رواية حياة الرعد كاملة بقلم فاطمة وجيه
استني استني
لتلتفت اليه:انت بتكلمني انا!!
ليقف امامها وهو يلهث:ايو قطعتي نفسي بنادي عليكي من بدري!!
هي برفع حاجب:تنده عليا!،تنده عليا بتاع اي ياعمو
عمو!!
-لا بص مش اكمن حلوه حبتين فرفوش شويتين تفتكرني بنت سهله لاااا فوق
هو:تخدي شكولاته وتعالي بس اقولك
هي:تنظر له ثم تنظر ل الشكولاته ثم تخطفها منه وتجري
ليجري خلفها:يابت انتي خدي اقول طب الشكولاته انتي ياحجه
هي:ابويا عند امك ياض قال تعالي قال
هو:يابنت اللظييانه
لتمر في اليوم التاني من نفس المكان
حياه وهي تتلفت يمين ويسار:اسكنهم في مساكنهم
احم احم
لتغمض عينها بقوه:ولا تاذيني ولا اذيك انصرف انصرف
لتصدح ضحكاته المكان
لتفتح عين وتغمض الاخر:هو انت اي افندم يااااانععععععم
احم احم اسمي رعد
حياه:مين اسمك اي ياخويا
رعد بضحك:اسمي كده رعد
حياه:حصلنا الرعب والتهديد لا لا لا بقولك اي
رعد وهو يقترب:اي
حياه:اي انت
رعد ويقترب اكثر: بقا تخدي الشكولاته وتجري
حياه وهي تبعد:تستهل مانتي الي جي تشقطني بشوكولاته من ام جنيه ونص اي القرف ده
رعد بضحك:بكام ياختي
حياه بقرف:طعمه وحش زيك دي اي دي عملنها تحت السلم
رعد بضحك:وابوكي عند امي مش كده
حياه:لا متفهمش غلط ابويا دكتور
رعد:ياراجل
حياه:ومش اي دكتور ،دكتور بيطري
رعد:لسانك طويل وعايز قص
حياه:لو مش عجبك طلقني طلقني يلا
رعد:متيجي طيب و
حياه:اجي فين لا بص مش معني اني وقفت اخد ودي معاك تسوق فيها لا
رعد:شكلك مبتجيش بذوقك طب تعالي
ليجذبها من يده ويسحبها خلفه
حياه بعصبيه:اييييييي ساحب جموسه سا اخ انت
رعد:لا بقره ساحب بقره مش عايز اسمع نفس لحد منوصل
حياه بخث:ايو طيب حاضر حاضر حاضر
لتعض يده بقوه حته غرزت اسنانها في لحم يديه ليفلت يدها
رعد بالم:يابنت العضاض
حياه وهي تركض:نيهاهاهاها تستهل يابو شكولاته معطنها
رعد وهو يجز علي اسنانه:مهو بزؤق بالعافيه لازم اخدك
حياه وهي تخف خلف باب السكشن:ممممم اقوله اي اي الحجه ياحياه اي اي يبي لقتها
لتطرق الباب بخفه
الدكتور بصوت رزين:ادخل
حياه:سموعلايكو
الدكتور:ردي السلام زاي البنادمين
حياه بصدمه:هو انا برد زاي الحمير
ليضحك المدرج باكمله
حياه بحركه مسرحيه مضحك:سكوووت هو احنا هنهزر ولا اي ياشوباب
لينفجرو ضحك
الدكتور بصوت عالي:بااااس ليلتفت الي حياه عارفه ان السكشن بدا
لتنظر حياه الي الصبوره خلفه ثم اليه:لا لسه الصبورة فاضيه لتضع يدها علي دقنها بتفكير ولا انت بتكتب السكشن في دماغك عشان مستخسر الحبر يخلص
لينفجرو ضحك مجدد
الدكتور ينظر لها بغضب:خلصتي
حياه:في اوروبا ودول المتقدمه الحياه لا تخصل
ليضحك الكل حته الدكتور
الدكتور بضحك:معرفش اخد منك حق ولا بطل خشي خشي
حياه بحركه مسرحيه:تشكرات تشكرات ابدا السكشن وكف عن اللهو ياغلام
في كافيه الجامعه
حياه:صبح صبح ياعم محمد
عم محمد:صباح الخير يابنتي
حياه:بنتك!! سيد عيب احنا اهل قولي ياحياتي
عم محمد بضحك:طب هتشرب اي يا
حياه:ها يا اي
عم محمد بضحك:ياحياتي
حياه بمرح:واحد موكا وسندوتشات تتيييييييير عايزه يجيلي غيبوبه من الاكل
عم محمد بضحك:بس كده عينيه
قاعده حياه تاكل والكل بيبص من طريقتها العفويه المبالغ فيها
:اي ده انتي بتكلي لوحدك
حياه وهي تحوط الاكل:اه في حاجه يا عينيه
رقيه:هاتي سندوتش
حياه:الي يبص بعينو يعور بصي قدامك
رقيه:والي ياكل لوحده يزؤر ياقلبي شيلي ايدك
حياه بضحك:اقنعتيني يا ابلتي خدي حار نار في جتتك وحسبي الله ونعمه الوكيل
رقيقه بضحكه صاخبه:اومال لو مش اقنعتك هتقولي اي
حياه:هقول ربنا يولع فيكي هيهيهيهي
رقيه بضحك:كام رقم بوليس الاداب
حياه:اكتبي عندك خمناشر سبناشر زيرو وانياين
رقيه:معرفتش غير الزيرو
حياه بضحك:يعني ولا نفعه في عربي ولا انجليش عليه العوض ياموسي
رقيه:وهو ده عربي
حياه بفم ممتلا:تؤ تؤ ده هرولولولوغرفيه
رقيه:هرولو اي ياعمتو
حياه:هرولولولولولي ياابلتي
ترجع حياه وقبل متخش شارعهم يوقفه صوت
-ازيك
حياه:انت ا
وقبل ان تكمل يرش عليها ماده مخدره ويتم خطف حياة!!
بعد وقت ليس بقصير
تفيق حياه لتجد عينيه مربوطه بقماشه وترفع يده لتنزعها لتتفاجئ بيده وقدميه مقبلين بسلاسل!!