أخر الاخبار

رواية السيد عصبي كاملة بقلم هبه سامي

رواية السيد عصبي كاملة بقلم هبه سامي



رواية
السيد عصبي
فارس أحلامي
البارت الأول
لايك قبل القراءه .. كومنت بعدها ❤
نبذه عن القصه ..
رزان فتاه رقيقه ومرحه للغايه تعشق الحريه وتكره القيود وهي من عائله مشهوره للغايه ولكنها رفضت العمل في احدي شركات والدها وقررت البحث عن عمل في أي شركه أخري كي تحقق ذاتها بنفسها .. وبالفعل حصلت علي عمل في احدي الشركات وكانت سعيده ومتحمسه للغايه ولكن تري ماالذي ينتظرها ؟!
***
رزان : عامله أيه ياندله كده برضه متسأليش عليا طول الفتره الي فاتت دي
أروي : أسفه والله يارزان بس غصب عني انتي عارفه انا بجهز لفرحي وكمان أدم مش بيسبني أروح لمكان لوحدي خالص
رزان : الله يكون في عونك انا مش عارفه انتي مستحملاه أزاي ده أصلا
أروي : علي قلبي زي العسل مالكيش دعوه انتي
رزان : تصدقي أنا غلطانه أني خايفه عليكي .. يابنتي ده هياخدك يحبسك ويبعدك عن الناس كلها
أروي : كفايه هو هيكون جمبي
رزان : لااااا .. دانتي واقعه بقي
أروي : يابنتي بكره لما ربنا يبعتلك نصك التاني هتحبي عيوبه قبل مميزاته وكمان بالعكس دانتي هتشوفي العيوب الي فيه دي مميزات وهتحبيه زي ماهو
رزان : لا ياماما انا عمري ماهرتبط غير بواحد مجنون زيي يخرجني يفسحني ميحبسش حريتي ويكون حنين ومتفاهم مش واحد يلغي شخصيتي ويعزلني عن الناس كلها
أروي : دانتي ربنا هيوعدك بواحد يطلع عينك ويعقلك
رزان : بعد الشر عليا .. انا عاوزه افضل طول عمري طفله ومجنونه كده
أروي : ماشي ياطفله
رزان واروي : هههههههههه
***
رزان ...
كان هذا اول يوم لي في عملي .. أستيقظت من نومي متحمسه للغايه ليوم جديد في حياتي سأقابل فيه أناساً جدد .. خرجت من منزلي وتوجهت إلي عملي الجديد وتوجهت مباشرة إلي مكتب المدير.
***
السكرتيره : حضرتك رايحه فين ياأنسه
رزان : انا عندي معاد مع أستاذ احمد
السكرتيره : طيب اتفضلي استريحي ثواني هبلغه بوجودك
بعد عدة دقائق خرجت السكرتيره ووجهها عابس وكانت تتذكر كيف وبخها المدير من أجل منع رزان من الدخول مباشرةً لأنها أبنة رجل الأعمال المشهور رأفت الشرقاوي .
السكرتيره : اتفضلي ياأنسه رزان
رزان : شكراً
المدير : اهلاً أهلاً انسه رزان نورتي مكتبي المتواضع اتفضلي اقعدي
رزان : متشكره اوووي
المدير : اسف جدا ع الموقف البايخ الي عملته معاكي السكرتيره
رزان : لا عادي محصلش حاجه اصلا
المدير : ربنا يحميكي يابنتي .. تشربي ايه
رزان : لا مش هقدر اشرب حاجه انا بس عاوزه حضرتك تفهمني أيه نظام الشغل هنا لأني متحمسه جداً اني أبدأ شغل من دلوقتي
المدير : هههههههههه .. لسه متغيرتيش يارزان من وانتي صغيره ربنا يحفظك يابنتي .. عموماً انا معنديش مشكله انك تبدأي الشغل من دلوقتي بس هعملك فترة تدريب تلت شهور عبال ماتتعودي ع الشغل وهخلي واحد من اكفئ الموظفين عندي هو الي يشرف علي تدريبك .
رزان : ربنا يخليك يااستاذ احمد .. انا متشكره أووي
بعد ان اجري المدير مكالمه سريعه لشخص يدعي جاسر دلف شخص إلي المكتب واخبره المدير بأنه سيكون مسئول عن تدريبي طوال فترة الثلاثة أشهر .
المدير : اهلاً ياجاسر تعالي
جاسر : تحت امرك يااحمد بيه
المدير : اعرفك الانسه رزان محمود الشرقاوي
جاسر بملامح بارده : اهلا انسه رزان
رزان : اهلا استاذ جاسر
المدير : عاوزك تاخد بالك منها ياجاسر دي بنت اعز أصدقائي
جاسر بضيق : تمام
المدير : تقدري تروحي دلوقتي يارزان مع جاسر يوريكي مكتبك ويفهمك الشغل ولو احتجتي اي حاجه انا موجود
رزان : ربنا يخليك انا متشكره اوووي
***
جاسر : ده هيكون مكتبك .. واتفضلي اقري الاوراق دي عشان تقدري تفهمي منها طبيعة الشغل
رزان : متشكره اوووي
جلس جاسر علي مكتبه وكان شديد التركيز في الاوراق التي امامه فأنه يبدو ان شخص يحب عمله بشده ويخلص له .

بعد عدة دقائق ...
رزان : أيه كل الكلكعه دي انا مش فاهمه حاجه .. وبعدين انا جوعت أووي اجبلك حاجه معايا
جاسر : ......................
رزان : جاسر انت سامعني
جاسر بعصبيه : استاذ جاسر بعد اذنك ياأنسه رزان
رزان : انا اسفه .. مش قصدي
جاسر : ياريت تاخدي بالك بعد كده.. ثم ان المفروض ان انتي دلوقتي في وقت الشغل يعني مينفعش تسيبي شغلك وتروحي عشان تجيبي اكل .
رزان بمرح : يااااااه مالك واخدها جد اوووي كده ليه يعني .. مفهاش حاجه لو اخدنا بريك نص ساعه ورحنا اكلنا سندوتشين واتنين عصير .. طب والله ماهيجري حاجه ههههههههههه
جاسر : انسه رزان خدي بالك من كلامك معايا احنا مش عارفين بعد من كذا سنه عشان تتكلمي معايا بالأسلوب ده وكمان متنسيش ان انا الي بشرف عليكي هنا وانا الي ليا الحق اقولك تعملي ايه ومتعمليش أيه
رزان بدموع ابت أن تهبط من عيناها : تمام .. أنا اسفه مره تانيه
***
كان جاسر شخص عصبي للغايه وحاد الطباع ورغم أنني كنت في فترة التدريب في عملي وكان وارداً أن تحدث مني بعض الأخطاء ولكنه كان يتعامل معي بقسوه وكان يوبخني دائماً علي أخطائي كنت أرتعب منه كثيراً وانا الغتاه المدلله التي لا تخشي أحد ولم يعاملني احد بهذه القسوه من قبل .
***
في منزل أروي ...
أروي : رزااان .. ايه المفاجأه الحلوه دي وحشتيني اوووي
رزان بمرح : وانتي كمان وحشتيني أووي
أروي : تعالي اقعدي وطمنيني بقي عامله ايه ف الشغل مبسوطه
رزان بحزن : الحمدلله
أروي : مالك يارزان .. شكلك عامل كده ليه
أروي ...
روت لي رزان كل ماحدث معها كانت هذه اول مره اري صديقتي في هذه الحاله فطلبت منها تقوم بتقديم شكوي ضده او ان تترك ذلك العمل ولكني لم اكن أعلم لماذا كانت تصر علي البقاء .
***
جاسر...
أنا شخص عصبي للغايه وأعشق الروتين والنظام واكره الاخطاء بشده بل لا أسمح بأي خطأ ان يحدث في حياتي العمليه او الشخصيه وأن حدث خطأ ولو بسيط من أي شخص فيجب أن يعاقب وبقسوه .. وهي كانت فتاه مدلله تعشق اللهو واللعب وتريد الثرثره طوال الوقت لم أكن استطيع ان اتحكم في غضبي فقد كانت تغضبني بشده بأفعالها الطفوليه تلك .
***
كنت أذهب إلي العمل كل يوم وانا اشعر بخوف شديد من ذلك الجاسر .. لم أخشي أي شخص قط في حياتي مثل ما اخشياه كنت احاول بأكبر قدر ان أتفادي أي خطأ كي لا اسمح له بتوبيخي مره أخري .
***
بهتت ملامح وجهها التي كانت دائماً مرحه ولم تكن تلك المجنونه التي لا تتوقف عن الضحك أبداً بل زالت ضحكاتها وسكن مكانها الحزن تبدل كل شى فيها .. ولم أكن ادري ماالسبب ولم اكن أعرف ابداً ما سر تفكيري واهتمامي الزائد بها ولكني لم أشعرها بذلك بل كنت احاول دائماً أن أكون حاد الطباع معها أكثر حتي لا تشعر بشئ .
***
في احدي الأيام كنت أنهي أخر شئ في عملي لأرحل وعندما انتهيت نهضت لأخذ حقيبتي ولكني رأيته ينظر نحوي ويتابعني بنظراته ولكني كنت دائماً أتجاهل تلك النظرات .. وفي بعض الأحيان كنت أشعر به يتبعني بسيارته إلي أن أصل إلي منزلي
كنت أشعر بأهتمامه بي تارةً وبقسوته علي تارةً أخري لم اكن أستطيع أن أفهم طباع ذلك الجاسر أبداً وهل كان فعلاً يهتم بي أم هذه مجرد تخيلات اشعر بها .. رغم قسوته وطباعه الحاده معي ولكني كنت اشعر بشئ غريب نحوه شئ يجذبني إليه دائماً كثيراً ماكنت أتخذ قراري بترك العمل ولكن عندما يأتي الصباح كنت أتراجع في قراري ولا أدري لماذا .. بل كنت في معظم الأيام أعود إلي المنزل لا أفعل أي شئ سوي أن أنتظر حلول الغد كي أراه مره أخري .. برغم كل الحزن الذي سببه لي وكل الخوف الذي أحتل قلبي منه ولكني أشعر بأن داخله شخص حنون للغايه ولكنه دائماً يرتدي قناع الغضب .
***
لا ادري لماذا أشعر بأنني أفتقدها بشده عند انتهاء وقت العمل وعودتي للمنزل .. لا ادري ماذا فعلت بي تلك الغتاه دائماً أشعر بها حولي في كل مكان وأتخيلها أمامي تبتسم لي ببراءة الاطفال التي اشعر انها مازالت تسكنها ولكن هل هي فعلاً كذلك أم هي تدعي البراءه !! لا اعلم ولكن كل ماأعلمه الأن أنني أشعر بأن هناك شعور غريب بداخلي هل هذا مايسمونه حب من أول نظره ؟! لا لا سأخرج تلك التفاهات من رأسي ويجب أن أكون حاداً أكثر معها كي لاتستطيع ان تحتل هذا الجزء الكبير من تفكيري مره اخري .
***
المدير : ايه ده ياجاسر .. طلب اجازه مفتوحه ؟!
جاسر : ايوه ياأحمد بيه
المدير : غريبه .. دي اول مره تحصل من يوم ماأشتغلت معانا
جاسر : انا عارف بس حضرتك عارف حالة والدي الصحيه عامله أزاي ولازم أسافر عشان امسك الشغل مكانه الفتره دي
المدير : ربنا يطمنكم عليه إن شاء الله .. طيب انا هوافق ع الطلب بس متتأخرش علينا انت عارف قد أيه أحنا محتاجينك معانا في الشركه هنا .
جاسر : أنا متشكر جداً لثقة حضرتك فيا وإن شاء الله مش هطول في الاجازه
المدير : تمام ياجاسر اتفضل انت وأبقي طمني عن والدك
جاسر : إن شاء الله .. عن اذنك
***
مضت عدة ايام ولم يكن جاسر يأتي إلي العمل .. كنت أفتقده كثيراً افتقد عيناه البنيه وقسمات وجهه البارده وأيضاً أسلوبه الجاف معي .. اعلم انكم تنعتوني الأن بالمجنونه ولكن انا اخبركم بالذي حدث معي حينها .. مضت الايام كأنها سنوات كنت اريد ان أطمئن عليه بأي طريقه كانت واعرف سبب غيابه .
***
رزان : صباح الخير يامني
مني السكرتيره : صباح النور ياأنسه رزان
رزان بتوتر : متعرفيش استاذ جاسر مبقاش يجي الشغل ليه
مني بخبث : اهااااا .. أصله اخد اجازه مفتوحه
رزان : ليه خير هو عنده حاجه ولا ايه
مني : الحقيقه معرفش .. بس هو حضرتك بتسألي ليه انتي محتاجه حاجه في الشغل
رزان بأرتباك : لا .. اها اها بس مش مشكله بقي خلاص .. عن اذنك
مني بابتسامة بسخريه : اتفضلي ياانسه رزان
***
أروي : طيب بصي ده .. حلو صح ؟!
رزان : ...........................
اروي : رزان .. يارزان انتي يابنتي
رزان : هاااا .. ايه ياأروي خضتيني في أيه
اروي : الي واخد عقلك
رزان : وحشني اوووي
أروي : ايوه بقي هو انتي وقعتي .. لا وفي مين السيد عصبي ههههههههههه
رزان : اتلمي بقي ياأروي هو انا ناقصاكي
أروي : عشان تبقي تصدقيني لما قولتلك ربنا هيوقعك مع واحد يطلع عينك
رزان : تصدقي انا غلطانه اني بحكيلك حاجه اصلاً
أروي : خلاص .. خلاص مش هرخم تاني
رزان : انا همشي بقي اتأخرت
اروي : خلي بالك ع نفسك وابقي طمنيني عليكي

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close