recent
روايات مكتبة حواء

رواية حياة الرعد الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة وجيه

 رواية حياة الرعد الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة وجيه


البارت 2:

"صلي علي من اختصر الحب وقال:لا تاذؤني في عائشه 🖤"
الله الله انا فين ياناس
بسيييي بس بسيييي
يحلاوة اي الفستان الحلو ده لما اجري كده
استنيييي استني
لتلتفت اليه:انت بتكلمني انا !!
ليقف امامه وهو يلهث:ايو قاطعتي نفسي بنادي عليكي من بدري
حياه برفع حاجه:تنده عليا!!تنده عليا بتاع اي ياعمو
-عمو!!
حياه:لا مش اطن حلوه حبتين فرفوشه شويتين تفتكرني بنت سهله لا فوق
هو:خدي شكولاته وتعالي بس اقولك
حياه تنظر له ثم تنظر الي الشكولاته وتخطفها منو تجري
ليجري خلفها: يابت خدي اقول يا اسمك اي طب ياحجه الشكولاته طيب
حياه بضحك وهي تجري:ابويا عند امك ياض قال اجي قال
هو بغيييظ:يابت اللظاينه
تجري حياه وهي بتاكل الشكولاته
حياه بقرف:ييييع يابن ال اي القرف ده اعييييي لتقع بقوه وفجاه
حياه بالم وهي تسقط من السرير:اخيييييي اما حلم مقرف بشكل بس اي هتت ولد ملبن هو ده حلم ولا ثري دي
حياه بسرحان عليه جوز عيون تجنن اخضر دي ولا زتوني ميتهيقلي زتوني بس اي وتكه وتكه يعني
حياه:حسه اني هبله سيكا
سالم:صحيتي يعني من غير قرف كل يوم
حياه وهي تجذبه من يده ليرقص معها:بحبك انت حلو انهارد كده لي
سالم:مالك يا مجنونه
حياه بضحك:من شابه اباه فما ظلم نيهاهاهاها
سالم:يعني انا مجنون
حياه:فشر يا قلبي دا انت العقل كلو يازفينكز
سالم بضحك:طب يلا يلا علي جمعتك فاروق هينفخك
حياه وهي بترقص حوجبها:ولا يعرف يعمل حاجه
سالم بضحك:عاش يا وحش
حياه بفخر:طبعا انا حياه بنت سالم
سالم بحب:طب تعالي نفطر
دكتوره ليندا:يمكن ان تدفن هنا مستر رعد
رعد بجمود:سوف ادفنها قريبا مني اشكرك لي اهتمامك
(انا قولت اترجم علطول عشان البارت يطول )
يرن فون رعد بفيديو كول
ساره بفرحه:بااااابي
رعد ببتسامه:قلب بابي
ساره:انت وحشني اوي اوي يابابي
رعد بسرحان:وانتي وحشني ياهمس
ساره:بابي انا ساره مش همس
معلش نعزر رعد ساره نسخه مصغره من همس نفس العيون الزرقاء والشعر البني الفاتح والبشره البيضه
رعد ببتسامه:انتي قلبي
ساره بضحكه جميله:اومال مامي فين هي وحشني اوي
رعد:هكلمك تاني يا حببتي
ساره:استني استني عزوز وايودي عايزين يكلموك
رعد:هكلمكم تاني ياقلب بابي
ساره:ماشي باي يابابي
خارج باب السكشن المقفول
حياه:هقوله اي حجتك اي ياحياه اي بص لقتها!!
لتطرق الباب بخف
فاروق بصوت رزين:ادخل
حياه:مش هقول سموعلايكو عشان اسراء قالت حرام
فاروق:قولي السﻷم زي الناس
حياه بصدمه:هو انا بقول زي الحمير
ليضحك المدرج باكمله
حياه بحركه مسرحيه:سكووووت هو احنا هنهزر ولا اي ياشوباب
لينفجر الكل ضحك
فاروق بصوت عالي:بااااس ليلتفت الي حياه انتي مش عارفه اسكشن بداء
لتنظر الي الصبوره خلفه ثم اليه:انا شيفه الصبوره فاضيه لتضع يدها علي ذقنها ولا انت بتكتب في مخك عشان مستخسر الحبر
لينفجرو ضحك مجداد
فاروق بعصبيه:خلصتي
حياه:اعضاءك يابشه في اوربا والدول المتقدمه الحياه مبتخلصش
ليضحك الكل حته الدكتور
الدكتور فاروق بضحك:معرفش اخد منك حق ولا باطل خشي خشي
حياه بحركه مسرحيه:تشكرات تشكرات كف عن اللهو وابدا السكشن ياغلام
في كافيه الجامعه
حياه:صبح صبح ياعم محمد
عم محمد:صباح الخير يابنتي
حياه:بنتك!!سيد عيب احنا اهل قولي ياحياتي
عم محمد بضحك:هتشربي اي يا
لتقاطعه حياه:يا اي
عم محمد بضحك:ياحياتي
حياه بمرح:بص ياراجل ياطيب واحد موكا وسندوتشااات كتييييير عايزه يجيلي غيبوبه من الاكل
عم محمد بضحك:بس كده عيني
حياه بضحك:لا يابشه خليلك عينك القمر دي وجيب السندوتشات
قاعده حياه تاكل والكل بيبص من طريقتها العفويه المبالغ فيها
:اي ده انتي بتكلي لوحدك
حياه وهي تحوط الاكل:اه في حاجه يا عينيه
رقيه:هاتي سندوتش
حياه:الي يبص بعينو يعور بصي قدامك
رقيه:والي ياكل لوحده يزؤر ياقلبي شيلي ايدك
حياه بضحك:اقنعتيني يا ابلتي خدي حار نار في جتتك وحسبي الله ونعمه الوكيل
رقيقه بضحكه صاخبه:اومال لو مش اقنعتك هتقولي اي
حياه:هقول ربنا يولع فيكي هيهيهيهي
رقيه بضحك:كام رقم بوليس الاداب
حياه:اكتبي عندك خمناشر سبناشر زيرو وانياين
رقيه:معرفتش غير الزيرو
حياه بضحك:يعني ولا نفعه في عربي ولا انجليش عليه العوض ياموسي 😂😂
رقيه:وهو ده عربي
حياه بفم ممتلا:تؤ تؤ ده هرولولولوغرفيه
رقيه:هرولو اي ياعمتو
حياه:هرولولولولولي ياابلتي 😂
حياه:ساااالم سويلم يا بابيتو
سالم:اي يا اخرت صبري
حياه:بنتك ياحج وقعه من الجوع
سالم:عاملك مكروانه بشامل وااو
حياه:الله الله يلا بينا
حياه في اوضتها نايمه علي السرير بصه لي السقف وبتفكر في الشب الي شفتو في الحلم
حياه:هووووف وبعدين معاك يابن المجنونه
تنام من كتر التفكير
في نفس المكان حياه بتتلفت يمين وشمال:ايده انا هنا تاني اللهم اسكنهم في مساكنهم
احم احم
حياه تغمض عينه بقوه:ولاتاذيني ولا اذيك انصرف انصرف
لتصدح ضحكاته المكان
لتفتح عين وتغلق التانيه:هو انت افندم يا نعععععععم
احم اسمي رعد
حياه:مين اسمك اي اخويا
رعد بضحك:اسمي كده رعد
حياه:حصلنا الرعب وتهديد لا لا لا انا بقولك ايييي
رعد وهو يقترب:اي
حياه وهي ترجع لي الخلف:اي انت
رعد وهو يقترب اكثر:بقا بتخدي الشكولاته وتجري
حياه بقرف:تستهل مانت الي جي تشقتني بشكولاتيه معفنها ام جنيه ونص يتمعفن
رعد بضحك:عرفه دي بكام ياماما
حياه:يشيخ اتلهي اي انتو عملنها تحت السلم
رعد:وابوكي عند امي مش كده
حياه:تؤ متفهمش غلط ابويا دكتور
رعد:لا ياشيخه
حياه:ومش اي دكتور عارف دكتور اي
رعد:اي
حياه:بيطري نيهاهاهاها
رعد:لسانك بقا عايز قص ياحياه
حياه:لو مش عجبك طلاقني طلاقني يلا ايده استنه انت عرفت اسمي منين انا مقولتش
رعد:متيجي طيب وانتي هتعرفي
حياه:لا مش عشان وقفه اخد ودي معاك في الكلام تسوق فيها
رعد:شكلك مبتجيش بالزؤق يبقا بالعافيه
ليجذبه من يدها ويسحبها خلفه
حياه بعصبيه:ايييي ياخ انت ساحب جموسه
رعد ببرود:بقره ساحب بقره اخرسي بقا تعبتيني ياشيخ
حياه بخبث:طيب حاضر
لتعض يده حته غرزت اسنانها في يده ليفلت يدها
رعد بالم:اه يابت العضاضه
حياه بضحك وهي تركض:تستهل ياأبو شكولاته معطنعا نيهاهاها
رعد بصوت عالي:اهرب مهما هربتي هترجعي ليا
لتتوقف حياه وتضع يدها علي خصرها بتحدي:هنشوف انت وهم مجرد وهم
رعد بصوت عالي نسبيا:هنشوف ياحياتي اهربي دلوقتي وبعدين هتتمني اقرب وانا الي اهرب
حياه:مفهمتش تقصد اي
رعد وهو بيديها ظهرو:كلامنا لسه منتهش يا حيييياه سمعني
ليختفي رعد وتغيم الدنيا تخاف حياه وتقعد تنادي عليه وفجاه تقوم من النوم مفزوع ووشه كلو عرق
حياه:وبعدين معاك بقا يابن المجنونه اي الي بيحصل ده
رعد دفن همس في مدافن السيوفي
وقف عند القبر يقراء لها الفاتحهه
رعد:يبخت التراب حضنك وانا لا همس انا تعبان اوي مبقتش رعد بتاع زمان انتي مشيتي وخدي رعد معاكي انا مش عارف ارجع اوجهه الاولاد كل ما يسالو عليكي معرفش اقولهم اي انا بحبك اوي ياقلبي في اللحظه دي يرن فون رعد معلن عن وصول رساله
دكتورة ليندا:نسيت ابعت ليك الفديو ده مستر رعد ومعاه رساله من مدام همس بعتهلك
لتصل رساله اخره"حبيبي رعد اكيد انت دلوقتي محتار تقول ل الولاد اي وتبدا منين وخصوصا ساره عملتلكم فديو مخصوص اوعي تفتحو غير انت و الاولاد سمعني يارعد
همستك"
رعد بدموع:حته وانتي بعيد عني دايما معايه انا هجيلك كل يوم انتي وحشتيني اوي ياحببتي
رعد دخل قصر السيوفي بثقته وغرور المعتاد
ساره بصراخ:باااابي
لتجري وتقفذ في احضانه ليحملها برقه ويحتضنها بشوق رائحتها وكانه يحتضن همس
رعد بحنان وهو يدفس راسه في عنقها الصغير:وحشتيني اوي اوي ياقلب بابي
ساره:وانت وحشني اوي يا بابي اومال مامي فين
رعد بتتويهه للموضوع:اومال اياد وعبد العزيز فين
ساره بصراخ:يا عزوز يا اياد
رعد:قولنا ميت مره اي يا ساره
ساره بخجل:احترم الاكبر مني اسفه يابابي
ليقبل خدها بحنان:يبقا نقول اي
ساره:ابيه عزوز وابيه اياد
رعد:يخلاصي ياناس مخلف عسل انا
ساره:طب هي مامي فين وحشتني اوي يا بابي
رعد:بابي هيغير هدومه ويجي يقولك ماني فين
طلع رعد اوضة واول مادخل
يفتكر همس والايام الحلوه الي عاشها معاه وتدمع عينيه
حياه:مانا لو قاعدة افكر علطول فيه كده هتجنن اكمل نوم احسن
تلاقي حياه نفسها في مكان تاني وفي بحر حوليها
حياه:هو فين
رعد:هنا
لتلتفت اليه:مين قال اني بسال عنك
رعد:اي امشي
حياه:خد ومتبقاش قفوش
رعد:غمضي عنيكي
حياه:اغمض عينيه!اغمض عنيه بتاع اي ها عشان تستخل الواضع وتبؤسني زاي الروايات
رعد:بت عيب انا لو عايز ابؤسك مش هقولك غمضي
حياه:اقنعتني
لتغمض عينيها ويلبسها رعد تاج من الورد وينزل عليها ورد تفتح عينيه وتقعد تدور حولين رعد وهي بتضحك
حياه بضحك عالي:انا بحب الورد
رعد ببتسامه:عارف تعالي معايه
من غير اي نقاش تروح حياه معاه تلاقيه مرجيه علي البحر متزينه بالورد
رعد:تجي امرجحك
حياه:لا اخاف اقع
ليحملها بخفه:متخفيش وانتي معايه
حياه في نفسه خايفه احب وتعلق بيك تطلع وهم
رعد:انتي خلاص حبتيني اصلن
حياه:اييييييي انت سمعتني
حطها رعد علي المرجيحه وقعدو يهزرو ويضحكو
رعد علي السرير حاضن عيالو
ساره:مقولتش مامي فين يا بابي
عبدالعزيز:فين مامي صح
رعد:استنو
ومسك روموت الدي في دي شغال و اول حاجه ظهرت ليهم همس
همس ببتسامه:حبايب مامي عملين اي
اياد وساره كان همس سمعهم:كويسين يامامي بس انتي فين
همس:انا معاكم ديما ياقلب مامي انت بتحبو مامي ولا لا
الولاد:طبعا بنحبها
همس:يبقا نسمع كلام بابي ومنزعلهوش ونبقا شاطرين و
ساره بتذمر:ايو يعني انتي فين يامامي
همس:انا في مكان حلو اوي ياحبيبت مامي بصو ياولاد مامي مينفعش ترجع تاني انا بحبكم اوي اوي بس عايزه اطلب منكم طلب حطو بابي قدام الامر الواقع وخالي يجبلكم مامي تانيه وحبوها زي مبتحبوني وخليكم ولاد شاطرين عشان احبكم ومتعيطش عشان مزعلش منك وخد بالكم من بابي
ويقف الفديو
تعيط ساره ويمسح دموعه رعد وياخد عيالو في حضنه وبعد فطره يستسلمو ل التعب وينام
كنت ليله حزينه علي رعد والولاد ليله هتغير حياتهم
وبعد مرور سنه
حياه:انا بحبك ازاي امتي معرفش بس حبتك
رعد:بس انا مش حقيقه انا في احلامك بس
حياه:سنه سنه بحالها وانت في احلامي امه انت مش حقيقه علقتني بيك لي خالتني احبك لييي
يسكت شويه ويبصله:لو كنت حقيقه تقدر تستحمليني تعذريني ومتسبنش وتكوني التكمله؟
حياه:مش فاهمه
رعد بصراخ:تقدري تقدر تشيلي ومتمليش تفضلي ومتمشيش
حياه:لو ابقا معاك اقدر انا بحبك!
رعد:هتكرهيني!!
حياه:مقدرش
رعد:ممكن تبعدي عني
حياه:لحضنك
في اللحظه دي تظهر واحده حياه مش قدر تحدد ملامحه ورعد يسبها ويروح نحيتها تقعد تجري وراء وكل ما تجري المسافه تزيد مش تقل وتقع حياه من علي السرير
حياه ببكاء:اه يابن الخاينه علقتني بيك ومشيت اهئ اهئ وكمان بتخوني يارعد
حياه تمسح دموعه:مرتبطنش لسه بس حس بيخوني في الحقيقه سيكا
سالم بدهشه:قاعد في الارض كده لي ياحياه
حياه:وقعت من عسرير وانا ضيييعيفه
سالم بضحك:انتي اي ياأختي
حياه:ضيييعيفه يابابيتو
سالم:طب يلا ياأختي خلصي عشان دلوقتي فاروق مش موجود عشان يدخلك
حياه بتافف:انا اي خلاني انجح ياربي مش كفايه الاحتفال الي في الجماعه مالي انا ومال الاحتفالات ها
سالم بضحك:طيب يلا انا سمعت الدكتور بتاعكم طبعه صعب
حياه:علي نفسه مش ع حياه
رقيه:ايييييي اتاخرتي كده لي
حياه:ده العادي بتاعي هو ابو جلانبو جي
رقيه:ابو جلانبو مين
حياه:الدكتور الجديد
رقيه:يلا يلا قبل ميجي نخش
لم تنتبه حياه ان ابو جلانبو كان بيسمعها يوه قصدي الدكتور الجديد وعينيه بطلع شرار
حياه:هو اتاخر لي
رقيه:معرفش
وفجاه يفتح بابا السكشن ويدخل بغرور وثقه
حياه بصدمه:ر ر رعد
رقيه ب استغراب:انتي تعرفيه
كان بيدور عليها بعنيه لحد ملقها
رعد بصوت حد:انتي تعالي
حياه فرحانه مصدومه متوقعه هو كمان عارفها
تروح عندو حياه ودون سابق انظار ترفع ايديها تتحسس وش رعد
حياه بفرح:انت انت طلعت حقيقه مش ثري دي
صفعه قويه من رعد كنت الرد علي كلام حياه و

الثالث من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent