recent
روايات مكتبة حواء

رواية زين وزينة ويوسف كاملة بقلم زينب سمير

رواية زين وزينة ويوسف كاملة بقلم زينب سمير 




رواية توائم الزين 

--------------------

الفصل الاول 

---------------

تستيقظ زينة من النوم ثم وتاخذ شاور وتتجه الي غرفه اختها لتيقظها ويؤدو فرضهم 

في غرفة زينب 

زينة: بت يا زوزو قومي يلا 

زينب: 😴😴😴

زينة: يلا بقي هنتاخر 

زينب: 😴😴😴

زينة: خلاص انا هغيظ دكتورة تالا لوحدى 

قفظت زينب من السرير بسرعة: لالالا خلاص انا كمان عايزة اغيظ دكتورة تالا 

زينة: هههههه اول ما سمعتي اسم تالا قومتي بسرعة ههههه

زينب: طيب جيبي سيرة تانية بدل السيرة الزفته دي كل يوم تيجي بلون شعر شكل مرة احمر ومرة اخضر و اصفر انا حاسة اني بشتغل مع اشارة مرور انا داخلة اخد شاور و يلا عشان نصلي بدل ما حنا بنجيب في سيرة المعاصي دي 

انهت زينب حمامها ثم ادت فرضها مع اختها ثم نزلو الي اسفل 

زينب و زينة: صباح الخير 

علاء: صباح النور يا حبايبي 

ليلي: صباح النور يا حبايب قلبي 

زين: اهلا العصابة اجتمعت 

زينة: بس يا بابا 

زينب: بس يا حبيبي 

علاء: يلا خلصو فطاركو عشان نروح المستشفي 

زينة وزينب وزين: حاضر يا بابا 

وبعد قليل انهو افطارهم واتجو اللي عملهم

___________________________________

في طريق زينة وزينب الي المستشفي 

زينة: بصي يا بت يا زوزو مين جي 

زينب: مين؟ 

زينة: دا دكتور مروان 

زينب بتافف: يارب اي ذنبي اشوف الاشكال دي علي الصبح 

د/مروان: ازيك يا دكتورة زوزو 

زينب بصدمة وعصبية: نعمم!! ايه زوزو دي يا استاذ انا اسمي الدكتورة زينب وياريت تلتزم حدودك المرة الجاية احنا في مستشفي محترمة 

د/ مروان: انا مقصدش يا دكتورة بس انا يعني قولت احنا صحاب وكدا 

زينب: انا مبصاحبش ولاد وحضترتك زي زين ف لو سمحت مخلنيش استخدم اسلوب ميعجباكش ثم تركته وغادرت 

زينة: 😂😂😂😂

زينب بعصبية: بتضحكي علي ايه انتي كمان 

زينة: ولا حاجة انا رايحة العيادة بتاعتي سلام

زينب: سلام 

___________________________________

في مكان اخر كان يوسف في مهمة و حيث فوجئ بلكمة في وجه وقد وقع صف اسنانه العلوي وتمت المهمة بنجاح 

وقد اتصل بأسر ليصطحبه الي المشفي 

يوسف: الو ايه يا أسر انت فين 

أسر بنوم: اي ياعم عايز ايه علي الصبح 

يوسف: اخلص يا زفت وتعالي وديني المستشفي 

أسر: ليه انت اتشليت ما ثم قفز من السرير: ايه انا جي حالا قولي العنوان بسرعة 

يوسف: العنوان **** اخلص وتعالي بسرعة 

أسر: ماشي مسافة السكة سلام 

وبعد قليل اتي له 

أسر:قولي بقي ايه اللي حصل 

يوسف: يعني انت شايفي بذكائك الخارق اني قادر اتكلم واطلع علي مستشفي زين 

أسر: لو تبطل بس غرورك ده هتبقي زي الفل 

لم يعطيه يوسف اهمية 

___________________________________

في عيادة الاسنان 

وصل يوسف وأسر الي العيادة 

زينب: ايه ده اقعد بسرعة علي الكرسي 

جلس يوسف وظل أسر واقف معه 

زينب لأسر: لو سمحت يا استاذ ممكن تستني برة عشان مش بعرف  اشتغل وحد موجود 

كان أسر سيتكلم ولكن اوقفه يوسف 

يوسف: لاء مش هيطلع هيفضل واقف 

زينب: طب انا مش بعرف اشتغل كدة 

يوسف: وهو مش هيطلع 

زينب: يبقي اتفضل انت هو انا مش هشتغل وهو واقف 

يوسف: ما تخلصي يا حجة هي المستشفي كانت باسمك وبعدين انتي متعرفيش انا مين

زينب ببرود: اولا انا ليا اسم ثانيا بالنسبة للمستشفي تقدر تقول انا مثلا بنت صاحب المستشفي ثالثا بالنسبة انت مين انا ميهمنيش وممكن اطلب الامن دلوقتي لو ماتحرمتش نفسك 

يوسف: امن انتي اتجننتي انا هعرفك انا مين 

زينب وقد ضربت المكتب بيدها: اانا مسمحلكش تتكلم كدا ولو مش عجبك روح للدكتورة تالا بس صدقني هتندم انك روحت

يوسف وهو يتجه الي الخارج: مش محتاج نصايحك خليها لنفسك 

زينب: احسن برضو وفرت 

مل هذا و أسر يضحك بهيستريا

يوسف: ممكن تقولي بتضحك علي ايه 

أسر وهو يضحك: أصل اول مرة اشوف حد بيتحداك كدا

يوسف: هنشوف انا اصلا محدش يقدر يتحداني 

ودخل يوسف وأسر الي دكتورة تالا وفوجئ ب........ 

--------------------------------------------------------

يا تري يوسف وأسر شافو ايه؟ 

ويوسف ناوي علي ايه؟ 

اشوفكم انشاءالله في الفصل الثاني من رواية توائم الزين 

بجد تعليقاتكم فرحتني جداا ويارب الرواية تعجبكم 😊💜💜


 الثاني من هنا

google-playkhamsatmostaqltradent