recent
روايات مكتبة حواء

رواية وجه في الذاكرة الفصل السابع عشر 17 بقلم نرمين قدري

رواية وجه في الذاكرة الفصل السابع عشر 17 بقلم نرمين قدري

ساعتها كانت نزله فريده علي سلم تنادي سليم لينام وسمعه وهو بيتكلم

فربده / هي مين دي اللي مبينمش غير في حضنها
نزلت فريده لتحت وفتحت باب المكتب وشهقت
وجدت غادة بملابس لا من غير ملابس و لفة دراعتها حول رقبه سليم ..
وسليم و واقف بدون حركه متنح !!!!!!!!!!
فريده/ ينهاركو اسود ومنيل انتي بتهببي ايه عندك يا انثي العنكبوت ايه ممشياها بلدور اخدتي زياد مني ودمرتي حياتي كلها .ولسة كمان جاية تاخدي سليم لا والله وميحصل
ومدت فريده أيدها وسحبتها من شعرها ورمتها علي الارض وقعدت فوقيها وقلعت الشبشب ونزلت عليه بيه
صحت زوز علي صوات غاده وفريده فوقها
زينب / بت يافريدة عملتلك ايه العقربه دي ثم شهقت يالهوي هو ايه اللي مقلعها كده ينيلك بنيله وليه قليلة حيا
فريدة / مش وقتو. يا عمتي الحيه دي بتلف علي سليم في نص الليل بلبس ده
زينب / نهار ابوها اسود مطلعتلوش شمس لا بقي دي تسبهالي انا شبشب ايه اللي ينفع معاها دي عاوز تتنتف زي الفرخه كله تحت صوات غاده
سليم / بس بقي كفايا مش عاوز نفس فريده قومي من عليها
فريده متجاهلة كلام سليم وعمالة تعض وتضرب في غاده و زوز مسكها من شعرها بتقطعولها
سليم / فريدا انا قلت بااس مش بتسمعي وشدها من علي غاده .. غاده خشي استري نفسك وتعالى
قامت غاده وكانت القميص انقطع من شد فريده له
سليم فريده انتي انعبطي ايه اللي عملتيه ده
فريده / انت لسة شوفت عبط ده لسة العبط جاي انا محدش ياخد حاجة بتاعتي وملكي ولا انت قاعدتك في بلاد برا خلتك تنسي ايه هي الأصول يا سليم بيه
سليم / فريده فوقي لنفسك ووطي صوتك وانتي بتتكلمي اخر مرة ححذرك في الموضوع ده . وانا مش ملك حد والأصول اللي بتتكلمي عليها علمتك أن الست تعلي صوتها علي جوزها
فريده انصدمت من كلمته . فعلا انت مش ملك حد سهله خلاص يا سليم وليها حق غاده تعمل اكتر من كده . اذا مكنتش انت كمان شجعتها .. وعلي ايه أنا سمعاك بوداني وانت بتقولها مبنمش غير في حضنك .
سليم / فريده لمي الدور وكفايا كده
وفريده / تجاهلت كلامة . عمتي صحي اياد ويلا علشان حنمشي من هنا
زوز / حاضر يابنتي من خرج من داره اتقل مقدارة يا مامنا للرجال يا مامنا للميه في الغربال
سليم /فريده بطلي هبل انا علي أخري اتمسي واطلعي نامي
فريده بعصبية / انت تسكت خالص ملكش كلمة عليا انا مشية يعني ماشية خلي الجو يفضالك ياسليم بيه ما انتو كنتو قاعدين برا يعني الكلام ده عادي عندكم يعني كلو سايح علي كلو بس لاء مش فريده اللي بتلعب بيها كرة انا لأ لأ
انا مش حاخد القلم مرتين مره من اخوك ومرة من....... لم تكمل كلامها
وفجاءة نزل قلم علي وجه فريده خرسها. .
زينب / ليه كدا بس يابني استهدي بالله وانتي يافريدة متكسريش كلمة جوزك واطلعي فوق
فريده واقفة مصدومة/ لا ياعمتي حنمشي من هنا اطلعي صحي اياد
محستش غير وأيده بتسحبها علي فوق انتي تترزعي هنا ومسمعلكيش صوت فاهمة
فريده /لا مش فاهمة ياسليم مش فاهمة وحمشي
سليم / انتي شكل القلم مربكيش
فريده / انا مش حسمحلك تمد ايدك عليا تاني فاهمة
سليم ومسكها من جهها بقوة بردو صوتك بيعلي مافيش فايده انتي مبتفهميش ثم مسكها من زراعها بقوة انا بقي حربيكي وزقها وقعت علي الارض علي ذرعها
وتركها وقفل عليها بانفتاح
ونزل تحت
زينب / خير يا بني عملت معاها ايه
سليم/ زوزو علشان خاطري ملكيش دعوة بكلام ده بس اللي عاوزك تعرفي انا عمري ما اخون فريده . فريده عشقها ببحري في دمي متقلقيش فريده دي روحي.
زينب/ بس انت بتيجي عليها جامد يابني اي واحدة تشوف جوزها في الوضع ده اكيد حتهد الدنيا وخصوصا أن فريده حبتك . وحبتك قوي كمان علشان كده هي اتوجعت قوي يابني اعذرها بالله عليك
سليم / عارف يا وزو عارف واللهي وعارف أنها عندها حق في كل كلمة بس مينفعش اهودها
متقلقيش عليها. يا وزوز بس هي عاوز شوية لجام وانا بعرف اتصرف معاها
اطلعي بقي فوق علشان عاوز افوق الحرياية معرفش ايه اللي في دمغها بلظبط ولازم اعرف لانها كده بقت خطر علينا
زينب متبعدها عنكم يا حبيبي واتقوا شرها
سليم / ياريت كان ينفع اولا هي وصية علي جيسي مينفعش اسبها تتصرف في ورث جيسي علي كفيها غير اني لسه محتاجاها علشان عاوز اعرف من خلالها حاجات كتير
زينب / بس انا عاوزة اروح بيتي
سليم/ معلش يا زوزو خليكي مع فريده واياد الفترة دي
زينب / بس في مشكلة تانية وانا مش عارفه افاتح فريده فيها ازاي مشكله حتقلب حياة فريده كلها
سليم /خير يا زوزو قلقتيني
قطع كلامهم دخول ماريا
مستر سليم مستر سليم
سليم/ في اية يا ماريا
ماريا / انا سمعت صوت مدام فريده يتنازع من الاوضة بتاعتها
جري سليم علي فوق فتح الباب لقي فريده لسة وقعة علي الارض زي ما سبها
سليم / فريده في ايه مالك انتي مقمتيش ليه
فريده / مرتضش علية ودمعها نزله انهار
دخلت زينب مخضوضه يالهوي ياضنايا يابنتي مالك
فريده اول ماشفت زوزو كأنها طوق نجاه / الحقيني يازوز. دراعي مش قادرة الحركة وجعني اقوي
سليم لم يتركها تكمل كلامها وحملها ونزل بيها
سليم / زوزو خشي عند اياد اوعي تسبيه لوحدة مها حصل وياريت لو تقفلي علي نفسك بلمفتاح ومتفتحيش غير لما ترجع اياد يازوز. اوعي
فهمت زينب ما يقصده سليم
ولسة حتطلع وقفتها غادة
عاده/ اده هما خرجوا وسابو الحيزبونه دي هنا معايا
سمعتها زينب والتفتت ليها
زينب / انا حيزبونه يا عرة الستات اتلمي يابت واتكلمي عدل احسن انا ماسكة نفسي عنك بالعافية .. وسبتها ومشت
دخلت زينب عند اياد ومسكت التليفون
زينب / الو ازيك يا ناجي ياعني لا حس و الاخبر من ساعة جواز فريده ايه ياعم نستنا ولا ايه
ناجي بضحك / خفي عليا يا زوزو هو انا اقدر استغني انتي الحتة شمال بتاعتي مقدرش وانتي عارفة بس الشغل كتير قوي
زينب/ ناجي بطل هزار بقي واسمعي كويس انا في مصيبة ومش عارفه أخرج منها ازاي
ناجي / فيه ايه يا زينب انا قلقلت كده
زينب / مش حينفع في التليفون لازم تيجي بكرة ضروري
ناجي/ حاضر أن شاء الله الصبح حكون عندك
زينب/ بس انا مش في البيت انا قاعده عند فريده
ناجي / قاعده عندها ليه
زينب / لما تيجي ححكيلك كل حاجة
والمستشفي سليم حامل فريده دكتور عاوز دكتور حالا
ا
حضر ترولي ووضعوا فريده عليه وشفتها الدكتور محتاجة أشعة بسرعة
دكتور/ بعد الأشعة عنها كسر مضاعف في الكتف والدراع عاوزة جبس كامل للدراع كله ومع الأسف المفضل كمان متحرك لازم نرجعه مكانه دلوقتي
سليم / وهي حتستحمل ده
دكتور / للاسف لا .. لي حنحاول معاها ببنج كامل بس
مشكله هي ضعيف جداا عمتا انا حاخد راي دكتور البنج وحقواك
وقف سليم يلوم نفسة أنه هو السبب في اللي. فريده فيه
انا قسيت عليها كتير يارب تسامحني بس واللهي غصب عني انا عاوز أبعدها عن غاده . وعن سمها غاده مش حتسبها في حالها ..
خرج الدكتور للاسف دكتور البنج مش حينفع يديها بنج كامل حيبنج موضعي ربنا يستر و تتحمل
سليم / لا ده تعب عليها اتصرف انا مش عاوزها تتالم
وفجاءة سمع صوتا فريده ملء المستشفي جري فريد عليها منعته الممرضه زقها ودخل
سليم ومسك ا فريده / انا اسف ياقلبي انا اسف
فريده/سليم الحقني بموت
بعد الشر عنك انا اسف بجد
فريده / انا اللي اسفة انت اه اه اه
فرو انتهاء الدكتور جبس دراع فريده بالكامل
رجعو للفيلا
دخلو كانت غاده قاعده مستنياهم
غاده / حمدالله علي السلام ليه كده بس يا سليم دي حتي فريده مؤدبه ما تضربهاش تاني ..
يا حرام صدقيني زعلت خالص عليكي اسمعي بقي الكلام يافريدة وهو مش حيضربك تاني اديكي شوفتي اللي يزعل سليم بيحصل ايه انتي لازم يا حببتي ترضي بالأمر الواقع
بس سولي هو بردو غلطان كان المفروض .كان قالك اللي بنا بدل ما تتفجيء قوي كده .. انا عن نفسي مسمحاكي
انك ضربتيني ... علشان سولي حبيب قلبي اخدلي حقي منك صح يا سولي
نظر لها سليم نظرة احرقتها ارتجفت غاده من الداخل ولم تبين
غاده/ بدلع اخس عليك يا سولي تسبني كده ده انا كنت حعيشك ليله زي بتاعت زمان فاكر زمان ياسولي ولا افكرك ولفت دراعها علي رقبته وباستة
سليم زق أيدها غاده متحترمي نفسك بقي وبطلي هبل
غاده/ انا مكنتش اعرف انك بتخاف ياسولي
ايه خايف من فريده . اخس عليك ده انت فضلت جوزي سنتين . صحيح كنت بقولك يا زياد بس كنت حساك قوي.
كانوا من اجمل السنين ياااه ياسولي لو كنا كملنا امبارح كنت حنسيك . اي حاجة معاد غدغوده حبيتك مش كنت بدلعني كده بردو ياسولي
كل ده وفريده واقفة ولم تنطق والدموع في عنيها.
غاده / اوعي تزعلي يافريده . انا القديمة . هو محكاش ليكي اد ايه كنا مبسوطين مع بعض.
غاده / كده بردو يا سولي انا زعلت منك بجد
سليم التفت لفريدة/ فريدا واللهي ما ...
قطعت كلامة فريده / انا تعبانه وطالعة انام تصبحو علي خير
طلعت فريده
سليم مسك غاده من أيدها انا كنت بعمل معاكي كده ماشي يا غاده افوقلك بس . وحيات ابوكي ما حرمك اهدي عليا
غاده غمزت له بعنيها وعطته بوسه علي هوا سلام يا سولي
وطلع يجري ورا فريده اللي كانت قاعدة علي السرير والدموع مش بتقف في صمت تام
دخل سليم / فريده واللهي ماحصل .واللهي ما لمست غيرك.
فريده /. بهدوء غريب علي شخصيتها المتمرده هوشش مش عاوزة اسمع حاجة انا عاوزة انام وبس
سليم / تعالي اسعدك تغيري هدومك
فريده /سليم ممكن تسبني انا حتصرف
سليم /حتتصرفي ازاي انتي مش شايفة دراعك
ساعدها سليم تغير هدومها ونزل تحت جاب لها كوب لبن و سندوتشات
سليم / فريده فريده قوي اشربي اللبن ده
فريدة بصوت باكي/ .. مش عاوز حاجة انا عاوزة انام
سليم / علشان خاطري قوي اشربي اللبن بس
فريده / محدش ليه خاطر عندي خلاص سبني انام وخلي الليله دي بقي تعدي علشان مش قادر استحمل اكتر من كده . بجد خلاص انا تعبت و شدت الغطاء علي رأسها ونامت..
فرد سليم جسمة بجانبها وضميره واجعه ..ماسك موبايل وراجع الكاميرات أثناء غيابه
فلاش باااك
ايوة حسن تحت معاكم بس المهم مش عاوز حد يعرف بتعملوا ايه
كانو المهندسين بيركبو كاميرات خافيه في للفيلا كلها وكل الغرف فيها. بدون علم أحد
بااااك
فتح سليم الموبايل علي برنامج شاهد غاده بتتكلم. مع حد
غاده/ بس بقي انا تعبت مش قادرة استحمل حولت اغوي الزفت سليم ده وهو زي الصخر مش بيتحرك مش شايف قدامة غيرها في.ايه هبابه معرفش ايه عجبه فيها قوي كده
طرف الآخر..........
غاده / متقوليش استحملي . وايه بغير دي . انا غاده بنت البشوات اغير من حته بنت جاية من الشارع وجاهلة . انا بكرها بكرها مش بغير ومش حسكت غير مدمر حيتها كلها
طرف......
غاده/ هو مين اللي حلو في عيني انا بقرف ابص في وشه اللي شبه المسخ ده معندكش فمرة مستحملهاه ازاي بس علشان فلوسه .
حتي اخو زياد. مكنتش بطيقة هو ابويا اللي يسمحوا هو السبب وجاي دلوقتي بعد ده كله تقولي حلا في عنيا
انا بس مش عاوزة أهني اللي اسمها فريده ومش حرتاح في. لما يطلقها و بفضيحة اصبىر عليا
الطرف ,,,,
غاده/ لا موضوع الولد حينأخر شوية عاملين عليهم حراسة مصيبة سودا اسمها زينب كله بصبر حلو زي
.ما عرفت ارمية في البيسن حتصرف في حاجة تانية المهم الفلوس تبقي بتاعتنا.. يلا بقي سلام انت
سليم / يا ولاد الكلب.....بس انا عاوز اعرف بتتكلم مع مين انا حستحملك بس لحد معرف مين وراكي يا غاده الكلب بس بعد كده حتتمتي الموت مش هتلاقيه
فاق علي صوت فرديده تأن بصوت غير مفهوم وكأنها تنادي عليه بين اليقظة والمنان
حس جبنها لقها سخنة جدا
قام سليم جرب فريده فريده فوقي ياقلبي فوقي
وجري عمل لها كمادات بارده علي جنبها لحد الحرارة انخفضت
وهو ماسك يدها نام وهو جالس علي كرسي بجوارها
فاقت فريدة لقت أيده مسكها كأنها حتهرب منه
فريده / سليم سليم اصحي
سليم/ انتي كويسة فيكي حاجة يتوجعك
فريده / لاء انا كويس قوم نام شكرا للعملته معايا
ضمها سليم هو في واحدة بتشكر جوزها
نزلت فريده أيده تصبح علي خير بدون نطق اي كلمة
تألم سليم لا لمها و استسلم للنوم اخير غلبه ونام
استيقظ الجميع علي صوت خبط عالي علي الباب

google-playkhamsatmostaqltradent