رواية صفقة عشق الفصل الثالث 3 بقلم سمسم
((صفقة عشق))
البارت الثالث
أوس....هو ايه اللى مش مفهوم فى كلامى بقولك نغم تبقى مراتى
رجب....صحيح الكلام ده يا نغم
نغم...... أنا أنا
سيد.....انتى ايه يا بت انتى انطقى
حسنات....والله عال يا سلام على الادب والتربية
كان سيد يريد ضرب نغم ولكن انقذها أوس
أوس.....بقولك حضرتك مينفعش كده لازم نقعد نتكلم ونتفاهم
سيد.....نتفاهم على ايه انت ضحكت على بنتى
أوس....حضرتك انا ممكن ادفعلك المهر اللى تطلبه
سيد ....انا مببعش بنتى
حسنات ....استنى يا سيد نفهم الكلام الاول
رجب....كلام ايه اللى نفهمه يا خالتى
حسنات.....اللى حصل حصل والفلوس هتبقى احسن منها
أوس....وانا عندى استعداد ادفعلكم المهر اللى تطلبوه
إيه رأيك فى ربع مليون جنية
اصابت الدهشة كل من سيد وحسنات ورجب
حسنات..... ربع مليون جنيه بحالهم
سيد.....بس ده شوية
أوس.....حضرتك عايز كام
سيد....عايز نص مليون جنيه
أوس.....بس كده انا هكتبلك شيك بيهم ولو عايز اكتر ممكن ادفعلك
حسنات بطمع.....هتدفع كام
أوس....هديكم شيك بمليون جنية
حسنات.....يالهوووى دى كله
رجب.....ايه السر فى انك عايز تدفع ده كله
أوس....شىء ميخصكش
سيد.... ماشى موافق بس عايز فلوسى كاش
أوس....موافق بس هتاخدهم بعد كتب الكتاب علشان احنا كنا متجوزين عرفى
حسنات.....ماشى يا باشا موافقين
كانت نغم تستمع اليهم وكأن الكلام لا يخصها فماذا يحدث والدها يزايد عليها مقابل المال
نغم.....هو ايه اللى بيحصل بالزبط
أوس....تعالى معايا يا نغم وانتوا اتفضلوا لحد ما المأذون ييجى والفلوس تجهز
........
فى مكتب أوس
أوس.....انا أسف جدا على اللى حصل بس انا شوفت الرعب فى عينك منهم فقررت ان اعمل كده علشان احميكى منهم
نغم.....بس ليه ده كله
أوس....علشانك وعلشان خاطر روجين هى اتعلقت بيكى
نغم.....لدرجة انك تتجوزنى
أوس.....صدقينى هيبقى جواز صورى بس ولو حبيتى ننفصل فى اى وقت انا موافق
وافقت نغم على الزواج من أوس فهذا ارحم من ان تصبح زوجة رجب
تم كتب كتاب نغم على أوس وقبض والدها ثمن زواجها فشعرت كأنها سلعة للبيع ووالدها قام ببيعها
هى لا تلوم أوس على ما فعله فهو فعل ذلك من اجل مساعدتها ومن اجل ابنته ولكنها لا تسامح والدها على التفريط بها مقابل المال
حسنات بحقد....اه يا بنت المحظوظة
اخذ سيد المال وزوجته و رجب وغادروا المنزل
روجين....ماما هتفضلى معايا
أوس....ايوة يا حبيبتى هتفضل معاكى
لاتعرف نغم هل تشعر بالسعادة لتخلصها من رجب ام بالمهانة لانها تزوجت عن طريق صفقة عقدها والدها عليها
أوس....نغم خدى راحتك ده بقى بيتك
اصرت روجين على ان تنام فى احضان نغم واصبحت روجين ووالدها اهم شىء بحياة نغم
.......
فى احد الايام
نغم.....هو انا ممكن اطلب من حضرتك طلب
أوس.....اكيد طبعا اتفضلى
نغم....انا عايزة اكمل دراستى
أوس....حابة تدرسى ايه
نغم.....فنون جميلة
أوس....انتى بتحبى الرسم
نغم....ايوة طول عمرى
أوس.....اوك ماشى هخلصلك الاوراق المطلوبة
نغم بامتنان...... متشكرة جدا
أوس....انا اللى متشكر كفاية انك من ساعة ما ظهرتى فى حياة روجين وهى بقت عايشة زى بقية الأطفال
نغم.... روجين بقت اهم حاجة فى حياتى
أوس بمكر......روجين بس
نغم...هاا عن اذنك اشوف روجين
أوس بابتسامة .....اتفضلى
احست نغم بان وجهها اصبح اشد احمرارا من الطماطم فعندما تنظر لأوس لا تمنع نفسها من التأمل فى ملامح وجهه وعندما يراها تصبح فى شدة الخجل والتوتر
......
ذات يوم
أوس....خلاص انا خلصت اجراءات دخولك الكلية وتقدرى تروحى فى بداية الدراسة
نغم بفرحة....بتتكلم جد
أوس....ايوة طبعا
نغم.....انا مش عارفة اشكرك ازاى
أوس.....مفيش داعى للشكر ومتنسيش انك مراتى وليكى الحق تطلبى اللى انتى عوزاه
كانت نغم تريد القول انها لاتريد من الدنيا سواه هو وروجين فمنذ ظهورهم بحياتها اصبحت حياتها افضل بعد ان كانت حزينة وتشعر انها كالأموات
أوس.....على فكرة انا هاخدك انتى وروجين علشان تتعرفى على عمتى هى نفسها تشوفك بعد ما حكيتلها عنك
نغم.....هو حضرتك ملكش قرايب غيرها
أوس بابتسامة.....حضرتك على فكرة اسمى أوس ومش صعب جربى تقوليه كده
نغم بخجل....مش هقدر
أوس....جربى كده بس
نغم.... أوس
أوس....مكنتش اعرف ان اسمى حلو كده
شعرت نغم بالخجل الشديد فهو يتعمد اغاظتها
أوس....ايوة مليش قرايب غير عمتى نادية
.......
اثناء لعب نغم مع روجين لمحت امرأة شديدة الجمال والجاذبية والأناقة تنظر اليها نظرات غير ودية وتقيمها من رأسها الى قدميها
نغم.....مين دى يا روجين
روجين....دى طنط مي
نغم......اهلا بحضرتك
مى....اهلا انتى بقى تبقى مرات أوس
نغم.....ايوة وحضرتك مين
مى....انا يعتبر خالة روجين ابقى بنت عم مامتها شهيرة
نغم.....اه اتفضلى
روجين....طنط مى شوفتى ماما رجعت من السفر
مى ......ماما ودى تيجى ايه فى مامتك
بقى أوس بعد شهيرة يتجوزك انتى
نغم..... حضرتك عايزة ايه
مى..... جيت بس اشوف مين دى اللى أوس اتجوزها
سمعت مى صوت أوس
أوس....وشوفتيها يا مى ايه رأيك
مى.... رأيى بقى دى زى شهيرة اللى مكنش فى حد فى شياكتها وجمالها
أوس.....ومالها نغم بقى الصراحة مشوفتش حد جميل جمال طبيعى زيها ومتنسيش هى بقت مرات أوس العزازى اللى مش هقبل اى حد يدوسلها على طرف مفهوم يامى
مى.....مفهوم يا أوس
بعد رحيل مى
روجين....طنط مى دى رخمة اوى
أوس....عيب كده يا روجين
روجين....هى زعلت ماما
أوس.....انا أسف على اللى حصل يا نغم
نغم..... متتأسفش انت ملكش ذنب بس الظاهر انى فعلا مش لايقة انى اكون مراتك
أوس.....مش عايز اسمع الكلام ده تانى ماشى ويلا بينا علشان نشوف عمتو
.......
فى منزل عمة أوس
نادية.....حبيبى وحشتنى وانتى يا روجين
روجين.....وانتى كمان يا نانا
نادية ...قلب نانا انتى تعالى يا حبيبتى انتى نغم
نغم....ايوة
نادية.... ماشاء الله عليكى زى القمر
نغم..... شكراً
أوس....عمتو انا هسيبلك نغم وروجين عندى شغل مهم وهرجع اخدهم
نادية..... ماشى يا حبيبى
خرج أوس وظلت نغم تتابعه بعينها حتى غاب عنها سمعت صوت عمته
نادية.....عسول مش كده
نغم بخجل....ها هو مين
نادية .....اللى انتى هتاكليه بعينك
لا تعرف ماذا تقول فنظرات عينها تفضحها
نادية.....انتى مكسوفة ليه كده هو عيب ان الواحدة تحب جوزها
روجين.....نانا انا عايزة اركب خيل
نادية..... بلاش لو باباكى عرف مش هيسكت كفاية اللى حصل اخر مرة
روجين....طب هتفرج عليه بس
نادية..... ماشى تعالى يا نغم شوفى الخيل انتى كمان
كانت عمة أوس شديدة الطيبة واحبتها نغم جدا فاحيانا كثيرة تفكر كيف تبدل حالها فمن زواجها من رجب اصبحت زوجة أوس ومن معاملة زوجة ابيها القاسية الى معاملة عمة أوس الودية واللطيفة التى تعاملها كأبنتها فكانت عندما تصلى تشكر الله على ما رزقها من محبة هؤلاء الناس
نغم....الله شكلهم حلو اوى
نادية....كان جوزى الله يرحمه من عشاق الخيل
نغم....الله يرحمه وحضرتك عايشة لوحدك
نادية....ربنا ما ارأدش ان يبقى عندى اولاد بس عوضنى بأوس وروجين ودلوقتى بقى عندى بنت كمان انتى يا نغم
كانت نغم هذه اول مرة تسمع كلام يطيب خاطرها منذ وفاة والدتها
روجين.....يانانا مش طنط مى جت عندنا
نادية....كانت بتعمل ايه دى عندكم
روجين....قالت لماما كلام زعلها
نادية.....هى مى كده ومش هتتغير
نغم.....بس ليه حاسة انها كرهانى ومش طيقانى
نادية....علشان انتى اخدتى منها أوس
نغم....يعنى ايه
نادية....ايوة هى كانت عايزة تتجوز أوس وانتى جيتى ضيعتى عليها الفرصة
نغم.....ودى هعمل معاها ايه
نادية....ولا حاجة اللى انتى متعرفيهوش ان مى اخر واحدة يفكر أوس يتجوزها
نغم....ليه انا شايفة انها جميلة وشيك واى راجل يتمناها
نادية.....بس مش أوس
نغم باستغراب.....ليه يعنى
نادية.....علشان مى السبب فى انتحار شهيرة مرات أوس
نغم....ايه هى مامت روجين انتحرت
نادية.... ايوه والسبب كانت مى بنت عمها
نغم.....ازاى ده حصل
نادية......هقولك.......................
رأيكم يا حلوين