اخر الروايات

رواية القدر والنصيب تحت سقف الحب الفصل الثاني 2 بقلم برنسس

رواية القدر والنصيب تحت سقف الحب الفصل الثاني 2 بقلم برنسس

بارت الثاني(القدر و النصيب تحت سقف الحب)بقلم #برنسسN


توفيق بجديه : لا الاثنين وفي ليله واحده وفي بيت واحد و من عيله واحده عجبك على كده عجبك مش عاجبك مع السلامه و الخطوبه والفرح اخر الاسبوع

احمد : في ايه يا توفيق ما براحه و فهمني الموضوع و مين العرسان دول اوعي يكون رجاله كبار في السن لا انا مش ببيع بناتي
#برنسسN
توفيق بزعل : اخص عليك يا أحمد انا بتاع كده و بعدين دول بنات اخويا انت ابن عمي و بناتك زي ليلي و فريال بناتي و اللي ارضاه علي ليلي و فريال ارضاه علي مهره و همسه

احمد : طيب حقك عليا و فهمني ايه الحكايه و ليه الاستعجال ده و ازاي هقنع البنات بكده

توفيق : هافهمك يا سيدي ايه الحكايه ان انا جايب لبناتك جوز عرسان هم مين العرسان يا سيدي هما تيم و نادر اكيد عارفهم

كوثر : تيم و نادر مين دول يا احمد انت تعرفهم

احمد بصدمه : اسكتي انتي يا كوثر دلوقتي اوعي يكون اللي في دماغي يا توفيق انت قصدك تيم و نادر الالفي يخطبوا بناتي انا

توفيق : ايوه يا سيدي هما تيم ونادر الالفي وبعدين هم مش هيخطبوهم هما هيتجوزوا يعني مهره بنتك هتبقى حرم تيم حسن الالفي و همسه هتبقى حرم نادر عصام الالفي عايز احسن من كده عرسان فين و اظن انت عارفهم و عارف اخلاقهم يعني منيش جايب لبناتك عرسان اي كلام

احمد : و اشمعنا بناتي انا هما شفوهم فين

توفيق : بص يا سيدي انا هفهمك هم لا شفوهم و لا يعرفوهم الحكايه زي ما انت عارف الست نرجس عايزه تطمن على احفدها و جلها عقده من بنات الاغنياء من ساعه جوازة حسن ابنها الاولانيه الله يرحمه ابو تيم اما اتجوز بنت غنياء و رفضت تخلف منه و حصل مشاكل كتير وبعد كده بهدله كتير واكتشف ان هي كانت بتخونه على علاقه بواحد ثاني وحصل مشاكل كتير وانت كنت حاضر في كل ده وعارف فالست نرجس خلاص اتعقدت من الاغنياء وبنات الاغنياء ودلعهم الماسخ هي وجهة نظرها كده حتى هي اللي اختارت عرائس ولادها زي ما انت عارف وكانوا بنات ناس متوسط لهم اغنياء ولا فقراء والحمد لله اتجوزوا و عاشوا مبسوطين سنين وسنين وخلفوا لحد ما ماتوا وهي دلوقتي عايزه تطمن على احفادها اطمنت على اولادها قبل كده و دلوقتي حطه علي دماغي جوزة احفادها و انا متاكد ان الجوازه دي هتنجح وانا متاكد ان بناتك هيعشوا مبسوطين هو انا ما شفتهوش بقالي يجي ثلاث اربع سنين بس انا عارف هما ادب واخلاق و جمال بسم الله ما شاء الله عليهم بناتك قمرات موضوع هتقنعهم ازاي دي حاجه ترجعلك انت بقى ان كان على العرسان اعتبرهم موافقين من دلوقتي على بناتك حتى قبل ما يشوفوهم هما ما يقدروش يرفضوا طلب لجدتهم

كوثر : يعني مهره و همسه هيجوزوا احفاد الست نرجس صاحبت الشركه اللي ابوهم شغال فيها

توفيق بابتسامة : ايوه و دي فرصه يا احمد علشان بناتك و مش هتتعوض قولت ايه

احمد بسعاده : موافق طبعاً

توفيق : و البنات

احمد : اعتبرهم موافقين انا بناتي مترفضليش طلب و بدل في مصلحتهم خلاص

كوثر بعصبيه : ايه الكلام ده هتبيع بناتك

احمد بغضب : اخرسي بيع ايه هو انا هدلهم البنات و هاخد فلوس ولا حاجه

توفيق : اهداء كده انا هفهمك يا ست كوثر دي جوازه محترمه علي سنة الله و رسوله و جوزك ولا هياخد ابيض ولا اسود يبقي فين البيع يلا يا احمد هاتلي صور البنات علشان هسافر بكره لست نرجس ان شاء الله و انت اخر الاسبوع تجيب بناتك و تيجي عندي البيت و لا ايه رائيك يجولك بيتك

احمد : لا بيتك احسن بيتي مش قد المقام و غير كده بيتك في البلد و سط الاقارب و الاحباب علي الاقل يحسوا بالفرحه انما هنا لينا مين

توفيق : تمام انت هتخرج امتي

احمد بفرح : والله عايز دلوقتي حالاََ من كتر الفرحه بس الدكتور قال بكره الصبح ان شاء الله

توفيق : تمام الصور بقي مين هيجبهم

احمد : في محفظتي الصور ادهملوا يا كوثر

كوثر بغيظ : حاضر يا احمد

فتحت نرجس محفظه زوجها و جدت عدت صور للبنات و لابنها أيضاً اختارت صوره قديمه لمهره و هي ثمينه جداً كانت فتره نفسيه صعبه عليها عندما تركها خطيبه و صوره لهمسه غير واضحه قديمه جداً

كوثر بمكر : اتفضل يا استاذ توفيق

نظره لهم توفيق : بسم الله ما شاء الله لسه عيونهم زي القطط ههههه

وقف توفيق : استاذن انا و متقولش لبناتك غير لما اروح للحاجه نرجس و ارد عليك

احمد : حاضر زي ما تحب

غادر توفيق و كوثر سعيده فحماس توفيق قل عند النظر في الصور

توفيق بالسيارة : يالهوي ده لو تيم و نادر شافوا الصور دي يموتوني واحده زي الفيل و التانيه مبلمه زي البومه مفهمش غير عنين و بس هههه انا هروح للست نرجس اوريها الصور اهي تعرف اني مش ساكت و بدور و تديني شويت وقت زياده بس ايه اللي حصل للبنات دي كانوا زي القمر اخر مره شفتهم سبحان مغير الاحوال

بعد عدت ساعات همسه تخرج من الجامعه علي عاجله من امرها لتلحق الباص هنا صدمتها سياره لم تتاذي و لكن غضبت و أيضاً صاحب السياره
#برنسسN
وقفت همسه : مش تفتح يا اعمي

نزل الشاب : انا بردوا اللي افتح و لا انتي

همسه : يعني غلطان و قليل الزوق كمان

الشاب : احترمي نفسك مش علشان بنت و حلوه هسكتلك

همسه : صدق انت بجح بتعاكس

الشاب بابتسامة : بصرحه اه اصلك حلوه اوي

حملت همسه اغرضها و نظرت له : وانت قليل الادب و حقير و تافه جداً

تركته ورحلت و هو مصدوم من طول لسانها

الشاب : ايه البت ام لسان طويل دي

سمعه شاب اخر : هههه ملقتش الا همسه و تتخانق معاها

الشاب؛ انت تعرفها دي همسه دي قطر

الشاب : ههه اه انا معاها في نفس الكليه دي همسه الاسيوطي لسانها عشره متر بس بنت محترمه جداً اعرفك انا هلال

سلم الشاب عليه؛ أهلاً يا هلال علي العموم مؤدبه او لا لنفسها بعد اذنك

هلال : اتفضل

ركب الشاب سيارته و غادر و هو يبتسم علي جمال و عيون تلك الساحره فعيونها الزرقاء الشرسه تعلقت بعيونه ضحك علي تفكيره

مره اليوم علي الجميع جاء الصباح قامت الفتاتين بالقيام باعمال المنزل و ذهبوا لوالدهم خرج احمد من المشفي و عاد للبيت و ذهب الفتيات مهره لعملها و همسه للجامعه

احمد : تفتكري البنات هتعجبهم

كوثر بخبث : اومال دول البنات زي القمر دول هيجننوا لما يشفوهم

احمد : عندك حق يلا هدخل انام شويه ولو توفيق اتصل صحيني

كوثر : حاضر

داخل احمد و بعد مده جات اخت كوثر و جالسوا في غرفة البنات حتي لا يسمعهم احمد روت كوثر لاختها سعاد ما حدث

سعاد : غبيه بدل ما تسعي في الجوازه بتبوظيها يا فقر

كوثر : اسعي ازاي يا اختي انت عايزه البنات دي يتجوزوا الشباب الاغنياء دي

سعاد : ما يتجوزوا ليه لا ما كله خير و يعود عليك وعلى جوزك وعلى ابنك في الاخر يا غبيه راحه تبعتي صوره البنت مهره و هي تخينه وصوره قديمه و مش باين ملامحها لهمسه

كوثر : غبيه ليه و بعدين انتي عارفه هما فرسني ازاي جوزي بيحبهم اكتر من روحه الكبيره عشان بتفكروا بامها مهره شكل امها و مقصوفة الرقبه الثانيه ام لسان مترين على اسم امها الست همسه و ابوها مش بيقولها غير يا همسه قلبي عايزاني في الاخر انسى الوجع اللي انا عايشه فيه طول العمر و جوزي بيشوف مراته الاولانيه وحبيبته في بنته الكبيره و اسمها دائما بيقولوا بحجه انها بينادي على بنته الصغيره اسكتي انتي مش عارفه حاجه

سعاد : بطلي رغي يا هبله طب ما تخلصي منهم و ساعتها هيبطل يشوف مراته في مهره عشان شكلها ولا عاد هيقول اسمها همسه علشان يفتكر مراته كل شويه ده انتي يا خايبه ابنك عايز مصاريف ثانويه عامه وعايز يخش كليه الطب عايز شئ وشويات بعد سنين دراسه هو مش هايعرف يشتغل ولا يعمل اي حاجه قبل ما يخلص دراسه دلوقتي عشان يركز كويس في الكليه و انت في الاخر تقولي الجوازه باظت كاتك الهم غبية

كوثر : عندك حق طب اعمل ايه دلوقتي احنا داخلين على العصر و زمان الاستاذ توفيق وصل البلد و فرج الست نرجس علي الصور و على كلام احمد من امبارح يا اختي الشباب حلوين طول بعرضه و تعليمهم ده من امبارح بيمدح جمالهم و في اخلاقهم وفي فلوس اللي عندهم اكيد مش هيعجبهم الصور اللي انا بعتها دلوقتي توفيق يتصل و يقول كل شئ قسمة و نصيب

سعاد : اهدي يا غبيه انتي تجيبي تليفون جوزك و تتصلي ب الاستاذ توفيق و قَولي انك غلطي في الصور من كتر الزعل على جوزك وو تعب جوزك والحاجات دي كلها ما فيش و ما فيش مكان دلوقتي مفيهوش نت ابعتي الصور البنات بالنت خلي ابنك يبعتهم و اكيد الاستاذ توفيق عنده نت ما فيش حد ما عندوش البتاع ده دلوقتي وممكن تبعتي الصور من عليه البنت بنتي بتبعتلي جوزها الامارات صورها وصور العيال على طول وهو كمان

كوثر : والله فكره استنى هاقوم اجيب تليفون احمد هو نائم هاجيب تليفون من جنبه من غير ما يحس استني هنا

ذهبت كوثر واحضرت هاتف زوجها وبالفعل تكلمت مع توفيق وفهمته سوء التفاهم وكان في هذا الوقت توفيق عند السيده نرجس التي كانت غاضبة من الصور التي اتى بها و بالفعل كذب كوثر علي توفيق و قالت ان الصور خطأ و جعلت ابنها يرسل صور جميله وجديده للبنات من خلال الانترنت الى هاتف توفيق وراءتهم نرجس وطار عقلها بجمالهم

توفيق📱 : ايوه يا ست كوثر الست نرجس موافقه على البنات قولي لاحمد بقى واعملي حساب تجيبي البنات وتيجي في اقرب فرصه بكره او بعده بالكتير تكونوا هنا

كوثر📱: طبعا طبعا يا استاذ توفيق بس يا ريت ما تقولش لاحمد على سوء التفاهم اللي حصل اصلا لو عرف هيطين عشتي ومش هيخليلي و هو تعبان وانا مش عايزه ازعله
#برنسسN
توفيق📱: اكيد طبعا يا ست كوثر ما تقلقيش يلا مع السلامه و لما احمد يصحى خليه يكلمني و تعرفيني هتيجوا امتي

كوثر بسعاده📱. : طبعا طبعا يا استاذ توفيق مع السلامه

سعاد؛ كده تمام روحي صحي جوزك و فرحيه و بطلي غباء مخك ده و فكري لقدام و انسي مرات جوزك همسه ماتت و شبعت موت الله يرحمها الست كانت صحبتك

كوثر : حاضر يا سعاد اقعدي اتغدي معنا

سعاد : لا تسلميلي محسن جوزي زمانه راجع يلا سلام

غادرت سعاد و ذهبت كوثر و ايقظت زوجها و فرح بالخبر و اتفقت معه علي طريقه لاقناع البنات اما في منزل الالفي عند نرجس

نرجس : بص يا توفيق انت هتخفي الصور اللي علي تليفونك دي متخليش تيم او نارد يشفوها و صوره البت الصغيره دي ارميها ولا ولع فيها و سيب صوره الكبيره هنوريها ل تيم علي انها العروسه

توفيق : طب ليه كده ده ممكن يرفض

نرجس بذكاء : هو فعلا انها هيرفض بس الحيه اللي اسمها ميرا ولا اميره دي هتخليه يوافق علي البنت هي فكراني مش عارفه حاجه فى الدنيا بس تمارا حفيدتي سمعتها وهي بتتكلم في التليفون مع واحد مش عارفين هو مين لحد دلوقتي و بتقولوا انها طمعانه في فلوس ابن ابني وهي عارفه ان كل حاجه باسمي و ان تيم ما بيخلفش امري وانا مش هاكتب ل تيم ولا نادر اي حاجه الا اذا نفذوا كلامي وتجوزوا لما تشوف الصوره اللي معك دي وتلاقي البنت تخينه و مش قد كده اي نعم شكلها حلو بس اللي يشوفها يقول عليها كبيره ومش حلوه عشان تخطف تيم منها فاهتغصب عليه و هاتقولوا هو هيوافق من غير ما اتعب قلبي معه باي حاجه في الدنيا انا هاتصل على تمارا هاقوله تفهم نادر و هكلم تيم علشان يجبهم و يجوا و يجيب معهم اللي اسمها ميرا دي و لما هيشوف الصوره بتاعه البنت اللي هي معاك هتفرح و هتقول واحده تخينه و انا جسمي حلو مش عارفه ايه ومش هتخطف تيم مني

توفيق : طيب ما البنات هيجوا بكره ولا بعده بالكثير وكده كده هيشوفهم

نرجس : استني لما اكمل كلامي هما هيروحوا عشان يشوفوا البنات و هنقول ان هي هتبقى خطوبه بس انت تتفق مع الحاج سليمان ماذون البلد يكون مستنينا في اوضه عندك في البيت من غير ما حد يعرف بس تكون فاهم ابن عمك عشان برضوا ابوهم لازم يبقى عارف ان بناته هايتكتب كتبهم و اهل البلد هيبقوا عارفين هما كمان و اول ما يخش و نقرا فاتحه و يبان قدام الناس ان احفادي موافقين تجيب المازون و نكتب الكتاب وبعدها بيومين نعملهم الحنه والفرح قولت ايه بقى

توفيق باعجاب : دماغك الماظ يا حجه بس في حاجه ميرا هتقنع تيم و هيتجوز اللي انتي عايزاها وزي ما انتي عايزه بس نادر انتي عارفه ابن ابنك عين خضره وجسمه حاجه و رياضه و عضلات البنات هتموت عليه هيوافق يتجوز واحده من غير ما يشوفها

نرجس :لا استني لما اكملك انت هتوري صوره مهره ل تيم هنقول لنادر ان مافيش صوره لعروسته يوم قراءه الفاتحه وكتب الكتاب نخلي البيت الصغيره تطلع قدامه و زي ما انا شفت على المحمول معك البنت زي القمر بعيون زرقاء و الجسم حاجه و الشعره حاجه قمر اول مايشوفها اكيد هتعجبوا ده انا نفسي اعجبت بيه ههههه

توفيق : ههههههه والله عندك حق البنات زي القمر يلا سلام عليكم كده انا براءه مفيش زفه ولا حمار

نرجس؛ هههه لا مفيش بس يا رب ابن عمك يقنع بناته

توفيق : هيقنعهم احمد قال مبيرفضوش طلب لبوهم و بعدين مين تطول عريس زي كده و تخلص من مرات الاب و الفقر

نرجس : خلاص كله على الله يلا روح بقى انت لامك ول مراتك و ل بنتك فهمهم كل حاجه ونبه على مراتك ام لسان طويل اياك بنات تعرف اي حاجه ولا ان الشباب مغصوبين على الجواز كل اللي يتقال انهم بيدور على بنات ناس وبنات اصل وبنات محترمين تشيل اساميهم وده اللي انا بدور عليه يا توفيق وانت عارف فقولها الحجه نرجس بتقولك لمي نفسي لو عرفوا البنات ان انا اللي بدور على عرايس و احفادي مش عايزين وكتاب الله حزفك انت ومراتك على نفسه الحمار يلا غوري من قدامي

توفيق : هههه حاضر انتي تامري سلام عليكم

غادر توفيق و جلست نرجس بسعاده تتكلم مع تمارا اخت تيم في الهاتف و تخبرها بالخطه ف تمارا قريبة من جدتها و أيضاً لا تحب ميرا

في منزل احمد عادت الفتايات و طلبهم احمد للحديث معهم

احمد : مالك يا همسه متضيقه ليه

همسه : مفيش طلعلي واحد حمار بعربيه كان هيموتني

كوثر : ههه يموتك ايه ما انتي زي القرده اهو

همسه بتعجب : ايه دا انتي بتهزاري معايا يا طنط كوثر لا اكيد في حاجه

كوثر : ههه يخيبك بت و فيها ايه لما اهزار معاكي

مهره بابتسامة : مفيش حاجه طبعاً عادي حضرتك طلبتنا ليه يا بابا

احمد : الاول اخوكي فين
#برنسسN
مهره : راح الدرس خير هو عمل حاجه معلش سامحه هو متوتر من كتر المزكره

احمد بابتسامة : لا معملش حاجه اطمني المهم انا طلبتكوا علشان اعرفكم انكم جالكم عرسان

مهره : جالنا جالنا ازاي يعني

كوثر : زي الناس شباب سمعت بأخلاقكم و تربيتكم جدتهم بعتت عمكم توفيق ابن عم ابوكي يطلب اديكم لاحفدها

همسه : كده من غير ما نشفهم ولا نعرفهم و بعدين شفونا فين

احمد : هما سمعوا عنكم من عمكم توفيق و مراته و هنسافر بكره البلد علشان نتمم الجوازه

مهره : جواز مره واحده

همسه : مستحيل انا عندي كليه جواز ايه احنا في اي زمن ده و بعدين علي اخر الزمن هسيب البلد اللي انا عشت و اتربيت فيها وارجع اعيش في الارياف مع واحد ماعرفوش يسرح الارض واعمل له الاكل و اودهوله و اخلف عيل يشدلي في العبايه و يقول اما انا جعان زي ما بشوف الافلام

احمد _ ومالها البلد يا حيله ابوك مش اصلك و اصل اللي خلفك وبعدين اطمئني انت هتعيش هنا في القاهره لان العرسان شغلهم هنا يعني مش هتسرحي وراء الارض و لا هتخلفي عيل يشد الجلابيه يقولك اما اما داتك مول لما ياكلك

كوثر بابتسامة : العرسان تربيه ومتعلمه و ناس مبسوطين و هتكملي تعليمك

مهره : انت تعرفهم يا بابا شفتهم قبل كده و لا هنتجوز ناس لا تعرفهم ولا شفتهم

احمد : لا اعرفهم كويس يا حبيبه ابوكي و بشوفهم كل يوم دول يبقوا اصحاب الشركه اللي انا شغال فيها وقبل ما تتكلمي عشان ما تعمليش زي كوثر وتقولي هتبيع بناتك ومش هاتبيع دول شباب صغيرين شباب محترمين شباب متربيين وانتم عارفين انا ما عنديش اغلى منكم وما طلعتش في الدنيا دي غير بيكم و ب اخوكم لحالتي ارض ولا اطيان انتم كل اللي حيلتي وحض الله ما هاخد منهم ابيض و اسود عشان انا عارف ان هي اللي مربيلكم و مخكم هيبقى له زيها

كوثر : في ايه يا احمد انا كنت بسال الاسئله اللي اي حد هيسال ما هي جوازه بسرعه يا احمد ومش عايزين مننا حاجه وشارين البنات و بعدين خلاص اطمنت همسه هتكمل تعليمها و مهره هيتقالها يا هانم كان لازم اطمئن بردوا هما اي نعم بنات جوزي بس انا لازم اطمئن عليهم انا ربنا اللي يعلم ربنا انهم زي بناتي

همسه ومهره ينظرون لبعضهم بتعجب على اسلوب كوثر و كلام والدهم انها كانت تخاف عليهم وتحاول الاطمئنان عليهم

همسه : برضوا يا بابا ازاي حضرتك بتكلمنا دلوقتي ان احنا هنروح البلد عشان نتجوز يعني مش هنشوف عرسان و نقبل او نرفض يعني سواء عجبونا او ما عجبوناش حضرتك هتغصبنا على الجواز

كوثر : لا طبعا احنا هنسافر بكره وهتشوفوا العرسان عجبوك عجبوك معجبهوش معجبكوش يغوروا بافلوسهم احنا مش عايزين منهم حاجه المهم راحتكم احنا مش هنغصب علي بنتنا ولا ايه يا احمد ما تتكلم

احمد : اه طبعا زي ما قالت كوثر كده احنا هنروح بس لو العرسان عجبكم خلال اسبوع يكونوا متجوزين معجبكوش يبقى سلام عليكم انا ما يهمنيش غير سعادتكم و راحتكم يا حبايبي

مهره : بس يا بابا انت عارف اني مش بفكر دلوقتي

همسه : وانا عندي كليه و عايزة اشوف مستقبلي و بعدين هو لسه حد بيتجوز كده

غمزت كوثر لاحمد فوضع يده علي قلبه بتمثيل الالم

كوثر بخده : مالك يا احمد تعبت تاني

احمد؛ اه اه يا كوثر الحقيني هاعمل ايه يا كوثر نفسي اتطمن عليهم يا كوثر هيموتوني يا كوثر قبل ما اتطمن عليهم كده يا بناتي وانا اللي عمال اقول توفيق بناتي بيسمعوا كلامي بناتي ما بيعصوليش امر ده انا لو قولت لبناتي تتجوزوهم الصبح حتى من غير ما يشوفهم بناتي هيقولوا امين يا بابا اه يانا اه يا كوثر انا كنت متعشم فيهم يا كوثر وكان نفسي افرح بيهم يمكن ربنا يديني عمر سنه ولا اتنين لما اشوف عيالهم بس بناتي مش عايزين يفرحوني يا كوثر بقى انا هاجيبلهم عرسان اي كلام يا كوثر هارمي بناتي شوفتي اخرتها اه ليه يا رب كده بقى البنتين اللي هما نور عيني مش عايزين يفرحني بهم

حزنت الفتاتين من كلامه والدهم بكت عيونهم و راقدوا نحوه وضموه بكل حب

مهره بدموع : لا يا بابا متقولش كده انت ربيت بناتك كويس و لا يمكن نزعلك

همسه : ايوه يا بابا اللي انت عايزه احنا هنعمله احنا تحت امرك ولو عايزني اتجوز من غير ما اشوف وزي ما انت قلت لعم توفيق احنا تحت امرك بس عشان خاطري يا بابا ما تسبنيش وخاليك معنا

كوثر : شفت يا احمد بناتك شفت بناتك هي دي تربيتك يا احمد شفت عمرهم في حياتهم ما يزعلوك ولا يكسرولك امر

احمد : ربنا يخليكم ليا يا بنات يا حبايبي وافرح بكم يا رب يلا يا حبيبتي انت وهي انا هاخذ العلاج وهنام شويه وانتم روحو حضرو الشنط عشان هنسافر بكره ان شاء الله من غير مقاطعه وانتي يا كوثر لما جواد يجي تعرفيه يكلم الاساتذه بتاعته و يستاذن الاسبوع ده من الدروس و يحضر شنطته هو كمان وانتي كمان حضري الشنط بتاعتنا

خرجت الفتاتين وذهب الى غرفتهن بحيره من امرهم و والدهم ومرضه و نقطه ضعفها فقدان والدهم ومن جهه اخرى يريد ان يزوجهم ب شباب لا يعرفهم

جاء المساء

لتعريف : جواد الابن الاصغر لاحمد هو ابن كوثر مرح جداً جداً يحب اخواته البنات جداً و هما كمان بيحبوه السن ١٧ سنه اخر سنه في الثانوية العامة يريد ان يدخل كلية الطب من هوايتة الغناء و عزف الجيتار

ذهب جواد و حجز تزاكر الباص ل سفر صباح الغد و اخذت مهره اجازه من عملها

في قصر الالفي في القاهره يجلس تيم و نادر و تمارا و ناني علي السفره انضمت لهم ميرا حبيبة تيم
#برنسسN
لتعرف : ميرا البابلي ٣٠ سنة عارضة أزياء تعشق المال لاقصي حد تفعل اي شئ من اجل المال حتي لو بيع نفسها لا تمانع

بدأت تمارا في تنفيذ الخطه التي اتفقت مع نرجس عليها

تمارا : هتنسافر امتي يا تيم

تيم : سيبيني في حالي بجد زهقت من الموضوع ده

ناني : بس دي اوامر تاتا

ميرا : خير في عروسه جديده

نادر : ههه اه و المفروض نسافر بعد بكره

ميرا : مش كان اخر الاسبوع

تمارا : لا تاتا غيرت رأيها و السفر بعد بكره ايه رأيك تيجي معانا

ميرا بسخريه : من امتي الحب ده و عايزني اسافر معاكم كل ده علشان اشوف حبيبي و هو بيتجوز بس اطمني زي كل مره ولا هيحصل حاجه

تمارا : ههه الله اعلم المرادي تاتا موصره

تيم بانزعاج قام و ترك الطعام و خرج الي حديقة القصر

ميرا بستفزاز ل تمارا : بعد اذنكم هشوف تيم ماله

غادرت ميرا

تمارا : يا رب تقعي بالكعب ده تكسر رقبتك

ناني : هههه حرام عليكي ليه بتكرهيها كده

تمارا : اسكتي ما هي مجيبك المهببه بسببك عرفنا القرف دي

ناني : عجبك يا نادر كلام تمارا

نادر : بصراحه مع اني مش موافق علي تصرفات تاتا بس بردوا مش موفق علي ميرا دي بنت خبيثه

تمارا : شفتي المهم تيتا بتقولكم الجوازه دي هتم و انت عليك تضغط علي تيم و تحت اي ظرف متقولش رائيك في عروسته غير بكل خير

نادر : ههه والله مش مطمن طيب و عروستي ايه المرادي

تمارا : تاتا بتقولك اطمن انت حاجه تانيه و عروستك هتبوس ايد تاتا علشان تجوزهالك بس بشرط تهداء و تصبر علي رزقك و تحت اي تصرف غبي هتخليك تشوف العروسه بس لو مت مش هجوزهالك

ناني : ده لغز ولا ايه

تمارا : البنات من القاهره متعلمين و معاهم كليات بس عروستك لسه بتدرس في اخر سنه و تاتا بتحلف الف يمين لو تيم موفقش هتجوزك العروسه بتاعت المره اللي فاتت و انت حر يا توافق يا تتبراء منك

نادر بنزعاج؛ والله ده ظلم ايه دا اوف بقي

ناني : ههه اهدا و هما العرايس دول تاتا عرفتهم منين

تمارا : اقارب عم توفيق و البنتين اخوات عيون زرقاء و حاجه اخر حلوه بس عروسة تيم عندها مشكله و زنها زايد شويه مهمتك انت بقي بذكائك الجبار تخالي الجزمه اللي مع تيم برا تقنعوا يجوزها و انت تعرف تعمل ده بمنتهي السهوله انتهاء البيان اصرف بقي

نادر بابتسامة : عيون زرقاء تاتا بتغريني ههههههه

داخل تيم و ميرا

ميرا : انا هروح دلوقتي و اشفكم بعدين سلام

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close