رواية وجه في الذاكرة الفصل السادس عشر 16 بقلم نرمين قدري
الفصل السادس عشر بقلم نرمين قدري
فتحت فريده الباب . عمتي انتي بتتكلمي مع مين .
زينب بخضه هو في حد يفتح الباب كده انتي يابت بقيتي قد البغله ولسة متعلمتيش ..
فريده/عمتي متوهيش في كلام انتي كنتي بتكلمي حد وانا سمعت كل كلام .. انتي عارفه الفلوس دي من مين صح
زينب /انتي انهبلتي يا فريدة ولا شكل موضوع ابنك ده اثر علي مخك روحي نامي واستغطي كويس ياضنايا
فريده/ماشي ياعمتي براحتك بس انا وراكي وراكي لما اشوف اخرتها ..
اطمنت فريده علي اياد وخرجت وهي تنظر لعمتها نظرات شك وحيرة
زينب في نفسها /هي مالها مقصوفة الرقبه دي بتبصلي كده .
خرجت فريده ودخلت الأوضة براحة علشان متصحيش سليم خافت ليكون نام .. ولكن دخلت وجدته يتحدث في التليفون
سليم /أيوة زي مقلتلك اهم حاجة تكون صغيرة ومتبنش
وعوزاك تحطها في كل مكان وتعملي كونكت علي الموبايل والاب توب .تمام يلا الصبح أن شاء الله اشوفك قدامي سلام
فر يده /انا بتكلم مين دلوقتي انا كنت فكرتك نايم
سليم/ ابدا ده شغل اصل السيستم بتاع الكاميرات في شركة وقع فكنت بكلم المهندس علشان الصبح يجي بدري يظبطه
فريدة/ اممم ماشي يلا تصبح علي خير يا سولي
سليم/ مساكها من أيدها هو ايه اللي تصبح على خير انتي مش واخده بالك أن الكلام اللي عاوزين نقولو مش بيكمل دانا عندي كلام انما ايه تعالي بس لما احكيلك علي كلام ده
واخدها سليم في حضنه وذهبوا في عالم الأحلام
نروح بقي لغاده هانم علشان سولي وديدا وراهم كلام كبير عاوزين يحكو يلا بقي عيب خلينا في الست غاده
غاده /. الو ايوة ايه بتصل بيك من بدري مش بترد عليا ليه
مجهول،/ انطقي عاوزة ايه مش فاضي
غاده / اصل انا فكرت في حاجة تبعد سليم عن فريده
مجهول/ هي مشكلتك دلوقتي سليم وفريده ولا الولد
طبعا الولد يا غبيه . هو اللي حيقش كل حاجة لكن سليم
وفريده حيعملولك ايه لو سابو بعض ..
بس هبل و بطلي بقي غباء مش نقاصك ..
الا إذا كان سليم احلو في عينك دي بقي حدوته تانية ياختي
غاده/ هو مين ده اللي حلو في عيني انا لو اطول اخذقله عينه تانية . ده هو اللي قهر ابويا و كان سبب في موته
مجهول/ شوفي احنا مش حنضحك علي بعض طمع ابوكي هو اللي موته وعميلك السودا . لكن سليم واياد ملهومش ذمب .
اللي عملوه ده كان رد فعل طبيعي للابوكي عمله معاهم ومع ابوهم .. هما بس رجعو حق ابوهم اللي ابوكي ضحك عليهم في
غاده انت معاهم ولا معايا
مجهول / انا لامعاكي ولا معاهم أنا كل اللي يهمني الفلوس
غاده /,وانا . انت ناوي تسبني زي ما سيتني زمان
مجهول/ لا عندك غاده هانم انا زمان مسبتكيش انتي اللي رحتي رميتي نفسك في حضن واحد امريكاني علي اساسا أنه حيديكي الجنسية و تقعدي في امريكا
وتهربي من ابوكي .. بس حضرتك حسبتيها غلط .. وانا مبلمش بواقي غيري .. مافيش غير الغلبان زياد هو اللي دبس فيكي .
غاده/ انت ازاي تسمح لنفسك تتكلم معايا كده
مجهول / بصي ياغاده علشان كلام يبقي واضح انا ليا حق في ثروت سليم و زياد انا ابن عمهم وليا حق معاهم مش مشكلتي اني ابويا وعمي مكنوش متفقين مع بعض و عمي فضل ابوكي وشاركه وساب ابويا . يفلس والضرائب حجزت علي كل فلوسه .
غاده/ مجدي انت مصدق نفسك انك ليك حق ابوك خسر كل فلوسه في القمار لما كنا برا . وجه بكل واقحة وعاوز ياخد من فلوس إخوة .. بس عمو.رفض بديلو الفلوس وبابا كمان كان بيشجعة .
مجدي/ بقولك ايه يا غاده انتي مش عاوزة تنتقمي من سليم و انا كمان .. فلازم فلوسه تبقي بتاعتنا ازاي معرفش
كل اللي اعرفه ان اياد خطر علينا كلنا ده ابن زياد واي تحليل معفن حيأكد كلام ده . علشان كده بقولك بطلي غباء وشوفي حل ازاي تخلصي من الواد ده
غاده/ بس الموضوع حيكون صعب شوية بخصوصا بعد موضوع رميه في البسين مع اني عارفه أن سليم مش حيسكت بس ربنا يستر
مجدي/ بصي انا مليش دعوه تحرقي الواد تسميه تاخدي من أيده وترمي في شارع دي مش مشكلتي انا كل اللي يهمني فلوس ابويا ترجع
غاده/ ماشي يا مجدي بس انا شايفة أن لو فريده و سليم افترقو الموضوع حيكون اسهل لكن الاتنين مع بعض أقوياء
مجدي / مش بقولك شكله احلو في عينك . المهم اعملي اللي انتي عاوزاه بس تتخلصيني من الواد ده بسرعة
غاده قفلت الخط اعمل ايه اعمل ايه
انا لو شككت سليم في فريدا مش حيصدق الان الهانم خضرا الشريفة قعدت اربع سنين بعد زياد من غير متعرف حد مش معقول بعد متجوزت حتلعب بدليها .. لا مش راكبه
انا اشكك فريده في سليم . وهي كمان حتصدق لأنها لسة شيلالو موضوع أنه خبي عليها موضوع زياد
أيوة هو كده
اصبري عليا يا فريده لو مورتك اصبري بس حخلي عيشتك جحيم انتي بسببك زياد مكنش طايقتي ومحسيني بلزمب لازم اشوفك بتموتي قدامي في اليوم ألف مرة ..
ثم ضحكت ضحكات متقطعه والغبي مجدي فاكرني اني بساعده علشان سواد. عيونه . ميعرفش اني بكره فريده من كل قلبي ونفسي اشوفها مدمرة ..
عيله كلها أغبية اذا كان انت و ولا ولاد عمه .. انا الثروة دي كلها لازم تبقي بتاعتي بتاعتي انا وبس
نرجع لزوزو
زينب،/ انا حعمل ايه دلوقتي في المصيبه دي لازم فريدا تعرف قبل ميطب علينا زي القضي
اكيد فريده حتزعل مني قوي اعمل ايه واللهي كان غصب عني اخبي عليها هي لو عرفت كانت حتتعب قوي طايب كنت اقولها ايه اقولها أن ابوها رمها وهي لسة حتته لحمه حمرا وجري ورا مصلحته
الصباح رباح انا حكلم ناجي علشان يجي يشوفلي حل حو ناجي مفيش غيره هو اللي بيقدر عليها.
وفي صباح اليوم التالي استيقظ الجميع
سليم حاضن فريده
سليم / ديدا ديدا اصحي بقي يا قلبي فريده حببتي يلا يا كسولة اصحي علشان الفطار
فريده/. بنعاس أيوة ياسليم صحيت خلاص بس تعبت امبارح كله مش مخليني عارفة اقوم محتاجة دش سخن يفك جسمي
سليم غالي والطلب رخيص
راح سليم حامل فريده تعالي ياقلب سليم لما افكلك جسمك ميهونش عليا اسيبك كده
فريده/ سليم نزلتي انت اتجننت عيب كده العيال برا وزوزو يا خراشي دي زوز هنا حتقول علينا ايه
سليم/ ياربي حنرجع الهبل تاني بس يا فريده بس ياحبيبتي بس يا ماما ربنا هديكي انا جوزك يا قلبي جوزك مش ماشي معاكي
شلها وحطها علي طرف البانيو وملئ البانيو ماية سخنه وضع صابون الاستحمام براءحة الورد والياسمين و
و ضعها داخل الماء الساخن ببطء كأنه يخشي عليها من الكسر .
فريده سليم انا مش عارفه اقولك ايه انا بحبك قوي بجد مش قادرة اوصفلك مشاعري ازاي
سليم / وتتعبي نفسك وتوصفي ليه احنا نتكلم علطول و فجأة نط سليم معاها داخل البانيو
سليم / تعالي بقي انا اقولك انا حاسس بأية وغمز لها بس انا بقول عملي مش بكلام زيك
وحضنها واخدها جو عالمة الخاص جدااا لبيث لها مشاعره الفياضة ومدي عشق لها فهو عشقها . وعشق فريده يتخلل داخل دمه
خلصوا من الحمام وارتدو ملابسهم ونزلو الافطار دخل سليم وهو ماسك ايدك فريده وعين غاده عليهم كلها كره وغيرة
وجد سليم الكل جالس علي الفطور
سليم صباحا الورد علي عيونك زوزو
زينب صباح الخير يا ابني عاملين ايه عيني عليكم بردا مشاء الله وشكم منور
سليم وهو يحضن فريده انتي عطتيني اجمل جوهرة في عالم ربنا يخليها لي أنا بحبها قوي يزوز
زينب خالي بالك عليها بقي وحطها في عينك فريده طيبة ياسليم
سليم وهو ينظر لفريدة نظرات عشق دي في عنيا من جوا دي قلب سليم
غاده / بغيط مش نفطر بقي و لا حنصوم
زينب / وانتي اش دخلك يا ام صورم ما الطفح قدامك اتسممي
فريده / اوباااا زوزو خفي شوية احنا حناكل اهو
زينب خلاص اهو سكت
جلسو وتناولو الفطور وقبل أن تقوم فريده
انحنت علي زوز توشوشها بصوت منخفض
فريد لزينب / خالي بالك يازوز كلام امبارح لسة مخلصشي لينا قاعده مع بعض انا منستش بس افوقلك واشوفك مخبية ايه عني سلام دلوقتي يا قمر
وذهبت فريده للاطمأنان علي اياد
دخلت فريده لقت اياد وجيسي بيلعبو
فريده صباح الورد والياسمين علي احلي اولاد فطرتو
اياد/انا خلصت فطاري كله وشرلت كوباية لبن بتاعي تيتا زوزو مش رضت تمشي غير لما اشربها
فريده / شطور ياقلبي والتفتت لجيسي وعصفورتي الحلوة
اياد/ بسرعة جيسي مش رضت تشرب لبن خالص و زوز زعلت منها وانا كمان ومش اكلت
فريده/ ليه بس ياةحببتني ما تكلتيش
جيسي / بدموع أنطي فريده انا شيفاكي انتي مهتميه با اياد بس مامي مش تسءل اكلت ولا نو هي مش بتحب الاانا . هي عمرها مش تشربني لبن لو تسال انا شرب ولا نو. علطول سيباني مع الناني بتاعتي وبس وهي مش تعرف عني حاجة
انا نفس اهس بهنان. ( حنان) مامي
حضنت فريده جيسي وقالتلها اي رأيك بقي انا ممكن اكون مامتك انا كمان يعني حيبقي عندك اتنين ماما
جيسي بجد انتي ممكن تكوني مامتي زي اياد
يس يس يس
نرجع ع سليم ببتكلم في تليفون
سليم / وانتم وصلتو يعني انتم برا دلوقتي
حسن يفتحلكم الباب طايب خالي بالكم مش عاوز غلطة ومش عاوز حد يشفكم أو يشك في حاجة انتم بتوع غاز وجاين تعملو صيانه مفهموم اي غلطة انتم حرين
مر اليوم بدون اي مشاحنات وغاده بتتوعد لفريده وفريده بتتجنب غاده علي قد ماتقدر مش عاوزة مشاكل
وفي المساء فريده طلعت تنام . وسليم مازال في المكتب ليخلص الشغل
خبط باب المكتب علي سليم ابتسم فهو يعلم انها فريده
سليم خشي ياقلب سليم عارف انك مش عارفه تنامي ببعيد عن حضني دخلت وهي ترتدي قميص نوم أقل ما يقال عنه فاضح يكشف اكتر ما يداري
وقف سليم متنح فاتح فمه
ساعتها كانت نزله فريده علي سلم تنادي سليم لينام وسمعه وهو بيتكلم
فربده هي مين دي اللي مبتمش غير في حضنه