رواية احببت اعمي الفصل الثاني 2 بقلم هنا عبدالغني
احببت اعمي
البارت التاني
عمرو: بصي يا حور انتي لازم تتجوزي ابن صاحب الشركة الي هتعمل معايا الصفقة لاني لو موافقتيش يا بنتي انا هتسجن لاني كنت مستلف منه فلوس عشان اخش بيها اخر صفقه الي خسرتها وساعتها هو عرض عليا انه يساعدني وانا وافقت وجه من فتره طلب ايدك مني لابنه وانا رفضت لاني عارفه لاني ابنه بصراحة يا بنتي اعمي وديه مش حاجة تعيبوه لا بالعكس بس هو بيكره البنات بسبب مشكلة حصلت له زمان وعشان كدا انا خفت عليك وهو جيه من فتره هددني اني لو موافقتش وانتي اتجوزتيه بعد اسبوعين هيسجني وبعديها سبني ومشي وانا من ساعتها ومش عارف اعمل اي يا بنتي
حور بصدمة : ازاي يا بابا ده كلو يحصل وانت متقوليش ليه كدا بس عامتا يا بابا وافق وانا موافقه عشان عمري ما هقبل انك تتحبس ابدا وانا هوريه ازاي يهددك ومكونشي انا حور اما وريته ازاي يعمل معاك كدا
عمرو بخوف: هتعملي اي يا حور شكلك ناوية علي مصيبة
حور ببراءة: انا لا ابدا ده انا هعمل كل خير
عمرو بخوف: ربنا يستر منك انا قايم وانتي ابقي انزلي معا مامتك عشان تجيبي كل حاجة ليكي واه كمان مفيش فرح ده هيبقا كتب كتاب وخلاص وهتمشي معاهم
حور: تمام يا بابا انا اصلا مكنتش هعمل فرح بس بعد اذنك هقول لندي وايه عشان يجهزوا معايا كل حاجة
عمرو: اعملي الي يريحك يا حور تصبحي علي خير يا حبيبتي
حور: وانت من اهل الخير يا بابا
بعد خروج عمرو اتصلت حور علي ندي وايه ودخلتهم في مكالمة جماعية
حور: الو يا عيال الحقوني بسرعة
ندي وايه: اي في اي يا بنتي ايه الي حصل
حور: بابا جايب عريس ولازم اوفق بس فيه مشكلة وبدات تقولهم كل حاجة عمرو قالها وانا بقا ناوية اطلع عينه
ندي: اهدي كدا يا حور اكيد في حاجة في الحوار ده
ايه: اه فعلا وبعدين يا بنتي حرام عليكي ده اعمي
حور: انتي غبيه يا ايه لا طبعا مش هعمل لي اي حاجة انا قصدي علي ابوه بس انا مليش دعوه بيه
ندي: طب هو اسمه اي ولا هو مين
ايه: تتصدقي يا بت اسمه اي هو قمر ولا لاه
حور: تتصدقوا اني غلطانه عشان قولتلكم علي حاجة يلا غور في داهية وقفلت في وشهم السكة
ندي بصدمة : الحقي يا بت يا ايه ديه قفلت السكة في وشنا
ايه بضحك: اه فعلا يلا تصبحي علي خير واشوفك بكرا في الجامعه
ندي: اوك يلا سلام
علي الجانب الاخر في بيت ياسين
عمر: ممكن ادخل يا ياسين
ياسين: اه اتفضل يا بابا
عمر: بس بقا يا ابني ومن غير ما تقطعني كل اب بيبقا نفسه اني ابنه يتجوز ويخلف ويجيبله احفاد وانا يا ابني خلاص عمري مفهوش قد الي راح فا انا يا ابني جبتلك عروسه حلوة وبنت ناس ومتربية وهتصونك وتشيلك في عنيها و..... قاطعه ياسين
ياسين بحدة: لا يا بابا انا مش هتجوز نهائي مش عايزة واحدة تيجي تعيرني اني مش بشوف واني مش هقدر اساعدها وابقا عاله عليها و.... قاطعه عمر
عمر: لا يا ياسين مش كل الناس زي البنت اليكنت تعرفها وبعدين ده انا شاطر جدا في شغلك وكمان بتدرس يعني مش عاله وكمان ده انت ممكن كمان تعمل العملية وتشوف وتبقا احسن من كدا معا انك كدا مفكشي حاجة تتعاب يا ابني وميت بنت تتمناك
ياسين بحدة: وانا مش عايز كفايه بقا حرام عليك
عمر بصرامة: لا يا ياسين انت هتتجوز البنت واعمل حسابك الفرح بعد اسبوعين وهيكون كتب كتاب وهتاخدها وتمشي علي الفيلا بتاعتك سامع ولا منفذتش ولا ان ابني ولا انا اعرفك سامع
ياسين بحزن: حاضر يا بابا
ياسين بينه وبين نفسه: والله لخليكي متقيش نفسك واطلع عينك وانتي الي جبتيه لنفسك مكنشي انا ياسين عمر الا اما طلعت عينك
وبعد كدا قرر يكلم صاحب عمره اسر
ياسين بخنقه : الو يا اسر
اسر بقلق: في اي يا ياسين مالك فيك حاجة
ياسين: بابا فتح الموضوع تاني والمره دي هيجوزني بالغصب
اسر: ازاي يا ياسين انت مش بنت بس بردو والدك عندو حق متوفقشي حياتك يا ابني
ياسين: انت كمان يا اسر ما انت عارف الي حصل
اسر: ده ماضي خليك في حاضرك ومستقبلك اتجوز وعيش حياتك
ياسين: وانت نسيت اني اعمي انا مش عايز ابقا عاله علي حد
اسر: اعمل العمليه
ياسين: مش هعمل وانا هوريها هعمل فيها اي
اسر بقلق: يا بني حرامك عليك نفسك ده ان.......... كان ياسين قفل في وشه السكة
اسر: ادا ده هقفل في وشي ربنا يستر ومتعملشي حاجة مجنونه يا ياسين
تاني يوم في الجامعه
ايه: اي يا عروسه ايه الي نزلك الجامعه ده انتي المفروض متجيش
ندي: تتصدقي يا بت عندك حق اي الي جابك يا حور
حور بزهق: كدا واعملوا حسابكم هتيجوا معايا كل يوم بعد الجامعه هنشتري حاجات عشان ام الفرح ده
ندي وايه: اشطااا يا صاحبتي يلا بينا عشان المحاضرة
علي الجانب الاخر
اسر: كدا يا ياسين تقفل في وشي السكة
ياسين: اسر اقسم بالله انا مش طايق حد تمام يلا بينا علي المحاضرة خليني اخلص واروح اشوف هعمل اي في ام الجوازة دي
وهما داخلين المحاضر خبط ياسين في حور وهما الاتنين داخلين مش زهقنين من نفسهم
حور: مش تحاسب يا اخ انت
ياسين: في اي يا بت انتي الي تفتحي هو انا عشان سكتلك المىه الي فاتت وقبلت اعتذارك هطولي لسانك عليا لا يا ماما شوفي اناي بتكلمي مين ده انا ياسين عمر سمعه ولا لاه
حور: اي يا بابا متنغخشي نفسك اوي كدا ده انت الي متعرفشي انا مين ده انا حور عمرو يا بابا والي يدوسلي علي طرف افرمه سامع ياد
ياسين: روحي اجري يا بت بعيد بدل اما اخلي وشك مفيش جران يعرف يخيط فيه حاجة من وشك انا اه اعني بس ميغركيش ده انا اقدر اعمل اي حاجة يا ختي
قاطعهم الدكتور
الدكتور بحدة: اؤ يا استاذ منك ليها اي مش عاملين صحاب لي زمايلكم ولا ليا يلا منك ليها خشوا علي المحاضرة ولو حد فيكم عمل مشكلة هياخد فصل سامعين
حور وياسين: حاضر يا دكتور
الدكتور: طب يلا خشوا
وبعد المحاضرة كل واحد راحل علي وجهته حور راحت هي وصحابها عشان يشتروا حاجات الفرح ووياسين خد اسر وروح
( نسيت اعرفكم علي الشخصيات الجديدة عمر ده والد ياسين وشريك عمرو كمان زوجته اتوفت من وياسين عنده 10 سنين ومن ساعتها وهو رفض انه يتجوز)
( اسر ده بقا صاحب ياسين والوحيد الي بيثق فين وببحب ياسين جدا وكاتم اسراره)
( ياسين جميل جدا وطويل عنده عضلات وشخص رياضي جدا وبيحب يلعب كره ورمايه بس من بعد اما اتعمي وهو مش بيلعب رجل اعمل شاطر جدا وذكي ادا حور في السن ومعها في نفس الجامعه)
يتبع..........
بقلمي هنا عبدالغني