recent
روايات مكتبة حواء

رواية اخوه ولكن الفصل الرابع 4 بقلم القلم الذهبي

الصفحة الرئيسية

رواية اخوه ولكن الفصل الرابع 4 بقلم القلم الذهبي

 مروان اخد سهي ودخلوا الكفتريا بتاعة الجامعه . مروان قاعد ومتحمس وعلامات البهجه علي وجهه عايز يعرف الحكايه بتاعة غاده بص لسهي وقال بحماس

_ يلا احكي يا ست شهرزاد
سهي بابتسامه // وشهريار متحمس ليه كدا اوووي
مروان عدل من نبرت صوته // لا مفيش فضول بس عايز اعرف.
سهي // ماشي يا سيدي . غاده تبقي بنت واحده كانت خدامه عندنا. ماتت امها وهيا بتولدها بالمستشفي. بابا الله يرحمه حاول كتير وبحث كتير عشان يلاقي اهل للخدامه دي او ناس عشان يستلموا جثتها ويدفونها ملقيش . بابا جمع صحابه وناس قرايبنا ودفنوها. طبعا بابا كان هيحطها بالملجا الطفله اللي هيا غاده دلوقت وبعدين اتراجع لما زميل ليه اقترح عليه يتبناها وليه اجرها عند ربنا . بابا انسان طيب . وافق بسرعه وجبها لماما وربتها وكمان كتب اسمها بالشهاده عليه انها بنته. بس كدا
مروان باستغراب// ياه دي قصه حزينه اووي .يعني يتيمه الام والاب كمان . الله يكون بعونك يا غاده
سهي بتريقه // فعلا حزينه . مكنتش اعرف قلبك حنين قووي كدا يا حبيبي
مروان بيفكر بغاده ومبسوط من جواه وكدا الطريق اتفتحت قدامه عشان يفوز بيها وينهي علاقته بسهي
_ بسرعه بص مروان لساعته ووقف من مكانه
مروان // طيب يا روحي انا لازم امشي دلوقت .مياده اختي علي وصول جايه من اسكندريه ولازم اكون بانتظارها
سهي كشرت / انا لحقنا نقعد يا مروان وبعدين اي الجديد مياده متعوده تيجي من اسكندريه للقاهره علي البيت . اي اللي حصل.
مروان بغضب // مفيش حاجه حصلت انا قلتلك هنتظرها وحشاني مش لازم نفتح سين وجيم يعني .. بعد اذنك
مروان سبها ومشي وهو غضبان اووي . وسهي كشرت واضايقت من تصرفه دي وقالت لنفسها
__ لا انت اتغيرت ولا يمكن تكون مروان اللي بعرفه . مروان اللي كان بيحبني ويخاف علي زعلي وبيعملي الف حساب وكلامه معايا بحنيه وحب .فرق كبير بينك وبينه يا تري مين اللي غيرك يا مروان وبقيت مش طايق حتي الكلام معايا..
اتنهدت بقوه وقامت وخرجت بره الكفتريا ..
***************
في بيت مروان مياده قاعده هيا ومامتها دلال في الصاله بيتكلموا قطع كلامهم صوت خبط الباب فتحت مياده وكان مروان. شافها مروان وفرح اووي واترمت جوه حضنه بقوه
مروان بفرحه // وحشتيني اوووي .
مياده وهيا جوه حضنه// وانت وحشتني كمان يا مروان يا خويا .بجد اول مره احس اني كنت بغربه بعيد عنكم
مروان / طبعا عشان المره اتاخرتي يا مياده
_سابت حضنه وبعدت شوي وقالت . هعمل اي طيب الامتحانات قربت قلت اندمج شوي بالمذاكره. عايزه اخلص من السنه دي بقي وارتاح من هم السفر كل شويه .
مروان بعطف // معلش يا حبيتي هانت وكلها كام شهر ونقول البشمهندسه مياده اهييه
مياده بضحكه عاليه // يارب يا خويا . دنا تعبت من المذاكره ليل ونهار
مروان // ربنا معاكي يا حبيبتي وان شاء تكوني مهندسه قد الدنيا .
مياده // يارب . تعالي بقي نقعد متوحشه قعدتك معايا
__ مروان بيبص علي مامته شايفها قاعده ساكته.
_ اي يا ماما ساكته ليه
دلال بابتسامه // ساكته عشان تاخدو راحتكم انت واختك وتشبعوا من بعض وبعدين اشوف حضرتك .
مروان بضحكه عاليه // انتي عارفه مياده غاليه عليا اووي . ولولا ما هيا بتدرس مكنتش خليتها تبعد لحظه عني
دلال بحب // ربنا يخليكم لبعض يا حبايبي ولا يحرمكمش من بعض
مروان قرب باس ايد دلال // ولا يحرمناش منك يا احلي ماما
دلال // ولا يحرمني منكم يا حبيبي . تعالي اقعد انا هقوم اعملكم الفطار.
قاطعتها مياده // استني يا ماما هقوم اساعدك وحشتني الوقفه معاكي بالمطبخ
دلال بضحكه // لا يا حبيبتي خليكي مع اخوكي ومنا ترتاحي المطبخ قاعد ساعديني براحتك. ارتاحي دلوقت
دخلت دلال المطبخ وقعد مروان جمب مياده وهيا قربت منه وبابتسامه قالت // قولي بقي اخبار سهي إي
مروان هز راسه بملل// كويسه !!!
__مياده حست من نبرة صوته في تغير او في حاجه مخبيها مروان عنها
مياده بصوت خفيض// اي مالك ؟!! صوتك وشكلك مخبي حاجه اتكلم يا مروان انا مياده والا نسيت
مروان بارهاق وتعب// لا طبعا ازاي انسي . اسمعي يا ستي الكلام اللي هقوله انتي الشخص الوحيد الا يعرف بيه
مياده بقلق // طب اتكلم قلقتني !!
مروان // انا قررت افسخ خطوبتي مع سهي بصراحه انا مش مرتاح معاها ومش لاقي نفسي اني اكون زوج ليها.
مياده بحماس// طيب ودي يخليك تزعل كدا . انا اصلا من الاول مكنتش مرتاحه للي اسمها سهي دي بس مكنتش عايزه ازعلك مني . دي اختها غاده هاديه عنها وعاقله
مروان بفرح// بجد انتي شايفه غاده كدا
مياده باستفراب // ومالك فرحت اوي لما جبت سيرت غاده ونسيت كلامي عن سهي
مروان بارتباك وخجل // اصلي هسيب سهي وقررت اجوز غاده
مياده بسخريه // يعني تسيب سهي وهتجوز اختها غاده طب ازاي تيجي دي بقي ومين هيوافق بكده دي اختها فوق يا مروان
مروان بضحكه// لا مش اختها يا ستي سهي طلعت مش اخت غاده . وعشان كدا انا اتشجعت وهطلبها للجواز
مياده // طب احكيلي ازاي مش اختها ؟!! وعرفت منين ؟
*********************
في بيت سهي. رجعت من الجامعه مكشره ومضايقه . طلعت من المطبخ سهير وشافتها علامات الزعل والضيق بملامحها. قعدة جمبها سهير وقالت ؛ مالك يا سهي فيكي من وقت ما جيتي من الجامعه وشايله الدنيا فوق دماغك وحزينه احكيلي
سهي بخبث// الزفت اللي بتقولي عليها بنتك يا ماما شفتها هيا ومروان قاعدين مع بعض وحاطط ايده علي كتفها
سهير بعصبيه وغيظ // انتي بتقولي اي ؟!! بتتكلمي جد ؟!!
انطقي فهميني!!!!!
سهي عليت شقاتها وبدموع كاذبه/ زي ما بقولك يا ماما . غاده ناوي تخطف مروان مني .دي جزاتنا اللي ربيناها معانا وبابا حط اسمه ليها. شفتي اخرتها..
سهير بغضب ووعيد // غاده يحصل منها دي .طيب بس ترجع البيت انا ليا تصرف تاني ولو طلع كلامك صح ملهاش قعاد بالبيت دي تاني . وتغور باي داهيه تنام فيها هيا حصلت لكدا..
سهي ودموعها علي خدها// ايوه والله حصل دي عقربه مش سهله. وملقتش غير مروان خطيبي اللي بحبه تخطفه مني الواطيه..
سهير بعطف// اهدي يا حبيبتي وبطلي عياط. دلوقتي ترجع وتشوفي انا هعمل فيها اي
سهي بقهر وخبث // انا مش عارفه ليه يا ماما حاطه نقرها من نقري. انا من يوم ما وعيت علي الدنيا وغاده عايزه تشاركني بكل حاجه وعايزه تاخد كل حاجه مني .واناا مش عارفه عملتلها اي بس
سهير حاوطتها وضمتها لحضنها وبتحاول تهديها. خلاص بقي يا حبيبتي بطلي عياط . هترجع وشوفي هعملك فيها اي
************
google-playkhamsatmostaqltradent