رواية زهرة الصعيد الفصل الخامس عشر 15
البارت الخامس عشر
_بس أنا مش هطلق ي مروة
الاتنين: ادم
مروة بعصبية:انت إيه إللي جابك هنا سبتلك القاهرة عشان مشفش وشك وبردو جيت ورايا هنا كمان ايه خير حصل إيه سبق وقلتلك أن مبقاش فيه كلام مابينا وهطلقني
كلامها جرح ادم جدا بس بردو مياسش
عاصم بهدؤ:مروة اهدي مينفعش كدة
مروة:مش ههدي ي عاصم مش ههدي دا بني ادم معندوش قلب ولا رحمة اهدي عليه ليييه
ادم بحزن:طب اسمعيني طيب
مروة:مفيش حاجة اسمعها لاني شفت بعيني كل حاجة انت واقف عادي كدة وبتكلمني مش مكسوف من نفسك
ادم بزعيق:لااااااا ي مرووووة مش مكسوووف لانو مش ذنبي لوحدي ومهما حصل هفضل احبك وعمري ما هسيييبك ولا هطلق
مروة بصوت اعلي:صووووتك دا ميعلاااااش عليااا انت فاهم
وميهمنيش ذنبك او لا بس المهم إللي حصل كان ايه
عاصم بيحاول يهديهم:مروة خلاص اسمعيه مش هتخصري حاجة
مروة بصتله وسكتت
عاصم: طب هسبكم لوحدكم شوية
مروة بتسرع:لا طبعا متسبناش انت هتقعد معانا ولا انت عايز تسيبني لوحدي مع راجل غريب
ادم حاول يكتم غضبه:خليك ي عاصم لو سمحت يمكن تهدي
مروة بانفعال:ليه شيفني بشد في شعري ولا بشد في شعري
ادم بيحاول يهدي:معلش حقك عليا
مروة بصتله بغضب وسكتت
عاصم ما بينهم وادم بدء يتكلم
ادم حكالهم علي كل حاجة حكاها لهلال
عاصم:اممم يعني انت دلوقت مشربتش بس طلبت كولا واول ما شربتها مفتكرتش أي حاجة
ادم:يالظبط كدة بس إللي فاكره ومتاكد منو ان ملمستهاش
مروة بسخرية:هههه اذا كنت شيفاكم بعيني
ادم:مروة لو سمحت متظلمنيش
مروة بتحاول متتعصبش:تمام انت عملت كل دا ورحت معاها وانت مكنتش في وعيك نسامح اه عادي اصل أنا قلبي دا طيب أوي
واكملت بعصبيه:لكن لما اللاقي جوزي بيسهر في بار اما نخلف بقي الاقي كل واحد من عيالي دخلتي بسجارة وكاس
ادم بغضب:اللهم اغزيك ي شطان
مروة بعصبية: لا وعلي إيه خلي الشيطان ما بينا هيحصل ايه ها هتعمل ايه اتكلم
ادم بعصبية:ما كفاية بقي أنا سيبك تغلطي وتطلعي كل إللي جواكي لكن كفاية بقي أنا بشر وبحس
مروة بصوت اعلي:قولتلك من هنا وطالع صوتك دا ميعلاش عليا سااامع ومدام انت بشر وبتحس يبقي تطلقنيييي
ادم بغضب:وانااا مش هطلق إيه رايق
الكل جه علي صوتهم
الاب:خبر ايه صوتكم عالي ليه اكده
مروة ببرود:ابدا يبوي بس عيزاك تعرف ان اني وأستاذ ادم هنطلج
الام بصدمة:ي مري
الاب:اسكتي ي مرة متفهمني ي عاصم في إيه ي ولدي
عاصم:تعالي ي بابا وأنا هفهم حضرتك جوا
كلهم دخلو وقعدو
وادم خايف من رد فعل والد مروة من الموقف
عاصم:الصراحة ي بابا ادم ا..
مروة قاطعته:الصراحة ي بابا أنتي اتخانقت أنا واستاذ ادم وعرفت اننا مش ليقين لبعض ولا هينفع نكمل وأنا مش مرتاحة معاه
ادم بصلها بصدمة كان فاكر انها هتفضحه بين اهلها
الاب بغضب: وكان فين الكلام دا ولا لسة فكراه دلوجت بعد ما اتجوزتو
مروة:نصيب ي بابا
مروة سابتهم وطلعت قبل ما دموعها تنزل
ادم:عن اذنكم أنا ماشي
ادم ركب عربيته ورجع القاهرة لان لقي رسالة من هلال من الصبح
(ماشي ي صحبي علي العموم أنا مسافر القاهرة دلوقت نتقابل هناك)
_______عند ريتاج
وقفة بتحضر الغدا
احمد بيحاول يكلمها بس هي بتصده
أحمد:مقولتليش ليه انك نزلتي امبارح
ريتاج ببرود:استاذنت من ماما ولا حضرتك عايز تحبسني في البيت
احمد يصلها بضيق وخرج
قعدو هما التلاتة علي السفرة
الام:متدي اخوكي يبنتي
ريتاج بضيق:ما ياخد ي ماما هو صغير
احمد لكي يغيظها:خليها تديني ي ماما اصل أنا مش بعرف اخد لوحدي
ريتاج بضيق:ليه ي نغة مبتعرفيش تكلي ي حلوة
احمد ببرود:ايوا للاسف
ريتاج: أنا شبعت
ريتاج قامت واحمد نفسه يصالحها
_______عند هلال
هلال:بقلك
زهرة وهي بصة للكتاب:امممم
هلال:عايز اقلك حاجة
زهرة وهي بصة للكتاب:ايوا قول
هلال قرب منها ورفع وشها:لما اكلمك ترفعي وشك وتبصيلي
زهرة بضيق:ايوا يعني أنا هكلمك بوشي ومنا سمعاك بوداني ها قول
هلال:في فرح واحد صحبي وعازمني علي فرحه بليل
زهرة ببرود:طيب الف مبروك
هلال:يخبيت برودك مهو مش منتظر مباركتك
زهرة بنفس البرود:امال عايزني اعملهم إيه اقطعلهم الترتة
هلال:لا ي ظريفة بس اعملي حسابك أن هنروح أنا وأنتي بليل
زهرة:اشطا
________عند مروة
مروة قعدة في الاوضة عمالة تعيط
لقت الباب بيخبط مسحت دموعها بسرعة
مروة:ادخل
مازن:مروة جدو بيقلك انزلي كلميه
مروة: حاضر ي ميزو
مازن راح قعد علي رجليها ومسح دموعها
مازن بحنان:مالك زعلانه ليه
مروة:مليش ي حبيبي بس حاجة دخلت في عيني
مازن:اممم اوعي تتوني بتتزبي
مروة بضحك: لا عيب عليك يلا ننزل قبل ما جدو يطلعلنا
مروة شالت مازن ونزلت
نزلت لقيت الكل متجمع
عاصم:هو في ايه ي بابا حضرتك جامعنا كلنا كدة ليه
الاب: إحنا كلاتنا هنسافرو القاهرة بكرة الصبح
كلهم بدهشه:ليه
الاب:هنروح عشان علاء هيتجدم لريتاج
علاء اول ما سمع كدة فرح علي الاخر
الام:وليه اجده بجي هنرحلهم لغاية عندهم
الاب بغضب:ليه أن شاء الله إللي عيتجوز العروسة هي إللي بتجي تتجدم وعملي حسابك انك هتعتزري منها كمان
الام بصدمة:وه كلام ايه دا ي عصام انت عايز تصغرني
الاب: لاع طبعا بس إحنا لما حد عيغلط فينا بنجطعله رجبته لكن لما نغلط في حد يبقي لازم نعتزر
علاء:طب ي بابا منا رحت لاحمد وهو رفض وأنا مش عايز اصغركم قدام حد
الاب بحزم: أنا جلت كلمة خلاص مش معجول يعني هنرحله لغاية بيته وهو يرفض وعلي العموم إللي فيه الخير ربنا يجدمه
كل واحد طلع اوضته
علاء طالع ووراه مروة
مروة بغمزة:اممم مرايا الحب عميا
علاء بفرحة:اسكتي انتي ي خلتي لتاتا
_________عند زهرة
زهرة كانت بتلبس
زهرة لبست فستان اسود علي قد جسمها بالظبط ولبست جزمة بكعب عالي حمرا وطرحة وشنطة حمرا
أما هلال لبس بدلة سودة بنفس لون الفستان وكان لابس جرفتا حمرا وكانت مبينة عضلاته مع شعره لاسود وبشرته البيضة
اول ما شافو بعض الاتنين اعجبو جدا بجمال بعض
هلال باعجاب:يلا
زهرة:يلا
نزلو هما الاتنين وركبو العربية وطول الطريق هلال يبص لزهرة وهي تتكسف جدا وشها بقي لون الطرحة
واخيرا وصلو القاعة
هلال نزل الاول وفتح الباب لزهرة
زهرة بضحك:اووو لا جنتل اوي الصراحة دنتا امبارح كنت ماسكني من شعري ومخرجني من الحمام
هلال بضحك:انزلي منتي قعدة تلات سعات في الحمام اعملك ايه
هلال مد ايده لزهرة وهي مسكت فيه
زهرة كانت من جواها فخورة ان هلال جزها وسعيدة وفخورة وهي مشية جنبه
هلال كذالك بقي بيعشق زهرة وبالنسباله مسميها ملكة قلبه
وصلو لباب القاعة واول ما دخلو تقريبا القاعة كلها كانت بتبص عليهم من جمالهم ورقتهم اخدو الجو من العريس والعروسة
هلال:تحبي نقعد لوحدنا ولا نقعد مع صحابي
زهرة: أي حاجة اشطا
راحو قعدو علي تربيزة لوحدهم
قعدو شوية وبعدين صحاب هلال جم يسلمو عليهم
طارق:ي هلووووو وحشني
واخده بالحضن
زهرة مش كدة
زهرة هزت رسها
هلال بضيق:اسمها مدام زهرة او ممكن متدنهلهاش باسمها خالص
طارق:غيورة أوي جوزك دا
زهرة ضحكت غصب عنها من طريقة كلامه
هلال بصلها بغضب
ريتال مرات طارق:معلش ي حببتي هما علي طول كدة ناقر ونقير
هلال ؛والله كتر خيرك ي ريتال انك قعدة مع البني ادم الرزل دا
طارق بضيق: ولا ملكش عوة بمدتمي
هلال:وانت كمان ملكش دعوة بمدمتي
ريتال بضحك:خلاص يبقي خلي كل واحد في مدامته
زهرة:صح كدة
كل واحد راح قعد تربيزته
شوية واشتغلت اغنية اوعديني لرامي جمال وبتاع الاستديج قال كل كابلز يرقصو
هلال وقف ومد ايده لزهرة
زهرة مسكت ايده وقامو رقصو
زهرة بكسوف:بطل بقي
هلال:ابطل إيه هو أنا مدمن
زهرة:يوووه بقي
هلال:طب خلاص بصيلي
زهرة:لا ببصلك وبتفضل ابصلي بعينك الزيتوني دي وأنا بتوتر
هلال:طب خلاص اسيبك واروح ارقص مع شمس مدام مش راضية تبصيلي
زهرة بضيق:شمس مين
هلال:وحدة صحبتي من ايام الجمعه بس بياض ايه وشعر اصفر إيه وجمال ايه
زهرة قرصته في ايده وهما بيرقصو
هلال بوجع:اااااه ايدي
زهرة: عشان تحرم ي بتاع شمس يلا نرجع مكنا
هلال:لا خلينا شوية
زهرة:هنزل واسيبك واقف لوحدك ترقص زي المجنون
هلال:طب ابقي اعمليها
زهرة بصتله بضيق وكملو رقص
زهقو فقامو مشيو وركبو العربية
في العربية
زهرة بصة للطريق ومش راضية تكلم هلال
هلال:ست قموصة بصيلي طيب
زهرة منغير ما تبصله:نعم
هلال:بصيلي
زهرة:لا
هلال:قموصة ترا تاتا
زهرة بصتله بغضب
هلال: زعلانه ليه ي قموصة
زهرة:لو سمحت متكلمنيش
هلال:حاضر عنيا
قموصة ترا تاتا
زهرة حدفته بعلبة المناديل
هلال بضحك:بس الله يخربيتك هناخد مخالفة
زهرة:احسن
زهرة:تعالي نتمشي في الجو الجميل دا
هلال:لا والله نمشي بالبس السواريه إللي لبسينه دا
زهرة:ي عم فيها إيه بس وقف وقف
هلال:وقف وقف حاضر يسطا
زهرة:حبيبي ي صحبي
هلال اخده الكلام مع زهرة وعدي اشارة المرور ومخدش باله
فجأة لقي الظابط واقف قدامه
امين الشرطة:رخصك
هلال:خير
امين الشرطة:بقلك رخصك جنابك عديت اشارة المرور وانت مشغول مع الهانم إللي الله واعلم جايبها منين
هلال سمع كدة راح اداله روسية وهو في العربية
امين الشرطة:ااااه أنا هوديك في ستين داهية
هلال وهو لسة محافظ علي مقامه ومنزلش:وهتعمل ايه روح يلا اندهلي الظابط
امين الشرطة بغضب: ماشي هنهولك وهخليك تندم
امين الشرطة مشي بغضب وراح ندي الظابط
كل دا وزهرة متابعة المشهد في صمت
الظابط بجدية:خير في ايه
ايه دا هلال بيه ازي حضرتك ي باشا
هلال بتكبر:دا مش مكان سلامات ي حضرة الظابط بس ابقي خلي الاخ دا يحترم نفسه عشان موريهوش وش مش هيعجبه تمام
الظابط:ليه بس ي باشا حصل ايه
هلال اللي حصل.... وحكاله كل حاجة
الظابط بغضب:انت اتجننت انت متعرفش هلال باشا
هلال بتكبر:لا معلش يظهر فاكرني من العيال الصايعة بتوع اليومين دول
الظابط: إحنا اسفين ي باشا واسفين للمدام (البلد دي متجيش غير بالوسطة )
هلال دور العربية وكان هيمشي
الظابط:لحظة ي فندم
هلال بضيق:خير
الظابط:حضرتك لازم تدفع 500 جنية غرامة عشان اشارة المرور
هلال بصله بصدمة ودفعله
هلال مشي وبص لزهرة إللي وشها بقي زي الدم وهمتوت وتضحك بس خايفة من هلال
هلال بغضب: عرفة لو مسكت وشك دا
زهرة بعدم قدرة:ههههههههه ربنا اخدلي حقي سبحان الله
هلال بتوهان:ضحكتك حلوة أوي
زهرة بخجل: احم طب بص قدامك عشان متخدش غرامة تاني ههه
هلال بصلها بغل ومشيو
وصلو في شارع فاضي وهادي ونزلو يتمشو
هلال:نفسك في ايه
زهرة:هقلك بس وعد تحققهولي
هلال: أما اشوف الاول
زهرة:تعرف من يوم ما اتولدة نفسي أوي اقف علي عربية فول وطعمية واكل كدى مع الناس وأحنا وقفين حاجة ممتعة كنت بفضل اتحايل علي الواد علاء ومكنش بيرضي
هلال باصصلها بصدمة:متاكدة انك بنت
زهرة: استني كدة
هلال:بدوري علي ايه
زهرة:هشوف للبطاقة ذكر ولا انثى
هلال:يخربيت تقل دمك امشي امشي بدل ما ارتكب جريمة
مشيو هما الاتنين ووصلو عند عربية فول وطعمية
هلال وهو بياكل:منك لله يعني الظابط وامين الشرطة إللي لسة مهزقهم دول يشوفوني وأنا بكل كدة من هنا يقولو ايه
زهرة:كل كل بلاش تكبر وغرور
قعدو يكلو هما الاتنين وخلصو
زهرة:دلوقت بقي نشرب اتنين بيبس عشان نحبس
هلال:تعالي ي اخرة صبري تعالي
فضلو يتمشو كتير
زهرة بتعب:اااااه مش قدرة لسة بدري علي العربية والجزمة كسرت ضهري
هلال:وكان عليكي بي ايه
هلال لف ورا زهرة وشلها علي اديه الاتنين
زهرة بخجل:بتعمل ايه ي مجنون نزلني
هلال وهي ماشي:مراتي وشايلها حد ليه شوق في حاجة
زهرة بخجل:طب خلاص نزلني وأنا همشي لوحدي
هلال مدهاش اهتمام وشلها وطلع جري
زهرة بخوف:عاااا هقع عاااا (ياا تخيلو المنظر كدة واحد ووحدة ببدلو وفستان ومشين بيعملو كدة حاجة عظمة )
خلص اليوم
الصبح في بيت ريتاج
الباب بيخبط
احمد:قومي افتحي
ريتاج ببرود:متقوم أنتي
احمد:مش قادر رجلي وجعاني
ريتاج:وحيات امك
الام:بنت جرا إيه
ريتاج:احم اسفة ي ماما
احمد:طب يلا قومي افتحي
ريتاج:خليهم بقي يمكن يزهق ويمشي
الام بزعيق:حددد يفتااااح
الاتنين قامو بفزع وفتحو
بصو لقيو عصام وراوية ووراهم علاء ومروة ووراهم عاصم وريهام
الاتنين بصو لبعض بعدم فهم وكانو قعدين بلبس البيت
وريتاج لبسة سلبت ارنوب ومسكه جزر
علاء بصلها كدة وضحك جامد هو ومروة
احمد شاورلها تدخل هي
احمد:احم اتفضلو اتفضلو
دخلو كلهم قعدين بعد ما اتعرفو علي مامت ريتاج وراوية حبتها جدا شوية وريتاج خرجت ولبست دريس وطرحة
قعدو يحكو كتير
الاب بجدية:بصراحة ي احمد ي ولدي إحنا طلبين يد اختك انسة ريتاج لابني علاء علي سنة الله ورسوله
احمد كان هيتلكم بس عصام قاطعه
الاب:وقبل ما تقول رايك لازم تسمع حاجة وشاور لراوية
الام:اني اسفة يبتي اني جلت عليكي اجده بس دي كانت ساعة شيطان واديني جيالك لغاية عندك وبطلبك لولدي
الاب:ها رايك إيه ي دكتور
احمد بص لريتاج وقال:وانا ي عمي م.....