recent
روايات مكتبة حواء

رواية بريئة احيتلي قلبي الفصل الثاني 2

رواية بريئة احيتلي قلبي الفصل الثاني 2

((بريئة احيتلي قلبي ))))

(((الحلقة الثانية)))
مراد طلع فوق بس قبل مايدخل أوضته . دخل أوضة مقفولة ومهجورة ودخل قعد علي السرير ومسك برواز في صورة امه . ايوة دي أوضتها اللي حصلت فيها الحادثة . ومن يوم الحادثة وابوه قفلها ومدخلهاش وكان مانع اي حد وخصوصا مراد انه يدخلها بس مراد وهو صغير كان بيفتح باب التراث ويدخلها ويقعد يبكي وهو ماسك صورتها . مراد كل مايدخل الاوضة بيفتكر كل اللي حصل في الليلة اياها .
مراد : عجبك اللي انا فيه مبسوطة دلوقتي وانتي شايفاني كدة . انتي موتي وارتاحتي لكن انا عايش ميت. قلبي مات وبسببلك. بسببك عمري ماقدرت احب واتحب زي كل الناس . بخاف من كل الستات علشان خاينين زيك . انا كل ليلة مع واحدة ومع ذالك عمري ماكنت مبسوط عمري ماكنت سعيد وانا بعمل كدة كل مرة بحس اني بنتقم منك انتي فيهم انتي دمرتيني يارتني ماكنت خرجت من أوضتي يومها يارتني نمت ولا شفتك كدة
وساب مراد الصورة ودموعه نزلت وبعد شوية قام وقفل الاوضة وخرج وراح أوضته وطلع صورة سجي . وبص فيها وبعدين رماها علي الكمود ونام .
(في الصباح في مكتب مراد )
مراد :انا وفقت يا فهمي اني اخد بنتك سجي الكبيرة بدل الفلوس بس مش حتجوزها رسمي لا طبعا حتجوزها عرفي . واعمل حسابك يوم الخميس تجبها وتجيلي في العنوان ده دي شقة الزمالك بتاعتي والمحامي حيكتب الورقة هناك فاهم
فهمي :بس . ببببس
مراد:ايه بتبسبس ليه مالك
فهمي :اصل خايف سجي ماتوفقش . وخصوصا لما تعرف انك حتتجوزها عرفي
مراد :نعم انت حتيجي دلوقتي تقولي توافق ولا لا انت نسبت انك امبارح كنت حتبوس جزمتي علشان اوافقة . انت تتصرف يوم الخميس تجبها وتيجي فاهم .
فهمي :طيب علي الاقل تعالي اتقدملها علشان اقدر اقنعها
مراد:لا لا انت اكيد اتجننت . اتقدم لمين انت صدقت نفسك اني حتجوزها بجد ولا ايه . انت عارف كويس اني حخدها اقضي معاها يومين وبس متعشي الدور بقي
(في بيت فهمي )
فهمي في أوضته بيفكر اقولها ازاي . طيب اقولها ايه طيب لو رفضت . لا هي في كل الاحوال متنفعش ترفض . انا لازم افهمها الحكاية انا مينفعش اتسجن .
خرج فهمي ونده لسجي
فهمي :سجي تعالي عايز اتكلم معاكي
سجي :نعم يا بابا
فهمي :انتي جالك عريس وطلبك وانا وافقت
سجي: اتصدمت . عريس ايه يا بابا انا لسة في الجامعة وكمان انا معرفوش واصلا مبفكرش في الجواز
فهمي :لا تفكري وعموما انا خلاص اديته كلمة وكمان حتتجوزي يوم الخميس . بس هو عنده ظروف كدة تمنعه انه يعمل فرح او يتجوزك رسمي علشان كدة حيتجوزك عرفي
سجي :عيطت . انت بتقول ايه يا بابا مش ممكن انت عايزني اتجوز عرفي . وكمان واحد معرفوش ليه يا بابا ليه حرام عليك ده انا بنتك
فهمي :وهو انا حعمل ايه انا حجوزك . ده واحد مليردير معاه فلوس لو قعد ياكل فيها مش حتخلص
سجي :وانا مالي ومال فلوسه انا مش عايزة اتجوز . اسفة يا بابا مش حقدر
فهمي :نعم يعني ايه انتي بترفضي . لا انتي مينفعش ترفضي . انا ممكن ادخل السجن . لو ده حصل
سجي : يعني ايه ايه علاقة جوازي من الشخص ده وان انت تتسجن . مش فاهمة
فهمي :من الاخر كدة انا اختلست مليون جنيه من الشركة ومراد بيه صاحب الشركة عرض عليا انو يتجوزك مقابل انه ميقدمش الشيكات اللي اخدها عليا لما عرف اني حرامي للنيابة . فهمتي
سجي :منهارة ومش مصدقة اللي بتسمعه . انت يا بابا تختلس مش ممكن ليه تعمل كدة . وطبعا لعبت بيهم قمار . مش كدة وخسرتهم وعايزني انا اللي ادفع التمن . اسفة انا مش حتجوزوه واللي يحصل يحصل
فهمي :انت بتكسري كلامي . وضربها قلم . ومسكها من درعها جامد اعملي حسابك انا مش باخد رايك انا خلاص اتفقت معاه علي كل حاجة ويوم الخميس حتتجوزيه فاهمة. ومفيش خروج من البيت من هنا ليوم الخميس . مفهوم
سجي :جريت علي اوضتها وقعدت تعيط ونهي كمان بتعيط .
نهي :اهدي يا سجي معلش متعمليش في نفسك كدة
سجي : بتعيط . اعمل ايه بس في المصيبة دي . ازاي اتجوز واحد معرفوش ولاعمري شوفته
نهي : والله انا حاسة بيكي ومش عارفة ازاي بابا عمل كدة. وليه بيعمل فينا كدة
سجي :لو ماما الله يرحمها كانت عايشة مكنتش تسيبه يعمل فيا كدة . انا حموت لو ده حصل . ورامي اقوله ايه اتخليت عنه ليه انا حموت يا نهي وعيطت زيادة
نهي :حضنت سجي وطبطبت عليها . معلش بطلي عياط . بقولك ايه ماتيجي نتصل بخالتوا صفية وعمو ابراهيم ونخليهم يكلموه يمكن يقتنع ويحل مشكلته دي بعيد عنك
سجي :تفتكري . ممكن يقنعوه
نهي :ايوة خلينا نجرب . انا حروح اتصل بيها
مراد ماشي بعربتيوا وماسك صورة سجي
مراد: بس انا ازاي و فقت وكمان حتجوزها من غير ماشوفها علي الطبيعة . وهو يعني جواز بجد .دي مجرد ورقة ملهاش لزمة . اه بس انا مشوفتهاش مش يمكن تكون في الحقيقة اوحش ومتعجبنيش . خلاص انا حطلع دلوقتي علي بيت فهمي واشوفها .ووصل مراد علي بيت فهمي ورن الجرس . وفتحت سجي ومراد كان واقف ومدي ظهره للباب. حاطط ايده في جيبه .
سجي :نعم . مين حضرتك
مراد: اول مالف وشه . سهم من جمال سجي اللي زي الملاك . استغرب لما لاقاها احلي كمان من الصورة وقعد يبصلها بإهتمام منبهر بجمالها .
سجي :يا استاذ . حضرتك عايز مين
مراد:بعد مارسم الجدية علي وشه
مش دي شقة فهمي
سجي :استغربت . فهمي كدة من غير اللقاب ده حتي بابا قد ابوه واضح انه قليل الزوق . وانت مين وعايز بابا ليه
مراد:زقها ودخل . روحي انهيلوا
سجي :انت يا بني آدم انت ازي تدخل كدة من غير ماحد يسمحلك هي وكالة من غير بواب .
مراد :انتي مجنونه انتي ازي تكلميني كدة . انت عارفة بتكلمي مين
سجي :والله هو ده اللي بحاول اعرفه من الصبح انت مين
مراد: مراد سلام
سجي :تنحت . وبتكلم نفسها. مراد سلام صاحب الشركة اللي بابا عايز يجوزهولي
مراد :ايه متنحة ليه. بس تعرفي يعني شكلك مش بطال . ولوإنك يعني متستهليش المبلغ اللي ادفع فيكي بس مش مشكلة انا مبستخسرش حاجة في نفسي . بحب انبسط مش مهم الفلوس
سجي:اتغاظت منه ومن طريقة المهينة وحاست انه قاصد يجرحها . بس انت اللي شكلك يسد النفس
مراد:اتجنن . انا.!! انا اسد النفس . ده احلي بنات البلد تتمني نظرة من مراد سلام وتيجي واحدة زيك تقولي كدة
فهمي . كان نايم وقام علي صوت زعيق سجي ومراد
فهمي :في ايه ايه الصوت ده.. اااااهلا مراد بيه منور والله. ومد فهمي ايده لمراد
مراد:قعد وحط رجل علي رجل وممدش ايده لفهمي وبصلة نظرة احتكار .
يجي:اتضايقت منه وحاست انه قاصد يهنهم ويجرحهم
فهمي : والله حضرتك متعرفش انا سعيد قد ايه انك شرفتني
مراد :بس انا مش سعيد . هي دي بنتك اللي قولتلي انها متربية . دي عايزة تتربي من اول وجديد . وبص لسجي بتوعد . وعلي ايدي
سجي :علي فكرة انا متربية احسن منك وبلاش الثقة الزايدة دي اصلا مين قالك اني موافقة
مراد :لا انتي اكيد مجنونة . انتي ايه الكبر ده اشحال ما ابوكي اتحايل عليا علشان اخدك اقضي يومين معاكي قصاد الفلوس اللي سرقها . كنتي عملتي ايه
سجي :عيطت . ومصدقش اللي قاله وسألت باباها الكلام ده صحيح
مراد : وانا حكدب عليكي طبعا صح اعملي حسابك يوم الخميس ابوكي لومجيتيش . حيتسجن انا ماشي .
سجي :جريت علي أوضتها وقعدت تعيط


google-playkhamsatmostaqltradent