رواية اللقا نصيب كاملة بقلم هند محمد هنودة
لفصل الاول من روايتكم اللقا نصيب
بقلمي هند محمد هنودهقراءه ممتعه
ف مكان ف منظقه شعبيه
تستيقظ بطلتنا وهي ريحانه من النوم
ريحانه :ياااااه كل ده نوم ياريري فوقي بقي بقيتي كسلانه اوي
قامت من النوم بتتلفت ملقتش ابنها محمد جنبها خرجت بره تدور عليه لقته قاعد بيعيط
ريحانه بقلق :محمد في ايه ياحبيبي مالك بتعيط ليه
محمد :جعان ياماما وتيتا قالتي لا
ريحانه بصدمه :لا؟ ازاي يعني. طب معلش انا هجبلك ولا تزعل نفسك
دخلت ريحانه لامها المطبخ
ريحانه :ف ايه ياماما محمد بيقول انك مش راضيه تاكليه
سعاد :اه لانه مفيش
ريحانه :مفيش ايه ما الاكل كتير اهو ف ايه بقي
سعاد :لا ده اكل ابوكي انما انتي تتصرفي وتجيبي ليكي ولابنك
ريحانه بقت مصدومه اول مره تسمع الكلام ده من امها
ريحانه :ليه كده ياماما مانتي عارفه اني نزلت ادور ع شغل ملقتش اعمل ايه يعني
سعاد :"ياختي ع قلبك اد كده ف البنك فكيها شويه
ريحانه :" مانا بديكي اول الشهر ياماما اعمل ايه تاني
سعاد :متعمليش براحتك اقولك وافقي ع العريس الي جالك واهو يزيح عنا شويه
ريحانه بفزع :عريس لا طبعا انا مش عايزه وانتو عارفين
سعاد :براحتك خليكي كده زي مانتي
خرجت ريحانه بتعيط تعمل ايه ف الورطه دي
الفلوس الي ف البنك هو مش مبلغ كبير بس عايشه ع الفوايد بتودي ابنها مدرسه وتدي لامها مبلغ كل اول شهر عشان الاكل والشرب وزي ماشوفتوا مش بيقضوا
طب اعمل ايه طلعلي منين العريس ده بس
لا مش هوافق عشان ابني لازم ادور ع شغل تاني وخلاص
انتي خلصتي تربيه ياريحانه دوري تاني وان شاء الله هتلاقي
...................
ف منزل فخم جدا اقل مايقال عنه انه قصر ماهو لاكبر مهندس ديكور ف مصر
قصر المنصوري وعائلته
فاق يوسف من نومه واستحم ولبس ونزل تحت
لقي والدتة قاعده ع السفره منتظراه
يوسف وهو يقبل راسها :صباح الفل ياست الكل
فريده بابتسامه :صباح النور ياحبيبي
يوسف :كل يوم فطار كده الواحد هيقلبظ
فريده بضحك:وايه يعني فداك ياحبيبي
قولي رايح ع الشركه والا وراك حاجه تانيه
يوسف :اه رايح ورايا ميه حاجه. بتسالي ليه حضرتك عايزه حاجه
فريده :لا سلامتك يابني بس...
يوسف :بس ايه قولي
فريده :اسمع بقي انا عازمه هايدي وفريال ع الغدا ولازم تيجي
يوسف وهو ينهي فطوره :قولي كده بقي يافري ياقلبي قولتلك انا خلاص مش عايز لا هايدي ولا غيرها تمام كده
قبل جبينها وسلم عليها وخرج
فريده :بقي كده انت الخسران
ف مكان تاني وهو شركه يوسف المنصوري
وصل يوسف بكامل اناقته ودخل لمكتبه وطلب قهوته المعتاده وانهمك ف الشغل
ف اثناء ذلك كانت ريحانه تبحث عن اي عمل لكن لا يوجد شئ فماذا تفعل. العريس قادم لامحاله واهلها بيزنوا عليها علشان توافق. لا والف لا ابني اهم عندي الي فاتوا مكنوش عيزينه اعمل ايه انا بقي لايمكن ابعد ابني عن حضني
ياربي الهمني الصبر يارب
عدا اليوم ولم تجد ريحانه اي عمل رجعت للبيت وهي تعبانه جدا ومرهقه
ريحانه وهي تستريح :اااااه ياضلوعي ياني... ياماما يا ماما انا جعانه والنبي الحقيني بالاكل
سعاد :عملتي ايه لقيتي شغل
ريحانه بنظره خايبه :لا ومش لاقيه خالص ومش عارفه اعمل ايه. المهم هاتيلي اكل
سعاد :منين
فزعت من نومتها ووقفت مذبهله
ريحانه :وبعدين ياماما كل شويه منين منين امال الفلوس الي بديهالك بتروح فين
سعاد :اعملك ايه الحاجه بقت نار اعمل ايه يعني
ريحانه بزعيق :حرام كده والله مكنتيش كده كل ده من وقت مظهر العريس بقي كده ياماما عايزه تبيعي بنتك ليه كده ياماما
سعاد :ياخيبه ده العريس مريش وهيصونك متخافيش وان كان ع ابنك هيروح معاكي
هنا ريحانه ا نتبهت لامها بعد ان انهكها التعب والدموع
ريحانه :بتتكلمي جد ياماما يعني هو موافق بجد والت بتضحكي عليا
سعاد بخبث :اضحك عليكي ايه بس انا عايزه مصلحتك وبس. ها قولتي ايه
قعدت باهمال ع الكرسي تفكر هل فعلا كلام امها صح والا خدعه عشان توافق وبس
هتعملي ايه ياريحانه هتوافقي والا لا
سعاد لما لقتها بتفكر مسبتهاش لشيطنها سممت اذنها بكلام معسول عن العريس
ريحانه 'ماشي هفكر
سعاد :لا شوفيه الاول يمكن يعجبك
ريحانه :مش ده المهم. المهم انه يتقي ربنا فينا انا وابني
سعاد :خلاص انا هقول لابوكي يكلمهم يجوا وتقابليه
ريحانه :بسرعه كده
سعاد :اه خيى البر عاجله
ومشيت
ريحانه :يجي يجي ياريحانه مانتي هتعرفي كل حاجه لما يجي وتعرفي هياخد ابنك والا لا وساعتها قرري
يارب ارحمني يارب
بالليل
رجع يوسف البيت لقاه صامت مفيهوش حد
اصلا مفيش حد فيه غيره وامه والخدم
يوسف :ايه ده ماما نامت مش معقوله
سيده ياسيده
سيده :نعم يابيه
يوسف :ماما فين
سيده :ف اوضتها يابيه
يوسف :ماشي حضريلي اكل بسرعه
سيده :حاضر
ف غرفه فريده
قاعده ومعاها صندوق كبير فيه اوراق كتير
طلعت اوراق مهمه بصت فيها ودمعت ولما حست برجل بره الاوضه حطتها مكنها وخفت الصندوق بسرعه
يوسف خبط ع الباب وفتحه ودخل
يوسف :حبيبه قلبي لسه صاحيه
فريده بابتسامه :تعالي يابني
يوسف :عامله ايه.. رجليكي لسه وجعاكي
فريده :الحمد لله.. اتاخرت ليه كده
يوسف :مفيش كان عندي شغل كتير جدا
فريده :ربنا معاك يابني اتعشيت والا زي عادتك
يوسف :هههههه هتعشي بعد مغير متقلقيش المهم صحتك
نامي وارتاحي
فريده :تصبح ع خير يابني
يوسف 'وانتي من اهله ياحبيبتي
وخرج
راح اوضته غير وكل ونام
............
ف مكان اخر ف نفس اليوم بس الصبح
اتسحبت براحه وخفه كعادتها المرحه فتحت الباب ودخلت لقته لسه نايم. طلعت ع السرير وقربت منه وهي بتضحك بهمس. ازاحت الغطا شويه وقربت منه ودنه وفضلت تلعب فيها براحه. اول مابدا يفوق استخبت. وبصت تاني لقته نام تاني راحت مقربه اوي منه ولسه هتزغزغه لقته فتح عنيه وبصلها بشرار راحت مصرخه وجت تنزل قفش فيها
حسام :قفشتك.. كل يوم من ده وساكت واقول عيله ومش هكسفها لكن اتكررت تاني لا بقي كده كتير
مريم :عاااااا لا يابابي انا اسفه والله بهزر
حسام وهو يداعبها :قولي حقي برقبتي
مريم :ااااااه لا مش هقول انا بلعب معاك
حسام :ههههههه كبرتي ياعفريته صح
مريم وهي تبعد عنه وتقف امام المرايه :طبعا ده انا عثل مش شايف والا ايه
وقف بجوارها
حسام :طبعا ياقلب بابي انتي احلي واحده شافتها عيوني
هنا دخلت مايسه مراته
مايسه :سيدي ياسيدي كل ده حب
حسام ف سره :اوووووووف يا الله منك
مريم :مش انا حلوه يامامي
مايسه :طبعا ياقلبي احلي واحده ف الدنيا
مريم :زيك كده يامامي صح يابابي
سكتوا الاتنين وبصوا لبعض وتركهم حسام وذهب للحمام
مايسه :يلا ياحبيبتي عشان الحضانه
وخرجوا
بعد قليل
خرج حسام ولبس وتأنق ونزل تحت
صبح ع ولدته وجلس بجوارها يتناول الفطار
مشيره :مراتك فين
حسام :معرفش
مشيره :هتفضلوا كده ع طول
حسام :سؤال كل يوم. طب وبعدين انتي عارفه الي فيها يبقي خلاص
مشيره :الحق عليا انا خايفه ع بنتك مش عليكوا
حسام :مالها ماهي كويسه اهي امها وابوها معاها متخافيش مش هطلقها بس مش عارف احبها وده شئ خارج عن ارادتي افهميني بقي ياماما
مشيره :والله يابني حالك يصعب ع الكافر وقلقانه من الايام ومش عارفه ايه الي هيجرا
حسام وهو يغادر :ولا هيجرا حاجه بس ادعيلي عشان انا فعلا متعذب. سلام
وهو خارج ندهت عليه مريم بنته
فسلم عليها وقبلها وخرج متجها لشركته
وقفت مايسه عاقده زراعيها ع صدرها
مايسه :سوزان حضريلي لبسي يلا
مشيره :ع فين بدري كده يابنتي
تجاهلتها واتجهت لفوق
مريم خرجتها الداده للباص ومنه للحضانه
مشيره :وبعدين بقي فيها كل يوم ع الحال ده وجوزها نايم ف الخط. طب والعمل اقوله والا لا. كده بتظلميه انتي الي خلتيه يتجوزها قصدك اجبرتيه انتي بتضحكي ع نفسك اهو ابنك الي بيدفع التمن دلوقتي. لا لازم اقوله ويشوف حل
وصل للشركه ودخل لمكتبه وكلم السكرتيره عشان تبعت له هيثم صاحبه
بعد قليل
هيثم :صباح الخير
حسام :ايه يابيه كل اما احتاجك ملقكش ليه كده بتغطس فين
هيثم :هكون فين يعني بشتغل والا عندك اعتراض
حسام :هههههههه ماشي يا ابو شغل فين ورق المنقصه الي كلمتك عنها
هيثم :لسه بخلص فيها قولتلك دي كبيره وهتاخد وقت
حسام :كبرت والا ايه متنجز مقدمناش غير اسبوع فاهم
هيثم :ماشي ياخويا انا رايح مكتبي سلام
اه صحيح سكرتيرتك شكلها هتولد هنا متشوف غير او حد يساعدها
حسام :مانا عملت اعلان ولسه مفيش ربنا يسهل
ف مكان اخر
كانت قاعده ف شقه لوحدها بعد ان توفي زوجها وحبيبها زميلها ف الجامعه
قاعده بتفتكر بعد ما مات اهله عملوا فيها ايه
فلاش
ساره :طب وانا ذنبي ايه ياماما
ساميه :انتي نحس كنتي حامل ونزل وجوزك مات هتعيشي معانا ليه تاني
ساره بدموع :والله نزل لما عرفت خبر موت احمد اعمل ايه مش بايدي
ساميه :اطلعي بره وملكيش حاجه عندنا فاهمه يلا مع السلامه
ساره :حرام عليكي هروح فين امب ماتت ومليش حد اروحله خليني معاكوا ياماما الله يخليكي
مسكتها من شعرها وجرجرتها لبره وحتي مخدتش هدوم ليها
باك
فاقت من شرودها ع دموعها مغرقه عنيها
ساره :ربنا ينتقم منكم يارب خرجتوني حتي من غير هدومي ولا اي حاجه ربنا منتقم جبار وهيجبلي حقي منكم ياظلمه
لازم تفوقي ياساره فاهمه دوري ع شغل وعيشي حياتك والا هتموتي من الجوع والحسره
ومسكت اجرنال ودورت فيه لحد مالقت الاعلان لشركه الشربيني طالبين سكرتيره ففرحت وحضرت نفسها تروح بكره
تاني يوم
راحت للشركه عشان الاعلان وقابلت المسؤل عن التوظيف
مدحت :اهلا بيكي اتفضلي
ساره :اهلا بحضرتك. انا جايه عشان الاعلان عن السكرتيره
مدحت :CV بتاعك كويس هعرضه ع هيثم بيه وهو هيوافق ع طول تقدري تستني شويه
ساره :مفيش مشكله منتظره حضرتك
طلع لهيثم ووراه بياناتها ووافق ع طول بس هتساعد سهام سكرتيره حسام لحد ماتفهم كل حاجه وسهام تولد هتمسك مكانها
نزل فهمها وهي معترضتش ووافقت ووداها لسهام تفهمها
بعد فتره
سهام :ها ياستي فهمتي
ساره :مش اوي بس ان شاء الله مع الوقت هتعدي
سهام :مواعيد حسام بيه دقيقه جدا خلي بالك فاهمه
ساره :متقلقيش انا بستوعب بسرعه وقولتلك هتعدي
سهام :سؤال معلش ليه لابسه اسود او غامق اصلا
ساره بحزن : جوزي... توفي وانا حزينه ع عليه
سهام بشفقه :الله يرحمه اسفه اني فكرتك
ساره بابتسامه حزن :ولا يهمك انا منستش عشان افتكرك
انا هشوف بقي الحاجات دي عشان الوقت عدا وممكن المدير بيبهدلني
سهام :مين حسام بيه لا متقلقيش ده فرفوش اوي بس مبيحبش الاكتئاب والمكتئبين فاهمه
ضحكوا الاتنين واندمجوا ف شغلهم
خلصت الحلقه
انتظروني واحنا لسه ف بدايه الاحداث
انتو مطنشني خالص ها