلامها وأسلوبها في الحوار
ووضع رأسه علي مخدته وأتمني أن يحلم بذلك الحلم الذي رآه أمس مجددا
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في الصباح
الاء في غاية التوتر هذا ميعاد دخولها علي المسرح للإلقاء قلبها يدق سريعا تشعر بالخوف في أن تنسي كلمة أو ترتبك علي المسرح كالعام الماضي
الاء بخوف : يارب كن معي يارب
دخلت الاء إلي المسرح وبدأت بتقديم نفسها والقت القصيدة
وبعدما أنهت رأت شخص يرتدي ملابس كالأغنياء ويجلس بتكبر
وقال لها
........: اسف يا انسة انتي مرفوضة
الاء بدموع: بس ليه
........: علشان انتي معاقة الأحسن تقدمي في مسابقات المعاقين بس مش هنا للأسف
الاء..............
................... استوب.................
معاقة لكن أعشقها