-->

رواية وفاء الفصل االخامس 5 بقلم اية عبده

رواية وفاء الفصل االخامس 5 بقلم اية عبده

    رواية وفاء الفصل االخامس 5 بقلم اية عبده

     روايه وفاء

    البارت الخامس
    مين مامت وفاء
    قربت منها ساميه وقالت بغضب قلتلك شئ ميخصكيش
    نعم اومال يخص مين
    يخصني انا
    هاا طيب طالما بيخصك انتي قوليلي فضفضي سرك في بير ولا مكسوفة من عملتك مثلا
    😡تعرفي كلمه ذياده ومش هخليكي تخرجي من هنا علي رجلك
    تارجعت منال طيب الدكتور سليم
    ماله
    ليه عايزاني معرفش الدكتور سليم علي موضوعنا دا لولا هو مكنتش البنت فضلت عايشه
    اسمعي انتي تنفذي كلامي بالحرف من غير اي اسئله
    من حقي اعرف
    قلتلك شئ ميخصكيش انت مبتفهميش
    يئست منال ان تعرف الجواب
    عارفه يامدام ساميه انت استحاله تكوني ام وفاء
    نظرت لها ساميه بطرف عينها
    اكملت حديثها منال انتي استحاله تكوني ام اصلا
    بان الغضب اكثر علي ساميه 😡
    مالك الكلام مش عجبك صح بس احب اقولك ايا كان صله قربتك من وفاء هي ايه مسير الحقيقه تبان بس ساعتها سواء انتي مامتها او لا هتندمي لان هيا مش هتشفعلك
    ظلت ساميه صامته تجز علي اسنانها بعضب واكتفت بالصمت
    انا هستاذن
    استني هنا
    وقفت منال ثم تراجعت وقالت نعم
    بلعت ساميه ريقها وقالت بهدوء
    انتي هتروحي تخدي البنت من الحضانه وهتفهمي الدكتور سليم إنك اخدتي اجازه مفتوحه من المستشفي
    قاطعها منال ،بس انا ماخدتش اجازه وهو يقدر يكشف ده لما يرجع الشغل،
    لو حب يتأكد هيلاقيكي فعلا اخدتي الاجازه
    🙄كمان الاجازه ورقها جاهز دانتي مجهزه كل حاجه
    قلتلك بالفلوس هيخلص كل شئ وعلي مزاجي
    اه فعلا وبعدين هعمل ايه تاني ،
    مفيش هتخدي البنت عادي جدا علشان يطمن وتروحي بيها
    وبعد مايمشي هتلاقي تحت البيت عربيه مستنياكي انتي وبناتك الثلاثه هاا فهمتي هتعملي ايه
    نظرت الي الارض ثم تكلمت قائله دكتور كمال ليه دخل بالموضوع ده او يعرف عنه حاجه
    😡قامت من مكانها وقالت بعلو صوتها ،اخرجي بره واشوفك بليل لما في المكان ال هتعيشي فيه واياكي تسئلي اي سؤال تاني فاهمه ولا هعيده تاني
    خرجت منال مسرعه وكتمت انفاسها، وعند خروجها من المنزل تنفست بصعوبه وبكت بحرقه ،وقالت انا ايه ال يخليني اتزل واقبل الاهانه دي ،ايه الفلوس ملعونه الفلوس ، ثم هدئت وقالت طب وبناتي ذنبهم ايه وعدلت نفسها ومسحت دموعها وذهبت لاخذ وفاء وتكمل خطه ساميه
    **************
    في منزل منال
    دخلت منال بوفاء
    ايه ده مين الطفل ده ياماما
    دي اختكم
    ايه مين ال اختنا ياماما
    من غير كتر كلام قدمكم ساعه واحده تكونو لميتم كل الملابس والكتب ال تخصكم هنا
    ليه ياماما هنروح فين
    بتنرفزه انتم ليه مبتسمعوش الكلام قلت تسمعو الكلام من غير اي سؤال
    بكت وفاء
    خدي يامنه وفاء لما اعملها الببرونه
    اخذتها منه باستغراب ، ونظرت لها ،الله ايه الجمال والقمر دي شوفي كده ياريم، نظرت لها ريم الله دي جميله اوي يامنه ،ظلو يقبلونها ويهمسون لها ويلمسون وجهها الرقيق
    خرجت عليهم منال بالببرونه ،ظلت تنظر لهم احبت هذا المنظر ابنتيها يحملونها ،وقالت في نفسها ،الحمد بقي ليكي ياوفاء عيله
    تعالي ياماما شوفي دي بتضحك ليا
    ردت منه اشمعنا بتضحك ليكي مايمكن بتضحك ليا انا مش انا وقفه معاكي
    خلاص ياستي بتضحك لينا احنا الاثنين ياباي
    هاتي انتي وهيا هي لسه تعرف حد امشم روحو جهزو نفسكم بسرعه ،واخذتها منال لترضعها
    بعد ساعه جاءت السياره تحت المنزل
    يالا يابنات جهزتم
    ايوه ياماما اهو
    اوعو تكونو نسيتم حاجه
    لا جمعنا كل شئ وقفلنا البيت ذي ماقلتلنا
    طيب يالا ودعت منال منزلها وظلت تتفحص جدرانه وكل ركن في المنزل ودمعت عيناها ،وقالت ،لعله خير ، وذهبت الي جارتها واعطتها فلوس ترميم المنزل وودعتها
    نزلت هي وبناتها وركبت السياره ، وذهبت بهم السياره الي مكان راقي ووقفت تحت احدي العمارات القيمه ، ذهلت منال من جمالها
    ايه ده ياماما هو احنا هنسكن هنا
    ها ايوه ياريم
    ردت منه الله دا مكان جميل اوي ياماما
    فعلا جميل
    اخذهم السوق وحمل معهم امتعتهم وصعدو الي العماره
    الله وكمان اسانسير يادي الهنا
    خلاص يامنه بلاش كتر كلام
    حاضر ياماما هنكتم مش هرد
    صعد بهم السائق الي احدي الادوار ، وقام بفتح احدي الشقق
    دخلو منه وريم واو ايه ده هنعيش هنا مش معقول ،دا مكان جميل اوي ياماما
    فعلا ذي ماقالت هتنقلني في مكانه تانيه
    السائق اعطاها المفتاح وقال ،ده مفتاح الشقه وان احتاجتي اي شئ في هنا تلفون ارضي موجود جنبه نوته ومكتوب فيها رقم اتصلي عليه واطلبي ال انتي محتاجه
    طب والمدام مش هتيجي
    الحقيقه معرفش،كل ال انطلب مني اني اوصلكم هنا انتي والبنات واشوف طلباتكم ايه
    تامريني باي شئ
    لا اتفضل شكرا ،خرج واغلق وراءه الباب
    حبيبتي ياماما المكان يجنن وكبير اوي
    فعلا ياريم جميل كله من قدم وفاء علينا
    انا ياماما هعزم كل اصحابي علشان اوريهم الامله ال احنا بقينا فيها
    ريم خلاص تجيبي،مين وليه وبعدين انتم اصلا هتتنقلو لمدرسه تانيه
    ردت منه مدرسه تانيه بس ياماما احنا لينا اصدقاء،هناك ومتعودين عليهم ونعرفهم ويعرفونا
    هدءت منال وقالت لهم ،انتم بتحبوني
    ايوه طبعا بنحبك
    طيب ممكن اطلب طلب وتنفذوه ليا
    طبعا ياماما
    ممكن تنسو المكان ال كنا عايشين فيه وتنسو المدرسه وال كانو فيها دا رجائي منكم
    طب ليه ياماما
    علشان ايييييييييييي
    علشان ايه ياماما
    علشان خاطر انتم بناتي وانا ملياش غيركم شفتو المكان جميل ازاي وراقي بكره لما هتتعرفو علي الجيران وتروحو المدرسه هتكونو علاقات وصداقات جديده وهتنسو كل ال فات
    اقتنعو بكلامها زي ماتحب ياماما
    طيب خدو وفاء وانا هقوم اعمل عشا ونتعشا
    قامت واحضرت العشاء واتعشو
    يالا يابنات علي اوضتكم تنامو
    طيب المدرسه
    هاا صحيح قومو بس نامو وبكره هنشوف الموضوع ده
    دخلت منه وريم الي غرفتهم ،وظلت منال مع وفاء قامت بتغير الملابس لها وارضعتها ودق جرس المنزل
    قامت من مكانها ،ايه ده مين ال هيجي الساعه دي نظرت من العين السحريه وكانت ساميه بالخارج ،فتحت الباب مسرعه ،مدام ساميه اتفضلي
    دخلت ووقفت في منتصف الصاله
    ثم نظرت الي وفاء ثم نظرت الي الناحيه الاخري😔
    ها ايه رايك في الشقه
    جميله جدا عجبه البنات خالص
    طب في اي حاجه محتجاها
    ايوه مدرسه البنات
    اه اخرجت ورق من حقيبتها ،واعطته لمنال
    ايه ده
    ده ورق البنات اتنقلو لمدرسه قريبه من هنا
    بالسرعه دي
    بضيق قلتلك اي حاجه بتخلص طالما الفلوس موجوده في اي طلبات تانيه
    لا شكرا
    في عربيه هتاخذ البنات وهترجعهم من المدرسه الورق ال معاكي ده فيه شهاده وهميه لوفاء وطبعا زي ماطلبتي ماانسبهاش لجوزك واسميها وفاء وفي جواب هتبعتيه لعمك مختوم وباين انه جاي من بره وفاضل بس انك تبعتيه وفي ظرف فيه مبلغ وورقه تعينك في مستشفي قريبه طالما حابه تشتغلي وفي داده هتيجي تعتني بالبنت في غيابك طبعا السواق قالك ان في رقم في النوته هتتصلي بيه لو احتجتي لشئ
    في زهول 😒 متشكره جدا يامدام ساميه
    متشكرنيش يامنال انا بديلك حاجه وانتي عتياني مكانها مقابل انك تعتني بالبنت ،في حاجه هخرج من ولا كانك شفتيني قبل كده حتي لو شفتيني صدفه ولا كأنك تعرفيني ،ولو احتجتي ليا حلقه الوصل ال هتبقي بيني وبينك الرقم ال هتتصلي عليه هتطلبي منه ال انتي عايزاه وهيتنفذ ليكي طلبك
    في مبلغ هيوصلك كل شهر تصرفي منه
    حاضر
    همت الي خارج المنزل
    استوقفتها منال، مدام ساميه
    رجعت ونظرت لها ايه في طلبات ناقصه
    لا حضرتك مخلتيش حاجه الصراحه اطلبها عامله ال عليكي وذياده كمان
    اومال عايزه ايه
    مش عايزه تشوفي وفاء
    بلعت ريقها ونظرت الي منال واغمضت عينها
    ايه من ساعه ما دخلتي شيفاني حملاها مفكرتيش تقربي منها دي طفله متخافيش مش هتحفظ ملامحك
    😔 نظرت لها ساميه وقربت منها ومدت يدها لتحمل وفاء ثم رجعت الي الخلف وظلت ترجع للوراء حتي ارتطم جسمها بالباب وخرجت مسرعه دون ان تلمسها
    **********
    في المستشفي
    بصوت بسيط
    ماما
    قامت مفزوعه ايه في ايه وفاء،جرالها حاجه
    لا لا متخافيش ياماما انتي علي لحم بطنك من امبارح وقعده نفس القعده دي
    سبيني انا كده مرتاحه ياريم
    ياماما متعنديش نفسك قومي ارتحيلك شويه
    ارتاح نظرت الي وفاء وقالت انا غير لما تفوق وتقوم تقف علي رجليها تاني ودمعت عيناها
    ياماما طيب قومي ارتاحي في اي غرفه هنا وخليكي جنبنا وغيبي وتعالي شوفيها ها وكمان ياماما منه تعبانه في شهور حملها الاخيره محتجاكي احنا كلنا محتاجينك قومي ارتاحي وكلي وخدي علاجك علشان لما وفاء تفوق تلاقيكي صحتك كويسه انتي عايزه تزعل
    😢 لا مش عايزاها تزعل هقوم اطمن علي منه وانتي خلي بالك منها
    حاضر انا معاها انا استلمت ورديتي من شويه وهفضل معاها للصبح
    نظرت منال لوفاء وقبلت يدها وخرجت بره العنايه
    نظرت امامها 😡
    يتبع

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .