اخر الروايات

رواية زين وزينة ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم زينب سمير

رواية زين وزينة ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم زينب سمير 


الفصل الثاني

----------------

دخل أسر ويوسف إلى الدكتورة تالا وفوجئ بفتاة تضع الكثير من مساحيق التجميل وشعر ذات اللون الاسود والخصلات الملونة أحمر و أخضر و أزرق و أصفر

يوسف:أعوذ بالله هي دي دكتورة ولا عروسة مولد

أسر: إنت بتقول فيها طيب أسألها كدا ممكن تكون مش هي دي الدكتورة

يوسف: أحم لو سمحتي هي فين الدكتورة تالا

تالا: أنا الدكتورة تالا

يوسف : طب واضح انك مشغوله اجيلك وقت تاني

تالا: لا مش مشغولة اتفضل

يوسف : لا هيجيلك وقت تاني

تالا بحدة : اتفضل يا استاذ انا مش مشغولة

يوسف : ما هو دا مش شكل دكتورة دا شكل عروسة مولد

تالا بعصبية : عروسة مولد ايه يا استاذ ما تحترم نفسك

يوسف :انتي ازاي تكلميني كدا انتي متعرفش انا مين

تالا : مش عايزة اعرف واتفضل برا

يوسف : طيب انتي مش نافع معاكي الذوق انا هجبلك عمو علاء

تالا باستغراب : عمو علاء!!!! عمو علاء مين؟

يوسف : عمو علاء مدير المستشفى

تالا بضيق : لا خلاص بلاش الدكتور علاء

يوسف : جبتي ورا يعني

تالا بغيظ مكتوم : اتفضل يا استاذ اشوف أسنانك خلصني

يوسف : لا خلاص مستغنين عن خدماتك

ثم اتجه إلى زين

زين: ايه دا ايه اللي حصل يا يوسف

يوسف : مش وقته يا زين ابقى اقولك بعدين انت وأسر

زين : ازيك يا اسر

أسر : تمام يا كبيرنا

يوسف : زين شوفلي دكتورة أسنان كويسة بدل اللي شفناه من شوية دول

زين باستغراب : شوفت ايه

يوسف : دكتورة بعين زرقاء بس ايه مقولكيش كمية غرور فيها والتانية عاملة زي عروسة المولد

زين: هههه ام عين زرقاء دي زينب اختي بس هي مش مغرورة دي ثقة بالنفس

أسر : طيب بالنسبة للعروسة المولد

زين : دي الدكتورة تالا مفكرة ان مفيش حد في شياكتها ولا في جمالها

أسر : اه منا لاحظت كدا

يوسف: طيب شوفلي دكتورة تكون كويسة

زين : تعالي معايا هوديك لزينب

يوسف : لا طبعا دعلي جثتي

___________________________________

في عيادة الأسنان

زينب : اهلا اهلا دكتور زين هنا بنفسه

زين بغرور مصطنع : لاداعي للتصقيف اخجلتم تواضعنا

زينب: اخلص يازين عايز ايه

زين: طب احترمني قدام صحابي

زينب : ااه طبعا ثم لاحظت من يقفون خلفه : انتو تاني هما دول صحابك يا زين

زين: اه هما دول واتفضلي اكشفي على يوسف

زينب : اتفضلو اطلعو عشان اكشف على صاحبكوا

يوسف: هما مش هيطلعوا برا

زينب وهي تجلس على كرسي مكتبها بأريحة:خلاص يبقى مش هكشف عليه نورت يا دكتور زين طلبك مرفوض

زين بنفاذ صبر : ما تخلصي يا زينب بقي

زينب بعصبية : زين أنا مبعرفش اكشف وحد معايا في نفس المكان اذا كان انا أو زينة وانت عارف كدا يا زين ف متجبش بقى اللوم عليا صاحبك هو اللي مش راضي يكشف

زين: يلا أسر نطلع برا عقبال ما تكشف على يوسف

يوسف : انتو هتطلعو وتسبني معاها لوحدي

زينب : متقلقش انا مش من نوع اكلي لحوم البشر عشان حرام

يوسف : يعني لو مكانش حرام كنتي اكلتيها

زينب بهمس : يارب مقتلش حد النهاردة

صوت من ورائهم : متجمعين عالخير انشاء الله

زينب: زوزو جيتي في وقتك

زينة: كنت حاسة انك عاملة مصيبه

زينب ببراءة: تعرفي عني كدا

زينة: وابو كدا كمان

يوسف بضيق : طيب بالنسبة للبني ادم اللي صف سنانه واقع

زينة: ماله ده

كان يوسف سيتكلم

زين: بسسس انتو ايه أطفال اسكتو شوية يلا يا أسر يلا يا زينة

زينب:لا سيب زينة

يوسف: اشمعني بقي

زين : هو انا مقولتلكش

يوسف: لا مقولتليش

زين:ممكن زينب تكشف وزينة قاعدة عادي إنما حد تاني لا وزينة نفس الشئ قولي ليه بقي

يوسف :ليه

زين: عشان هما تؤام

أسر: ما انت تؤامهم بردو

زين: ما انا بردو كدا نفس الشيء

أسر : طيب

وغادر زين و أسر مرحبا وتم الكشف علي يوسف ولم تخلو زينة من مناقرتهم واعطته زينب الأدوية اللازمة وغادر كلا من يوسف و أسر ثم وقف أسر أمام عيادة الأطفال

أسر : بص يا يوسف زينة دي طيبة ازاي وبتعامل الأطفال بحنية ازاي

يوسف:طيب يلا يا حنين عشان توصلني

أسر:يلا يا فصيل اصل أنا خلفتك ونسيتك

تجاهل يوسف كلامه ثم غادرو المستشفي

___________________________________

في المساء

-------------

في الشات الجماعي بين البنات

--------------------------------------

زينة : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شروق: واللي في جيبك هاته

زينب: يا مساء الفل على ملوك الاشباح

تمارا: بقول ايه انا زهقانة ايه رايكو نخرج

زينة: ماشي اناموافقة

شروق:تمام بس امتي

زينب: بعد بكرة ايه رايكو

تمارا:تمام و نروح المول

زينب وزينة وشروق : تمام


الثالث من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close