رواية اخوه ولكن الفصل الثالث 3 بقلم القلم الذهبي
سهي // وبعدين ياماما قوليلها على الحقيقه وخلصينا منها انا اتخنقت منها. حتفضل لحد امتى خنقاني بتصرفتها من من غير داعي وانا مش قادره اتكلم.
سهير // سهى اسكتي خالص مش عايزه اسمع صوتك وقفلي على الموضوع ده ومش عايزه اسمعك بتجيبي سيرته تاني وانا حظرتك قبل كده بس انتي متسمعيش الكلام بس عايزه اقولك حاجه انا مش ضامنه رد فعلى معاكي لوجبتي سيره الموضوع ده تاني. .
__ في اللحظه غاده كانت واقفه ورا باب اوضتها وسامعه كل الحوار اللي دار بين سهير وسهي ومستنيه انها تعرف أي حاجه من الكلام اللي دار بينهم اوتعرف هما بيتكلموا على ايه وايه هي الحقيقه اللي سهي عايزه سهير تقولها لي !!!!!
لكن بعد انتهاء كلامهم وفشل غاده انها تعرف أي حاجه من اللي بيتكلموا عليها فتحت باب الاوضه وطلعت عندهم.
غاده // حقيقه ياماما اللي سهى عايزاكي تقوليها لي.
سهير // يابنتي مفيش حقائق ولا حاجه ما انتي عارفه اختك.. والا تايهه عن كلامها وحوارتها اللي كل يوم مبتخلصش.
غاده // ياماما الله يخليكي متخبيش عليا حاجه انا سمعاكم بوداني وهي بتقولك قوليلها الحقيقه علشان خاطري ياماما متخليش عليا حاجه !!!!!
==سهير بتحاول تنهي الموقف وتبعد عن اسئلة غاده الكتيره .
سهير //يووووه بقى هو انا كل يوم موراييش غير الحوارات بتاعتك انت وهيه دا انتوا بقيتواولا الأطفال الصغير ه اللي بيتخانقوا على كل حاجه على اللعب وعلى الاكل وعلى كل حاجه دا انا بقيت عايش في مورستان بسببكم والله انتي وهيه لو مبطلتوا اللي انتوا بتعملوه ،، انا اللي اسيب لكم البيت واروح عند اختي ايه ده دا انا حاسه اني عايشه في حضانه مش في بيت كل شويه خناق خناق ايه ده انا خلاص مبقتش متحمله عمايلكم دي !!!!!!
غاده // خلاص ياماما هدي أعصابك مش هنتخانق تاني. خلاص حقك علينابالله عليكي ياما متزعليش نفسك علشان السكر.
سهي // ايوه ياختي هوانتي شاطره في حاجه غير في السهوكه اه منك انتي
سهير بغضب // سهي ادخلي اوضتك ومش عايزه اشوف وشك.
وانتي كمان ياغاده ادخلي اوضتك وسيبوني لوحدي دلوقت .
البنات كل واحده فيهم بتروح اوضتها..
سهير تنهيده بتعب // الحمد لله يارب..
الله يسامحك ياسهي كنتي هتخربي كل حاجه وغاده كانت هتعرف اعمل ايه بس يارب ؛؛ سهي متهوره وفي أي لحظه ممكن تقول لغاده على كل حاجه انا لازم افكر في الموضوع ده واشوف له حل قبل سهى متخرب الدنيا.
**********
غاده جوه اوضتها ومخنوقه مش مستوعبه الا بيحصل دي وبتفكر كتير وبتحاول تفهم اللي بيحصل حواليها ويا تري هما عارفين ايه عنها هيا متعرفوش ودماغها مش متوقفه عن التفكير ونفسها تعرف اي حاجه من كلام سهي واسئله بتدور برأسها ملهاش حصر
وبالنهاية ارخت جسدها علي سريرها وراحة بنوم عميق.
**************
غاده داخله من بوابة الجامعه وكان واقف مروان بعربيته شافها نزلت من عربيته بسرعه ولحقها ..
مروان // غاده يا غاده
لفت جسمها غاده بسرعه علي صوت مروان تشوف مين بينادي عليها : مروان
غاده // ايوه يا ستي صباح الخير
غاده بابتسامه // صباح النور
مروان / اي مالك بتجري كدا ليه ؟ عندك محاضرات الصبح كدا.
غاده بضحكه // لا مفيش بس انا مشيتي كدا
مروان // طيب ممكن نتكلم شويه
غاده سكتت لحظات واتوترت وحست بخوف وقلق وفكرت لو شافتها سهي هتحصل مشاكل كتير وهيا في غني عنها وبعد صمت قالت : معلش يا مروان مش هقدر لو سهي شفتني واقفه معاك مش هيحصل كويس
مروان // متخفيش انا عارف الوقت اللي بتيجي فيه الجامعه متقلقيش انتي بس
غاده من جواها مبسوطه ونفسها تتكلم مع مروان وكلام مروان طمنها اكثر انها متخفش وعبرت بالموافقة بهزت راسها..
= وقفوا الاتنين يتكلموا مع بعض قدام مدخل الجامعه ومفيش وقت كتير . نزلت سهي من التاكسي وقبل ما تدخل علي باب الجامعه لمحت مروان وغاده وعلي وشوشهم الضحك والابتسامه .
تبدلت ملامحها بلحظه لغضب ومشيت بسرعه ووصلت عندهم.
سهي كشرت وبصوت عالي // هو اي اللي بيحصل بالظبط ؟
هيا وصلت بيكي السفاله توقفي مع خطيبي يا غاده
غاده مستحملتش كلامها وتلاشت الخناق بالجامعه وسابتهم ومشيت بدون كلام.
مروان بيبص لسهي بغضب // هو اي اللي انتي عملتيه دي ؟
سهي بصوت عالي // عملت اي يا مروان ازاي واقف معاها وهزار وضحك واشوف المسخره دي واسكت
اشتد غضب مروان من لهجتها وصوتها العالي // انتي تسكتي خالص ومتعليش صوتك هنا لحسن مش هيحصل خير.. وبعدين دي اختك مش حد غريب انتي اتجننتي.
سهي بحماس وقهر / لا يا مروان سهي مش اختي !!
مروان بفزع / انتي بتقولي اي ؟ فهميني !!!
سهي // زي ما بقولك والله غاده مش اختي
لحظات سكوت من مروان اعتلاها فرح بداخله وصدي كلامات بداخله يقول . يارب يكون كلامها بجد ويبقي كدا اتحلت من عند ربنا.
قاطعته سهي: ساكت ليه
مروان // لا مفيش تعالي نقعد جوه واحكيلي كل حاجه..