-->

رواية زين وزينة ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم زينب سمير

رواية زين وزينة ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم زينب سمير

    رواية زين وزينة ويوسف الفصل الثاني 2 بقلم زينب سمير 


    الفصل الثاني

    ----------------

    دخل أسر ويوسف إلى الدكتورة تالا وفوجئ بفتاة تضع الكثير من مساحيق التجميل وشعر ذات اللون الاسود والخصلات الملونة أحمر و أخضر و أزرق و أصفر

    يوسف:أعوذ بالله هي دي دكتورة ولا عروسة مولد

    أسر: إنت بتقول فيها طيب أسألها كدا ممكن تكون مش هي دي الدكتورة

    يوسف: أحم لو سمحتي هي فين الدكتورة تالا

    تالا: أنا الدكتورة تالا

    يوسف : طب واضح انك مشغوله اجيلك وقت تاني

    تالا: لا مش مشغولة اتفضل

    يوسف : لا هيجيلك وقت تاني

    تالا بحدة : اتفضل يا استاذ انا مش مشغولة

    يوسف : ما هو دا مش شكل دكتورة دا شكل عروسة مولد

    تالا بعصبية : عروسة مولد ايه يا استاذ ما تحترم نفسك

    يوسف :انتي ازاي تكلميني كدا انتي متعرفش انا مين

    تالا : مش عايزة اعرف واتفضل برا

    يوسف : طيب انتي مش نافع معاكي الذوق انا هجبلك عمو علاء

    تالا باستغراب : عمو علاء!!!! عمو علاء مين؟

    يوسف : عمو علاء مدير المستشفى

    تالا بضيق : لا خلاص بلاش الدكتور علاء

    يوسف : جبتي ورا يعني

    تالا بغيظ مكتوم : اتفضل يا استاذ اشوف أسنانك خلصني

    يوسف : لا خلاص مستغنين عن خدماتك

    ثم اتجه إلى زين

    زين: ايه دا ايه اللي حصل يا يوسف

    يوسف : مش وقته يا زين ابقى اقولك بعدين انت وأسر

    زين : ازيك يا اسر

    أسر : تمام يا كبيرنا

    يوسف : زين شوفلي دكتورة أسنان كويسة بدل اللي شفناه من شوية دول

    زين باستغراب : شوفت ايه

    يوسف : دكتورة بعين زرقاء بس ايه مقولكيش كمية غرور فيها والتانية عاملة زي عروسة المولد

    زين: هههه ام عين زرقاء دي زينب اختي بس هي مش مغرورة دي ثقة بالنفس

    أسر : طيب بالنسبة للعروسة المولد

    زين : دي الدكتورة تالا مفكرة ان مفيش حد في شياكتها ولا في جمالها

    أسر : اه منا لاحظت كدا

    يوسف: طيب شوفلي دكتورة تكون كويسة

    زين : تعالي معايا هوديك لزينب

    يوسف : لا طبعا دعلي جثتي

    ___________________________________

    في عيادة الأسنان

    زينب : اهلا اهلا دكتور زين هنا بنفسه

    زين بغرور مصطنع : لاداعي للتصقيف اخجلتم تواضعنا

    زينب: اخلص يازين عايز ايه

    زين: طب احترمني قدام صحابي

    زينب : ااه طبعا ثم لاحظت من يقفون خلفه : انتو تاني هما دول صحابك يا زين

    زين: اه هما دول واتفضلي اكشفي على يوسف

    زينب : اتفضلو اطلعو عشان اكشف على صاحبكوا

    يوسف: هما مش هيطلعوا برا

    زينب وهي تجلس على كرسي مكتبها بأريحة:خلاص يبقى مش هكشف عليه نورت يا دكتور زين طلبك مرفوض

    زين بنفاذ صبر : ما تخلصي يا زينب بقي

    زينب بعصبية : زين أنا مبعرفش اكشف وحد معايا في نفس المكان اذا كان انا أو زينة وانت عارف كدا يا زين ف متجبش بقى اللوم عليا صاحبك هو اللي مش راضي يكشف

    زين: يلا أسر نطلع برا عقبال ما تكشف على يوسف

    يوسف : انتو هتطلعو وتسبني معاها لوحدي

    زينب : متقلقش انا مش من نوع اكلي لحوم البشر عشان حرام

    يوسف : يعني لو مكانش حرام كنتي اكلتيها

    زينب بهمس : يارب مقتلش حد النهاردة

    صوت من ورائهم : متجمعين عالخير انشاء الله

    زينب: زوزو جيتي في وقتك

    زينة: كنت حاسة انك عاملة مصيبه

    زينب ببراءة: تعرفي عني كدا

    زينة: وابو كدا كمان

    يوسف بضيق : طيب بالنسبة للبني ادم اللي صف سنانه واقع

    زينة: ماله ده

    كان يوسف سيتكلم

    زين: بسسس انتو ايه أطفال اسكتو شوية يلا يا أسر يلا يا زينة

    زينب:لا سيب زينة

    يوسف: اشمعني بقي

    زين : هو انا مقولتلكش

    يوسف: لا مقولتليش

    زين:ممكن زينب تكشف وزينة قاعدة عادي إنما حد تاني لا وزينة نفس الشئ قولي ليه بقي

    يوسف :ليه

    زين: عشان هما تؤام

    أسر: ما انت تؤامهم بردو

    زين: ما انا بردو كدا نفس الشيء

    أسر : طيب

    وغادر زين و أسر مرحبا وتم الكشف علي يوسف ولم تخلو زينة من مناقرتهم واعطته زينب الأدوية اللازمة وغادر كلا من يوسف و أسر ثم وقف أسر أمام عيادة الأطفال

    أسر : بص يا يوسف زينة دي طيبة ازاي وبتعامل الأطفال بحنية ازاي

    يوسف:طيب يلا يا حنين عشان توصلني

    أسر:يلا يا فصيل اصل أنا خلفتك ونسيتك

    تجاهل يوسف كلامه ثم غادرو المستشفي

    ___________________________________

    في المساء

    -------------

    في الشات الجماعي بين البنات

    --------------------------------------

    زينة : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    شروق: واللي في جيبك هاته

    زينب: يا مساء الفل على ملوك الاشباح

    تمارا: بقول ايه انا زهقانة ايه رايكو نخرج

    زينة: ماشي اناموافقة

    شروق:تمام بس امتي

    زينب: بعد بكرة ايه رايكو

    تمارا:تمام و نروح المول

    زينب وزينة وشروق : تمام


    الثالث من هنا

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .