رواية كسرة قلب الفصل الخامس 5 بقلم نور الشامي
فصل الخامس
كسره قلبنظر أسر الي الملف بصدمه بالغه فهل هذا حقيق هذه صور تحاليل له وان سبب عدم الانجاب له ولكن هناك تحسن في حالته كيف ومتي ولماذا ما هذا كله فشعر كأن قديميه لم تعد قادره علي الوقوف اكثر من هذا فجلس علي اقرب كرسي قابله وظل ينظر الي الورق مره اخري لم يستوعب كل هذا ولكن حاول ان يتمابك اعصابه حتي لا يدمر كل شئ فغضبه سيهدم كل من يقف امامه فأخذ نفس عميق ودخل الي المرحاض غسل وجهه ونزل فتحدثت علا بابتسامه : لقيت الملف يا حبيبي
اسر بضيق : ايوه في حكيمه انهارده هتيجي تعملك تحاليل علشان نطمن علي صحتك اكتر
علا بابتسامه : اوك يا حبيبي
أسر بحده لحاتم : ما تجوم ولا هتفضل جاعد اكده
حاتم بضيق : اهدي يا اسر انا جايم اهه
محمد بأستغراب : انت كويس يا ابني
اسر بضيق : ايوه بعد اذنكم انا ماشي
ذهب اسر واستقل سيارته وذهب الي المصنع مع اخيه وبعد ساعات ذهب الي الطبيب وطلب منه ان يفحصه واعطاه التحاليل ليراها واثبت له الطبيب فعلا ان المشكله بسببه هو ولكن بالعلاج يستطيع ان يتحسن خرج أسر من عند الطبيب وهم العالم كله علي كتفيه فلأول مره يشعر بهذه الكسره ليس فقط لانه لا يستطيع الانجاب ولكن لما فعلته علا فكيف ان تخبأ عليه شئ مثل هذا ولم تمنعه بالزواج من ابنه عمه فبزواجه منها حكم عليها بأنها لن تصبح ام ظل طول النهار والليل يسير في الطرقات بسيارته ينظر الي وجوه الاشخاص حتي وصل الي البيت في تمام الساعه الواحده صباحا فوجد دعاء جالسه تشعر بالقلق وعمدما رأته ركضت تجاهه وتحدثت بلهفه مردفا : اتأخرت اكده ليه يا أسر
أسر بتعب : انا تعبان وعاوز انام مش عاوز اتكلم علا فين
دعاء بضيق : علا عارفه انك انهارده دوري علشان اكده نامت وجولنا كمان ترتاح علشان حملها
أسر بسخريه : ايوه فعلا علشان حملها انا طالع انام يا دعاء يلا
دعاء بأستغراب : انت زين يا اسر
اسر : ايوه
صعد اسر الي الغرفه وابدل ملابسه ونام فورا فكميه التعب التي تمتلكه الان تكفي عالم بأكمله اقتربت دعاء منه وقبلت يده ثم نامت بجانبه اما عند جاسر كان يجلس في غرفته وبيده الهاتف يتحدث بحزن مردفا : اسمعيني لأخر مره انا مش جادر اعيش من غيرك رغد اسمعيني لاخر مره حرام عليكي الو الو
وفجأه سمع جلسر صوت اغلاق الخط فالفي الهاتف علي الارض بغضب وتحدث بحزن مردفا : مش هسكت غير لما تسامحيني
اما في مكان اخر وبالتحديد في احدي المنازل الصغيره في الصعيد جلست هذه الفتاه علي الفراش تبكي بحرقه وهي تنظر الي شاشه الهاتف وتتذكر
فلااااش باااك
جاسر بسخريه : خلاص كنتي تسليه بالنسبالي وزهجت منك مش عاوزك
رغد بدموع : جاسر انت ليه تعمل فيا اكده انا اذيتك في اي عاد يعني ذنبي اني حبيتك
جاسر بضيق : انا مش بحبك ومش عاوزك وكفايه جووي لحد اكده
رغد ببكاء : واهلي ال عرفوا اني كنت بحبك وبجابلك حرام عليك مش هيرحموني
جاسر بسخريه : مش ذنبي محدش جالك امشي معايا وبعدين هو انا عملت فيكي اي يعني انتي مكنتيش بتخليني امسك يدك حتي بصي خلصنا ابعدي عني كانت فتره عرفنا بعض فيها وخلاص
فلاااش باااك
رجعت رغد الي ذكرياتها المؤلمه وتحدثت ببكاء مردفه : عمري ما هسامحك علي ال عملته فيا عمري
في الصباح استيقظت علا علي غير عاداتها في وقت متأخر فوجدت أسر يجلس علي الكرسي المقابل للفراش فتحدثت بابتسامه مردفا : صباح الخير يا حبيبي
أسر وهو يعطيها الملف : بصي اكده الملف دا ليكي شوفيه
نهضت علا من علي الفراش واخذت منه الملف وبدأت في فتحه وانصدمت من اول ورقه فيه فهذا نتيجه تحليل يدل انها ليست حامل وانه كان هناك خطأ فنظرت اليه بصدمه وجاءت لتتحدث ولكن قاطعها اسر وتحدث ببرود : كملي بجيت الورج
نظرت علا الي الورق مره اخري ولكن كانت صدمتها عندما رأته اكبر من صدمه عدم حملها وفجأه وقعت الاوراق من يديها ونظرت الي اسر وبدأت دموعها في التساقط فتحدث اسر ببرود مردفا : جوليلي عندك تفسير عندك حاجه تجوليها يا مرت اسر الصاوي يا حب عمره فاكره انا وجفت ضد اهلي كيف علشان اتجوزك
علا بدموع : ايوه انا عارفه انك مبتخلفش من زمان جوي كمان ومكنتش عاوزه اجولك
وقف وعلامات الصدمه علي وجهه ثم تحدث مردفا : ليه اكده
علا بدموع : علشانك صدقني علشان بحبك
أسر بغضب شديد : بتحبيني ازاي انتي مجنونه دمرتيلي حياتي ليه اكده طيب جوليلي جبل نا اتجوز اني مبخلفش سيبتيني احلم انا واهلي وادمر حياه بنت عمي معايا هي كملن من حقها تكون ام وبسببك هتبجي يا مطلجه يا مش هتكون ام طول حياتها وال في بطنك دا ازاي التحاليل كانت غلط ازاي يعني انا مش هعرف اكون اب حتي حملك كذب
علا ببكاء : اسر اسمعني ابوس ايدك والله انا مكنتش عايزه اجرحك و
وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها نزف فمها من شدتها التفت اسر فوجد والده ووالدته هم من يقفون امامه والصفعه التي تلاقتها علا من والدته فنظرت علا اليهم بكسره وتحدثت ببكاء مردفا : افهموني
غاليه بغضب شديد : نفهم اي الله يحرجك انتي ازاي تعملي اكده انتي معنديش احساس بحد ودعاء دي مش كان من حجها تعرف مبسوطه اكده بالخراب ال عملتيه شوفي وش ابني مبسوطه بحالته
نظرت علا الي اسر فحقا هو في عالم اخر فأول مره تري نظره الانكسار هذه في عيونه جاءت لتقترب منه ولكنها انصدمت عندما وجدت محمد والد أسر يتألم وفجأه وقع علي الارض مغشيا عليه ووووو