اخر الروايات

رواية السيد عصبي الفصل الثاني 2 بقلم هبه سامي

رواية السيد عصبي الفصل الثاني 2 بقلم هبه سامي

واية

السيد عصبي
الهروب من الماضي
البارت الثاني
لايك قبل القراءه وكومنت بعدها ❤
فريده : جاااااسر
جاسر : وحشتيني ياأمي
فريده : انت وحشتني اكتر ياحبيبي كده برضه تقعد طول الفتره دي متجيش وانت عارف ان والدك تعبان
جاسر : انا اسف والله غصب عني
فريده : اطلع ياحبيبي اطمن علي والدك ده هيفرح أووي لما يشوفك
جاسر : حاضر ياحبيبتي
...
جاسر : وحشتني أووي يابابا
مصطفي : انت لسه فاكر انك ليك اب ياجاسر
جاسر : حقك عليا كان غصب عني والله الي حصل معايا خلاني كرهت العيشه هنا او حتي اني اجي زياره
مصطفي : يابني انسي الي حصل وأرجع هتفضل بعيد عني انا ووالدتك لحد امتي
جاسر : معلش يابابا انا مرتاح في شغلي
مصطفي : يابني انا كبرت خلاص ومحتاجك معايا في الشغل
جاسر : اوعدك هرجع بس مش دلوقتي
مصطفي : الي يريحك يابني
جاسر : بس انا قاعد معاكم هنا شويه لحد ماتقوم بالسلامه
مصطفي : تسلم يابني .. روح ريح في اوضتك شويه انت جاي من مشوار بعيد
جاسر : حاضر يابابا
***
عدت إلي منزلي كي لا أسمح لنفسي
بالتفكير بها مجدداً لن أسمح لأي احد ان يعبث بقلبي مره أخري لم أسمح بما حدث بالماضي أن يحدث معي مره أخري .. ألقيت بجسدي المتعب علي الفراش وذكريات الماضي تمر امام عيني كالشريط ودموعي تتشبث بمقلتاي تأبي الهبوط .
Flash Back
منذ 5 سنوات
جاسر : انا مش مصدق نفسي ياياره اخيراً فاضل شهر بس علي فرحنا
ياره : ......................
جاسر : ايه ياحبيبتي سرحانه ف ايه
ياره : هااا .. لا ابداً مفيش حاجه انا اتأخرت اووي علي ندي
جاسر : طيب ياحبيبتي انا هسيبك بس تودعي صحابك اليومين دول لكن بعد كده هتبقي ليا انا لوحدي
ياره : يلا طيب ياجاسر عشان ندي عماله ترن عليا .
...
ندي : ايه يابنتي اتأخرتي كده ليه
ياره : كنت مع جاسر
ندي : طب وعملتي ايه .. صارحتيه ؟!
ياره : لا ياندي مش عارفه اصارحه خالص .. صعبان عليا أوووي
ندي : يعني ايه صعبان عليكي .. ومش صعبان عليكي نفسك انك هتتجوزي واحد مبتحبيهوش
ياره : انا بحبه بس كأخ او صديق مش عارفه أشوفه غير كده احنا متربين مع بعض من واحنا صغيرين وطول عمري كنت بعتبره اخ ليا وانتي عارفه اني اتخطبتله غصب عني
ندي : طيب ياياره انتي كده بتظلمي نفسك وبتظلميه هو كمان معاكي
ياره : سيبيها بظروفها ياندي
ندي ربنا يقدملك الي فيه الخير
ياره : جاااااااااسر
جاسر : اتفضلي تليفونك كنتي ناسياه في العربيه وخدي دبلتك أهي ياياره وانا أسف اني ظلمتك معايا
ياره : جاسر اسمعني بعد اذنك .. جااااسر
ندي : سيبيه ياياره خلاص هو كان لازم يعرف الحقيقه من زمان والحمدلله ان هو كان واقف وسمع كل حاجه
Back
***
كان جاسر صديق طفولتي كنت احبه كثيرا و أعتبره بمثابة اخ لي عشنا طفولتنا معاً وكبرنا معاً ولكن حبه لي كان يكبر معه من الطفوله لقد كان يعشقني بجنون ولكني كنت احاول دائماً أن أتجاهله ولكن في أحدي الأيام تفاجأت بأنه طلب من ابي الزواج مني كان أبي يحبه كثيراً وكان دائماً يتمناه ان يصبح زوجاً لي ولكني لم أكن اراه إلا انه صديق طفولتي واخي حاولت ان أقنع أبي بذلك الشئ ولكنه أصر علي قراره بالزواج وانني لم اجد شخصاً افضل منه .. تمت خطبتي علي جاسر كان هو سعيداً للغايه علي عكسي انا فقد كنت اشعر بالعجز الشديد فاانا لم اكن اقدر علي الاعتراض علي قرار أبي او حتي علي مواجهته بالحقيقه مرت عدة أشهر علي خطبتنا وتحدد موعد زواجنا .. كان جاسر شخصاً حنوناً للغايه كان يفعل كل شئ من اجل اسعادي ولكن لم يتغير ابداً أحساسي نحوه كنت اراه دائماً بمثابة الأخ والصديق كنت كلما اقترب موعد زواجنا كنت أبتعد اكثر عنه واعامله بقسوه كان هو يلاحظ ذلك وكان يسألني عن سبب تغيري معه ولكني لم تكن لدي الشجاعه الكافيه لأخبره الحقيقه .. إلي ان أتي يوم وسمع حديثي مع صديقتي ندي وحينها علم بكل شئ وخرج من حياتي إلي الأبد ومنذ ذلك اليوم لم اراه مره اخري ولكن علمت من والده بأنه سافر ليعمل في احدي الشركات الشهيره بالاسكندريه ومنذ ذلك اليوم تحولت حياتي إلي جحيم فأبي اصبح يعاملني بقسوه وغير ذلك رحل عني أفضل صديق لدي ولم يتبقي لي سوي صديقتي ندي فهي التي كانت تواسيني وتحاول أن تخرجني من دوامة حزني دائماً .
***
اروي : ايه برضه لسه مرجعش من الاجازه
رزان : لا
اروي : ماتكبري دماغك بقي يارزان هو انتي هتفضلي تعلقي نفسك بيه كده لحد امتا
رزان : مش عارفه ياأروي انا مش عارفه انا ازاي اتعلقت بيه كده رغم معاملته معايا .. يمكن عشان حاساه مختلف عن كل الناس حاسه ان جواه حنيه كبيره أوووي بيداريها ورا غضبه وقسوته .
أروي : بصراحه مش عارفه أقولك أيه يارزان
رزان : انا جوعت اوووي
اروي : يالهووووي جعااااانه .. طب وبالنسبه للعشر سندوتشات الي انتي لسه ضارباهم دول
رزان : ياأروي مانتي عارفه لما بكتئب باكل كتير
اروي : لاااااا .. دانتي مش طبيعيه خااالص بقي
رزان : تفتكري ؟!!
اروي ورزان : ههههههههههههه
***
## طال غيابك ياحبيبي .. زاد عذابي ولهيبي ##
كانت تلك الكلمات كفيله ليعبر بها قلمي عن اشتياقي له في احدي الأيام .. لقد مر شهر وكان مازال لا يأتي إلي العمل ولكني كنت اري صورته امامي واشعر به حولي في كل مكان .. ماذا فعلت بي أيها الجاسر كيف جعلتني أتعلق بك واشتاق إليك إلي هذا الحد .
***
مصطفي : مصمم تمشي برضه ياجاسر
جاسر : معلش يابابا انا بقالي شهر أخد اجازه مينفعش اغيب عن الشغل اكتر من كده وكمان حضرتك الحمدلله بقيت كويس اهو
مصطفي : ماشي ياجاسر أعمل الي يريحك ياابني
***
رزان : جاااسر .. ااا قصدي استاذ جاسر .. الحمدلله انك رجعت بالسلامه حضرتك مكنتش بتيجي الشغل ليه ؟!!
جاسر ببرود : ظروف .. عن اذنك عشان عندي شغل كتير
رزان : انا اسفه لو كنت تطفلت عليك
جاسر : ولا يهمك .. اتفضلي شوفي شغلك
***
واخيراً عاد مره أخري إلي العمل عندما رأيته أمامي حاولت ان اتجاهله ولكن لم أستطيع لقد خانتني عيناي التي كانت تسترق النظر إليه وخانتني دقات قلبي التي كانت تنبض من اجله بشده وخانني لساني عندما نطق باأسمه وسأله عن سبب غيابه ولكن رده ونظرته البارده جعلوني أكره ضعفي امامه كيف تحولت لهذه الدرجه من الضعف وانا الفتاه القويه الصلبه التي لا تضعف ولا تنكسر أبداً .. لم أستطع ان أمنع دموعي حينها من الهروب من عيناي تركته وذهبت بعيداً عنه وقطعت وعد علي نفسي أن لا أفكر به مره أخري .
***
عدت إلي عملي مره أخري وقد قطعت وعد علي نفسي بأن لا اسمح لها بأن تملك ولو جزء بسيط من تفكيري .. كنت ألاحظ نظراتها لي والابتسامه التي ظهرت علي وجهها عندما راتني .. ولكني تجاهلت كل ذلك ووجهت كل تركيزي للأوراق التي كانت بيدي وغرقت منهمك في العمل إلي ان قاطعني صوتها كانت تتحدث بأرتباك شديد وأحمرت وجنتاها بشده .. ولكني تعمدت ان أحدثها بنبره جاده وبملامح بارده حتي لا تحاول الاقتراب مني مره اخري ..ولكن شعرت بأنني عاملتها بقسوه شديده عندما رأيت الدموع تتلألئ في مقلتيها انتابني شعور شديد بالذنب اتجاهها ولكن بعد عدة ثوان تلاشي ذلك الشعور واحتلت مكانه القسوه مره اخري وعدت إلي عملي متجاهلاً أياها .
***
ياره : يابابا حرام عليك انا نفسيتي تعبت من معاملتك معايا دي
محمود : انتي كمان ليكي عين تتكلمي بعد الي عملتيه مع جاسر
ياره بدموع : يابابا كنت عاوزني اتجوز واحد طول عمري بعتبره زي اخويا
محمود : هتتجوزي العريس الي متقدملك ده ياياره وانا الي هقرر كل حاجه وانتي هتوافقي غصب عنك
ياره : ياماما قوليله حاجه .. حرام كده هي مش دي حياتي وانا الي من حقي اختار الشخص الي هعيش معاه
ميرفت : ياأحمد براحه شويه ع البنت حرام عليك تظلمها
محمود : انا مش عاوز اسمع كلام تاني الخطوبه كمان اسبوعين وعلي الله تحصل اي مشاكل ياياره
***
ندي : هتعملي أيه طيب ياياره
ياره بدموع : مش عارفه ياندي انا تعبت ومش عارفه اعمل ايه
ندي : ربنا يجعله خير ليكي ياياره وقلبك يرتاحله
ياره : انا مش عاوزه اتخطب واتجوز غصب عني حتي لو هو شخص كويس بسبب معاملة بابا دي هيخليني اكرهه من قبل حتي ماأعرفه
ندي : معلش ياحبيبتي قدر الله وماشاء فعل
ياره : ونعم بالله
***
ستتم خطبتي من دون موافقتي للمره الثانيه .. لا أستطيع ان اتحمل ذلك الجحيم الذي أعيش فيه .. لماذا رحلت وتركتني ياجاسر لماذا تركتني ياصديقي المخلص .. أعلم بأنني انانيه للغايه اتمني ان تكون بجانبي كصديق وأتجاهل مشاعرك وألمك ولكن لا اعرف ماذا يجب أن أفعل فاأنا اريدك بجانبي وبشده .
***
عدت إلي منزلي بعد انتهاء فترة العمل لم أستطع النوم مازالت صورتها لم تفارق خيالي وهي تتوسل لي ان اساعدها ...
Flash Back
ياره : جاسر
جاسر : ....................
ياره : جاسر انا محتجالك اوي ارجوك تساعدني .. ارجوك متمشيش اسمعني الاول
جاسر : اسف ياياره معنديش وقت
ياره : جاسر انا اتخطبت غصب عني للمره التانيه وحاسه اني هموت من القهر ارجوك تيجي معايا لبابا واقنعه هو بيحبك وبيسمع كلامك
جاسر : دي حاجه متخصنيش اني أتدخل فيها
ياره : لا تخصك ياجاسر .. انت طول عمرك جمبي من واحنا صغيرين ودايماً كنت بتساعدني وعمرك مااتخليت عني في وقت احتاجتك فيه لحد ماكبرنا .. انا محتاجاك جمبي دلوقتي كجاسر اخويا وصديق طفولتي .
جاسر : خلصتي كلامك
ياره : هتتخلي عني ياجاسر
جاسر : عن اذنك ياياره انا لازم ارجع اسكندريه حالاً
Back
***
لم استطع ان اتمالك نفسي عندما اخبرتني ندي بانها رأت جاسر تركتها وركضت إليه فهو منزله يقع بجانب منزلنا كنت اتوقع منه ان ينسي ماحدث في الماضي ويساعدني ولكنني رأيت شخصاً أخر أمامي لقد كان شخص قاسي ملامحه بارده لم يبالي بدموعي التي هربت من عيني وكانت تجري علي وجنتاي كالأنهار تركني خلفه ورحل .. ولكن لماذا ألومه الأن فبسببي تحول جاسر إلي ذلك الشخص القاسي .

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close